SŽ má firmu na výkupy pozemků k modernizaci trati do Frýdku-Místku
Regionovy ve stanici Frýdek-Místek. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Práce na modernizaci a elektrizaci jedné z nejvytíženějších tratí mají začít koncem roku 2026.
Jsem zvědav, co bude dřív, jestli Frýdek, nebo Zlín.
Tak uvidíme, jestli to zase bude domluva typu „Buď prodáte za X nebo vyvlastníme za Y“ nebo nabídnou i něco výměnou…
Adekvátní protihodnota za pozemek je pouze pozemek. Peníze pouze když s tím obě strany souhlasí.
Stát pozemky nemá, mají je pouze obce a ty je na trať nedají. V článku máte celkem jasně napsáno, že předmětem zakázky je příprava kupních smluv a podkladů pro vyvlastnění, tedy se ptáte zbytečně.
Ať se tedy SŽ nediví blokování staveb.
A kde vzal stát pozemky, které dával obcím na výstavbu mimo povodňové zóny po povodních, když je nemá. Kolik pozemků a nemovitostí mají Lesy ČR, Česká Pošta (nedávno se dost nemovitostí zbavovala) apod?
A v neposlední řadě, kolik bylo vyvedeno pozemků ze samotných ČD? Holešovice, Žizkov, Smíchov? Tohle mohla být skvělá rezerva státu/města, které zde mohlo směňovat pozemky, které potřebuje třeba pro metro tramvaje apod.
A v neposlední řadě. Když stát nemá pozemky a potřebuje – může je koupit.
Jakože mi kvůli obchvatu zbouraj rodinnej domek a dostanu poštu?
A proč by si je nemohli koupit přímo ti lidé, za peníze, které dostanou? A i tam, kde je chtějí…
Koukněte jsen tak orientačně kolik toho úzsvm prodává…
V popisu stavby je vedení trasy v původní stopě, zdvoukolejnění a elektrizace. Jde tedy řádově o jednotky metrů podél stávající trati. Vyvlastnění je v článku uvedeno jako jedna z možností. Zkapacitnění a zrychlení trati je něco, na čem obce obvykle zájem mají. Ostatní pozemky jsou dočasné zábory při stavbě. Stát samozřejmě taky vlastní pozemky a taky má Pozemkový fond. mimochodem podle hranic pozemků v katastrech je místy šířka drážního pozemku natolik dostatečná, že se tam druhá kolej v pohodě vejde. Dokonce jsem našel i takový, kde může SŽ nabídnout i tu výměnu, když by z vedlejšího pozemku potřebovala pás na… Číst vice »
Pozoruhodné, a to řekl kdo, že protihodnota za pozemek je pozemek?
Důležité je ono slovo adekvátní.
Peníze jsou pouze prostředek směny. Zatímco vyvlastnění je směna nucená, tak ten, který byl ke směně donucen si na nikom jiném obdobnou směnu vynutit nemůže.
Překvapuje mě, že když už tu trať jednou za 50let modernizují, tak proč nezruší či aspoň částečně nenarovnají zatáčky mezi Frenštátem a Kunčicemi. To tam jako dalších 50let bude vlak kličkovat? Do Domažlic SŽ trať č.180 kompletně přeloží pro 200km/h, tak proč nesrovná trochu ty zatáčky i tady?
Ku příkladu takto https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9puuexUs6iV1GkX0IZX9LCZ0N4-GOFgNGNRZGKNZN4hXGHBY1GCXgFM-gCaV9EnUG2xTnBtTGCBUNDZY8FVZNIogOGKd-14.YnHAgRNDQg61Bkg6nfkJgQ1f3UgNnf3k&x=18.2528483&y=49.5446218&z=15
To se asi někomu, kdo oblouky nazývá zatáčkami, vysvětlit nedá. Je mi líto.
Asi bych doporučil si mapu přepnout na turistickou, kde jsou vidět i vrstevnice.
To jakože neumíme postavit estakádu přes údolí?
Tím údolím myslíte horské sedlo?
Spousta materiálu na náspy přes ty propady, případně most, a poslední oblouk je vyloženě na tunel. I samotný sklon na posledním kilometru vychází už skoro 2,5 %
To jako chcete říci, že na Domažlice žádné kopce nejsou? Že se při trasování na 200km/h vejdou do jedné vrstevnice, hahaha….
A obhájil byste takové parametry na lokálce do Frenštátu? Tady se ani s touhle přeložkou nedostanete výrazně nad 100 a to jen na kousku už s poměrně velkým sklonem a na koncích opět s malými poloměry. U tranzitních tras se se sklony musíte udržet tak do 1,5 % a pro rychlost 200 poloměry oblouků aspoň 2,1 km. Tady byste vyřešil akorát krátký kousek přes jeden kopec a se sklonem, za který by vás nákladní doprava spíš nesnášela.
Lokálce? Stále je to významná příměstská trať. A zlepšení potřebuje jako sůl.
Je to trať v kopcovitém terénu na 80 km/h, když ji zlepšíte směrově, tak ji zhoršíte sklonově. Po rekonstrukci se má část trati dostat až ke 160 km/h, ale s některými úseky zázrak neuděláte a nebo to bude stát majlant. Ostatně i jak byla výše zmíněna trať do Domažlic, tak i tam zůstává vynechaná část kvůli nákladům.
Tak když to dotáhnete aspoň do ValMezu a v ideálním případě až do Hulína, tak máte super odklonovou trasu pro případ čehokoli na koridoru. Kdyby Hustopeče nebyly až mezi Hranicemi a ValMezem, ale např. mezi Hranicemi a Přerovem, tak to by dneska ta železniční doprava v naší zemi vypadala fakt zajímavě…
Nevíte, jestli se neuvažuje modernizace i směrem na Val. Meziříčí? Tam bych taky viděl jedno místo, kde trať může jít rovněji zářezem https://mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9plTzxU9mJf5nJef31Gbf3NB8fc1f5wfaNfcYfj0fgyfmNfhg&x=18.1928634&y=49.5463203&z=14
A krásně projít i CHKO. Výsměch to nikdy neprojde.
Co máte proti elektrifikované trati v CHKO? To už je stejně jen okraj CHKO Beskydy.
Protože politici nemají moc zájem zlepšovat parametry železnice.
Pravda, o podpoře železnice se jen mluví a nic z toho.
Asi proto, že na dráze nejsou zatáčky…
Mimo jiné je smutná ta nekoordinace s úsekem do Frýdlantu. Mohlo to být z jedné vody na čisto. Ale to by SŽ musela jináč pracovat.
Termínově se to trochu překrývá, spíš tedy navazuje… úsek od jednoho větvení ke druhému. Pokud se udrží průjezdnost Frýdkem, tak vlak od Frýdlantu může při výluce pokračovat do Těšína místo přípojného vlaku.
Mimo jine je nutne premyslet v sirsich souvislostech – jak pisu nize, jde i o nakladni zasobovani. Ale pojdme si kopnout do SZ.
Zásobování čeho konkrétně?
Jestli F-M, tak nákladní vlaky tam pojedou „přes kopec (Kunčice p. O.)“ a ne od Č. Těšína?
Jestli Paskova/Lískovce, tak by se naopak musela na 2 etapy rozdělit sama realizace Ostrava-Kunčice – F-M.
Nebo čeho jiného? Díky za upřesnění.
SŽ a pracovat jsou slova vzájemně si odporujicí. I tak jde ta modernizace šnečím tempem. Ale pořad budou velkohubě basnit o VRT.
Je nejaky duvod proc SZ nedela rovnou cely usek az po Frydlant, pripadne az na Ostravici, ale kouskuje ho na 2 casti, asi proto aby cestujici za Frydkem, kteri smeruji do OV, nebyli vystvani do NAD jen na 3 roky, ale rovnou 5?
Kolem trati je spousta velkych vlecek, ktere neni vhodne odriznout od zasobovani. Predpokladam, ze stavebni postupy budou navrzeny tak, aby se vzdy dalo dojet alespon z jednoho smeru, to byste dalsi stavbou vyloucil.
A nebo zajásají ti, co ve Frýdku přestupují na Těšín, protože logické by bylo odklonit vlak místo přípojného. Úsek 13 km není na kompletní přestavbu zas tak málo.
3 roky stavby ještě nemusí znamenat 3 roky přerušení provozu a náhradní dopravu po celou dobu stavby.
3 roky na 13km je nesmyslně dlouhá doba.
Podle požadavků dopravců se i tenhle kousek bude nejspíš dělat po částech, aby nákladní doprava aspoň z jedné strany nějak fungovala.
I když se to jistě ještě posune, ale i tak 3x hurá.
I tak to budou někteří obhajovat jak je to super pracovní tempo