SŽ: Dopravci příští rok ušetří na trakční elektřině tři čtvrtě miliardy
Bobinka a Elinka. Pramen: ČD
Dodavatelem elektřiny pro českou železnici zůstane příští rok společnost Powertica Energie z portfolia podnikatele Pavla Tykače.
Šetříme, šetříme… koncovým zdražíme….
Dopravci ušetří na trakční elektřině. – Co myslíte, bude kvůli tomu jízdné levnější?
Inflaci to nezastaví.
Pořád tam jsou rostoucí mzdové náklady, náklady na ETCS, obnovu vozidel, opravy. Takže se bude méně zvedat jízdné.
Ne
co je tohle za vola ?
Tak otázka to není úplně od věci. Ale je třeba lidem vysvětlovat, že inflaci v posledních letech nezavinily vysoké ceny energie, ale bezostyšná nenažranost firem.
Je to marný, je to marný, je to marný. Ale přesto to zkusím znovu.
Inflace je navyšování množství peněz v oběhu. Račte se laskavě podívat na statistiky ČNB a na vývoj měnových agregátů M1, M2 a M3.
Znehodnocení kupní síly měny (neboli růst cen) je pak následkem inflace, nikoli však příčinou.
A jak to vlastně vypadá s tím osvobozením od OZE…? Matně si pamatuju, že krátce poté co se to konečně vybojovalo, tak se to zrušilo všem obecně skrze covid nebo co, a před časem se to zas hodilo na bedra spotřebitelům. Takže jsme v bodě nula, nebo si železnice to osvobození udržela?
Ano, kolejová doprava v elektrické trakci POZE neplatí, ale pozor – protože to bylo jen na 5 let, tak už jsme letos za ŽESNAD.CZ požádali o informace o prodloužení notifikace v Bruselu na další období. Jsem rád že, MD ČR se k tomu postavilo aktivně a čelem.
Díky, tak držím palce. Tohle aby platily vlaky je fakt naprosto absurdní.
Je to perverzni. Poplatky za OZE by meli platit ti znecistovatele – jako napr firmy uhlobarona Tykace… Kvuli kterym ani ty vlaky v CR nejsou moc ekologicke…
Vzhledem k tomu že SŽ je pravděpodobně největší odběratel elektřiny v Česku, tak bych čekal že si elektřinu bude nakupovat přímo sama a naopak bude ještě příležitostně fungovat jako distributor
Ale ona si jí SŽ nakupuje sama a funguje i jako distributor.
Takže nám jezdí elektrické vlaky na uhlí?
Kdyby jen na uhlí. Na uran, zemní plyn, světlo, vítr, vodu…
Tož proč tam není zmíněn ten uran, plyn, světlo, vítr a voda? https://www.7.cz/cz/cinnosti/#elektrina-a-teplo
Protože tam řeší odstavení uhelných elektráren a náhradu jejich výkonu, ne celkový mix.
Protože jste nepochopil systém. Obchodník nakupuje na burze a to podle zadání. Nemá to prakticky žádný vliv na to, čím ten obchodník disponuje.
Protoze 7s ma primarne uhelne zdroje. Ale jejich distribuce jiste nakupuje vselikde.
Podle tiskovky budou na spotu nakupovat 20% objemu.
Na uhli, protoze volska trakce je pomala, jskkoliv volu mame porad dost
A kdyby se konečně začaly tratě elektrizovat, ušetřili by ještě víc 🙂
Otázka je porovnání nákladů naftových a elektrických pohonů (výroba, servis, spotřeba).
Například ČD začali díky obnově vozového parku a nahrazením lokomotiv s vagóny jednotkami zejména v regionálních spojích výrazně snížit provozní náklady.
Máme tady Petra Šimrala, ten bude mít srovnání nákladů na Traxxe vs Herkula z první ruky.
Pokud se tedy bude ochoten podělit o potenciálně citlivé informace.
No, něco mohu pustit. Bývaly doby, tzv. paušální, kdy jsme za elektřinu platili paušál ve výši 20 kWh / 1000 hrtkm při ceně 2,4 Kč/ kWh. A s Herkuly jsme jezdili v rozmezí 1,6 – 2,2 litru nafty na 1000 hrtkm při ceně nafty cca 20 Kč bez DPH. Takže elektřina za 48 Kč na km a nafta cca 40 Kč na km. Moderní dieselové lokomotivy byly nákupem levnější jak elektrické, mají ale o hodně dražší údržbu. Dnes to je to už trochu jinak. U měřených loko dosahujeme spotřebu cca 13 – 14 kWh na 1000 hrtkm, cena je 3… Číst vice »
Ponesou dopravci taky náklady na tu elektrifikaci? Zřejmě nikoli.
Přesně tak. Dopravci platí poplatek za dopravní cestu.
Opravdu?
Na železnici se opravdu platí poplatky za využití dopravní cesty.
Dokonce je příplatek za diesel pod trolejí.
Bylo tomu tak, ale už není.
Tak to se omlouvám, měl jsem staré info.
a jsou dnes cenově zvýhodněny vlaky jedoucí pod ETCS?. děkuji
Kolik procent z investic a nákladů na údržbu drážní infrastruktury, se vrátí od dopravců v poplatcích za dopravní cestu? Jedno, možná i dvě procenta?
Nevím, neřeším. Stejně jako se to neví a neřeší na silnici či vodě.
Kolik procent zaplati gumokol?
A zvonil snad u vás Rýdl z ŘSD, abyste pustil půlku výplaty na dostavbu kterékoliv dálnice?
Řekl bych že ne, všechno přenesou na zákazníka, ostatně stejně jako silniční.