SŽ: Dopravci příští rok ušetří na trakční elektřině tři čtvrtě miliardy

Bobinka a Elinka. Pramen: ČDBobinka a Elinka. Pramen: ČD

Dodavatelem elektřiny pro českou železnici zůstane příští rok společnost Powertica Energie z portfolia podnikatele Pavla Tykače.

39 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Šetříme, šetříme… koncovým zdražíme….

Jan

Dopravci ušetří na trakční elektřině. – Co myslíte, bude kvůli tomu jízdné levnější?

Plecháč

Inflaci to nezastaví.

noerf

Pořád tam jsou rostoucí mzdové náklady, náklady na ETCS, obnovu vozidel, opravy. Takže se bude méně zvedat jízdné.

Méďa

Ne

marty

co je tohle za vola ?

Lukáš F.

Tak otázka to není úplně od věci. Ale je třeba lidem vysvětlovat, že inflaci v posledních letech nezavinily vysoké ceny energie, ale bezostyšná nenažranost firem.

Dusmor

Je to marný, je to marný, je to marný. Ale přesto to zkusím znovu.

Inflace je navyšování množství peněz v oběhu. Račte se laskavě podívat na statistiky ČNB a na vývoj měnových agregátů M1, M2 a M3.
Znehodnocení kupní síly měny (neboli růst cen) je pak následkem inflace, nikoli však příčinou.

Tomáš Záruba

A jak to vlastně vypadá s tím osvobozením od OZE…? Matně si pamatuju, že krátce poté co se to konečně vybojovalo, tak se to zrušilo všem obecně skrze covid nebo co, a před časem se to zas hodilo na bedra spotřebitelům. Takže jsme v bodě nula, nebo si železnice to osvobození udržela?

oldrich.sladek

Ano, kolejová doprava v elektrické trakci POZE neplatí, ale pozor – protože to bylo jen na 5 let, tak už jsme letos za ŽESNAD.CZ požádali o informace o prodloužení notifikace v Bruselu na další období. Jsem rád že, MD ČR se k tomu postavilo aktivně a čelem.

Tomáš Záruba

Díky, tak držím palce. Tohle aby platily vlaky je fakt naprosto absurdní.

Petr

Je to perverzni. Poplatky za OZE by meli platit ti znecistovatele – jako napr firmy uhlobarona Tykace… Kvuli kterym ani ty vlaky v CR nejsou moc ekologicke…

Vesper

Vzhledem k tomu že SŽ je pravděpodobně největší odběratel elektřiny v Česku, tak bych čekal že si elektřinu bude nakupovat přímo sama a naopak bude ještě příležitostně fungovat jako distributor

Petr Šimral

Ale ona si jí SŽ nakupuje sama a funguje i jako distributor.

Václav

Takže nám jezdí elektrické vlaky na uhlí?

Petr Šimral

Kdyby jen na uhlí. Na uran, zemní plyn, světlo, vítr, vodu…

Václav

Tož proč tam není zmíněn ten uran, plyn, světlo, vítr a voda? https://www.7.cz/cz/cinnosti/#elektrina-a-teplo

Y.K.

Protože tam řeší odstavení uhelných elektráren a náhradu jejich výkonu, ne celkový mix.

Petr Šimral

Protože jste nepochopil systém. Obchodník nakupuje na burze a to podle zadání. Nemá to prakticky žádný vliv na to, čím ten obchodník disponuje.

Gwann

Protoze 7s ma primarne uhelne zdroje. Ale jejich distribuce jiste nakupuje vselikde.

Václav

Podle tiskovky budou na spotu nakupovat 20% objemu.

Gwann

Na uhli, protoze volska trakce je pomala, jskkoliv volu mame porad dost

hor411

A kdyby se konečně začaly tratě elektrizovat, ušetřili by ještě víc 🙂

noerf

Otázka je porovnání nákladů naftových a elektrických pohonů (výroba, servis, spotřeba).
Například ČD začali díky obnově vozového parku a nahrazením lokomotiv s vagóny jednotkami zejména v regionálních spojích výrazně snížit provozní náklady.

Juraj

Máme tady Petra Šimrala, ten bude mít srovnání nákladů na Traxxe vs Herkula z první ruky.
Pokud se tedy bude ochoten podělit o potenciálně citlivé informace.

Petr Šimral

No, něco mohu pustit. Bývaly doby, tzv. paušální, kdy jsme za elektřinu platili paušál ve výši 20 kWh / 1000 hrtkm při ceně 2,4 Kč/ kWh. A s Herkuly jsme jezdili v rozmezí 1,6 – 2,2 litru nafty na 1000 hrtkm při ceně nafty cca 20 Kč bez DPH. Takže elektřina za 48 Kč na km a nafta cca 40 Kč na km. Moderní dieselové lokomotivy byly nákupem levnější jak elektrické, mají ale o hodně dražší údržbu. Dnes to je to už trochu jinak. U měřených loko dosahujeme spotřebu cca 13 – 14 kWh na 1000 hrtkm, cena je 3… Číst vice »

cbtrk

Ponesou dopravci taky náklady na tu elektrifikaci? Zřejmě nikoli.

Petr Šimral

Přesně tak. Dopravci platí poplatek za dopravní cestu.

Adam Eidam

Opravdu?

Y.K.

Na železnici se opravdu platí poplatky za využití dopravní cesty.

Jiří Kocurek

Dokonce je příplatek za diesel pod trolejí.

Petr Šimral

Bylo tomu tak, ale už není.

Jiří Kocurek

Tak to se omlouvám, měl jsem staré info.

olda

a jsou dnes cenově zvýhodněny vlaky jedoucí pod ETCS?. děkuji

cbtrk

Kolik procent z investic a nákladů na údržbu drážní infrastruktury, se vrátí od dopravců v poplatcích za dopravní cestu? Jedno, možná i dvě procenta?

Petr Šimral

Nevím, neřeším. Stejně jako se to neví a neřeší na silnici či vodě.

Gwann

Kolik procent zaplati gumokol?

Ferda

A zvonil snad u vás Rýdl z ŘSD, abyste pustil půlku výplaty na dostavbu kterékoliv dálnice?

Edudant

Řekl bych že ne, všechno přenesou na zákazníka, ostatně stejně jako silniční.