Swiss zkouší na svých letadlech „žraločí kůži“. Má snížit spotřebu paliva

Boeing 777-300ER společnosti Swiss. Foto: SwissBoeing 777-300ER společnosti Swiss. Foto: Swiss

Podle dopravce dochází díky speciální fólii ke snížení spotřeby nejméně o jedno procento.

Letecká společnost Swiss se stala prvním osobním dopravcem, která na trupu svých letadel aplikovala nový materiál AeroSHARK od společnosti BASF. Povrch trupu je nově pokryt speciální fólií, která má v sobě malé rýhy široké asi padesát mikrometrů. Síky tomu se má snížit odpor vzduchu i spotřeba, letadlo je navíc tišší.

O nasazení nové fólie na Boeing 777-300ER informovala letecká společnost v tiskové zprávě. Postupně jimi vybaví všechna letadla tohoto typu ve své flotile. Podle dopravce snižuje fólie spotřebu o více než jedno procento. Inspirací pro vývoj byla kůže žraloků.

Novou technologii vyvinula Lufthansa Technik a chemička BASF. Fólie je po celém trupu a na krytech motorů. Podle dopravce tak ročně letadla Swiss vypustí o 15,2 tisíce tun CO2 méně. To Swiss přiřovnává k 87 letům mezi Curychem a Bombají.

Na pokrytí celého povrchu bylo potřeba 950 metrů čtverečních speciální fólie. Kolik emisí vzniklo při výrobě fólie dopravce neuvádí.

Infografika k technologii AeroSHARK. Foto: Swiss

Infografika k technologii AeroSHARK. Foto: Swiss

Tagy AeroSHARK BASF snižování emisí v letecké dopravě Swiss
4 komentáře