Firma Swietelsky Rail se stahuje z projektu záchrany úzkokolejky, chybí jí záruky

Obnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářObnovení provozu na jindřichohradeckých úzkokolejkách 10. srpna 2024. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Firma Swietelsky Rail pracovala na opětovném zprovoznění tratí a zajišťovala také odborně způsobilou osobu.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Franta Holeček

Je smutné, jak je tady spousta komentářů kde pisatelé radostně onanují nad problémy úzkokolejky. Kolik zlých lidí si přeje konec této technické atrakce. Navrhuji zrušit Česko a zbourat všechny památky, aby tito přetrhdíla byly spokojený.

noerf

K tomu je potřeba říct dvě věci: 1) pro pravidelnou dopravu má trať smysl v úseku Jindřichův Hradec – Kamenice nad Lipou, pokud by tam byla dobrá traťová rychlost a vozidla, které by tu rychlost využili 2) pro turistické vlaky v trase Jindřichův Hradec – Nová Bystřice není důvod, aby byli financovány z veřejných peněz. Pokud to koupí podnikatel, vydělá na to z jízdného popřípadě z příspěvků od podnikatelů podél trasy vlaku, tak s tím nebude mít nikdo problém a vlaky budou jezdit. Ale jít do záměru s tím, že se do toho nasypou veřejné peníze, když alternativa v podobě… Číst vice »

Ilmary

Já úzkokolejce fandím, ale Kyselův reorganizační plán z JHMD udělá jen černou díru na peníze. SÚD měl sloužit k tomu aby si Swietelsky Rail mohl nastavit cenu za dopravní cestu, Gepard jako dopravce, který by to fakturoval kraji a nějaký Good Thing jako dopravce výletních vlaků, které budou financovány z obcí??? To je krásná likvidace, mnohem lepší by bylo kdyby to Gepard koupil celé v konkurzu a provozoval to stejně jako provozuje AŽD švestkovou dráhu.

Svojšín

AZD to má pro své podnikání a k tomu jim platí kraj za spoje, které by tam jinak nebyly Resp. se jim KU podařilo přimět, aby za ně platil.

libor

tak jistý problém je taky ten rozsah té úzkokolejky (počet km), udržet to při životě si žádá dost. Omezená možnost vozidel, pomalost Vše je proti tomu, aby to sloužilo jako ZDO. Takže pouze turist. potenciál a s tím spojená rizika…

Jaaa

Dle bolševické tradice “čím hůř tím líp”, tihle lidé potřebují vylít svou žluč na všechno.

libor

je to začátek konce… aneb byznys Čajánek 😉

Karl vB.

V níže uvedeném článku, je vaše myšlenka trochu podrobněji rozvinuta.
https://www.obcasnik.eu/zadluzena-jindrichohradecka-uzkokolejka-slibovala-adventni-jizdy-jeste-pred-vanocemi/

král Josef

Je smutné, že to takto skončilo. Když se kolem toho motají různí soukromníci. Co na to ministerstvo?

Kubrt

Kdyby se kolem těch tratí před 30 lety nezačali „motat soukromníci“, tak by dnes žádný problém nebyl – protože ty tratě by už zkrátka neexistovaly.

Franta Holeček

Nebýt soukromníků, nebyla by ani drtivá většina tratí v Česku. A ani žádný průmysl.

Jiří Kocurek

Nebýt soukromníků, tak je většina dnešních muzejních drah v prachu minulosti.

El Barto

Dědictví doby „před soukromníky“, kdy železnice žila z podstaty, jezdilo se na pár hlavních tratích 120 km/h (přes zhlaví max 100), a kdy se neschopnost našeho hospodářství sériově vyrábět adekvátní čtyřnápravový motorák lepila pomocí výroby M 152.0 v enormních počtech, se naše železnice zbavuje ještě dnes.

Kubrt

A to se ještě na ty M 152 musely dovážet nápravové převodovky z kapitalistické ciziny (Rakouska) 🙂

Michal Jungwirth

To mne taky udivilo, jsou to SGP (Simmering-Graz-Pauker), celkem nezničitelné výrobky, jednou jsem nafilmoval otvorem v podlaze, jak se to lítá na typické české trati, zážitek….

Bram

Nikdo u nás srovnatelný výrobek nevyráběl, takže to nešlo jinak.

Kubrt

To je mi jasné, že nákup v devizové cizině byl až ta poslední možnost, jak něco získat 🙂

Al de Baran

No ale princip centrálně plánovaného hospodářství přece je, že když něco potřebuji, tak naplánuji jeho výrobu 🙂

Karl vB.

Noo, „Chrochtadlo“ bylo taky naplánované, a jak rychle dochrochtalo!
https://www.prototypy.cz/?rada=860
Místo toho jsou dvě generace cestujících poznamenány nouzovým nasazením kolejového autobusu M152/ 810, protože na víc se tehdy naše plánované hospodářství nezmohlo. A když se po letech, v posledních křečích, konečně na něco zmohlo, tak z toho vznikla leda tak už tehdy zastaralá „Rakev“.

nowas

Klíčové podniky totiž byly tak trochu zaneprázdněné naprosto nezbytnou výrobou pro SSSR.

Zdeněk

Naplánovat lze cokoliv, ale ta realizace potom …..

Karl vB.

Chtěli jsme to udělat nejlíp, ale dopadlo to, jako vždycky…

nowas

Protože to tady nikdo neuměl.

Jaaa

Ale on by i uměl. Jenže byl buď ušlapán nebo odejit.

Jirka z CB

A dráha Velké Březno -Zubrnice + se pomalu postupuje směrem na Lovečkovice přičemž jednou to snad bude jezdit zase do Úštěku.

Tady ještě jsou aspoň koleje.

noerf

Ministerstvo dopravy toto nereší, protože se jedná o soukromou trať, která se dle státu měla zrušit již dávno. Kraj bude objednávat maximálně turistické vlaky (soutěž vyhrál Gepard Expres), protože to kvůli traťové rychlosti nedává větší smysl. Nejisté je vyjádření SFDI ohledně pravidelných příspěvků, když na trati bude jen turistický provoz a tedy i obcí podél trati, pro které to bude finanční břemeno po dobu 30 let, zatímco není zprovozněna celá trať a náklady na rekonstrukci tratí.

Karl vB.

Pro obce podél trati to bude břemeno pouze tehdy, pokud se dobrovolně rozhodnou, že si to od pana zachránce Kysely převezmou.
V diskusi u předchozího článku k úzkokolejce jsem byl poučen, že převzetí dráhy Svazkem obcí je pouze podnikatelský záměr, nikoliv součást reorganizačního plánu.

Franta Holeček

MD má u zadnice koridor mezi Prahou a Brnem. Natož nějakou úzkokolejku.

hroch.obojzivelny

Prostě existuje určitý segment, ve kterém se pohybují skalní nadšenci, mnohdy velmi chytří a technicky schopní lidé, kteří ale kromě svého nadšení nemají žádné předpoklady k podnikání. A pak to končí vždycky stejně, ostatně nedávno jsme si tu povzdechli nad Výtopnou Zdice.

Když máte podnikatelského ducha, ale nemáte k věci vztah, vyrobíte kýč. Když máte k věci vztah, ale nemáte podnikatelského ducha, vyrobíte vrakoviště. Je jen málo renesančních osobností, které mají obě vlastnosti a k tomu ještě výdrž to dotáhnout.

To ovšem patří k přirozenému běhu světa.

Ondra K.

Jádro problému je ovšem v tom, že provoz tratí podobných JHMD je značně ztrátový.

Os5600

Ano proto byla pravidelná doprava dotována aby se ztráty pokryly a pravidelná doprava byla na nule, případně vytvářela nějaký malý zisk k dotaci. Na úzkokolejce byla zisková pouze turistická doprava parními vlaky. Čistý zisk turistického provozu dosahoval milionových částek po zdanění za sezónu. Jak tu bylo mnohokrát předtím řečeno. Při daných částkách za vlkm, které oba kraje platily se provoz dal udržet. To by ale podnik nesměl vést nýmand jménem Čajánek.

Kolemjdoucí

No blbý je, když je provozujete dopravu a kraj vám nezaplatí ani náklady. To opravu je dnes někdo schopný jezdit za 80 kč/km? Zajímala by mě vysoutěžená cena pro Gepard E.

Kubrt

Blbý je, když po kraji chcete víc, než máte ve smlouvě. Ale to už je historie.

Kolemjdoucí

Blbý je, když ta smlouva je uměle zastropovaná v rozporu se zákonem…

Pavel

Jen blbec podepíše smlouvu v rozporu se zákonem, kór nevýhodnou pro svoji smluvní stranu. Tím prokazatelným blbcem byl, dosud je a nejspíše již do smrti bude hašišdědek Čajánek, hrobař úzkokolejek

Kolemjdoucí

No projděte si insolvenční rejstřík, budete překvapen, ale umělé zastupování podepsal…. teď se podržte… Šatava

Kubrt

Když pominu, že tu smlouvu JHMD dobrovolně podepsaly, soud jí shledal platnou.

Kolemjdoucí

Myslím, že zrovna Čajánek by s touto smlouvou nesouhlasil… jakou měl motivaci Šatlava, to si asi každý musí domyslet sám. Co se týče smlouvy, tak o tom se dle rejstříku stále vedou spory. Často se mimojiné odkazují na toto rozhodnutí: https://www.zakonyprolidi.cz/judikat/msph/18-a-56-2022-177 a to je zajímavé počtení.

Kubrt

Však píšu JHMD, nikoliv Čajánek 🙂

Kolemjdoucí

Takže Šatava (JHMD) je větší hrobař než Čajánek?

Ondra K.

Trefovat se do Čajánka je snadný, ale nemyslím, že to bylo tak jednoduchý. Objektivně, Čajánek měl výrazně dražší snad úplně všechny vstupy a konkurenci v podobě mnohem modernějších autobusů.

Karl vB.

Pokud platba Kraje Vysočina, která byla v souladu se smlouvou, nepokrývala náklady na provoz, tak by bylo logické, kdyby dopravce na příslušné trati svojí činnost ukončil s poukazem na to, že dalším plněním smlouvy by se dostal do insolvence. Zadarmo ani kuře nehrabe. Pokud by došlo k soudnímu sporu, tak silně pochybuju o tom, že by nějaký soud mohl JHMD nařídit jezdit za podnákladové ceny. — „dražší snad úplně všechny vstupy“: Kliknte si a nasčítejte si, kolik tam jen SFDI poslal peněz. https://www.hlidacstatu.cz/hledatSmlouvy?q=ico%3A62509870+AND+ico%3A62509870 — „konkurenci v podobě mnohem modernějších autobusů“: Naprosto zcestný argument, protože s výjimkou jediného úseku (JH –… Číst vice »

Kolemjdoucí

Tak o tom je právě tento rozsudek: https://www.zakonyprolidi.cz/judikat/msph/18-a-56-2022-177 Kde MV arbitrárně nařídilo jezdit na podkladové ceny.
– SFDI – co vím, tak veškeré prostředky od SFDI musí být řádně prokázány a vynaloženy pouze na údržbu tratě. nelze s nimi tedy sanovat provozování dopravy.

Karl vB.

— Tak jsem se začetl do vašeho odkazu a asi tak v polovině textu jsem už ani nevěděl, jak se jmenuju. Nicméně jsem z toho pochopil, že kvalita výstupů MV může být všeljaká a nemusí obstát ani před soudem.
— Když jsem jen tak nahrubo počítal ty sumy od SFDI, tak mi vyšlo, že v letech 2016 – 2022 do JHMD poslal přes 350 mil. Kč, tedy v průměru ročně asi 50 mil. Kč. Nejsem odborník, neznám cenovou hladinu, ale jako lajkovi se mi jeví, že to na těch tratích nebylo moc vidět.

Kubrt

Ten argument je zcestný i proto, že žádná soutěž mezi JHMD a autobusovými dopravci neproběhla. Kraje si prostě řekly, že chtějí vlaky od JHMD a uzavřely s nimi smlouvu. Tečka.

Petr K.

Teď to zase motáte Vy, ne?

A. Oni nemohli jezdit podnákladově, to by ukončili, nebo by jim to soud určitě nepřikázal
B. I kdyby, tak dostávali mastnou částku od SFDI, tak si to z toho měli stáhnout.

Takhle to ale asi nefunguje, ne? SFDI by asi v ceníku neuznalo položku: poplatek za použití dopravní cesty.

Karl vB.

Motáte různé věci dohromady.
1. Pod náklady vás nikdo nemůže nutit jezdit, to je proti logice. To požadovalo MV a soud to zneplatnil. Pokud výnosy nepokryjí náklady, tak se smlouva ukončí a nebude vznikat dluh.
2. U peněz SFDI jsem uvedl, že těch 350 mil. Kč za 7 let v pěči o tratě, jako laik, nevidím.

Jiří Kocurek

To bylo už na prvopočátku železnice, Threvithick byl inženýr, nikoliv ale obchodník.

libor

Nejsou blbci. Tuší, že to bude černá díra na peníze… a jak to může skočit…

Karl vB.

Podle vyjádření, na která jsem narazil, tak firma Swietelsky RAIL CZ nedostala od dopravce zaplaceno za údržbu kolejí.
https://www.obcasnik.eu/byznys-cajanek-komercni-dopravce-vydelal-na-uzkokolejce-a-nezaplatil-udrzbu/