Švýcarský HESS se k po letech vrací k dvanáctimetrovým trolejbusům

Nový dvanáctimetrový trolejbus pro Biel. Foto: Carrosserie HESSNový dvanáctimetrový trolejbus pro Biel. Foto: Carrosserie HESS

Švýcarský výrobce letos hlásí výrazně více zakázek, než očekával.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

A i ve zmiňovaném Luzernu později byly k těm 12metrovým trolejbusům připojovány vleky.

K vyřazení posledních kusů tam došlo v roce 2017.

SYN

U nich to dvanáctimetrovka „nevytočí“?

jenki

Ani omylem.

A šířka 2,5m je taky špatně, chce to o něco užší kastli.

Proto asi nikdo nemá o tuhle zakázku zájem – už se různě ptali (dokonce myslím i ofqiciálně), ale nikomu ze zbývajících výrobců trolejbusů se do toho nechtělo.

https://maps.app.goo.gl/2anGVGCbKDLmiqCV6

Udělejte si výlet ve StreetView a pochopíte.

SYN

Díky, já to myslel jako upřímnou otázku…

SYN

Masakr 🙂
No holt, on jim to nakonec někdo „na míru“ vyrobí, ale i kvůli té šířce to s běžnou řadou nebude mít moc společného… a levně to určitě nikdo nedá.
Možná spíš elektrifikovaný minibus (baterky?).

Karl vB.

Firma Hess má zajímavý koncept pro úpravu kapacity spoje dle očekávané poptávky (špička/ sedlo) pomocí přívěsných vozů (tzv. BusZug).
https://www.hess-ag.ch/fileadmin/user_upload/Hess/Bus/BusZug/Flyer/HESS_Broschuere_Buszug_D.pdf
Podobný systém kdysi fungoval i v Československu, naposledy v dobách Š 706 RTO + „bonbón“ Jelcz P-01E.

SYN

V Brně se zkoušel vlečňák k šalině, VV60LF měli celkem 4, jezdilo to ale mělo to věčně nějaké problémy s brzdama tak se toho nakonec zbavili…
Na kolejích by měl teoreticky být přívěšák jednodušší (je zajištěno přesné sledování táhnoucího vozidla) ale teda aby se to dalo použít „operativně“ muselo by to jít spolehlivě spojovat a rozpojovat s libovolným vozem, na což tak nějak z kolejových vozidel u nás nejsme zvyklí – bohužel je to vždy tak trochu „ladění“ (viz třeba i Elefanty)…
Jakpak jednoduché a rychlé se to asi podaří udělat na kolech švýcarům?

Jiří Kocurek

Když to půjde jako přívěs za autem, tak to půjde jednoduše. V ČR ale zákon nedovoluje přepravovat lidi v přívěsu (netýká se kolejových vozidel).

Lukáš F.

Platí to i pro trolejbus, který je drážní vozidlo?

Jiří Kocurek

Přesněji teda § 48: Přívěs musí být schválený pro přepravu osob. Přičemž řidič nesmí připsutit překročení povoleného počtu osob. Řidič trolejbusu má ze zákona tutéž povinnost.

Zákon to nedovoluje v ložném prostoru – v tom jsem udělal zkratku, jsou ale výjimky (vojáci, IZS apod.).

Pro trolejbus by to tedy znamenalo dvojí schválení, rovněž u drážního úřadu. Hlavně prosímvás ne 4 kusy a v Brně, už u VV60LF se to nevyplatilo.

SYN

Jojo, „typická“ 4ks série z devadesátek v Brně: VV60LF, RT6N1, K3RN, T3R.EV …

Karl vB.

Nejsem odborník přes technická řešení (ani u autobusů), ale předpokládal bych, že pokud bych u firmy Hess objednal např. 10 autobusů a k nim 6 vlečňáků, tak spolu bez problémů „budou mluvit“. V Mnichově, což považuji za docela zátěžový provoz, jsou vlečňáky HESS řazeny, kromě autobusů HESS, také za autobusy Solaris Urbino 12, nebo MAN Lion’s City Bus, viz galerie obr. 10 – 12:
https://www.mvg.de/ueber/das-unternehmen/fahrzeuge.html
Ve špičce jezdí souprava, v sedle se vlečňák odstaví na konečné, nebo v depu.
Neočekával bych podobná typicky česká dilemata, jako jestli bude jeden Panter mluvit s druhým, nebo třeba ne.

SYN

Hm, ta souprava vypadá od pohledu delší než 18m („kloubák“) což je na jednu stranu dobře (vyšší kapacita) na druhou stranu to může zhoršovat průjezdnost užších uliček/ostřejších odbočení. Také není úplně ideální že souprava není průchozí. Při odpojování problémy na 99% nevznikají, při připojování pokud tam dali „kabel“ tak asi též nemusí být problémové, trochu bych se bál toho nacouvávání na spojení…

Bobek

V Mnichově přívěsy za autobusy ještě dnes. 🙂

Karl vB.

Ano, máte pravdu.
https://www.hess-ag.ch/leistungen/busse/buszug.html
Na tom je krásně vidět, že česká legislativa, která zakazuje přepravu osob v přívěsech na silnici (viz pan Jiří Kocurek), je poněkud pomatená, když to jinde funguje desetiletí bez problémů a je to mnohem hospodárnější řešení, než mít pro stejný výkon krátký i dlouhý autobus, nebo jezdit bez ohledu na poptávku, jen s autobusem jedné velikosti.

SYN

Oni se mimo špičku dají třeba rozpojovat i soupravy 2x T3, otázka je jestli se to vůbec vyplatí…stojí to nějaký čas a práci nějakého člověka pomocníka (aspoň u nás se teda na plně automatické spojování nedá bohužel spolehnout, nevíc jen některé vozy mají automatické spřáhlo – je dražší). Nedá se nechat odpojené vozidlo „kdekoliv“ musí to být nejlépe vozovna…
To ježdění s „nadbytečnou“ kapacitou obvykle o tolik dražší není.

Pája

Neměly některé přívěsy k trolejbusům od HESS booster a natáčecí obě nápravy? Teď večer se přiznám, že už nemám sílu to hledat a je klidně možné, že to byl jiný výrobce…

Karl vB.

Ano, obě nápravy jsou natáčecí.
Na obrázku u parkhausu je to u vlečňáku pěkně vidět.
https://www.hess-ag.ch/uploads/pics/Bild_10.jpg

SYN

Na obrázku mi souprava připadá zhruba stejně dlouhá (22m?) i „obratná“ jako tříčlánkový trolejbus… ten teda akorát nejde operativně rozdělovat.

Moc se ty přívěsy nerozšířily, zřejmě se hodí jen semtam někde (pod pojem „hodí“ zahrnuju i takové věci jako ekonomiku, legislativu)…

Pája

Ve stejném období trolejbusy 9 Tr a možná ještě i dosluhující 8 Tr

BND 30

Pěkný design!

Jan Sova

čumák je strašně podobný SORce….