Švýcarské dráhy vyjíždějí s novými dvoupodlažními jednotkami od Stadleru, budou jezdit až ztrojené
Jednotka RABe 512 IR-Dosto. Foto: Kecko / Wikimedia Commons
Šestivozové jednotky nahradí starší soupravy a částečně rozšíří kapacitu švýcarské železnice.
Zajímavostí těchto jednotek je, že umožní přepravu lidí irského původu pouze v počtu do sto. Proto se zatím nikdy neuplatnily v oblastech Velké Británie.
Je zajímavé, že v odkazovaných materiálech se zmiňuje i přechodnost jednotek v tunelech Gotthart-Basistunnel (GBT), Ceneri-Basistunnel (CBT) a Lötschberg-Basistunnel (LBT), které lze projíždět V = 230 km/h (= pokud si to s něčím nepletu). Přitom tyto jednotky mají Vmax = 160 km/h a nejsou tlakotěsné.
No a co? Musí být každý dopravce tak polský, aby nakoupil vozidla, která se mu do tunelu nevejdou? Myslíte, že nákladní vlaky v těch tunelech jezdí rychlostí 230 km/h? Proč by vozidla pro maximální rychlost 160 km/h měla být v jednokolejných tunelech tlakotěsná?
Pokud jsou všechny ty tunely s jednokolejnými tubusy, tak pak je ta poznámka samozřejmě off-topic:-))
GBT: …Byly raženy dva jednokolejné…
CBT: …byly oba tubusy…
LBT: Tunel je dvoutubusový…
Pravděpodobně tím nahradí starší klasické soupravy lokomotiv a vozů, takže by vozy mohly být k mání. ČD nebo RJ by se mohly hodit.
Myslím že na uvedených linkách klasiky nejezdí, ono obecně na kategorii IR a RE jsou to už většinou jednotky nebo dvoupodlažní push-pully. Ale samozřejmě se klasické vozy můžou různými přesuny někde uvolnit.
Na IR90 třeba jezdí stále poměrně dost klasických vozů. Jak je to ve východním Švýcarsku netuším, ale těch klasik je tam jistě také dost.
Je to tak. Bude asi pravděpodobně vyřazeno část EW IV.
https://de.wikipedia.org/wiki/Einheitswagen_(Schweiz,_Normalspur)#St%C3%BCckzahlen_der_EW_IV
Hlavní důvod je, že ve Švýcarsku musí být příslušné spoje od konce r. 2023 bezbariérové.
https://www.blick.ch/wirtschaft/eine-aera-geht-zu-ende-sbb-ziehen-legendaeren-intercity-wagen-aus-dem-verkehr-id16671137.html
Vozy pravděpodobně aktuálně nejsou schváleny pro provoz mimo Švýcarsko, měly problémy se zavíráním dveří, bylo zaznamenáno více úrazů a v r. 2019 došlo k tragické nehodě. Dveře přivřely průvodčího, vlak jej pak vláčel a na následky zemřel.
Jaká je ta délka? V článku 159m, v galerii 151,88 m.
Länge über Kupplung 151 880 mm
https://www.stadlerrail.com/media/pdf/ksbbdosir0222d.pdf
Pokud se nepletu, tak dva třívozové pantery mají stejnou kapacitu. Je evidentní, že ve Švýcarsku jsou zvyklí na jiný komfort
Mají vyšší podíl sedaček 1. třídy.
2 x 3vz Regiopanter (řada 640) má kapacitu 468 sedících + 546 stojících = 1 014 lidí. Patrák 6vz má 535 sedících + 838 stojících (4 osoby na m2) = 1 373 lidí. Nevím ale, jestli u těch panterů se taky počítají 4 osoby na m2, nebo platí jiné číslo.
U SBB platí pravidlo ohledně lícování sedaček s okny. Je to i u Pantera? Nevím, ptám se.
Tohle bych si dokázal představit v příměstské variantě pro PID.
No co, člověk se může zasnít… 😉
V příměstské variantě pro PID by to bylo minimálně posprejované.
No já bych to viděl jako vhodný i na R9. Ale nedočkáme se ani jeden
Tohle je prostě NEUVĚŘITELNÝ!
Ve Švýcarsku?
Asi neviete koľko ľudí tam využíva verejnú dopravu, inak by ste toto nenapísali. Bežne tam jazdia spojené 8vozňové TWINDEXX Expresy, každý s kapacitou 606 cestujúcich….