Švýcarské dráhy objednaly další rychlovlaky Giruno, rozšíří nabídku spojů do Itálie
Jednotka Stadler Giruno. Foto: Stadler Rail
Dopravce nakonec využil celou opci na nové rychlovlaky, nasadí je i do Německa.
Dopravce nakonec využil celou opci na nové rychlovlaky, nasadí je i do Německa.
Ve zdvojené trakci,, tj. 22 vozů, to by se u nás nevešlo snad k žádnému nástupišti. Ale věřím, že u nich jsou toho schopni a hlavně jsou schopni to naplnit.
Jednotka má 202 metrů, zdvojená má tedy 404. Neměla by mít problém se vejít minimálně ve větších stanicích. 22 vozů klasické stavby by však problém nacpat k peronu byl, ale občas i takové vlaky jezdí.
Jel jsem s tím jednou, z Arth-Goldau do Zurichu. Ten spoj jsme chytili vlastně náhodou, díky tomu, že si z Itálie přivezl 20 minut zpoždění. Souprava byla velmi dlouhá a dost plná, seděli jsme na krosnách v nástupním prostoru.
Vlak co se týká komfortu dost k h***u. Prostor neoddělený od nástupniho prostoru který je uprostřed vozů. Takže se sedí buď blízko vchodu a nebo u přechodu do dalšího vozu v oblasti podvozku. To u dálkovky fakt chceš…😟
Je to tak. Casto se ty vlaky objevuji na IR linkach a tam se to usporadani hodi vic.
Dotaz: Zvolení cca jen 20-ti metrových vozů je s ohledem na použití Jakobsových podvozků, nebo jejich kratší délka je případně přizpůsobena profilovým podmínkám na použitých vozebních ramenech? Díky, O. PS: Protože nemám proježděné Švýcarsko na předpokládaných tratích, kde budou nasazovány, je druhá část dotazu spíše obecná, protože fakt nevím jak jsou tratě vedeny.
Je to vynucené Jakobsovámi podvozky. I v ČR má taková souprava podobně dlouhé vozy.Pětivozový Flirt LEO Expresu asi 95 metrů. šestivozový Sirius 111 metrů..
Může někdo více porovnat Giruno a railjet/comfortjet? Dík moc. Jen pro zajímavost.
V jaké oblasti? Giruno má o něco vyšší rychlost (250 km/h). Interiér je takový sbbčkový: sedačky téměř výhradně do čtyřky. Představky jsou uprostřed vozů a působí to proto trochu méně „dálkově“.
No a je to elektrická jednotka.
Díky těm dveřím cca uprostřed, může být vagón úplně celý nízkopodlažní.Avšak nízkopodlažnost je ve výši 760 mm na T.K. v ČR je výška nástupišt 550 mm.
NIcméně Wikipedia píše, že některé dveře jsou ve výšce 550mm – je to pravda?
Jj, 2x dveře pro PRM jsou v 550 mm
Zajímala by mě třeba i cena na sedačku. Co vychází líp?
Minimálně velké + je to, že na rozdíl od rj/IJ mají nepřímé osvětlení, takže vám světla nevypalují v noci oči…
Ale prosím, jak račte:-). Bez záruky:-) ComfortJet/Giruno: – délka: 239/201,6 m – šířka vozů: 2 825/2 900 mm – počet vozů: 9/11 – max. rychlost: 230/250 km/h – trvalý výkon (střídavý systém): 6 400/4 720 kW – počet míst: 555/407 – hmotnost (ložený): 583/433 t – hmotnost na nápravu (ložený): 14,58/18,0 t – měrný výkon: 11,0/10,9 kW/t – adhezní hmotnost: 15,20/33 % – cena za soupravu: 621 mil. Kč bez lokomotivy (cca. 740 mil. Kč s Vectronem)/901, 262 mil. Kč ovšem včetně servisu a údržby na dalších X-let. Resumé: ComfortJet nabízí vyšší počet sedaček, má nižší nápravovou hmotnost, ale menší… Číst vice »
Dík moc.
Spotřeba nezávisí na instalovaném výkonu,ale na hmotnosti vlaku. U lokomotiv bez elektroměru se platí podle „hrubotunokilometrů“ . U rychlíků to v ČR je asi 25 kWh/hrubotunokilometr.
Ještě to malinko upřesním:
a) spotřeba na sedadlo a ujetou vzdálenost: (kWh/100km/sedadlo): 4,0/3,3
b) náklady na energie pro jedno sedadlo za rok (Kč/rok): 34 761/28 778
c) spotřeba obsazeného vlaku při 200 km/h (kWh/km): 22,0/13,3
Ve všech bodech a),b),c) jednoznačně vítězí Giruno.
To jsou zajímavé údaje. Jaké parametry má ta referenční trať, podle které se tyhle hodnoty stanovily?
Dík ještě jednou.
Zdrojová tabulka byla k tomu byla uveřejněna v ŽM 06/2021 v článku „Analýza
Hlubší zamyšlení nad koncepcí trakčních a netrakčních jednotek pro dálkovou dopravu“.
Trochu se mi nezdá ta mnohem menší spotřeba na sedadlo u jednotky Giruno, když hmotnost na sedadlo mají obě soupravy stejnou. Snad jen vyšší procento rekuperace z důvodu vyšší adhezní hmotnosti.
U nápravové hmotnosti je potřeba uvažovat i lokomotivu s 22,5 t/náprava.
Ano, těch 14,58 tun je včetně lokomotivy, čistě jen ložená souprava 9 vozů má 13,72 tuny na nápravu.