Švýcarské a rakouské dráhy společně posílí noční vlaky, chtějí rozšířit spojení do ČR

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBBNighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

Švýcarské spolkové dráhy SBB a rakouské spolkové dráhy ÖBB se dohodly na posílení počtu přímých vlaků mezi Rakouskem a Švýcarskem.

108 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MartinLT88

Já nevím, ale myslím že navzdory tomu, že se na nočáky tradiční relace Praha-Slovensko vrhli i soukromí dopravci, mají noční vlaky v bývalém Československu svou éru definitivně za sebou. Přeci jen s relací Vídeň-Švýcarsko se to nemůže srovnávat. Ať už se jedná o kvalitu vozového parku, cenu, rychlost, mentalitu obyvatel, či vytíženost díky asijským turistům. ČD budou rády když se udrží jeden pár relace Praha-Košice s přípřeží od Chebu, do Polska a Humenného. Jeden pár relace Praha-Budapešt. A onen přehazovák z Prahy do Czurichu.

xyz

„ČD budou rády když se udrží jeden pár relace Praha-Košice s přípřeží od Chebu“
Ta „přípřež od Chebu“ zanikla (přes Plzeň i přes Ústí) již k 12/2017.

MartinLT

Diky za doplnění.

Radek Janata

Z hlediska Československa je jasné, že jediná relace je Praha-východní Slovensko. Jiné relace jsou prostě na noční vlak krátké. Ale proč by jako neměly jezdit noční vlaky do zahraničí? Asijští turisté jsou v Praze taky a není jich málo. Mentalita obyvatel není jiná. Češi se za těch 30 let zcivilizovali a na Západě naopak přibývá těch méně civilizovaných, takže se to vyrovnává. I přijmy obyvatel se vyrovnávají. V Rakousku už je mzda pouze 2x vyšší než u nás. Ten rozdíl býval mnohem větší. Rychlost? Ta pro noční vlak není tak úplně zásadní. Mnohé z nich uprostřed trasy prostojí i hodiny.… Číst vice »

Robert-Antonio

Inu, pokud dostatečně zdaníte všechny konkurenční druhy dopravy, pak se vlak uživí úplně kdekoliv. I v relaci Kolešovice-Vejprty.

Nicky

První problém je už nákup mezinárodní jízdenky (většina lidí se v tom procesu vůbec nevyzná) a pak ty přestupy a návaznost spojů, dalším je pak cena, kdy je to až na výjimky dražší než letadlo. Ten čas by ani tak nevadil pokud se jede přes noc a člověk má možnost se tam vyspat.

Herold

Nočním vlakem jsem jel dvakrát, vždy do Košic, vždy sám v kupé-zaplatil jsem si singl.

Cesta to byla zajímavá, ale rozhodně se nedá tvrdit, že bych se vyspal a nedovedu si představit, že bych měl jít po té cestě hned ráno, kamkoliv jednat, upocený, neosprchovaný a neoholený.

Ajemgut

U mě záleží na typu vozu. Pokud není klimatizace a člověk musí mít otevřené okno, tak jsem se nikdy dobře nevyspal. Zatímco po noci ve Wlabmee Praha – Štrba, jsme se vyškrábali na Rysy a nedá se říct, že by se únava nějak projevila. Sprcha by měla být naprostá samozřejmost.

Herold

Můžu se zeptat, za co je těch 10 minusů u popisu mého zážitku?

Bjorn

Ještě mnohem lepší ale byla před lety možnost cestovat nočními vlaky CNL přímo z Prahy do Amsterdamu či Kodaně, bylo to fantasticky pohodlné, příjemné a relativně levné při koupi lůžka/lehátka dopředu na konkrétní data ( 49/69 euro za 1 cestu) a bylo to včetně snídaně, kávy, čaje, džusu a ve vagonech byla i sprcha. Z Amsterdamu pak bylo možné pokračovat navazujícími vlaky Thalys a Eurostar do UK (nebo trajektem StenaLine) a z Kodaně zase vlaky X2000 do Stockholmu, nočním vlakem Nattag do Laponska či spojem IC do Norska. Já to využíval velmi často při pracovních i soukromých cestách do Skandinávie… Číst vice »

VRT

Jedna poznámka k nostalgickému pláči na Excelsiorem a dalšími nočními vlaky. Zkušenost z posledních let jednoznačná: vlak plný připitých dělníků jedoucích z východu Slovenska zarobiť do Čech, další dost podivné existence(*). Chápu, že šotoušům to vyhovuje/je jedno, ale pokud bych měl s rodinu, nebo nedejbože dvě dcery takhle poslat kamkoliv, tak to je snad odvézt autem. Pokud chceme mít toto spojení opravdu na evropské úrovni, je třeba (alespoň pro začátek) jednoznačně definované lůžkové oddíly jako tiché, lehátkové taktéž. Pokud k tomu levné jízdenky k sedění, tak ve vlaku trvale přítomnou policii, která bude nekompromisně vymáhat dodržování pravidel. Jinak se obávám,… Číst vice »

xyz

„Zkušenost z posledních let jednoznačná: vlak plný připitých dělníků jedoucích z východu Slovenska zarobiť do Čech, další dost podivné existence“
Jakým způsobem se tyto skupiny lidí přepravují nyní?

VRT

No stejně jako ti ostatní. Buď jedou autem, nebo autobusem. Případně tedy existujícími denními spoji. Počet aut s východoslovenskými SPZ kolem staveb však naznačují možnost a).

xyz

„Pokud k tomu levné jízdenky k sedění, tak ve vlaku trvale přítomnou policii, která bude nekompromisně vymáhat dodržování pravidel.“
Pravidla obchodní společnosti vůči klientům (zde ČD vůči cestujícím) může z principu vymáhat pouze pracovník dotyčné společnosti (či jeho externí spolupracovník). Ne Policie ČR).

„Buď jedou autem, nebo autobusem. Případně tedy existujícími denními spoji.“
Pokud denními spoji namísto nočních, tak to může znamenat, že „existující problém (?) se jen přesunul jinam“.
Mmch. u těch denních spojů (do kterých se část těchto cestujících tedy přesunula) dle vašeho názoru je/není potřeba přítomnost policie? Děkuji za odpověď.

Jiří Kocurek

No vida. A pak člvoěk ve vlaku potká baníkovce a osoby v černém. Nedá se říct, že by osoby v černém jely na metalový koncert, když mají u sebe služební zbraň.

Zelenay

Spíš tito dělníci již nejezdí, našli lepší obživu jinde a nemusí jet do Práglu na stavbu, najdou práci doma a za lepší peníz. Zbytek odebral Bohemii RJ a Leo. Je třeba si zvyknout, že ČD na hlavních koridorech velké trojky měst hrajou čím dále více podřadnou roli.

MartinLT

Východoslováci z velké části vyměnili práci v Čechách za země západní Evropy.

MartinLT

S tou podřadnou rolí ČD mohu potvrdit. Jel jsem nedávno lehátkem kde se mnou v Praze nastoupilo asi 10 lidí. A skoro všechno režijkáři. Z toho půlka přímo postarší zaměstnanci kteří jeli do Bardějova do lázní. Holts žlutí a černí jsou zejména mezi studenty in a cool.

Ajemgut

Amsterdam, Brusel, Malmo, Kodan, Paříž, Řím, Benátky a přes léto Split, Bar by při dobře nastaveném cenovém tarifu o cestující neměli nouzi.

Kubrt

Už zbývá jen drobnost – aby to při tom „dobře nastaveném cenovém tarifu“ mělo pro dopravce kladný hospodářský výsledek.

železničář v důchodu

No, třeba mezi Rakouskem a Itálií to asi nějak tak funguje, když ty noční vlaky jezdí už několik roků.

železničář v důchodu

Jistě: po modernizaci mnoha evropských tratí a zavedení vyšších NTR na nich jsou to už relace, kterých lze vhodně využít k vyspání se cestou místo nočního „hauzírování“ někde na letišti – a dovedu si i představit, že by se leckde „uživily“ i dva páry těch nočních spojů: první s časnějším odjezdem do vzdálenějších destinaci a druhý s odjezdem až třeba okolo půlnoci (a s možností nástupu už třeba od 22 hodin) do těch bližších …

Jen tak

Amsterdam – nonsens
Brusel – nonsens
Pariz – nonsens
Rim – nonsens
Benátky – nonsens

xyz

Řím + Benátky: realita („sens“?) z Vídně. Ovšem – i Řím je dost „na hraně“ pro cestu z Vídně tak, aby šlo o „noční skok“ (relativně pozdní dojezd do Říma – „až“ časně dopoledne). Z českého území by to na „noční skok“ bylo tím víc „za hranou“.

Bazo

Ano, noční vlaky mají budoucnost. Skvělé je sezónní noční spojení Bohumína a letovisek u Baltského moře (osobně jsem vyzkoušel), v 8 večer nastoupíte v Bohumíně a po 8 ráno jste u Baltu (R 403 Wydmy). Divím se, že neexistuje i u nás více sezonních nočních vlaků. Myslím, že spojení Praha > Vratislav > Balt nebo sezonně Praha > Paříž by si své cestující v létě našla. Jak už tu bylo psáno, zrušení Excelsioru byla velká chyba (asi stejná, jako zrušení linek CNL v Německu). Nyní se např. po 9 večer nedostanete z Ostravy do Olomouce, natož dál. Když může stát… Číst vice »

Kubrt

Sezóní noční vlaky: hm, pěkné, a co ty vagony budou dělat těch zbývajících 8 měsíců v roce? To se dalo provozovat v plánovaném hospodářství, kdy vagónky dodávali, dráhy odebírali a nikdo nic neplatil. Ale tenhle systém se po pár destiletích vyčerpal, vagóny se rozpadly. Němci do Tater – zkuste obnovit někdejší spací spojení Lipsko-Liberec-Košice 🙂

Bazo

Využijí se jinde…Posílení relací např. v zimě do Tater, státní svátky…Ono by tam těch lůžkových/lehátkových vozů stejně bylo jenom pár, takže všechny ostatní vozy (k sezení) by šly bez problémů použít jinde dle potřeby , hlavně v pátky/neděle jako posilové vozy

kakov

přesně tak, v zimě do hor (Alpy v nabídce v ČR chybí), v létě k moři, mezi tím nějaké ty „charterové“ jízdy formou poznávacího zájezdu, využití by se našlo, jen nesmí lidi jenom kritizovat a tvrdit, že něco nejde,

ale důležitzá věc, tam kde se počítá s dovolenkovou turistikou, by ten noční vlak měl zásadně jezdit, jako autovlak

Jan Pytela

Taky na to musíte mít peníze. U ÖBB to využití najít umí, jenomže ty jízdenky (na lůžkový příplatek ve výši kolem 100€ vám Sparscheine moc nepomůže) nebývají úplně levné…

MartinLT

Přes léto by lehátka jezdily jako sedáky. I když od klasických lehátkových vozů se chce výhledově upustit.

MartinLT

Pardon, přes zimu

Kubrt

Takže někde by zase chyběla kapacita sedadel – v létě, kdy je jí nejvíc potřeba. Koncept sezóních a posilových spojů se dá provozovat v situaci, že dopravce má k dispozici balík starých vozů, s nimiž už nejsou spojené žádné finanční náklady, a přitom ty vozu jsou ještě použitelné. Ve chvíli, kdy dožijou (koroze, neúnosný stav interiéru, vymlácené podvozky…), tak ty vlaky skončí, protože oprava vozů by byla tak nákladná, že to nebude mít ekonomický smysl (a nákup nových vozidel pro tyto účely tuplem). Uvažovat v roce 2019 o nějakém bouřlivém rozvoji rekreačních ubytovacích vlaků, je myšlenka vyžadující bohatého a zcela… Číst vice »

Brewdog

Jo, to byla pecka z Berlína v 19:00 z fotbalu, který začal 15:30 v Praze kolem půl noci 🙂 A ted člověk musí domu autobusem 🙁

železničář v důchodu

No, v případě Berlína šlo sice o „Metropol“, který „zařízli“ Němci a naše nejinteligentnější MD nenahradilo ani na českém území: kde že jsou ty doby, kdy ze tří různých vlaků udělali v Praze těsně před půlnocí dva (jiné noční) dlouhé rychlíky a oba jezdily dál plné … A navíc: nejen „z Berlína v 19:00 z fotbalu“, ale třeba i mezi 19. a 20. hodinou ze Šluknovského výběžku nebo po 21. hodině z České Kamenice či z Mostu nebo Teplic (odkud už nepomůže ani žádný autobus), a v Praze se ještě v pohodě stíhaly denní spoje MHD až na úplné okraje… Číst vice »

kakov

navíc co jsem někdy s excelem jel, tak mezi prahou a ovou vždy plno

MartinLT

Sezonni ubytovaci vozy jezdili uz za komunisti Dresdeb-Liberec-Pardubice-Košice

David

Ne, ty jezdily denně. Sezónně byly z Lipska.

Michal Štěpán

Ta letecká doprava je trochu nafouknutá bublina. Daleko větší problém je IAD, protože pro přepravu stejného množství cestujících na vzdálenost větší než 200 km vygeneruje několikanásobně větší množství emisí (spálí více energie) než běžný stroj A320 na evropských linkách naplněný na 80%, což je celkem běžné. Pravidelné letecké linky také nevedou odkudkoliv kamkoliv, některé páry destinací jsou létány pouze jednou denně, takže v určitém směru to vždy pro někoho nebude výhodné. A to je ještě ten lepší případ, protože jsou další, které se létají jen několikrát týdně. Také přestup z letadla na další návaznou dopravu hodně zdržuje, prostě to není… Číst vice »

Ic540

No je to pouze možná shoda jmen…
Ale zrovna jeden takový Michal Štěpán zlikvidoval noční dopravu místo toho aby v i v ní udělal pořádek.
To zrušení Excelsioru který byl přípojem vždy a všude skrz celé Československo mi totiž stále leží v žaludku…
Jinak obecně s tím co je napsáno souhlasím…
A přidávám palec nahoru. 👍😁

železničář v důchodu

Ten nesmysl se zrušením „Excelsioru“ sice „leží v žaludku“ minimálně desítkám tisíc lidí, ale toho Michala Štěpána, na kterého poukazujete, bych z toho rozhodně nevinil: „je ho dost“, málo takových kariéristů jsem v životě potkal, ale takový pitomec, aby to navrhl jen proto, že si to někdo jiný vlivný přeje, to rozhodně není – a ručím za to, že železnici rozumí velmi dobře, a pokud někdy něco udělal jinak než v její prospěch, tak bohužel jen proto, že v tu chvíli převládl ten kariérismus …

Ic540

Železničář v důchodu :

Jo.? Karierismus ?

No to Vám sice i věřím že železnici rozumí nad míru dobře.
Měl jsem dokonce tu čest s ním jednat.
Vstřícný člověk…

V tom případě ale musím tedy konstatovat, že Vámi zmíněný karierismus převládl bohužel ve více případech…😨

Tomáš

Naprosto souhlasím, excelsior byl klíčový vlak v nočním cestování mezi sk a cz. Akorát to rameno rozlomili Zssk a né Štěpán. Takový vlak už tady nikdo nezavede. Vždy si své cestující našel, dokonce i v zimě.
Bohužel měl dlouhou trasu a spoustu problémových cestujících. Uvidíme jak se inspirují od našich západních sousedů.
Vidím zde i nastrely Žlutých a černých.
Přesto, noční cestování ve vlaku má velké plusy.

David

Miluju tu představu, jak si vlak hledá své cestující, až si je nakonec…. Bingo! Najde!

marty-t2

Souhlasím s Vámi, že co se týče najednou-módních emisí je největším problémem prázdné auto jen s řidičem. Spotřeba paliva je nejčastěji 5-10 litrů na 100km. Navíc taky padly emise při stavbě silnice/dálnice. Pokud by auto jelo plné, tak se spotřeba mírně zvýší a plné pak bude mít 2-4 litry na každého ze čtyř pasažérů. Jenže podobných čísel cca 2-5 litrů na 100km dosahují moderní letadla na sedačku a 100km taky. Na airliners.de zrovna srovnávali náklady na sedačku u A320 a ICE. Rychlovlak je má cca třetinové co letadlo a navíc jezdí většinou centrum-centrum. Jenže ! Leteckým společnostem se daří mít… Číst vice »

Laborec425

Pokud já vím, tak v Americe mají už (asi) hodně let zavedené ve velkých městech pruhy pro auta s více než s jedním pasažérem.
Do Evropy to taky dorazí, k nám tak za padesát let možná :).

Jiří Voseček

Spoj do Curychuby byl o dost atraktivnější, kdyz by nejel věcnost. Nejenže to vymetá každou vetsi vesnici v Rakousku, ale stoji v noci v Salzburku ci Innsbrucku 2 hodiny. Takze vyrazíte v šest vecer z Prahy a v krásných 11 hodin druhy den jste v Ženevě. Tedy nepoužitelné pro nějakou aktivitu dopoledne. V opačném směru to samé. Potenciál je velký, ale časová poloha úplně k nicemu. Jedete tim, jen kdyz jste úplný železniční fanatik, chcete si nekdy zkusit noční vlak, na daný termín jsou lety vyprodané či stojí 6 tisic. Cele spojeni by šlo zrychlit o 3 hodiny a mít… Číst vice »

MartinLT88

Mě ty noční vlaky přijdou spíše jako odlehčení k přetížené letecké dopravě na hraně kapacit, k dálnicím nemluvě. Pochybuji že by množství uvědomělých lidí kteří si řeknou letět nebo jet vlakem bylo natolik výrazné že by se zasloužilo o posilování nočních vlaků, nehledě na to že pár nočáků navíc klima nezachrání. Přesto díky za každý noční vlak navíc.

Georg

ano – jakkoliv se ta zprava tvari bombasticky, tak jestli leti denne do curychu 3 (?) letadla s kapacitou 150 mist a obsazenosti 80%, tak nejakych 30 posteli v luzkaci to uplne nevytrhne…

Ic540

No to nevytrhne. To je pravda. Ale i z těch důvodů co popisuje Jiří Voseček, že vlak dorazí někam v 11 tak proto se výhoda takového nočního vlaků do města jako je Curych snižuje…
U nás v menším příkladu je to. Že když přijel Excelsior do Mostu v cca 8 a do Varů cca v devět bylo to ok. Pak to šlo do kopru úplně. Přijet někam k polednímu je k ničemu….

Zelenay

Co bude dál? Stud z používání auta, kde každý cestující smrdí vlastním motorem? Každý ať si používá co chce.

Jaroslav

Jsem velký liberál a to co píšete mi vlastně dává smysl, ale. Veškeré lidské chování (ať už je směřované k čemukoli) by mělo být vždy budované na základně uchopitelných a hlavně udržitelných hodnot. Ať si každý dělá, co chce, ale ať to jeho rozhodnutí ústí v to, že tady na světě budeme schopni být i za 50 let a ať nenarušuje cizí svobodu, která se těmito pravidly řídí.

Zelenay

Trh je vždy udržitelný, ekologická přirážka některých činností je učiní sama tak nákladnou, že budou opuštěny. Už dnes se začínají spousty subjektů předhánět v ekologické činnosti místo jiných a najednou to jde a to se vlastně ještě nic neděje. Já o lidstvo obavy z pohledu ekologie obavy nemám. Když se v ČR zničilo krajiny díky dotování monokultur, prostě zdrahnou potraviny, voda atd. a bude zájem se starat a opustit dosavadní způsob plundru.
Jediná věc je v tom, že 99% lidu trhu nerozumí, proto jsem nad věcí tady něco psát, viz fin. trhy stádní chování versus vítězové v dobách krize..

Tomáš

Když vám nejde podnikání, měl by jste vstoupit do politiky.
Pokud již tam jste,
Bůh s námi.

Zelenay

Samá voda, jak říkám jste skupina 99%, není se dál o čem bavit.

David

Když vám nejde čeština, neměl BY JSTE se ztrapňovat v diskusích.

mgr.pavel

Přesně, ať si každý používá co chce. Když má někdo nějaký problém letět letadlem, ať použije jiný dopravní prostředek. Co vám na tom tedy vadí?

Zelenay

Problém nemám, morální rozměr má také význam, jistě do pár procent v globále, v článku je to myšleno opačně, že se má stydět ten co se chová fuj fuj tržně, přitom na tom není nic ke stydění.

Jiří Kocurek

Co bude dál? Stud z vytápění. Raději umrznout, než aby se oteplilo. 😛

Zelenay

Politicky je v módě tržní chování kritizovat, do módy přichází restriktivní mód, prozákazujeme se k prosperitě. Za mě je tržní chování zcela v pořádku, paradoxně daleko větší škody páchají různí aktivisti, když se tu a tam prosadí jejich splašený návrh – solární baroni se smějou doteď a ještě dlouho budou.

Haha

Tady by mohlo výhledově vstoupit do hry i modernizované spojení Praha – Domažlice a vlaky typu Itálie – Mnichov – Regensburg – Praha.

Kubrt

Neblázni, SŽDC musí elektrifikovat trať do Uničova, to je priorita, a ne použitelná spojnice Čechy-Bavorsko-vše za ním.

Haha

Uničovka si to zaslouží taky. Čechy – Bavorsko není problém v penězích, ale úřednicích a spol. (jistý pán na MD zde všem jistě známý například).

Oldřich Sládek

Nikoli. Momentálně je míč na straně Bundesministerium.

Haha

Oldřich Sládek: Jo. Ale až potom, co týž pán po kritice uznal, že 4e je blbost, ne? 🙂

železničář v důchodu

„Momentálně je míč na straně Bundesministerium.“
Ne pouze momentálně, ale už od hodně dávna: Bavoři chtěli dát přednost této trase před Chebem od samého počátku, ale „Berlín“ jim to už tehdy „zatrhl“ – a nevylučuji, že za tím tehdy byl i nějaký lobbing z české strany, protože „chebská“ se tehdy už úplně rozpadala (hlavně její zabezpečovací „dálkovina“), a tak bylo pro Čechy potřebnější investovat tam, a na modernizaci dvou takových tratí současně nebyly pochopitelně ani finance, ani stavební a další kapacity, nehledě k potřebě zajistit i možnost odklonů mezistátních relací (zejména v nákladní dopravě).

Jiří Kocurek

Jakože se nesmí obojí dělat naráz? Nebo v jinačím šotopořadí? Kdyby se mělo dodržovat šotopořadí důležitosti, tak Šlechtična nesmí na revizi, dokud se neipraví propálený kotel Polky.

Kubrt

SŽDC má nějaké personální a finanční zdroje a je žádoucí, aby tyto napřela na akce, které jsou důležité a netříštila je na akcích, jejichž efekt je mnohem menší. Co považuju za opravdu důležité? „Bezpráví“, Kladno, Beroun-Bavorsko, Brno-Přerov.

David

Tak co třeba lůžkáč Uničov – Benátky? To by si své cestující jistě našlo! Třeba Italy, co touží strávit dovolenou v Uničově.

David

Češi stud neznají, protože to jsou nestydové. Slyší ale na dotace. SBB na to jde tedy rafinovaně 😂

Jiří Kocurek

Že těch lidí v ČR vnitrostátně lítá, zatímco na želznici Praha − Ostrava projede pět vágónků za hodinu.

kakov

domníváte se, že je to studem nebo dotacemi??

u relace Pha-Ova je to dáno nesrovnatelně lepšími možnostmi vlaku oproti letadlu, rozhodně to není nějakou ekologickou uvědomělostí……

Ondra

Přátelé, máte někdo přímou zkušenost s kvalitou nočního vlaku z Prahy do Curychu, v dohledné době se jím chystám jet do ČR.
(V době, kdy skončí současné výluky)

Cargo

Ano, lůžkové vozy z Curychu do Prahy, jsou velice kvalitní a příjemné 🙂 Jel jsem minulý rok a tak milého stewarda jsem dlouho nezažil.
Jedna rada, pokud máte kupé bez sprchy, hodláte se osprchovat, a pojedou s Vámi japonští cestovatelé, zaberte sprchu co nejrychleji pak už nemusí být teplá voda.

Jarda V.

Když bude nejhůř lze jet do Vídně a pak jakýmkoliv RJ/rj do Prahy, cesta je možná ještě rychlejší než přes Linz a České Budějovice protože přímý vůz čeká v Linci na první ranní expres a do Prahy přijíždí lehce před polednem.

MartinLT88

To je zatím nedořešená nevýhoda nočních vlaků, takovéto všeljaké spojování a odpojování, které s čekáním na a další vlak na který mají být přivěšeny zaberou hodiny.

Jaroslav

Někdy to čekání ale dává smysl. Přijet do cíle ve 4.30 taky není výhra.

Georg

v tomhle pripade to ovsem opravdu neplati… Pokud by vozu bylo vic, mela by se najit cesta jak je dotlacit pres hory do Budejovic…

Nekdo

no tak rozhodne lepsi, nez dorazit do cile v prave poledne…

Kubrt

Taky jsem to využil a spokojenost.

Tomáš

Dokud nebude mít EN 1989 PrAha -zurich , aspoň 19 lehátkových a lůžkových vozů, bude odjíždět v 22.15 a přijíždět v 7.45.,
nebudou naši šotoušci nikdy spokojeni.
A doporučuji trasu přes Železnou Rudu.

Lesan

Jsem zvědavý, jak to dopadne, provoz lůžek na trase Praha-Curych je nyní dost poznamenáván výlukami na české i rakouské straně.

Bpee

To byl i před lety a proto se zrušil. Nevím, zda v tom roce 2010 tušili, že v roce 2019 bude mít spojení stejné problémy jako dříve…

Johny

Tak to bych chtěl vidět jak někdo zajistí abych se styděl? 😜 😜 a když by někdo v osobním životě něco zkoušel tak ho pošlu víte kam. Já budu užívat prostředek jaký uznam za vhodný. Jsem nadšenec do železnice ale nemám rád když se volí tyhle cesty.. už jako malej jsem odmítal příkazy ( a tím příkazem myslím vyvolání studu) za účelem zmanupilovani jedince aby jednal podle přesvědčení někoho jiného..

Dushan

Jde to velmi snadno, váš stud se dostaví s tím jak vaše konání bude většinově vnímat okolní společnost. Dejme tomu, že se budete citít podobně, jako když se od vás začnou lidi držet dál, když se dozvědí, že trpíte nakažlivou nebo jinak odpudivou chorobou.

Johny

Nic takovýho na mě neplatí.

Johny

A navíc by se to museli nejdřív dozvědět. Stejně jako s tou nemoci . Ale od toho tu je GDPR 🙂 😀

Nekdo

tak Vas osobne se to mozna netyka, ale nejenze vsichni ostatni to sami lepi na vsechny mozne fejsbucky, ale neni daleko doba, kdy mistni mladez organizovana v PS VB bude fotit cestujici na letistich a lepit to tez na fejsbucky, pak si ten #flygskam uzijete naplno. a nebojte, uvedomele soudruzky z HR nebo kindermenezmenty u dodavatelu i odberatelu si na tom pal smlsnou! zarive zelenou budoucnost si rozvracet nedame!

Jiří Kocurek

Má to jeden háček. Ne vždy má pravdu celé okolí, okolí může být zmanipulované. Giordano Bruno by mohl vyprávět.
Stejně tak dneska všichni vědí, že ropa je z dinosaurů a jakákoliv jiná představa o původu ropy je zásadně špatně.

František

Stud je nepochybně špatná cesta, nicméně rozhodovat se i podle toho, jak v daném případě (ne)škodím okolí, je základ společenského soužití. Klíčem není muset, ale být ochoten. Sám si na to přijít. A na systému je, aby od těch šetrnějších způsobů neodrazoval.

Johny

Přesně tak. Sám usoudim co je škodlivé. Tečka.

Vojta

To je v pohodě, vy se stydět nemusíte, ale může se stat, že třeba se za vás budou stydět vaše děcka.

Jackub

Tak je na něm, aby z nich nevychoval zmanipulované ovce…

xyz

„ve Švédsku se mluví například o takzvaném Flygskamu, tedy studu z létání kvůli většímu znečištění životního prostředí. Tyto trendy výrazně nahrávají především železniční dopravě.“ … a proto ve Švédsku najdete takové bariéry pro „user-friendly“ užívání železniční dopravy na delší vzdálenosti jako např. povinné rezervace míst, souběžně s tím omezenou kapacitu míst (čerstvá zkušenost: noční vlak v relaci Umea – Stockholm vyprodaný 5 dní dopředu; denní spoj v sobotu dopoledne ze Stockholmu do Malmö rovněž vyprodán); kromě největších měst situaci v podstatě „pro užívání veřejné dopravy nutnost mít + za tímto účelem využívat SmartPhone, protože jízdenkové automaty či přehledy všech odjezdů… Číst vice »

J.K.

Jj, zrovna Švédsko, v březnu jsem tam byl v Arvidsjauru a neumím si představit jinou cestu než tam letět. Koleje tam vedou, ale nic tam nejelo, půjčit si auto tak je to 8 hodin řízení a emise na mě určitě nebudou nižší než v letadle, navíc mrazy kolem -20, to asi nebude ráj elektroaut…

xyz

Do Arvidsjauru jezdí (co se týče osobní dopravy) jen 1 pár vlaků denně, a to jen po 2 měsíce v roce (léto), tzn. vyloženě turistické spojení, a to v dálkové trase Gällivare – Östersund; délka cca 750 km, cestovní doba cca 14 h.

Miris

Měl byste si uvědomit, že nežijeme v minulém tisíciletí. Tak je celkem běžné, že světě div se existuje něco jako smartphony. Překvapivě je používá drtivá většina obyvatel severských zemí, kde prakticky vymizela platba hotovostí, tak se není čemu divit, že ke koupi jízdenek se používají smartphony. A že neprovozují vlaky, jak modré gumy, které cpou lidi do vlaků nad jejich kapacitu. To je jedině krok správným směrem, který vede ke zvýšení komfortu cestování. Ale to by čeští šotoušci neměli žít ve skanzenu Czechia. BTW Sám jsem žil v severských zemích půl roku a jejich systém mi přišel vice friendly než… Číst vice »

Rudolf

Svedsko jsem projezdil krizem krazem vlakem a nikdy jsem nemel zadny problem. Ale mozna uz v lete cestuje temi vlaky vic lidi. Cesta z Prahy vlakem byla take ok.

Bjorn

Připojuji zkušenost z cestováním Praha – Stockholm a zpět. Noční vlak CNL Praha- Kodaň v předprodeji lůžko za 59 euro 1 cesta. Vlak SJ Snabbtag X2000 Kodaň – Stockholm a zpět v předprodeji za 195,- SEK jedna cesta. V Kodani plánovaný prostoj vždy 2,5 hodiny.

xyz

„Tak je celkem běžné, že světě div se existuje něco jako smartphony.“ Jedna věc je jejich existence a MOŽNOST je používat pro pořízení jízdenky, jiná možnost je jejich de facto NUTNOST je pro tuto věc používat (mimo velké stanice jinak jízdenku nepořídíte). V případě Švýcarska, Rakouska (ale i Dánska či Norska) máte MOŽNOST využít pro tuto platbu mobilní telefon; ve Švédsku (mimo ta největší nádraží) jinou možnost nemáte. „A že neprovozují vlaky, jak modré gumy, které cpou lidi do vlaků nad jejich kapacitu.“ Ne. Že neprovozují vlaky s takovou kapacitou (či s takovou četností), aby mj. uspokojily poptávku všech cestujících… Číst vice »

Haha

Miris: Jakože Švýcarsko a Rakousko je skanzen taky? Aha… Vielen Dank.

MartinLT88

Z mého pohledu dají Rakušané na svých vnitrostátních spojích, především hlavních tratích to nejlepší co mají, rovněž na spojích do Švýcar a Deutschlandu. Ale na spoje do Česka jejich soupravy připomínají spíše muzeum zanesené do 90. let. To samé u infrastruktury kde svojí hlavní tepnu z Vídně do Linze, Salzburgu a Insbrucku modernizují na rychlost kolem 200km/h. Ale na chraň bůh aby výrazněji sáhly na trasy Vídeň- Břeclav a Linz- Summerau.

Georg

ale, to jsou mi novinky. tak railjet je najednou muzeum? a cityshuttly taky?
kfnb je docela rychla a udelat ji jeste rychlejsi hodne stoji a prinosy nejsou az tak vyznamne, ale chysta se to.
summerau je komicka lokalka s marginalnim vnitrostatnim i mezinarodnim vyznamem, tu nikdo prelozkovat nebude.

Haha

Wien – Břeclav bude na 200, Linz – Summerau budou nějak kosmeticky vylepšovat, aby s tím mělo smysl něco dělat, muselo by se přeložit Budějovice – Summerau přes Český Krumlov, aby se mohly zavést UNESCO Ex Praha – ČK – Salzburg. Fakt si myslíte, že to někdo u nás bude v dohlednu financovat?

Oldřich Sládek

Na Wien-Břeclav se sáhne, min.bude na 160, na Budějovice – Linz nikoliv, na to nejsou a v dohledné době ani nebudou peníze.

železničář v důchodu

Z Lince do Summerau toho Rakušani udělali v mezích možností ve stávající stopě docela dost, o mnoho víc toho už (ve stávající stopě) udělat nelze a zásadnější změnu trasy nikdo dělat nebude: pro vnitrostátní dopravu jim to zjevně stačí, nákladní doprava také nic extra víc také nepotřebuje a mezistátní osobní doprava tam není tak významná, aby to stálo za tak veliké investice – relace Praha – Linec je ideální pro využití „pendolín“, která teď jezdí nesmyslně mezi Prahou a Ostravou na jediném trakčním systému, samozřejmě ovšem NIKOLI v režimu povinně místenkových vlaků a s dostatečnou kapacitou jiných dalších vlaků mezi… Číst vice »

Jiří Kocurek

Pendolíno do budějovic. Jasně, je to tam samá výluka, přestup do Karosy/Vrakosy. Tam si to pendolíno na sebe fakt vydělá.
Jo aha, ony se investice nesplácejí.

železničář v důchodu

Až tak hloupou reakci jsem od vás nečekal, i když z minulostí je zkušeností s vámi k dispozici dost – zjevně jsem vás tedy přece podcenil. Nemyslíte, že ty výluky do několika roků skončí, navíc po zdvoukolejnění celé trasy je „nickolejný“ stav skutečnou výjimkou …

mocanita

Bohužel to až tak friendly není, skandinávské země + nizozemsko – kdysi vzor fungující svobodné společnosti, kde byl prostor pro různé alternativy životních stylů- dneska naprostý technologický glajchšalt – viz masové užívání smartphonů a cesta k úplné bezhotovostní společnosti – už tam není skoro žádný prostor pro alternativní modely a bude hůř. Tamní obyvatelstvo včetně imigrantů masově a nadšeně přejímá tyto nejmodernější technologické postupy a už ani nepřemýšlejí o jiných možnostech včetně uvědomování si případné zranitelnosti těchto systémů, prostě místo skutečné svobody výběru naprostá a drtivá závislost na jednom modelu vývoje. A na fungování v systému tamních železnic se to… Číst vice »