Švýcarská aplikace slaví rok ve Zlínském kraji. Celkem prodala přes půl milionu virtuálních jízdenek
Aplikace FAIRTIQ pro IDZK. Foto: Koved

Za ideální stav bychom považovali, pokud by aplikace fungovala napříč všemi regiony, uvádí kraj.
Virtuální je něco co doopravdy neexistuje, jako např. virtuální realita. Tohle nejsou jízdenky virtuální ale elektronické nebo nějaké podobné slovo.
Využívám ji velice rád. Když jedu z Luhačovic do Zlína. Swipnu před nástupem do busu, přesedám na trolejbus, nic neřeším, cena je navíc levnější, nezdržuju řidiče a na konci mi přijde vyučtování na email. (〜 ̄▽ ̄)〜
Úplne najlepšie by bolo zaviesť aplikáciu typu SBB, ktorá v sebe skĺbuje všetky funkcie. Ono už aj IDOS je dosť dobrý, ale napr. tú možnosť aktivovať jazdu potiahnutím by bolo fajn mať. A dôchodcovia by mali mať stále alternatívu kúpiť si fyzický lístok v automate.
Nejen důchodci. Já nechci používat aplikaci, která z principu trvale sleduje a zpracovává kde se pohybuji.
Můžete využívat tradiční způsoby odbavení. Například papírové jízdenky.
FAIRTIQ jsem už do Zlínského kraje využil a musím přiznat, že je úžasný. Jen jsem v rychlíku Moravan ve Starém Městě swipnul a na stejném sedadle rychlíku pokračoval v cestě do Otrokovic. Myslím, že všechny kraje by k tomuto mohly přistoupit. Je to vhodný, velmi pohodlný a z pohledu cestujících zcela nenáročný, doplněk ke stávajícím způsobům odbavení pro jednotlivé občasné jízdy. Určitě vhodně doplňuje jiné typy jízdenek, např. časové předplatné šalinkarty nebo lítačky, nebo papírové nebo digitální. Takže to, že už nějaké jiné jízdenky v krajích a městech existují přece ničemu nevadí.
Hlavně by konečně byla jedna aplikace pro všechny kraje, pro všechny druhy dopravy, kdyby se tohle povedlo. Ale to by musela být asi větší politická podpora i zhora.
S lítačkou jsem ve Zlíně neuspěl. A ta by jim tu slušela.
Pracuje se na tom
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.chaps.idzk.app
Mně by k tomu zajímalo více detailů. Ten Švýcarský dodavatel té aplikace jí dává k dispozici zdarma? Nebo dokonce jako open source? Pokud ne zdarma, tak se mu musí platit nějaké licenční poplatky? Nebo si bere nějaké procento ze všech tržeb? Nějaká fixní částka z každé jízdy? A kolik to je? Samé otázky… Zatím jsem četl jen chválu na tuto aplikaci, ale o těch finančních podmínkách nikde ani čárku. A to bych zase dovedl pochopit kraje, které si už vývoj nějaké aplikace zaplatily, že se jim nechce tuto investici jen tak zahazovat a ještě se pak třeba dělit o část… Číst vice »
Pokud jsou mé informace stále platné tak, že FQ si bere měsíční částku za provoz aplikace (v téhle částce je taky technická podpora v češtině). Poplatek za jednu jízdu mi není znám (ale jak říkám, tohle je nějaký ten pátek stará informace). Ohledně krajů co si vyvíjejí appky… tak většina z nich nestojí za nic (jsem z LK, takže vím co říkám) a řešení Fairtiq se do nich dá poměrně jednoduše implementovat (má to třeba NRW nebo ÖBB) Ale za mě jde u tohohle řešení hlavně o jednoduchost, protože když chceme přitáhnout nové cestující do veřejné dopravy, musíme jí udělat… Číst vice »
Přesně tak.
Kraje samy o sobě dotují veřejnou dopravu.Tohle je doplněk služby, který dává smysl.
Pokud na to bude dostatečná výpočetní síla, není třeba měnit tarif, jak se stalo v ZK. Stačilo by klidně, aby aplikace vyúčtovala stejně, jako běžné spojení, jak to dělá IDOS.
Možná ale už by se cestující nedali natáhnout na nesprávnou jízdenku, nebo nevýhodnou krátkodobou (30 Kč – 30 minut, 40 Kč – 90 minut).
Na druhou stranu ale částečně za to platí i vlastními zdroji, a při zpoždění spoje taky asi budou muset připlácet, pokud neprokážou zpožděnou.
S tou nesprávnou jízdenkou ale musím nesouhlasit, mám s FAIRTIQem úplně jiné zkušenosti. Platil jsem s ním v MHD dvě krátké samostatné jízdy (tam a cca za hodinu zpět), pokaždé se zahájením a ukončením jízdy. Počítal jsem s tím, že budu platit 2x 30Kč (dle vašeho příkladu), ale Fartiq mi za druhou jízdu naúčtoval jen 10 Kč, protože zjistil, že bych se s oběma jízdami vešel do těch 90 minut jízdenky za 40Kč. A také mám pocit, že do doby jízdy nezapočítává čas strávený čekáním na zastávce při přestupu. Bonusem pak je to, že když v aplikaci zapomenete jízdu ukončit,… Číst vice »
Ja jsem to právě takto myslel, že by některým podnikům „vypadly příjmy“ ze zmatených turistů či – díky zpětnému vyúčtování – nevýhodných jízdenek.