Švýcaři si vyzkoušeli evakuaci stovek lidí z tunelu Ceneri, smíšený provoz začíná
Stovky lidí uvízly v tunelu pod Alpami, na zkoušku.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) si v sobotu vyzkoušely velkou záchrannou akci v novém tunelu Ceneri. Za účasti 300 figurantů a 200 záchranářů úspěšně proběhla zkušební evakuace, která posunula tunel do další fáze testovacího provozu. Ode dneška mohou patnáctikilometrovým tunelem projíždět všechny vlaky dálkové i regionální osobní dopravy a nákladní vlaky.
Tunel byl slavnostně otevřen 4. září, do běžného provozu se má dostat v polovině prosince s příchodem nového jízdního řádu. Počítá se s tím, že jím za hodinu projedou čtyři nákladní a šest osobních vlaků jedním směrem.
„Cvičení proběhlo bez problémů, všichni figuranti byli vyvedeni ven z tunelu podle plánu. Hlavním cílem záchranného cvičení bylo vyzkoušet si záchranné postupy uvnitř i vně tunelu,“ uvedl manažer SBB Daniel Schlup, který měl cvičení na starost.
Cenerský úpatní tunel má dvě trouby a vede z Camorina u Bellinzony do Vezie poblíž Lugana. Trouby jsou od sebe vzdálené 40 metrů a každých 325 metrů jsou propojeny záchranným průchodem.
Tunel se začal budovat v roce 2006, proražen byl o deset let později. Je stavěn na rychlost 250 km/h. Spolu s Gotthardským úpatním tunelem, který měří 57 kilometrů a byl otevřen v roce 2016, tvoří tunel Ceneri nové železniční spojení v severojižním směru přes Alpy (Neue Eisenbahn-Alpentransversale, NEAT).