Švýcaři řeší nečekaný problém. Kolejnice v nejdelším tunelu světa musí vyměnit podstatně dříve

Stav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBBStav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBB

Výměna proběhne od roku 2032.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
tarten

Navrhuju vyměnit jen 15 % nejhorších kolejnic. Pak se jistě zvýší životnost celku na dalších 20 (nebo 100) let. 😀 😀

Vladimír M.

Nemám nejmenší pochybnosti, že tohle Švýcaři zvládnou.

Milan

Staré kolejnice se v hutích přetavují na nové nebo jaký mají zpravidla osud?

Radek

Ve Švýcarsku nevím. U nás se to lepší z hlavních tratí ještě někdy použije na lokálku. A pak existuje i technika navařování staré kolejnice.

malý bobeš

On se na tom asi podepsal stav vozů. Prakticky na každém nákladním vlaku jsou 2-3 řádně obuté…

Ivan_pha

Pokud je to pravda, tak to určitě má velký vliv.

Jan

Obuté vozy nepustí do tunelu. Z obou stran je před poslední možností odbočit brána plná senzorů na všechno možné.

malý bobeš

Ve čtvrtek jsem nějaké vlaky viděl (a slyšel) ve stanici Altdorf. Nijak zvlášť nebrzdily = na odklonění to nevypadalo…

Jozo_cz

Na tohle se v klidu připraví. Ale čeká je ještě nevypočitatelná akce v Mitholzi.

Dejf

Myslíte to skladiště munice?

Jozo_cz

Přesně to.

Karl vB.

Práce na vyklízení by měly začít v roce 2031, očekává se, že potrvají do roku 2060 nebo 2070.
Z bezpečnostních důvodů bude muset obyvatelstvo na ca. 10 let obec opustit.
https://www.srf.ch/play/suche?query=mitholz

Bez přezdívky

Jak to bude s žel. dopravou, když je trať jen kousek od skladu?

Jozo_cz

Vypadalo to špatně, ale dle odkazů Karla vB. začínají být Švýcaři optimističtí. Asi jim nic jiného nezbývá, když je to jejich, takřka, nejdůležitější údolí. Přednáška Laca Lahody o tom nešťastném skladu munice: https://www.youtube.com/watch?v=jrQuAuQTIZI

A Karlu vB. děkuji za odkazy k problematice.

Martin Jedlička

Čím tužší je pevná jízdní dráha, tím větší síly působí na kolejnice.
Pozitivní efekt má na životnosti kolejí větší přesnost trati. Negativní vliv má v tunelu boční aerodynamická zátěž na vozy, způsobená nesymetrickými výklenky a všelijakými zařízeními po stranách

Dejf

Zajímavý projekt na aerodynamickou optimalizaci takových záškodníků, z toho by se dala vyrazit minimálně diplomka. A tentokrát to nemyslím sarkasticky.

Lukáš F.

Což jsou všechno věci, které pravděpodobně byly známé už v roce 2016. Gotthardský tunel nejspíš není první tunel na světě, kde je použita pevná jízdní dráha, a jezdí se v něm 200 km/h. Je proto pozoruhodné, že se v předpovědi životnosti o tolik sekli.

DavidS

A je to prostředím nebo nečekanou zátěži? Nebo obojím

DavidS

Vím, co je v článku, ale počet vlaků snad tušili předem

JirkaM

Je to kombinací zátěže a ve způsobu upevnění kolejí „na pevno“

Leinad

Co z toho nebylo známo, když se stanovoval původní odhad?

Wlasta

Stav kol těžkých nákladních vlaků a přesná kvalita materiálu VŠECH kolejnic? Nevím, tipuju. I kdyby bylo v nepatrně nižší kvalitě 5% tak je to přes 170 km kolejnice. A jestli budou zbývat od konce výměny dva roky do předpokládané životnosti, tak to už vymění všechno než to za chvíli rozkopat znovu.