Švýcaři potvrdili návrat plného provozu v nejdelším železničním tunelu, začal zkušební provoz
Stav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBB
K obnovení půlhodinového taktu mezi severem a jihem dojde 2. září.
Na malé Švýcarsko je tento tunel celkem zázrak a co se týká doby opravy tunelu, tak z toho by jsi mohli vzít vzor nejen čeští stavbaři 👍
U prvních článků se zasvěceně kibicovalo, že Švýcaři to opraví za _týden_ zatímco čeští stavaři …
Ve Švýcarsku se staví tunely ve skalních masivech už asi 160 let, takže o žádný zázrak u nich nejde. Až budou mít čeští stavbaři podobné rozsahy zakázek a podobné rozpočty, pak budou mít i podobné strojní a lidské kapacity.
Ta částka za opravu je přímo astronomická, nehledě na roční výluku. Přidali nějaká nová opatření aby se stejná situace neopakovala?
Na západ od nás se do nákladů oprav počítají i externacionality jako např. nutné dělení souprav nákladních dopravců skrze omezený normativ hmotnosti a délky nebo, nutný postrk přes starý Gotthard, náklady osobním dopravcům na provoz vlaků jinými trasami. Například v Německu, při propadu trati Karlsruhe – Basel, při budování tunelového obchvatu Rastattu, ekonomové Spolkového Rechnungshof během pár hodin spočítáli, o kolik peněz by Německé hospodářství přišlo když bude tato důležitá trať stát jeden den, dva dny, týden, 14 dní, měsíc atd. Proto bylo rozhodnuto, že propad i s razícím štítem zalijí betonem a co nejdříve zprovozní místo propadu aby nevznikali… Číst vice »
Ta částka imho zahrnuje i ztráty z přepravy. Navíc opravovat něco v takovém tunelu (kam část techniky dopravíte jen 25km přístupovým tunelem) asi dvakrát levné nebude..
AFAIK pár věcí v prevenci vylepšili. Už dřív měli kus před vjezdy nějaká čidla, co automaticky detekovala možné závady a dokázala vlak divertovat ještě před vjezdem do tunelu. Tato kontrolní stanoviště afaik vylepšili právě na kontrolu podvozků.