Švýcaři potvrdili návrat plného provozu v nejdelším železničním tunelu, začal zkušební provoz

Stav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBBStav prací na opravě Gotthardského úpatního tunelu v květnu 2024. Foto: Gian Baeriswyl / SBB

K obnovení půlhodinového taktu mezi severem a jihem dojde 2. září.

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
J.Š.Hájek

Na malé Švýcarsko je tento tunel celkem zázrak a co se týká doby opravy tunelu, tak z toho by jsi mohli vzít vzor nejen čeští stavbaři 👍

Jiří Kocurek

U prvních článků se zasvěceně kibicovalo, že Švýcaři to opraví za _týden_ zatímco čeští stavaři …

jirik.e

Ve Švýcarsku se staví tunely ve skalních masivech už asi 160 let, takže o žádný zázrak u nich nejde. Až budou mít čeští stavbaři podobné rozsahy zakázek a podobné rozpočty, pak budou mít i podobné strojní a lidské kapacity.

Jirka Trumpeta

Ta částka za opravu je přímo astronomická, nehledě na roční výluku. Přidali nějaká nová opatření aby se stejná situace neopakovala?

X 1

Na západ od nás se do nákladů oprav počítají i externacionality jako např. nutné dělení souprav nákladních dopravců skrze omezený normativ hmotnosti a délky nebo, nutný postrk přes starý Gotthard, náklady osobním dopravcům na provoz vlaků jinými trasami. Například v Německu, při propadu trati Karlsruhe – Basel, při budování tunelového obchvatu Rastattu, ekonomové Spolkového Rechnungshof během pár hodin spočítáli, o kolik peněz by Německé hospodářství přišlo když bude tato důležitá trať stát jeden den, dva dny, týden, 14 dní, měsíc atd. Proto bylo rozhodnuto, že propad i s razícím štítem zalijí betonem a co nejdříve zprovozní místo propadu aby nevznikali… Číst vice »

mgr.pavel

Ta částka imho zahrnuje i ztráty z přepravy. Navíc opravovat něco v takovém tunelu (kam část techniky dopravíte jen 25km přístupovým tunelem) asi dvakrát levné nebude..

AFAIK pár věcí v prevenci vylepšili. Už dřív měli kus před vjezdy nějaká čidla, co automaticky detekovala možné závady a dokázala vlak divertovat ještě před vjezdem do tunelu. Tato kontrolní stanoviště afaik vylepšili právě na kontrolu podvozků.