Švýcaři potvrdili návrat plného provozu v nejdelším železničním tunelu, začal zkušební provoz
K obnovení půlhodinového taktu mezi severem a jihem dojde 2. září.
Po více než roce od vykolejení nákladního vlaku jsou plně průjezdné oba tubusy Gotthardského úpatního tunelu. K zásadnímu omezení a částečnému uzavření nejdelšího železničního tunelu na světě došlo loni v polovině srpna.
Švýcarské spolkové dráhy (SBB) dnes oznámily, že začaly s provozem v západním tubusu po celé délce trasy. Ten byl po nehodě loni v srpnu uzavřen. K obnovení provozu po dlouhé opravě došlo po několikatýdenním testování a schválení švýcarského Spolkového úřadu pro dopravu. K provozu bez omezení dojde 2. září po uplynutí zkušebního provozu.
Jako první dnes tunelem projel vlak SBB z Chiassa do Basileje, následovalo SBB Cargo v opačném směru z Ludwigshafenu (Německo) do Gallarate (Itálie).
SBB současný stav přirovnaly k době před otevřením tunelu v roce 2016. Probíhají zkoušky a další měření, současně je omezen provoz ve východním tubusu kvůli jeho čištění.
Plný provoz se vrátí 2. září. V praxi to bude znamenat obnovení půlhodinového intervalu vlaků mezi jihem a severem Švýcarska. Dosud jezdí vlaky delší trasou po původní trase, která je výrazně pomalejší.
Obnova provozu bude podle SBB znamenat i návrat přímých mezinárodních vlaků ze Švýcarska do Boloně a Janova, stejně jako Eurocity na trase Basel – Lucern – Milano a spojení Frankfurt – Curych – Milano.
Od zahájení oprav na konci října 2023 bylo kompletně obnoveno sedm kilometrů tratí. Došlo k výměně 20 tisíc betonových pražců. Mění se všechna požární čidla. Tunel je kompletně vyčištěn pomocí speciální technologie, která zvládne odstranit i jemný prach. Škoda po vykolejení loni v srpnu přesahuje tři miliardy korun.
Gotthardský úpatní tunel o délce 57 kilometrů je nejen nejdelším železničním tunelem na světě, ale také důležitým severojižním spojením pro celou Evropu.