kmax

Švýcaři pošlou miliardy na přepravu zboží po železnici. Nechtějí, aby skončilo na silnici

Nakládka jednotlivých vozových zásilek. Foto: SBBNakládka jednotlivých vozových zásilek. Foto: SBB

Jednotlivé vozové zásilky dlouhodobě švýcarským drahám prodělávají.

Celkem 260 milionů franků (6,7 miliardy korun) pošle švýcarská vláda státnímu nákladnímu dopravci SBB Cargo na podporu jednotlivých vozových zásilek po železnic. Jejich provozování je pro dopravce ztrátové a chtěl s nimi končit nebo je výrazně omezit. Vláda se nakonec rozhodla, že jejich provoz bude dotovat, aby nedošlo k přesunu některých přeprav na silnici.

Na dotaci proběhla soutěž, nikdo jiný než SBB Cargo se ale do soutěže nepřihlásil. K redukci jednotlivých vozových zásilek dochází prakticky po celé Evropě, v řadě zemí tato služba zcela zmizela. Ve Švýcarsku bude pod novou smlouvou tato služba dotovaná.

Kde o přesunu na koleje jen nemluví. Coop začíná zásobovat supermarkety v Curychu vlaky

Švýcarsko dotaci vysvětluje i snahou zabránit přesunu těchto zásilek z kolejí na silnice tak, jako se to stalo v řadě jiných zemí. „Bez jednotlivých vozových zásilek by se na přetížených švýcarských silnicích ročně uskutečnilo dalších milion jízd kamionů,“ říká Alexander Muhm, šéf SBB Cargo.

SBB Cargo věří, že dotace zvýší konkurenceschopnost tohoto typu přepravy vůči silnici. Smlouva o poskytování služeb je založena na zákoně o nákladní dopravě (GüTG), kterým parlament na jaře 2025 rozhodl o dočasném financování přepravy jednotlivých vozových zásilek na osm let. Na první čtyři roky bylo vyčleněno 260 milionů franků. Peníze mají zamířit například do digitalizace přepravy. Cílem je dostat jednotlivé vozové zásilky do zisku nejpozději do roku 2033.

Podle SBB Cargo jen loni provoz jednotlivých vozových zásilek vykázal ztrátu 81 milionů franků. K návratu do zisku má přispět i pořízení nových moderních lokomotiv, standardizace nákladních vozů a automatizace. Součástí bude i redukce některých nakládkových míst s nízkou poptávkou. SBB Cargo už dříve uvedlo, že část zaměstnanců bude muset propustit.

Švýcarsko je jednou z mála evropských zemí, kde podíl železnice v nákladní dopravě dlouhodobě roste na úkor silnic.

Tagy jednotlivé vozové zásilky podpora železničních dopravců SBB Cargo
Žádné komentáře