Švýcaři pošlou miliardy na přepravu zboží po železnici. Nechtějí, aby skončilo na silnici
Nakládka jednotlivých vozových zásilek. Foto: SBB

Jednotlivé vozové zásilky dlouhodobě švýcarským drahám prodělávají.

Jednotlivé vozové zásilky dlouhodobě švýcarským drahám prodělávají.
Ono určité dotace na JVZ má i DB Cargo, francouzská Hexafret, RCA, nevím jestli naše legislativa by umožnila něco pro ČDC…
ČDC svého času mělo pro JVZ snížený poplatek za DC.
To už není?
Mmch. vyložené JVZ u DB Cargo jsou značně osekané už nějakých 20 – 30 let, což vedlo k obdobnému osekání mnoha nádraží – bez manipulačních kolejí; leckde i s dopravními kolejemi jen v takovém rozsahu, že se tam přesně vejde 1h takt osobní přepravy a nic víc
Snížený poplatek je, ale nejsem si jist, jak moc to pomáhá, jestli to něco mění.
V posledních asi 15 letech se rozevřely nákladové nůžky mezi silniční a železniční nákladní dopravou, přičemž oba módy dopravy fungují na stejném a jednotném dopravním trhu. Tuhle základní příčinu je třeba řešit, ale….jak?
Stavět koleje, vlečky, nedotovat silniční dopravu.
To neřeší problém
Dávalo by smysl, aby ta doprava byla na dlouhé vzdálenosti vlakem, tak pak se to výplatí? Dlouhé znamená Španělsko- Německo…
Co by se muselo stat, aby to tak bylo? Když státy zaplatí pro to vhodnou infrastrukturu, bude to dávat smysl, bude se to pak rentovat?
Kde je ten zakopaný pes?
Zakopaný pes je v ceně a možná ještě víc v dochvilnosti. Kamion Vám přijde na nakládku/vykládku na minutu přesně, vlak je na tom hůr, buď se jezdí jen v určité dny, třeba Út a Čt a nic víc, ale to je ten menší problém, větší problém je kapacita tratí, výluky, přidělení tras od SZ, pracovní fond strojvedoucího, těch klacků co mám nákladní doprava nebo JVZ, to jsou stohy…
A až budou po Evropě potřebné tratě, překladiště atd, tak to bude fungovat a bude se ti rentovat?
Kolik to bude po cele Evropě stát?
Buďme realisti, překladiště nebudou nikdy, potřebné tratě nejspíš taky ne.
Co jste pane Sládku dělali těch patnáct let na besídkách ve Špindlu kromě toho že jste si říkali jaký jste borci, co jste dělali v ZESNADu? . Co dělal CESMAD a kamion lobby vidíme denně na silnicích . Chce to přestat žvanit a zacnout něco pro nakládku skutečně dělat.
A co jste dělal vy, pane Tejkle, kromě pindání v diskuzích pod anonymní přezdívkou?
Pane Sůra mám pocit že se v diskusich vyjadřují slušně a věčně . Mě na rozdíl od pana Sládka nakládka neživí . Moji mail adresu znate takže pro vás anonymní nejsem, ale sleduji že vám vadí pokud někdo řekne svůj názor který není v souladu s vaším. Na svém názoru, že Cargo parta nedělala roky nic a na všech besídkách kde jsem za te léta byl se jen s MD placala po ramenou trvám , sorry
U to nestojí zato. Budoucnost je v tom, že náklad bude jezdit po silnicích, bez řidičů, bezpečně, pomalu, v noci. Odkud je potřeba, kam je potřeba.
V noci. Tak to jsem docela rád, že se toho nedožiji.
Co takhle se zaměřit na redukci dopravy?
Ano, bezpečně v noci, po kolejích na autonomních vagonech.
Ono s železničním cargem je to složité. Jednak chybí infrastruktura a kapacity. Většina přepravy taky nebude v objemu několika kontejnerů z bodů A do B. Takže objednávat kamionovou přepravu k nakládce na vlak a další od vlaku do cíle, přičemž doručení trvá déle a je dražší, je prostě nesmysl. A to nemluvím o samotných podmínkách, kdy Vám dopravce v absolutně nevhodnou dobu oznámí (často doručený pozdě), že máte doručený náklad a pokud to někdo hned neodveze, stojí to majlant. Takže v důsledku pak nepoužívají železnici ani tam, kde mají ideální podmínky (vlečku v areálu a přepravy středně velkých objemů z… Číst vice »
JIT je dopravní model, kdy kamion je v podstatě jezdící sklad. Vlak naproti tomu je příliš velké sousto přijíždějící najednou, které potřebuje mezisklad. Vlaková doprava v módu JIT by byla extrémně náročná. Trať by musela být neustále průjezdná ve stylu odstranění překážky a zprovoznění během 15 minut, ať už je to auto na přejezdu, skokan, nebo hořící autobus plný dětí. Další věcí je jednotná železnice. Jeden rozchod, jeden zabezpečovač, jedny pravidla, předpisy a značky, jeden „řidičák“, jedno schválení lokomotivy a vagónů A v neposlední řadě by stát musel narovnat podmínky mezi železnicí a silnicí. Mýto všude a za váhu, placené… Číst vice »
Dnes byla celý den zavřená D2 kvůli třem nehodám. Pokud by se to opakovalo obden, myslím, že i ten vlak bude spolehlivější.
Ja si treba myslim, ze nejsme nijak extra daleko od doby, kdy budou autonomni nakladni rozvozy – treba mezi huby a nebo pak i z tech hubu. Rozvozy se pak daji delat v dobach mimi dopravni spicky atd. – klidne treba i s dalkovym dozorem ridicu v nejakym centru. S nizkolatentnim satelitnim internetem to proste neni uplny scifi. Navic to nemusi byt nijak daleko – a jakmile to bude, tak diky cene nizsi o ridice pujde cena nakladni dopravy jeste dolu. Flexibilita se jeste zvysi. Co se ale chysta/uvazuje v nasladujicich 10-20 letech na zeleznici? 200km elektrifikace na lokalkach? Mozna… Číst vice »
Jen mě tak napadá, pokud to přestává být atraktivní vůči silniční dopravě, proč silniční dopravu nezatížit adekvátním „clem“ (daní) a tím clem pak dotovat ty vlaky, aby byly oproti silniční dopravě výhodnější. To by přepravce v rámci úspory nutilo využívat ty vlaky a nemuseli by to pak dávat ze svých peněženek.
Cil kupodivu neni mit vyssi dane a vic uredniku, ale mit prepravu vhodnou pro zakazniky, ktera podporuje vymenu zbozi a tedy chod ekonomiky. Zvyseni myta by proste jen zvedlo inflaci.
Smysl má vysoké mýtné.
Zaplatíme to všichni, vás nevyjímaje.
Zaplatit za dopravu zboží je logické.
Uvidíme jestli bude akceptovat zvýšení cen klidně o desítky procent
Ano? Máte nějaké informace o prudkém zdražování ve Švýcarsku?
Kde jste přišel na desítky procent, když ve Švýcarsku šlo o setiny?
Nechcete náhodou nadále dotovat komerční činnost?
Ve Švýcarsku a Rakousku, kde mají dvojnásobné mýtné, je hladomor?
Za mě zcela logické, je neuvěřitelně vidět jak současný stav je na silnicích šílený, na D1 to je vlak kamionů z Brna až do Prahy a to samé na na I/43 z Brna do Svitav
Nejsme tak bohatý stát, aby jsme mohli dotovat přepravu JVZ.
Jo, proto platíme miliardy za opravy dálnic, silnic, odpočívadel, držíme nízké mýtné. A to se vyplatí Horste. Abychom ušetřili miliony na vlacích, tak dáme miliardy do silnic.
Dalo by se oponovat, že od toho tam ty dálnice jsou, aby po nich jezdily kamiony.
Kamiony na silnice/dálnice patří, jde o počet, ten je tragický.
Jezdí? Aktuálně víc stojí než jezdí.
Krásné, jako z ostrova Sodor. Ty vlaky byste v Brně nakládal kde? A v Praze? V Počernicích?
A to, že ty náklaďáky pak pokračují po D5 do Německa, kam nám jaksi pořád vede jen jednokolejka Vám nevadí? Ty nákladní vlaky se taky úplně nevejdou mezi Kolín a Prahu a v příštích 10 letech se na tom moc nezmění.
„Krásné, jako z ostrova Sodor. Ty vlaky byste v Brně nakládal kde? A v Praze? V Počernicích?“
Desítky roků se dělá hodně pro to, aby nikde.
Pak je potřeba zvýšit mýtné na dálnicích, zakázat tranzit po silnicích nižších tříd a hlavně vytvořit překládkové stanice, kde je Nákladní nádraží Praha Žižkov? Zrušeno pro realitní lobby (čirou náhodou až do konce ve vlastnictví ČD), náhrada? Žádná, Praha Vršovice: Zrušeno, v plánu je zrušit nákladní část nádraží Praha Libeň a náhrada? Prý Kralupy stačí. To je přístup tohoto státu k vlakům nákladní dopravy.
Speciálně k I/43 vypíchnu i intenzity osobní dopravy vs. pouze 2h takt R19.
Kdy navíc po dokončení VRT odtud zmizí expresní spoje, tzn. vlaků osobní přepravy v relaci Brno – Česká Třebová – směr Pardubice pojede ještě méně.
V podstatě je to stejné, jako kdyz u nas stát platí vystavbu parkovišť pro kamiony a obchvaty. V obou případech jde o dotaci, podporu segmentu, ze kterého stát nic nevydělá. (JVZ, odpočívky) ovšem žil bych raději ve Švycarsku s opravenými silnicemi bez kamionů a nepopraskanými nemovitostmi. Takže Švýcaři sice dotují, ale zato se občané v klidu vyspí a mají čistý vzduch.
Vážně si myslíte, že ve Švýcarsku nejezdí kamiony?
Ono vůbec není jisté, že tenhle program udrží JVZ u SBB při životě.
To jsem napsal kde prosím? A on je cíl Švýcarů žádné kamiony, nebo méně kamionů?
Cituji: „žil bych raději ve Švýcarsku s opravenými silnicemi bez kamionů“.
kamiony tam jezdí, jde o počet.
Halásek, zase.
6,7 mld Kč na ušetření 1 mil jízd kamionů? Tedy 6.700 Kč za jednu neuskutečněnou jízdu jednoho kamionu? To je ekonomické šílenství.
K tomu připočítat nevybranou spotřební daň z PHM.
Už v současné situaci jsou dálnice ve Švýcarsku často zacpané, spočítejte ekonomickou škodu toho, že budou ještě zacpanější tím, že se tam přesune nákladní doprava.
Mě to tedy nepřijde tak hrozné, a pro švýcary to budou úplné drobné.
Jsou to náklady na 8 let programu a počet jízd kamionů ročně, kdyby JVZ skončily. Ale to je fuk, teď stejně nikdo neví, jak se bude segmentu JVZ vyvíjet a jestli tahle akce bude ns něj vůbec mít nějaký vliv.
Je to vsude stejne…
Jako, jeste tak pochopim investici do infra (terminalu, vlecky, novy trate). Ale dotovat provoz? Fakt by byl takovy hrozny problem to dat do EV nakladaku? Ta technika za poslednich par let dost pokrocila.
Dotovat ztratovy provoz nikomu nepomuze. Zakaznikum neposkytne nic navic – jen je brzdi kvuli danove zatezi (muze to znit zvlastne, ale ty penize neni nutne utratit, je mnohem lepsi pro vsechny je vubec nevybrat!)
EV náklaďák vyřeší lokální emise, ale nevyřeší X náklaďáky zacpanou silniční infrastrukturu.
V tom případě to můžou regulovat mýtem a z jeho výnosů pak financovat přepravu po železnici. Ať to není ztrátové samo o sobě.
No ale tak to ve Švýcarsku funguje, ne?
Mýto na silnicích pro náklad mají.
Dotují kusovou nákladní dopravu na železnici.
Ona to vyloženě dotace přímo provozu není, bude to podpora DAC, vozů, lokomotiv. A když se ta částka rozloží na 8 let… Nemyslím si, že by tato podpora nějak viditelně změnila pravidla hry.
Jenže pokud dáte dotaci do vozových přeprav, budete mit více ucelenek a efektivita nákladní železniční dopravy bude zachována. Pokud zrušíte vozové přepravy, některé vlaky pojedou kratší nebo méně často, čímž postupně budou odpadávat i další odběratelé a přesunou se na silnice, které budou mít najednou nedostatečnou kapacitu. A větší množství kamionů řízených zejména zahraničními řidiči zvyšuje riziko nehod, tedy i možné škody (zdraví, majetek, čas), které je ve Švýcarsku větší než ten náklad na dotaci.
Tak by to vozili nakladakem do nejakyho hubu a hub by fungoval end-2-end … to znamena az ke dverim. Pak neni nutny udrzovat vlecky, kde je mesine 1-2 vagony. Kusovky jsou fakt mrtve …vyjma treba nejakyho srotu, dreva, stavebniho materialu, kde to na tom voze muze zustat a nemusi jezdit.
Tohle z dlouhodobého hlediska byla chyba i u nás, že se zrušila dotace na jednotlivé kusové zakázky. Není to jen o tom, že silnice jsou zaplavené kamiony a jsou v katastrofálním stavu, ale také to, že ty kamiony musí řídit daleko více lidí, než kolik by jich stačilo na kolejích. Takže tyhle lidi, co kroutí „zbytečně“ volantem pak chybí na trhu práce pro další odvětví a česká ekonomika se i kvůli tomuhle nemůže rozvíjet tak, jak by mohla.
Kamion je na množství lidí méně náročný jak vlak.
Když jede pět kamionů, tak je řidič jen v prvním a ostatní jedou za ním autonomně?
Můžete, prosím, poinformovat o okolnostech dotace na JVZ u nás?
Jenže ty lidi co jezdi s dodávkami či náklaďáky dělali něco jiného a obvykle za to dostávají více peněz než v předešlé práci. A pokud by jinde dostávali více, šli by dělat jinam.
Druhá věc je, ze dnes je spousta lidí co si neustále objednává zboží či jídlo s dovozem domu.