obnoveny

Švýcaři odpískali plány na nový noční vlak, nedají na něj dotaci

Nádraží v Basileji (Basel SBB). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Basileji (Basel SBB). Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Po odmítnutí parlamentem zvažují možné dotování vlaků švýcarská města.

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zaerikk

Stejně jako u jiného článku se opět ptám – co na tom proboha stojí tolik? Řešilo se to už u nighjetů, že ty jízdenky nejsou zrovna levné, vlaky jezdí dlouhé měsíce dopředu vyprodané (tedy to není o tom, že by nebyl zájem) a stejně jde o ztrátový byznys? Co zcela konkrétně tam stojí tolik? Placení personálu včetně nočních příplatků? Poplatky za využití cesty v noci? Spotřebovaná energie na dlouhé cestě? Fakt mi to není jasné a upřímně by mě to zajímalo. Protože podle toho se s tím dá nebo nedá něco dělat.

Jakub P

IMO relativně menší počet míst oproti denním vlakům, což znamená, že všechno (relativně drahý vagóny, personál, lokomotiva a poplatky za dopravní cestu, atd.) se rozpočítává mezi menší počet platících cestujících.

Jakub P

Proto se všichni snažej vymyslet použitelný jednomístný kapsle a dostat jich do jednoho vozu dostatek. Proto AFAIK celkem dobře fungujou noční vlaky ve Finsku, kde to maj díky většímu průjezdnýmu profilu o něco snazší (včetně dvoupatrových lůžkových vozů).

Kubrt

To je jistě pravda, ale myslím si, že konkrétně v tom Finsku hraje značnu roli i to, že snad všechny noční vlaky sebou vezou i několik autovozů, což jim dává konkurenční výhodu oproti leteckému spojení.

Jakub P

To rozhodně taky neuškodí, plus ty jejich vzdálenosti a hustota osídlení, s tím související výskyt dálnic jen mezi velkými městy na jihu a v nejbližším okolí pár dalších, atd.

Bohouš

Tak ještě aby to nebylo ztrátové, když platí dogma, že noční vlak musí být pojízdný hotel. Na mnoho tras by stačily běžné vozy na sezení použitelné i přes den, jen s drobnými úpravami (noční osvětlení, polohovací sedačky). V busech a letadlech také žádná lůžka a lehátka nejsou.

Petr

A Vy jíte nějaký tabletky?

Bohouš

Ne, ale vy asi hulíte nějaký matroš.

xyz

Nicméně noční vlak Curych – Hamburk už jezdí, a to vč. ubytovacích vozů.

Tzn. toto by nad rámec tohoto vlaku bylo „jen“ nové přímé spojení ze Švýcarska (příp. jižního Německa) do Dánska/Švédska.

Kubrt

Nemyslím si, že to je dogma. Spíš narážíme na to, kdo je zákazníkem evropských nočních vlaků. Kdo šetří a nevadí mu nepohodlí a dlouhá cestovní doba, jede autobusem. Kdo tolik šetřit nemusí a chce cestovat rychleji, letí letadlem (+ nějaký místní transfer). Auto – má své jasné výhody a nevýhody. A někam mezi to se musí nacpat noční vlak – se svou cestovní dobou (aby to vycházelo nějak rozumně na večer+ráno), ne úplně nízkou cenou, a čím dál může oslovit? Někdo se bojí létat, někdo má klimatickou tíseň, někdo chce víc pohodlí než v busu, někdo je šotouš. Noční sedací… Číst vice »

František

Hrůza, tragédie, jak si někdo mohl zkusit nedotovat zvýšení šotoštěstí!