Švýcaři končí s dopravou kamionů po kolejích, provoz je ztrátový a nespolehlivý

Společnost RAlpin, která patří švýcarským dopravcům SBB, BLS a Hupac, ukončí letos po více než půl století provozu přepravu kamionů
Společnost RAlpin, která patří švýcarským dopravcům SBB, BLS a Hupac, ukončí letos po více než půl století provozu přepravu kamionů s návěsy po železnici napříč Švýcarskem. Důvodem je nespolehlivost provozu zejména na německé části trasy a ztrátovost přeprav. K návratu do zisku nestačí ani dotace od švýcarské vlády.
Firma konec oznámila v tiskové zprávě. Služba, pro kterou se vžilo označení Rola (Rollende Landstrasse), funguje v případě RAlpin pro přepravu z německého Freiburgu im Breisgau na jihu ve spolkové zemi Bádensko-Württembersko do italské Novary mezi Milánem a Turínem. Silničním dopravcům má služba šetřit čas i peníze, protože nemusí řešit například nedělní zákazy jízdy po dálnicích.
Mýto všude, garantovaná kapacita pro nákladní dopravu. 7 kroků, jak dostali Švýcaři zboží na koleje
Rola měla skončit původně až v roce 2028, podle RAlpin ale po konzultacích se švýcarským ministerstvem dopravy ukončí provoz už v prosinci letošního roku. To i přesto, že vlaky hlásí obsazenost kolem 80 %.
„Provoz již není ekonomicky životaschopný,“ uvedl RALpin. Podle firmy navíc čelí problémům se zpožděním vlaků a rušením spojů kvůli výlukám a stavebním pracím. V prvním čtvrtletí roku 2025 dopravce vypravil kvůli výlukám zhruba o pětinu méně vlaků: místo 1018 v roce 2024 v prvním kvartále to bylo letos 794 vlaků. Jako důvod nižšího počtu vlaků uvedla firma hlavně „vysokou náchylnost k narušení železniční dopravy v Německu“.
Ročně vlaky využilo zhruba 80 tisíc nákladních vozidel. Nyní hrozí, že část kamionů pojede přes Alpy po silnici. „Společnost RAlpin bude se svými zákazníky spolupracovat na nalezení způsobů, jak pokračovat v přepravě jejich objemů po železnici. Lze však předpokládat, že část zboží přepravovaného na návěsu Rola bude zpočátku přesunuta zpět na silnici,“ uvedl RALpin. Švýcarsko dlouhodobě vidí budoucnost přepravy přes Alpy v dopravě návěsů pro kamiony po kolejích, nikoliv celého auta.