Obrazem: Svezli jsme se kompletním ComfortJetem. Přibyl řídicí a restaurační vůz
Vůz ČD Restaurant v ComfortJetu. Foto: Vojtěch Očadlý / Zdopravy.cz

Nově řazený restaurační vůz nabízí v jídelní části 18 míst k sezení. V oddělené části vozu je i klasická 2. třída.
Ad restaurace: Podle mě by stačila, kdyby:
a) Se důsledně a častěji chodilo nabízet do 1. třídy, tohle se někdy zanedbává
b) Místa k sezení u stolečku byla jen pro lidi, co si objednají k jídlu (alternativně od nějaké minimální útraty na osobu a hodinu).
Ať hledám jak hledám autor zcela účelově opomenul vyfotit neobsazenou poštovní přepážku, místo které mohly být osazeny automaty na občerstvení, když už někdo vymyslel snížit kapacitu jídelního vozu… 🙂 Inu ČD proč přemýšlet nad potřebou cestujícího – zákazníka….. 🙂
Je vtipné, jak ČD všude reklamují, aby si lidé vyzkoušeli “nový ComfortJet” přitom na tom vlaku toho zas tolik nového není… Průměrný cestující nikdy nepozná rozdíl mezi tímhle a railjetem. K tomu to nekonečné schvalování. Jak už jsem psal – za mě by byl ideálním řešením Stadler SMILE – perfektní akcelerace, možnost klopení, nemusely by se extra kvůli tomu pořizovat Vectrony na 230 atd. A to by opravdu bylo něco nového, věřím, že by to mělo potenciál přitáhnout nějaké nové cestující.
Pro Berlinery a Metropolitany to ale platí.
Pro Metropolitany dobře, ale u Berlinerů oproti Ampz/Bhmpz ten rozdíl je taky skoro nulový.
Hlavně je vtipné, že toot inzerovali ještě před tím, než kompletní ComfortJety vyjely.
Krásnej vlak. Tyhle vlaky mě znovu přitáhly k železnici a těším se na výlety do zahraničí. Jo, tohle už je cestování pro 21. století.
Nakonec věřím, že se dočkáme i vysokorychlostních tratí. Jsem optimista. 😉
Hm. Craftova limonada. To znamena co? U piva to znamena +40% ceny. To je neco podobneho a nebo je to neco trendoveho? Tohle oznaceni je ted vsude.
Synonymum pro řemeslná.
Vypadá to, že bude reportáž na ČT v hlavním zpravodajství, teď to bylo v Událostech v regionech.
CT24 19:26
Počítám, že v iVysílání to v Událostech půjde pak pustit jako samostatná reportáž, po odvysílání to rozdělují na jednotlive reportáže. 🙂
Vypadá to pěkně. Jen ta plzeň na čepu to kazí.😁
To by mě zajímalo, co by tam experti tvojeho typu rádi viděli…
Ostravar 😀
Braník?
Šariš 😀 😀
Gemer!
Je mi jasné že česká společnost zdaleka není připravená a dostanu spousty mínusů ale docela rád bych se dožil doby kdy nebude normální všude chlastat. Takže odpověď je nealko.
To je tady předem prohraný boj.
Proč? Někdo vás nutí chlastat? Nebo byste rád dělal restrikce, protože víte nejlíp, jak mají ostatní žít?
Zaprvé je velmi nepříjemné být ve společnosti opilců a vlak není pajzl do kterého se chodí chlastat. Zadruhé česká společnost trpí alkoholismem, chlastá se tu všude a hrozně moc. Fotr se prochlastal až do hrobu ale „divnej“ jsem vždycky já protože nepiju. A ano, pořád dokola mě někdo zkouší přemlouvat. Je to skoro nevyhnutelná součást jakékoliv oslavy. Pořád někdo vnucuje přípitky atd. většinou čím víc má sám popito tím neodbytnější ten člověk je. A zatřetí jsou to stejné argumenty jako u kouření které se ve veřejných prostorách zakázat nebo aspoň výrazně omezit povedlo, s chlastem se to snad jednou povede… Číst vice »
Co takový Radegast?
Mají rádi Radegast, když jim v břiše šplouše,
rubou uhlí pro svou vlast – kůrovec kůru kouše… 🙂
Skandál, takový patok! Argus, jedině Argus, to je etalon poctivého českého pivovarnictví a zdroj jeho revolučních tradic!
Nejsou ty české Argusy jakž takž?
Dvě pípy, druhá bude pro nealko pivo nebo třeba kofolu?
Tohle bude jistě v plechu.
A to je chyba.
Na druhé pípě bych viděl něco německého resp. rakouského resp. uherského.
Budvar?
S cenou 330 Kč za první třídu Ostrava – Olomouc se moc nedivím, že je ten vlak poloprázdný.
Podívejte se na časovou polohu vlaku IC 510. Dříve tam jezdilo Pendolino.
Bez obav. Ten vlak má i 2. třídu.
Konečně se vrací normální jídelní vůz? Ještě to rozšířit i do dalších vlaků
Normální jídelní vůz tam právě končí..
Nekončí. Jen má nižší kapacitu.
Chybí tu trochu smysl pro detail. Ty svíticí vruty a ostatní spojovací prvky lezou úplně ode všad. To nejde je stříknout do barvy a zapustit zároveň s okolní plochou? Plus ty dva záměčky obrazovky na baru tomu nasazují korunu. Tuším tlak na co nejjednodušší údržbu, ale prostě …
Plus ještě přísně ostré hrany baru působí s nahodile pokroucenými plochami zbylé části interiéru tak, jakoby jejich montáž neprobíhala ve stejném, přinejmenším desetiletí.
Mi to silne pripomina interier 810- stolecky a lavice. Splnuji nizka operadla bezpecnostni funkci, napr. pri prudkem brzdeni?
Stejně je to jedno, žádné kupé, celý vlak je jak jedna průchozí čekárna bez soukromí.
A jaký máte soukromí v kupé, kam jste si koupil místenku, např. do 1.tř. a přisednou si k vám cestující s neposlušným, uřvaným děckem, taky s místenkou? Vlastní, loňská zkušenost na trase Pardubice-Olomouc. V takovým případě jde jakýkoliv soukromí do háje.
Že to má řídicí vůz OK. Chápu, aby fungoval obousměrně. Ale proč má ti řídící vozy dva? Na začátku i na konci plus lokomotiva? Railjet měl lokomotivu, za ní klasické vagóny a na konci řídicí vůz pro obrácený směr. Ale lokomotiva a za ní řídící vůz je k čemu???
ComfortJet má jeden ŘV. Ten ale není schválen pro použití jako ŘV, tak se vozí jako obyčejný vůz a lokomotiva objíždí.
Na to, aby řídící vůz mohl řídit, musí být ještě nějaké další schválení?
Ano, na všechno je potřeba schválení. A zrovna tady to fakt dává smysl, někdo by měl velmi důkladně zkontrolovat, že řízení z řadičáku funguje zcela bez problémů, míst kde se to může prodělat je dost.
A navíc je potřeba povolení na to, aby vlak byl tlačen ve vysoké rychlosti, což má oproti vlaku taženému vyšší šanci na vykolejení
Řidičák bude taky potřebovat své ETCS.
Nemá řídicí vůz za lokomotivou. Jen na fotce ho loko táhne za řídicí vůz.
Aha 😀 Díky za osvětlení
V článku jsou fotky jak z Prahy, kdy byla souprava vepředu s lokomotivou, tak z Ovy, kde byla vepředu s lokomotivou i řídícím vozem. Proto Vás to zmátlo… 🙂
Jak koukám, tak konečně hodně místa na nohy. Ne jak v pendolinu, kdy si člověk nemůže ani natáhnout nohy
Fotografie je od stolu jídelního vozu. Letecké uspořádání 2. třídy railjetu moc prostorné není, tady to chce vyzkoušet.
Chybí tam kouzlo toho jídelního vozu. Působí to dost sterilně, prostě bufet. Ale dalo se to čekat. Tak hlavně, že nabídka zůstala stejná.
Jídelní vůz bez jídla a bez lidí bude vždycky působit sterilně.
Asi jste ten příspěvek moc nepochopil…
No víte, jídelák s lampičkama je sice krásnej, ale údržba celkem náročná.
To jak nejsou ta okna zarovnaná se sedačkami nepůsobí moc dobře. Jako kdyby designer interierů a exteriérů spolu vůbec nemluvili. Nebo prostě Siemens nepočítá s tím, že se tam ČD budou za každou cenu snažit nacpat co nejvíc sedaček.
SBB a BLS mají třeba sedačky vždy zarovnané.
A kde to není zarovnané?
Foto č.2 v sekci s první třídou.
Už to není trendem. V rychlovlacích obecně se na zarovávání nehraje prakticky vůbec…
https://economyclassandbeyond.boardingarea.com/wp-content/uploads/2018/05/img_3346-600×800.jpg
Druhá třída zarovnána je, ne? Jel jsem tím jen jednou, ale nevšiml jsem si, že by nebyla. V RJ a IJ taky je zarovnaná.
Neviem prečo to niekto volá reštauračný vozeň, keď je to obyčajný bufet. Reštauračný vozeň je pre mňa spojený s normálnymi varenými jedlami (nemusí byť veľký výber, ale malo by to byť jedlo pripravované a čerstvé). Ak si mám kúpiť v tomto vozni nejakú žemľu so šunkou, tak to si radšej na stanici kúpim bagetu, ktorá bude väčšia a za polovicu ceny.
Výběr pokrmů v comfortjetu je snad úplně stejný jako ve starých restauračních vozech. Naopak díky konvektomatu (v kterém se dá normálně vařit) bude příprava jídel pro posádku snažší.
https://www.jidelnivozy.cz/uploads/menus/foodMenu/1.pdf odkaz na nabídku restauračního vozu v jednotkách ComfortJet
Ptal jsem se na to zde v diskuzi již dříve, a dle několika odpovědí se onen konvektomat použíáv i v části stávajcích restauračních vozů JLV.
konvektomat mají pouze jednotky Pendolino a Railjet a bistro vozy ARmpee829
Byla to snidane a ve vagonu nebude pet kucharu a cely vagon jako kuchyne 😉
Přesně. To by musel být jeden vagon jako lokál a jeden vagon jako kuchyně. Blbost.
CJ mají jezdit i do Grazu. Budou tam i nadále jezdit spolu se stávajícími railjety? Bylo by pak vhodné aby ČD do svých railjetů dokoupily dva vložáky, aby velikost souprav na lince byla konzistentní. Railjet bohužel nejde snadno posílit nějakým Bmz, protože na zádi nemá přechodový můstek (ComfortJet ho má).
A jak byste chtěl upravenou netrakční jednotku schvalovat, když nesplňuje aktuální normy?
Doplnění dvou vozů znamená celé nové schvalování? Vždyť railjet ani není oficiálně ucelená nedělitelná jednotka – každý vůz má svoje číslo.
Doplnění dvou vozů znamená celé nové schvalování? Vždyť railjet ani není oficiálně ucelená nedělitelná jednotka – každý vůz má svoje číslo.
To mě celkem taky zajímá. A jak chtějí řešit nekonzistentnost některých služeb, např. chybějící business třídu v CJ.
Business třída by se měla rušit a být z toho „obyčejná“ jednička. I to by měl být důvod, proč business v CJ není.
V rámci modernizace budou rj mít jen 1. a 2. třídu. A budou jezdit spojené s Bmz+Ampz, tedy devítivozové.
Podle fotek koukám, že se v jedničce zase nesešly rozteče sedadel a oken (v reinkarnované 810 se to dá ještě chápat).
Mě přijde, že 2. třída sedí, ale v jedničce přidali místo na nohy a pak to logicky nevyjde.
Ale je to jen dojem podle těch pár fotek.
Mě tedy více štve absence business třídy.
To by musely mít první třídy jinak dlouhá okna a to by je prodražilo (nebo sedadla mít stejnou nebo dvojnásobnou rozteč než ve dvojce)
Restaurant vůz trochu uspávací, což.
Jen doufám, že tomu fungují bezbariérové rampy.
Mírně offtopic, ale hodím to sem:
https://bsky.app/profile/jakubzelenka.journalists.blue/post/3lmrev2mdus2y
To vůbec není offtopic, to že ČD nakupují v roce 2025 vozy, které nejsou ani částečně přirozeně bezbariérové je prostě fail, nejde jen o vozíčkáře, ale třeba i o kočárky či starší lidi.
V příspěvku, na který odkazuje odkaz, se jedná zřejmě o vozy Bbdgmee. Ty jsou, bohužel, velmi poruchové. 🙁
CJ i IJ mají též vlastní plošiny v multifunkčním voze (infopoint, bezbariérové WC a oddíl přímo pro vozíčkáře) a ty jsou na obsluhu jednoduché a funkční.
Omlouvám se, ale jaký je rozdíl mezi ComforJetem a railjetem ?
Narazil jsem na tohle: https://zdopravy.cz/na-vlastni-kuzi-comfortjet-neni-zadna-revoluce-a-to-je-dobre-209332/
Podle všeho ComforJet nemá bussiness, třídu (což asi nevadí), má bezdrátové nabíječky v první třídě, ale jinak je to (asi, možná jsem to blbě pochopil) stejný vlak.
Z mého pohledu se pohledu mi to přijde pořád jako railjet, akorát nový.
Je to v zásadě stejný vlak, jen o generaci novější a o 2 vozy delší. Rakouská verze se liší víc, je částečně nízkopodlažní.
A také má pár kupé.
Je to v podstatě to samé, jen větší a s jinou konfigurací. Oproti první generaci je tam deset let mírné evoluce a facelift čela, avšak rozdíl není tak velký jako u rakouského Railjetu NG.
ČD si jednak libují v pojmenovávání každého podtypu vozidla, a taky railjet je ochranná známka ÖBB, takže s tím nelze manipulovat úplně libovolně.
Ano, je to produkt nazvaný Viaggio Comfort, jen je otázka zda je to ten Next Level, ze kterého vychází Railjet 2, nebo ten satrší.
Nové Viaggia mají jinou skříň i jiné podvozky. Tohle by mělo stále vycházet z původních Modularwagenů
Zrovna si myslím, že absence business třídy je u takového vlaku krok zpět. V tomto vlaku business třída být měla. Pokud má jezdit s Railjety do Vilachu tak to budou v různých spojích rozdílné služby a řazení. Öbb Railjet 2 je skvělé řešen, každý si tam najde svoje preference kupé /velkoprostor, business /first class. Za mě ČD prostě neumí nebo nechce pracovat s prémiovými produkty. Velká škoda. Ale vlak jinak nádhera.
Pro cestujícího jsou asi největší rozdíl jiná sedadla. Opěrky hlavy s delšími boky, opěrky na nohy, sklápění opěradel (stejně jako v Bdmpz – sedadlo se posune dopředu a tím se opěradlo skloní takže neobtěžuje cestujícího za sebou)
Hnusný šedý mor. Kupuju dálniční známku se přesedám do krásného barevného auta.
Tak tímto se zhroutil celý železniční byznysplán…
…a jedu na plný do Bohnic. Jo, tomu bych věřil.
Ještě že jste se tak rozhodl! Ředitel teď kvůli Vám bude rezignovat, ČD ruší aplikaci a vrací se k papírovým jízdenkám. COMFORTJETY jsem už viděl na aukru na prodej a ČD vyhlásily zakázku na staré dobré 810.
Tomáši, jste frajer – fandím Vám!
Díky a fajn den 🙂
Kdyby 810. Na IC/EC pojede Peršing a Béčka, na regionální linky rybáky
Tak to je gamechanger.
Veľmi pekný vlak, držím úprimne palce. Akurát, budem sa opakovať, ten nástup schodmi je fail (plošina sa nevysunie pre babičku s kuframi ani mamičku s kočíkom). A tiež tie raňajky za 150 Kč vyzerajú ako z jedálne zo školy v prírode, nehnevajte sa na mňa.
ÖBB objednaly Vectrainy s nízkopodlažním oddílem (oddíly) už v roce 2018 (ČD objednaly Comfortjet 2022, soutěž skončila 2021). V českém železničním rybníku stále panuje u řady lidí postoj, že nízkopodlažnost nejde dohromady s dálkovým cestováním.
I na školy v přírodě už dorazily švédské stoly, ale chápu, že to by ve vlaku úplně nešlo realizovat 🙂
Alespoň jeden nízkopodlažní vůz by tam být měl. Nicméně mít (skoro)celou jednotku nízkopodlažní, jako je to v novém Railjetu, mi přijde zbytečné, naopak pro většinu cestujících spíš na obtíž, protože ty schody jsou pak uvnitř.
Opravdu nechápu, co jistým lidem na MD táhlo hlavou, když si vymohli, že se ComfortJety ČD budou od rakouských lišit tak, že nízkopodlažnost nebude vůbec nikde.
Však to zaznívá i tady: nevhodné, nedůstojné, tramvaj 🙂
Ano, jeden vůz na soupravu by stačil.
No, ono zrovna Railjety 2 sklízí kritiku kudy chodí. Jejich nízkopodlažnost vytvořila pozoruhodně bariérovou jednotku.
Takže buď je složitější nástup a pak pohodový pohyb uvnitř vlaku a nebo je pohodlný nástup a nahoru dolů po schdech všude možně uvnitř vlaku.
Určitým řešení by bylo mít jeden bezbariérový vůz na konci vlaku.
Přesně tak. Jeden nebo i dva by úplně stačily.
Akurát, že kočík alebo kufor viete nechať v nízkopodlažnej časti a sadnúť si viete aj inde, ale nastupovať po schodoch „s plnou poľnou“ do vagónu je fakt zážitok.
A co udělat vlak bez schodů? Bezbariérové tramvaje a autobusy považujeme za standard ale u vlaku je to neřešitelný problém?
Tak on je trochu rozdíl mezi tramvají, autobusem a vlakem.
Trošku problém vyrobit takový vlak na 230 km/h…
Není, viz Stadler Giruno
Dovyznačení tichého oddílu se náhodou neplánuje?
Bohužel né, je to velká chyba. 9 vozů a ani jeden tichý, ačkoliv Pendolíno a Railjet ho mají i když mají vozů jenom 7.
RJ ho má jenom díky tvrdému požadavku ÖBB na jednotný produkt.
Tak pokud to vyžaduje ÖBB, tak vzhledem k plánovanému nasazení do Grazu by to tu také mohlo nastat.
To je vtip…
Paní manažerka produktu by musela pracovat, takže ne (nechce jej zavádět ani v IJ, ani nikde, z mailů přímo prozákaznickost kape). S ohledem na to, kam ten produkt nastoupí (nejvyšší vrstva Berlin–Hamburg), si budu psát maily s DB, z Frankfurtu by změna přijít mohla, dnešní ICE vrstva tiché vozy má. 🙂