Švestková dráha zrychlí na 100 km/h, jízdní doby zkrátí o třetinu. Opraví ji obří stroj
Společnost AŽD Praha dokončuje opravy vlastní tratě mezi Čížkovicemi a Obrnicemi. Od nového grafikonu stoupne na deseti kilometrech rychlost až
Společnost AŽD Praha dokončuje opravy vlastní tratě mezi Čížkovicemi a Obrnicemi. Od nového grafikonu stoupne na deseti kilometrech rychlost až na sto kilometrů v hodině, jízdní doby se výrazně zkrátí.
Trať přezdívaná kvůli sadům v okolí Švestková dráha prochází velkou renesancí, i když ji Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prodala jako nepotřebnou. AŽD Praha ji začala používat pro testování svých výrobků, současně ale investuje do modernizace tak, aby od prosince mohly na trati jezdit znovu každodenně vlaky. Ty mají nahradit autobusy mezi Litoměřicemi a Mostem, plán už schválil Ústecký kraj.
„Po dokončení oprav tratě a odstranění propadů rychlostí na přejezdech bude na trati řada úseků, kde bude povolena rychlost 80 až 100 kilometrů v hodině. Dosažení těchto rychlostí znamená splnění garancí, které společnost AŽD Praha dala Ústeckému kraji, který vyžaduje co nejkratší jízdní doby vlaků,“ uvedl generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.
Na trati dlouhé 37 kilometrů bude rychlost 90 až 100 kilometrů v hodině na zhruba deseti kilometrech, na 14 kilometrech pak rychlost 70 až 80 kilometrů v hodině. Na zbytku bude nejméně šedesátikilometrová rychlost. Rychlosti sto kilometrů v hodině vzhledem ke špatnému stavu nedosahují ani některé koridorové tratě.
Podle Chrdleho má dojít k výraznému zkrácení jízdních dob. Mezi Lovosicemi a Mostem (částečně i po tratích SŽDC) dosud vlaky jezdí 79 minut. Nově je předpokládaná jízdní doba 55 minut. Jde o zkrácení o více než 30 procent, od roku 2020 má dojít k dalšímu zrychlení vlaků až na 50 minut.
Rekonstrukce kolejí nabídne příští týden i mimořádnou podívanou: stavební společnost Swietelsky Rail CZ při ní poprvé v Česku využije stroj RU 800 S. To je přes 177 metrů dlouhý kolos, vážící téměř 700 tun. Stane se tak 15. a 16. října. „Vyčistí kolejové lože a zároveň vymění poškozené pražce a kolejnice. Právě proto jsme zvolili toto řešení, protože významně, zhruba o tři dny, zkracuje dobu prací oproti tomu, kdyby se využil konvenční stroj,“ říká Jiří Dlabaja, mluvčí AŽD Praha.
„Jsme velmi rádi, že se nám podařilo tento jedinečný stroj poprvé dostat do České republiky, protože pracuje po celé Evropě a jeho nasazení se proto v celém koncernu Swietelsky velmi pečlivě plánuje,“ říká Viliam Perknovský, jednatel a obchodní ředitel Swietelsky Rail CZ.
Stroj má 35 náprav, z toho 12 hnacích. Jeho výkon při čistění štěrkového lože a současné souvislé výměně kolejového roštu je 175 metrů za hodinu. Kolos RU 800 S dokáže koleje současně obnovovat i čistit štěrkové lože, kompletně mění štěrk i pražce, aniž by se měnily kolejnice.
Odtud i jeho označení: Reinigung = čistění, Umbau = obnova. Spolu s MFS jednotkami a vozy na pražce měří souprava téměř 700 metrů. Nasazen bude na zhruba tříkilometrovém úseku od souběhu tratí před Sedlcem u Obrnic po Obrnice.