lot
Informační technologie Infrastruktura Železnice Železniční průmysl

Švestková dráha testuje bezúdržbový provoz, využije optický kabel a dron

Švestková dráha v Dlažkovicích a generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Foto: Jan Sůra
Švestková dráha v Dlažkovicích a generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle. Foto: Jan Sůra

Na Švestkové dráze (Čížkovice – Obrnice) připravuje její vlastník společnost AŽD Praha přechod na bezúdržbový provoz. Společnost AŽD Praha to oznámila v tiskové zprávě. Podle ní půjde o první železniční trať v českých zemích, která kromě pravidelných preventivních údržbových zásahů nebude potřebovat pochůzkáře, kteří pravidelně kontrolují technický stav trati.

Parametry a stav tratě bude průběžně sledovat a vyhodnocovat Globální diagnostický systém, který je umístěn v technologické místnosti ve stanici Třebívlice. Chytrá technologie podle firmy umí vedle zjišťování nastalých poruch některé poruchové stavy i předpovědět. „Takže servisní technici budou zasahovat před vlastní poruchou a nedojde tak k omezení dopravy,“ napsala AŽD Praha.

Místo pochůzkářů bude celistvost kolejí hlídat speciální systém FTS s optickým kabelem, který sleduje vibrace kolejnic při projíždění vlaku. Když dojde k trhlině či lomu, systém tuto skutečnost identifikuje a přesně určí místo.

„Jakmile se podaří dořešit legislativní problémy, je v plánu, že po zjištění trhliny či lomu, případně i při detekování dalších poruchových stavů na trati, automaticky vzlétne dron, který poletí ve vymezeném letovém koridoru mimo pohyb lidí a automobilů, aby zjistil reálnou situaci. V tuto chvíli jsou drony testovány za dohledu techniků s velmi uspokojivými výsledky,“ sdělila společnost.

Sledovány budou také železniční přejezdy, systém ETCS (jednotný evropský vlakový zabezpečovač), činnost informačních systémů a rozhlasu, osvětlení stanic a zastávek a další prvky. Také technický stav propustků a mostků bude sledován čidly.

„Od tohoto inovativního systému, který bude rok ve zkušebním provozu, si slibujeme významné zlevnění provozu celé tratě, zefektivnění zásahů servisních techniků a minimalizaci omezení provozu. V současné době je trať bez dopravních zaměstnanců, protože je dálkově řízena z dispečerského pracoviště v železniční stanici Lovosice. Jsem přesvědčen, že v diagnostice a automatizovaných reakcích na zhoršené parametry tratí je budoucnost zejména v plynulosti železniční dopravy,“ doplnil generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle.

72 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nebylo něco podobného na lávce v troji? Tam taky měli bezpečnostní systémy a indikátory. Jediný co indikovaly bylo lávka stojí/nestojí.

simbič

Ten Guláš, to je nějaké zlé psychotronické dvojče?

Ondřej

Jestli myslíte zlé dvojče nedávno zesnulé věštkyně Jolandy, tak zřejmě ano. Budiž jí země lehká.

Hen ten oný

Takhle si představuji budoucnost českých drah spravovaných Správou železnic.

dada

natahat kolem vsech trati optasense by bylo super, ale na to nejsou finance.

Koleják

Optické kabely jsou dnes položeny téměř podél každé hlavní tratě. Samotné zařízení FTS (FOS) od firmy Frauscher stojí cca 25 tisíc euro a má dosah 2x 40 km (na každou stranu 40 km). Cena za pokrytí jednoho kilometru tratě je tedy přijatelná.

Dalibor

no zatím to úplně přijatelný není. Pokud by to vyšlo a pokryla by se tím síť balo by to super. Jednotný systém, který opravdu umí „poslechnout“ si co se na koleji a v nejbližším okolí děje. Všechny obutí, případně i jiný problémy na projíždějících vozech, trhliny, lomy, vče okamžitě zjistitelný a „kótovatelný“ na přesný místo kde k danému „hluku“ dochází. ROvněž sběratelé kovů jsou tímto „hlídatelní“

Koleják

Nerad bych se s tou cenou mýlil, ale pokud je ta informace správná, pak za pokrytí 1 km tratě mi to opravdu nepřijde jako přemrštěná částka. FOS je nová technika (záměrně nepoužívám slovo „technologie“), která není v podmínkách železnice ještě dostatečně prozkoumána. A protože FOS funguje na principu rozpoznávání vzorů, lze předpokládat, že některé vzniknuvší události na trati detekovány nebudou, a naopak jiné události budou detekovány falešně (vlivem hluku a vibrací v pozadí, vibrace sousední koleji apod.). Zkrátka zde v detekci událostí není taková jistota, jako je například u kolejového obvodu nebo počítače náprav. Na druhou stranu, to množství informací,… Číst vice »

jirka

SKYNET se blíží.. 🙂

Medvěd

Pokud to namontují na mašinky, tak to kraje bude více stát…………a bude zas handrkování………..o cenu. Potom můžete jezdit za 250-300 Kč/km – inu technika jde dopředu a údržba techniky a tratí není zadarmo. Kam snímač pošle data – správci železnice nebo se uloží na mašinu ? Já myslel, že správce železnic na to má speciální vagon na měření.

Guláš

Nebude AŽD jezdí po svim teda většinu jízdy. A jinak ten náš komunistickej kraj vlastně sežere vše…….

Hen ten oný

Nechtěla by AŽD převzít jakou zkušení trať i Bechyňskou elektrickou dráhu?

dada

co chete montovat na masinu?

Hen ten oný

Místo rudé hvězdy velký větrník. 🙂

Cestovatel

Pokrok nezastavíš – tleskám !

Karel

To je tak moderní trať, že zrovna nedávno musel být provoz omezen ve třech mezistaničních úsecích současně, z důvodu poruchy zab. zař. … AŽD se akorát chlubí, ale SOP2P na trase B pražského metra neustále nedodělané a nedořešených spousta problémů, LS06 se občas chová také naprosto nepředvídatelně… Občas se člověk diví, jak může jistý docent z ČVUT některé věci vůbec posvětit…

Vbb

Co je na SOP2 na trase B nedodělané? Konkrétně, prosím.
.

Vbb

Haló, Karle, nějaký konkrétní případ toho nedodělku by stále ještě nebyl?

Mirvald

Myslím si, že toto je dost nebezpečné.,

Honza

Proč?

Mirvald

NBez lidí kje to vždy nnebezpečné

Dalibor

No nevím, ale bez lidí se dá eliminovat onen „lidský faktor“. A mít nataženou diagnostiku (de fakto vibrodiagnostiku) podél celý tratě je podle mne dost dobrý řešení.

Guláš

Šveskova dráha je nejlíp zabezpečena trať v republice a možná na světě AŽD přeci nekecá Trolici a zbytek cifršpuonů.

Guláš

Cokoli co je pro zabezpečení a ochranu lidských životů je v pořádku. Jenonom nezapomeňte že to je výskumný koridor

Guláš

Není všichni Pražaci na kandelábr teď stavíte věc která odporujeje Českému rozumu vy potomci podporujete Vlasosovce takové humus My v Čechách nechceme Fuj a to i s tou vaší i posranou Prahou. Začněte malovat hranice nebo to uděláme mi. Češi

dada

Už nehul….

Hen ten oný

Hovězí guláš mám tak rád, je to můj masitý kamarád….. lálá 🙂

Dalibor

Optasense to je vynález. Ale jak chtějí legislativně řešit toho drona… může lítat jen na „optickou“ viditelnost toho kdo jej pilotuje – tj na dohled. Nebo je nějaká změna legislativy?

Alibaba

Na to asi bude potřeba změna legislativy. O takovou kontrolu májí zájem i jiní správci sítí. ČEPS, Správci ropovodů, aj.

Dalibor

ohledně „polétavých “ strojů se bude musel hrábnout do legislativy, nynější úprava vůbec nereflektuje situaci. Ono dron je může být velkým pomocníkem, ale i velmi těžko zjistitelnou a „eliminovatelnou“ zbraní. Hračka za pár korun na ébaji koupená může nést slušnou střepinovou bombu… 10dkg trhaviny a nějaký ten „šrot“ okolo a máte solidní smrtící účinek v desítkách metrů od donu. Takový létající ruční granát. A čím víc bude v luftě „legálních“ dronů, tím líp se „skraje“ ten nelegální a smrtící.

Jiří Kocurek

Mno když budu chtít, tak vezmu úhelník a gumicuky a budu mít z toho prak. Ovšem z tou rozbuškou, to netuším jak udělat. A ruční granát teda rozhodně shánět nemíním. Ale tenisáky by se takhle střílet daly.

Vrabec na střeše

Na ten optický kabel můžou připojit srážkoměry, aby mohly měřit jak moc jim čvachtaj blaťáky, přece jenom s dronem od stolu by se ledacos mohlo přehlídnout 🙂

Dalibor

i blaťák yjsou tam slyšet. Je to dost citlivý aby to chytli lidskou chůzi i hlasitý blízký hovor. (akorát to nemá vejšky, ale slyšet to je)

Jiří Kocurek

Tak to je teda síla.

Guláš

Ten minosovej jsem dostal od drazniho analfabeta? Jak je tu zvykem. Já zapomněl všichni mají deset vysokých škol, ale tu drážní nikdo!

Guláš

Tak povídej

Guláš

Ty mínusy jsou na bezpečnost drážní dopravy jste chudáci co nevědí nic ani o tefonice.

BND30

Zkus, milý Čechu (jak se zde prezentuješ), zapracovat na mateřštině. Nikdo tě tu nezná, je to tvoje další vizitka. A zatím docela bída. Proto i tvé výkřiky s těmi hrubkami působí docela komicky.

Guláš

A skláři nebudou mít co jíst. Ne tahle replika říká že i pochůzkář nenajde mikro lom to zatím umí jen kolejoový obvod.

Martin

Když ono je to těžké. Kdo chce dělat pochůzkáře, ať se přihlásí. Doba je prostě taková. Tohle lidí dělat nechtějí. Co tedy zbývá? Buď to nechat „shnít“ a nebo to vyřešit technicky/technologicky.

Při podobných povzdeších si vždy vzpomenu na dokumenty třeba z první republiky, kde desítky/stovky lidí pracují na dálnici/železnici. A jak se staví dnes? A doba stavby byla stejná nebo rychlejší než dnes 😉

666

Lidi hlavně nechtějí dělat blbou a špatně placenou práci. Jsou ochotni třeba vykonávat blbou a dobře placenou práci.

Y.K.

Schopnost KO detekovat lomy se přeceňuje. Trhliny detekovat neumí a úplný lom je poznat i jinak (a pokud možno by k němu nikdy nemělo dojít díky včasné detekci trhliny).

Guláš

Ano detekuje i mikro zlomy po projetí vlaků z vlastní praxe to vím jeden vlak nechá osazeny úsek a zanim lehčí to srovná

Y.K.

Něco jako mikro zlom podle mě neexistuje. Existují trhliny, od mikro se trhlina se šíří až nastane úplný lom. Teprve tohle může KO detekovat. Může, ale nemusí.

Guláš

Nevím co děláš, ale s lomama koleji mám docela zkušenost a pracuji na trati s atoblikem.

Y.K.

Co si tedy představujete pod pojmem „mikro lom“? To by mě docela zajímalo. Lom je prostě lom (odborně křehký lom), lidově trhlina co proputovala materiálem do cíle.

Guláš

To je když máš obsaný úsek po vlaku a po druhým ne apo třetím zase. Jinak pro debily zabezpecaváci vás většinou nechá projet trať aspoň nižší rychlosti.

Y.K.

To není žádný mikro lom, to je křehký lom kolejnice, vážný havarijní stav a jen to potvrzuje moje první slova, že schopnost KO detekovat lomy je přeceňovaná.

dada

ko detekuje lom jen tehdy, pokud spolehlive se elektricky prerusi kolej, pokud je v kolejovem obvodu zapojena.

Y.K.

Ano.

David

S atoblikem? A nemáš z toho blikání tik?

Dalibor

hele ony ty lomy přerostly do zlomů, škyt!

Guláš

Těch lomů je víc než si myslíš.

Dalibor

Třeba mramorový lom.

Y.K.

Pískovcový.

Guláš

Lom kdo nikdo nevidí najdou defektoskopiti. A věř že ho najdou.

Guláš

Mikro lom omluva

Y.K.

To věřím, že defektospitim se najde lecos. 🙂
Defektoskopie odhalí už zárodečné trhliny, ale musí to někdo dělat.

Guláš

Věř že se to děje víc než by mi bylo po huti, ale je to pro bezpečnost. A to je nadevše

Guláš

Ano když kolej zlomená tak nejedu a poznáš to na první dobrou?

Alibaba

Skláři to stejně už nechtěj dělat…
Co je to mikro lom?

Dalibor

to je takovej asi malilinke lomíčíček… pán má asi nějakou novou fraktologickou příručku s novým názvoslovím. Jsem zvědav zda jsou tam i kapitily u naplnelismu a případně i o cukatůře.

Dalibor

EDIT kapitoly o napnelismu a cukatůře…

Hajnej

Cuknulatuře…
A ten „mikrolom“ je asi malej lůmek na kamínky do zapalovačů.

dada

taky by to mohl byt specialni lom, ze ktereho rovnou bude se sypat frakce 0 az 4

Pedro72

Když to neříká tahle replika, tak která? A co je to „mikro lom to“?

Guláš

Minus napíše jen člověk které nikdy neviděl pracovat KO.

Ondřej

Karla Opršálka?

Stit

Od té doby co je železnice nemá většina kočích co jíst…

Ondřej

Jaktože ne? Co třeba ty koně?

Ondřej

Promiňte. Jak to, že ne.
🙂

Dalibor

mikro lom? to jako je mikro lom, z něj vyroste lom a ten dále roste na makro lom? Asi nějaký nový názvosloví…. Lom je jen jeden, protě úplný přerušení v celým průřezu, jestli se nepletu. Může mít x příčin. pokud to není durch, tak je to trhlina.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO