Švédské státní dráhy ukončily prodej lístků na pokladně. Nově už jen online nebo v automatech
Nádraží Stockholm Central. Foto: Maria Ecklind / Flickr.com
Firma redukci pokladen vysvětluje úsporou nákladů i změnou chování zákazníků.
a slepý, hluchý a tupý choroše šoupneme do internačních táborů…co s nimi, vždyť už si nekoupí ani lístek na vlak, ani nezaplatí v expres pokladně v kaufláči….. ! už teď přeju brzké stáří všem mladejm ambiciózním hi-tech hovádkům – co na nás dnes vystrkují to jejich pomíjivé, dynamické, operativní mládí…
Prečo by si nekúpili? Ubezpečujem ťa že na prístupnosť sa vo Švédsku kladie obrovský dôraz a ľudia so zdravotným postihnutím rozhodne nebudú mať problém si lístok kúpiť (napr. u partnerského predajcu, alebo cez zákaznícku linku). Mimochodom, aký problém ma hluchý s automatom?
V zásadě s tím nemám problém, dokud nemáte třeba Interrail a chcete si koupit místenku nebo lůžkový příplatek. Nevím, jestli to běžné švédské automaty umožňují, ale ty norské třeba ne, v jejich e-shopu to nejde a pokladen je v Norsku taky už jak šafránu.
Takže technika by především měla nabízet všechny možnosti stejně jako pokladna, a ono to tak kupodivu vždy není, ač se jedná o omezenou skupinu cestujících se specifickými požadavky.
OK, vývoj jde dopředu. Přesto by měla být do určité míry zachována alternativa a nespoléhat se jen na tu jednu digitální cestu. Ve Švédsku je opravdu problém v automatech kupovat příplatkové doklady k mezinárodním síťovým jízdenkám. Švédsko, které asi nejrychleji přechází k bezhotovostní společnosti je přesto specifické v tom, že vždycky bude vyhodnocovat a hledat možná řešení vznikajících problémů spojených s online službami. V tiskové zprávě SJ se zcela jasně uvádí, že stále je zachována možnost koupě papírových jízdenek v síti Pressbyran a 7eleven. Podobné už je to i v Dánsku a Nizozemí, ale také je tam stále zachovávána možnost… Číst vice »
Samostatnú miestenku si vieš kúpiť napr. u partnerských predajcov, alebo cez zákaznícku linku.
Pro cizince opravdu skvělá = knížecí rada … číslo zákaznické linky neznám, jak zaplatím zákaznické lince, pokud se s nimi bude možné vůbec domluvit. V kase to lze pomocí papíru a tužky.
V Rumunsku – rumunsky taky neumím – metoda doma přes překladač strýce Googla vytištění komunikačního tiskopisu – jednoduchá věta > Dobrý den, neumím rumunsky, prosím rezervaci … datum … číslo vlaku … Děkuji …
funguje …
Mohu vás ujistit, že TO neumí. Já jsem to taky zkoušel. Pročež je otázka, jak třeba vyřešíte rezervaci a příplatek do X2000 ? Podobně neumí provést samostatnou rezervaci prodejní automat ve Finsku a pochopitelně i Dánsku. Rezervace (bezplatná) je součástí jízdenky. Ve Finsku vám automat sice nabídne něco dle svého algoritmu, ale současně si můžete vybrat jiné místo … VÝHODOU tohoto systému je, že si tak 10 minut před odjezdem můžete zjistit, co je volné – pravděpodobnost, že si TO někdo koupí je minimální …. Cestovatelsky má tento systém nevýhodu v tom, že v Česku nemáte možnost provést rezervaci. Možná… Číst vice »
No fakt zasadni problem, ceska diplomacie by mela Svedsku zaslat diplomatickou notu, ne?
Kolik asi tak muze do Svedska jezdit rocne z CR turistu nebo obchodaku, kteri si tam nepujci auto ci karavan ani nejedou vlastnim autem uz z Cech, nevadi jim pomerne vysoke svedske jizdne a jsou natolik neschopni, ze si nedokazou zadnym zpusobem obstarat listek na vlak bez pokladen, kde byli zvykli ukazat papirek kam chteji jet, protoze neumi ani slovo anglicky? Vyplati se kvuli nim drzet pokladny? I u nas stale klesa podil listku koupenych na pokladnach a to ani nemame 2 az 5 euro poplatek za osobni nakup. Pokud to nekomu pripada jako diskriminace, tak at si najde jiny… Číst vice »
A zase pan Matyášek a jeho inkarnace opět drtí svou propagandou o jediném správném moderním světě, kde není místo pro alternativy a kde by určitá nepřizpůsobivá část lidstva měla být převychována nebo rovnou eliminována z veřejného života.
Vůbec nechápete podstatu problému a melete (PÍŠETE) nesmysly …. Cestující má jízdenku InterRail Global Pass (co to je a jak se jízdenka používá najdete na webu), která mu ve Švédsku – vyjma dvou železničních společností platí VŠUDE … Tuhle jízdenku si kupuje v ČESKU a je nesmírně cenově výhodná …. Tudíž to není o NESCHOPNOSTI cestujícího koupit si lístek, ale NEMOŽNOSTI rezervovat si buď místo k sezení nebo lůžko či lehátko v ubytovacím voze. Jízdenkový automat UMÍ cestujícímu prodat jízdenku a provést bezplatnou rezervaci na konkrétní místo nebo jízdenku s lůžkovým / lehátkovým lístkem, ale NEUMÍ cestujícímu s evropskou jízdenkou… Číst vice »
To jsou teda problemy. Vy zijete v dost odtrzene realite, ne?
Apropo Švédsko a predaj lístkov: Pred pár dňami ma pobavilo zistenie že v Malmö je možné kúpiť lístky na Flixbus a niektorých ďalších dopravcov na tamojších staničných záchodoch, ktoré sú partnerským predajcom 😀
Ale to určitě nejsou stejné záchodky jako v suterénu Bratislava hl. st. 😀
To našťastie nie 😀
Ta země zcela jistě není pro staré. Starý člověk se svým „hloupým“ mobilem pro důchodce si jízdenku nepořídí, a mnohý z nich kvůli svému zdravotnímu stavu nezvládne ani automat. Ostatně viděl jsem to před lety na letišti v Düsseldorfu, kdy pár německých důchodců bezradně postával před automatem. Poté stejně bezradně postával před tabulí s informacemi, která se ovládala podobně jako počítač. Smiloval se nad nimi až jeden náhodný kolemjdoucí. A teď se jistě ozvou zastánci názoru, že staří lidé už nemají co trajdat po světě a mají sedět na zadku doma..
Ja by som zo starých ľudí nerobil idiotov čo nezvládnu použiť automat.
Seniorov je vo švédskych vlakoch dosť, hoci už dlhú dobu existovali pokladne len na troch miestach v celom štáte, takže očividne nie sú blbí a lístok si kúpiť zvládnu.
Mimochodom, fyzické predajné miesta stále existujú, len ich neprevádzkujú priamo SJ. Lístky na vlaky SJ predáva napr. Pressbyrån čo je sieť obchodov prítomná na každom trochu významnejšom mieste.
Asi tak. Počítače jsou tu s námi 30 let, mobily 25 let a komu je dnes 70, tomu bylo při nástupu těchto technologií 40 – 45 let. Takže souhlas, nedělejme ze seniorů idioty. Je rok 2021.
Já nejsem proti, akorát zachovat možnost jet z každé zastávky bez extra výbavy (vlastního mobilu). Tedy prodej jízdenek v každém vlaku nebo v každé zastávce, automatem nebo osobně. (A tarifní motivace aby to lidi nedělali, místenka v předstihu by byla levnější než jízdenka na místě)
Mimochodem sloučení dražní pokladny s něčím (turistické informace, trafika,…) bych neříkal zrušení pokladny.
A bojovníci s větrnými mlýny opět prohráli další bitvu s pokrokem.
Ale vůbec ne, diskuze je spíš o tom, co je pokrok. Je třeba plastová vidlička pokrok oproti nerezové? Musí být vše levnější automaticky pokrokové?
Ne. Pokrok je, že se najíte bez vidličky. O tom je ta diskuse.
Tu paralelu úplně nechápu: i elektronická jízdenka je svázána s nějakým nosičem, tak proč bez vidličky?
Protože házet někam mince a vytahovat odněkud papír není totéž co elektronická platba a QR kód nebo šestimístný kód jízdenky.
Jak vidíte, tak odpor různých důchodců, kteří si vymyslí třicet absurdit proč to „nejde“, je stále silný. (Stejně tak jak si vymyslí třicet jiných absurdit proti motoráku 845, proti DOZ a spoustě dalších věcí). Ale oni asi potřebují podobná cvičení k životu…
pozor ještě je tady karma… karma …
Kde se tu vzala karma? Utekla z koupelny?
železnice se masivě „odlidšťuje“ na nádražích už nebude a není pomalu vidět personál, takže když j třeba něco akutně řešit tak má člověk smůlu, může max tak někde mávat na kameru :-))
A co tak akutního potřebujete řešit s pokladní?
Cokoliv. Jakou jízdenku koupit v dnešní složitý situaci, kdy máme bohužel x soukromníků, je v tom bordel… zeptat se na odbavení, na právo z přepravní smlouvy, vytisknout přípoje pro starší lidi. Pomoc nevidomýmu nebo jinýmu ZTP do vlaku, dobít elektronickou peněženku, vyplatit poukaz k výplatě hotovosti, když neměl průvodčí na vrácení,…by jste se divil, co pokladní všechno řeší.
Koupíte si ten Váš slavný e-ticket a nepůjde načíst a na CZS potvrdí, že neexustuje, přesto vy jste ho koupil, takovýhle chyby se občas stávají, kam s tím půjdete? No na pokladnu.
Takže prakticky jste mluvil o oddělení informací, že? Proč by to měla být pokladní?
Q: Jakou jízdenku koupit v dnešní složitý situaci, kdy máme bohužel x soukromníků, je v tom bordel… A: Pokud jsem našel spojení přes IDOS, koupím přímo tam. Pokud netuším, OneTicket. Q: Zeptat se na odbavení, A: Co přesně k odbavení? Q: …právo z přepravní smlouvy… A: UPPS jde řešit přes telefon, email, automat… Q: …vytisknout přípoje pro starší lidi. A: Kapesní jízdní řády se běžně distribuují. Q: Pomoc nevidomýmu nebo jinýmu ZTP do vlaku A: Objednává se předem, jde to i přes OneTicket Q: dobít elektronickou peněženku A: U ČD fakticky nahrazena kreditem, u IDS řeší informační kanceláře Q: vyplatit… Číst vice »
Díky, že jste si dal práci s tím, to rozebrat!
>ČD i SJT je jízdenka plně offline
To není pravda.
chcem teda vidiet ako sa cez ten automat kupuje medzinarodny listok s prestupmi
v svedsku to asi take aktualne nie je, ale v kontinentalnej europe docela problematicke
OK, kolik mezinárodních lístků s přestupem prodává běžná pokladní?
je uplne irelevantne kolko ich predava, ale kde si ich ma clovek kupit ked tam ziadny pracovnik nebude ako v Svedsku, online castokrat medzinarodne spoje nie je mozne nakombinovat, to tak mozno v EU, ale vela stastia pri cestach mimo
Nič problematické na tom nie je, automaty DB a ÖBB bez problémov medzištátne lístky vydávajú (ak nechcete nejaku naozaj silnú exotinu ako napr. Viedeň – Lisabon na jednon lístku).
Vieden-Lisabon v ramci EU mi ako exotika zrovna nepripada, vela stastia trebars dostat sa do Moskvy ci rovno transsibirsku magistralu
Už ste počuli o telefóne? 🙂 Na zákaznícky servis SJ nedám dopustiť, všetko vždy jednoducho vyriešené efektívne cez online chat. Chodiť na pokladňu by mi ani nenapadlo.
áno počuli… je to toto: Dobrý den, dovolali jste se na zákaznickou linku, všichni naši operátoří právě hovoří..jste v pořadí… tralalalalllalaaaaaa… asi tak .ne? 🙂
Přičemž před pokladnou není fronta nikdy, já vím…
Tady se pořád někomu ustupuje. Necháme pokladny protože někdoneumí s mobilem, zavřeme republiku páč vyžranci nechtějí zhubnout……..
Tak pre tých čo nevedia robiť s telefónom tam môže byť telefónne slúchadlo ktoré vás spojí priamo so zákazníckym centrom, ak toto je ten najväčší problem.
Apropo, napr. Arriva toto v automatoch implementované má. Stlačíte tlačidlo a zaháji sa videohovor s asistentom.
U Arrivy však je alternativou zakoupení jízdenky ve vlaku bez přirážky (resp. „beze slevy“).
Zato u SJ je alternativou… co?
Já vlakem najezdím docela dost (vždy na jednotlivé jízdné) a pokladnu jsem naposledy potřeboval pár let dozadu při vyzvednutí IN25 (což je nějaký modrogumní proces ČD, kdy nejsou schopni poslat kartu poštou).
Šílenství, nesmysl!
Proč? Lístky na autobus taky už nikdo neprodává. A letenku taky nekoupíte někde na přepážce.
Přesně, pokladních opravdu netřeba. Když začínala průmyslová revoluce, tak dělníci rozbíjeli stroje, protože jim berou práci. Teď jsme se posunuli zase o kousek dál a bez armády pokladních zřejmě ve Švédsku dost ušetří na mzdových nákladech. Proč myslíte, že při nákupu v eshopu ČD máte místenku zdarma. Nebo proč asi soukromníci skoro nemají pokladny? Že by to bylo náklady, které to sebou nese… To je objev 🙂
To u nás nehrozí, naopak někde šli od loňska opačným směrem – směr pravěk a místo elektronizace, která fungovala v rámci tarifu ČD, umožňují nákup pouze na pokladnách viz. Zlínský kraj.
A dokonce je pro milovníky papírových jízdenek bonus v jejich počtu. Místo jedné zpáteční se tisknou dvě.
Tri poznámky: 1. Už doteraz išlo o veľmi marginálnu formu predaja, keďže bola dostupná len v troch najväčších staniciach. 2. Každá trochu významnejšia stanica má aj Pressbyrån, teda ak niekto naozaj potrebuje kúpu lístka s obsluhou, v tých troch staniciach to v praxi stále možné je. Len to už neriešia SJ, ale partner. 3. SJ deklarujú že časť personálu sa presunie do priestorov stanice kde môže v prípade potreby asistovať s nákupom v automate. Za mňa každopádne posun vpred. Keďže u SJ ide všetko kúpiť online, alebo cez automat, tie pokladne sú naozaj zbytočný náklad, najmä teraz keď nesmú obsadzovať… Číst vice »
Jinak to tvrzení typu „zrušení posledních tří pokladen – na hlavních nádražích ve Stockholmu, Göteborgu a Malmö pomůže nezdražit jízdné“ považuji za přehnané co do minimálního podílu (více)nákladů vůči celkovému objemiu nákladů. Mimochodem, v sousedním Norsku byl v roce 2019 stav takový, že výdej jízdenek v podobě pokladny byl zajištěn na pěti (!) nádražích, a to hlavních nádražích v Oslu, Trondheimu, Bergenu a Stavangeru + na nádraží u Letiště Oslo. Ovšem v řadě dalších stanic byly k dispozici automaty (na rozdíl od mé zkušenosti ze sousedního Švédska). Plus role hotovosti v Norsku je nadále (o něco) vyšší než v „již… Číst vice »
Automaty majú SJ prakticky všade kde zastavujú (aspoň s rýchlovlakmi, tie čisto Rkové stanice som veľmi neskúmal). Dokonca čo si pamätám tak ich kedysi mali aj v Kodani.
Inak za zmienku stojí že ten SJ automat nakoniec tiež len vytlačí eticket ktorý sa overuje nascanovaním kódu.
V Kodani, ba i Malmö či Stockholmu jsem je v tom roce 2019 viděl, žel přinejmenším v tom létě 2019 v mnoha dalších „rychlovlakových“ stanicích (viz moje zmínka v jiném příspěvku) vůbec nebyly (ani ve vestibulech, ani na nástupištích).
Tak automaty se pomalu objevují i v ČR. Teda zatím jen u jednoho nejmenovaného dopravce. Vidím to jako dobrý krok, automat téměř pokaždé funguje, minimálně tak v 90%.
Až národní dopravce, respektive odbory pochopí, že v mnohých stanicích nedává pokladna smysl. Do nedávna na malém nádraží byla pokladna dopravce co provozuje osobní vlaky a jiného co provozoval rychlíky, které dnes již provozuje ten dopravce co osobní vlaky. Interval osobních vlaků a rychlíků jsou dvě hodiny.
Nejde jen o pokladnu, ale aby tam někdo byl pro cestující a pro další služby. To šetření za každou cenu a prosazování jakoby moderních věcí je už víc než absurdní. Už se z toho všeho vytrácí i něco jako lidství. I my už budeme automaty?
Ono to lidství je potřeba zaplatit. A jestliže se pracovník dopravce věnuje nějakému cestujícímu třeba 6 minut (to nemusí být jenom prodej obyčejné jízdenky z A do B), je potřeba, aby ten cestující zaplatil 1/10 jeho hodinových nákladů. A to není jenom mzda, takže ta částka může klidně být 30 – 50 Kč. Jste ochoten si tuto částku připlatit?
Pro jaký služby?Dopravce má být od toho aby zajišťoval dopravu, a ne prodaval pohlednice apod.
Tak doufám, že zásadně chodíte nakupovat do obchodů s pultovým prodejem, abyste si toho lidství maximálně užil, vy automate.
Dle mého je automat přežitek, který tak laciný není. Nákup, servis, doplnění papíru, energie, likvidace a kdoví co ještě. Na dnešní dobu je in vše přes mobil. Virtuální jízdenka je dnes už klasika.
Naštěstí zatím není povinnost vlastnit Smartphone (stejně tak není povinnost jej vždy nosit u sebe).
Stejně tak není povinnost cestovat vlakem 😉
Tak nosit peníze nebo platební kartu taky nemusím mít za povinnost. Když chci cestovat,vzal se zařídím a klidně si ji koupím i doma z PC. Prostě to jde, jen si to nechcete připustit.
Před dávnými časy (ještě v NDR) jsme na malé zastávce využili vestavěný, antivandalsky upravený automat s dotykovými tlačítky a interaktivním malým displejem. Cílová stanice se navolila 5místným kódem – seznam byl v rámečku na zdi – pak se interaktivně volil typ jízdenky z postupné nabídky (jednoduchá tam, zpáteční, poloviční, zlevněná; vždy počet, odsouhlasení, cena, vhození mincí, tisk)
Takový automat se zaplatí za pár měsíců a je vyřešením problému pro 90% malých stanic a zastávek.
Pokladny jsou potřeba. Alespoň ve větších stanicích. Dejme tomu s frekvencí kolem 1000 lidí za den. Ze spousty důvodů. Každý normálně uvažující člověk jich pár vymyslí. Naše společnost ještě není tak vyspělá, aby všichni dokázali kupovat jízdenky přes internet nebo automat. Ta pokladní tam sedí opravdu ze spousta důvodů. …prodej jízdenek …prodej mezinárodních jízdenek a místenek, co přes internet tolikrát nejde …vyřízení práva z přepravní smlouvy …výdej studentských průkazů …výdej IN karet …nahrání aplikací na IN karty, OT25, IDS …informace pro cestijící …ČD směnárna …asistence při cestování nevidomých …nejspíš se bude obnovovat ČD kurýr …vrácení z poukazu k výplatě hotovosti,… Číst vice »
Obdobné je to i jinde-příklad mimo dopravu. Stačí v těch hyper – super obchodech chtít nějakou informaci o zboží, kvalitě, výrobci, kde co hledat apod. Není nikdo, kdo by si věděl rady, kdo rozumí zboží, na koho se operativně obrátit. Kam to vše vede?
Vede to k úspoře nákladů. Zákazníci prostě za tyhle služby nechtějí platit. Vy to taky nechcete.
Možná je to spíš symptom vašeho odtržení od reality. V samoobsluze se není problém zeptat kde co je. O kvalitě a výrobci neví prodavači víc než je napsáno na štítku (vezměte si příště sebou brejle). V hobbymarketech není konzultace problém.
Zase z vašeho podivného chápání reality vyrábíte problém, který reálně neexistuje.
Čemu rozumím, u toho si přečtu parametry. Když chci pokec/konzultaci, nejdu do hypermarketu, ale do obchodu s daným zbožím.
…prodej mezinárodních jízdenek a místenek, co přes internet tolikrát nejde
…vyřízení práva z přepravní smlouvy
…výdej studentských průkazů
…výdej IN karet
…nahrání aplikací na IN karty, OT25, IDS
…informace pro cestijící
…ČD směnárna
…asistence při cestování nevidomých
…nejspíš se bude obnovovat ČD kurýr
…vrácení z poukazu k výplatě hotovosti, když má cestujíci vysokou bankovku.
Ale na tohle není určena klasická pokladna, tohle se řeší v nějakém zákaznickém centru.
Funguje to tak ve velké části Evropy, proč by to nemělo jít u nás? (kromě §1 odst. b)
Nechce se mi vracet na článek, ale píšou tam, že ruší velmi používané pokladny a nebo že je ruší, protože je skoro nikdo nepoužívá?
Tipuju, že max. do 10 let to tady bude podobné. Nákup lístků se i u nás v posledních letech výrazně mění, někdy si sedněte na nádraží tak, ať vidíte na všechny procházející cestující a pokladny. Kolik lidí si kupuje lístky na pokladnách? Tak maximálně polovina? V integrovaných systémech, kterými prochází většina cestujících snad ještě míň.
A v podstatě každý rok se ten poměr bude víc klonit k jiným způsobům než je nákup na pokladně.
Líbit se vám to nemusí, ale tohle je prostě vývoj.
A ty pravidelné fronty (v době předcovidové, a ani teď se prodá přes pokladnu dost lístků) byl asi výplod mé fantazie, že?
Ano, je to pravděpodobné.
Tak to prosím běžte říct i těm pokladním v Hradci, či Pardubicích, že ty fronty u jejich pokladen se jim je zdáli. Schválně, co Vám na to poví.
Asi mi poví, že už je načase, aby si cestující kupovali lístky ve větší míře sami mimo pokladny. Kdysi se u DB platil příplatek 2 EUR za nákup lístku na pokladně. Zaveďte to tady a uvidíte ten fofr.
Když byl v Praze ještě automat, byla sleva na lístek. Pak automat zrušili.
Nekoncepčnost kroků ČD je zase jiné téma i když to s tím taky souvisí.
To je jakoby po Vás chtěl Globus příplatek, že používáte kasu a nepoužíváte Scan&Go.
Mimochodem, když chcete IREDO (v Pce kraji a Královéhradeckém), tak jinou možnost nemáte, protože online neexistuje (takže nejprve se musí vyřešit toto). A říct, tak dáme automaty? V Pce byly hned 2, přímo u obchodu, stejně je využívalo minimum lidí, a trestat lidi, že si chtějí koupit lístek? Aby to nedopadlo tak, že si sednou do vlaku s tím, že buďto průvodčí stihne přijít, a dotyčný si koupí jízdenku u něho, nebo nestihne, a dotyčný jel zadarmo.
A kolik procent z těch lidí si mohlo lístek koupit bez pokladny?
V KHK si pěstují „národního dopravce“ a k němu nezbytně patří kromě muzeálního vozového parku i absence jakýchkoliv použitelných pokladen a neustálý boj a sabotáž „konkurenčního“ IDS tarifu…
To opravdu netuším, teoreticky samozřejmě všichni, nebo taky nikdo. Já opravdu nevím, proč si dotyční šli koupit lístek online a ne třeba na pokladnu, resp. V Královéhradeckém kraji a v Pardubickém, nemáte jinou možnost, pokud například chcete IREDO, jelikož online prodej neexistuje.
Nádraží bez pokladny už není nádraží…
není se čeho obávat, odboráři nikdy nedovolí rušení pokladen, nikdy…
nech si to všichni zapamatují!
A motýle taky!
A co to tedy je?
Pokladna na nádraží, vy klucí pitomí, musí bejt! Jinak byste lezli po stromech jako vopice! … A není to pravda? Představte si park, řekněme na Karláku, a na každým stromě jedno nádraží bez pokladny! Z toho jsem měl dycky největší strach.
A bez pana výpravčího to snad nádraží je?
To samé se tvrdilo,když mizeli výpravčí.takova je doba,za 20 let se na to bude vzpomínat jinak.
V MHD jsem taky zazil ještě průvodčí a teď by mně to přišlo divné
(A.M.) Je vedení ČD známo, o jak velkou část tržeb (řádově desítky milionů Kč ročně) přicházejí ČD po zrušení výdeje jízdenek výpravčími, resp. po dalším rozšiřování neobsazených stanic a zastávek (bez odbavování cestujících), a to i na frekvenčně zatížených tratích? Automaty nejsou, průvodčí často nestíhají revizi, natož odbavení, navíc je často odbavení ve vlaku znemožněno, protože není signál pro on-line odbavení POP…….. Koupě přes internet nebo mobil ještě dlouho nebude, zejména mezi střední a starší generací tak rozšířená, jak si kdysi kdosi myslel – a je vcelku „výhodné“ nastoupit bez jízdenky……. Jak v této věci hodláte dále postupovat ? Nemáte… Číst vice »
Ve druhém odstavci je odpověď GŘ ČD Bednárika na věcný dotaz……..
Vždyť měl p.Bednárik pravdu. Vám prostě vadí, že cestující nemusí postávat před jízdou vlakem u oslizlého okénka z dob R-U, které si nevydělá ani na svoji existenci.
Nikoliv, vadí mi, že ve stanici, (m.j. bez oslizlého okénka a po dvou rekonstrukcích), kde se dala koupit jízdenka po celých 24 hodin, je dnes pokladna obsazena jen 8 hod a po skončení pracovní doby pokladní už jízdenky výpravčí neprodává. Automat není. Roční tržba dosahovala 8 mil. Před lety se postavila o 2 km dál zastávka v centru, kam se přesunulo 60 % cestujících (tedy tržba přes 4 mil). Zastávka je neobsazena, automat není. O pár km dál, ve stanici, kde kdysi byla pokladní a pak zůstal jen výpravčí (roční tržba 3 mil.) dnes je stanice dálkově obsluhovaná, jízdenky se… Číst vice »
A na kolik vyšly ty pokladní, co tam seděly ? K tomu energie, vybavení.. Jenom zaměstnanci těch 3 zastávek v platech stáli minimálně tržbu jedné zastávky. A tržba není výdělek.
Nevím jestli umíte počítat. Např. 8 mil ročně znamená denní tržbu cca 22.000,- (667 tis. za měsíc) – to udělaly 4 pokladní (166.750,- na jednu /měsíčně). Jaké si asi tak představujete mzdové, energetické, režijní a ostatní náklady ? Takže neplácejte nesmysly. Vůbec nic jste přitom nepochopil. Nejde vůbec o ty pokladní (mimo jiné dnes místo čtyř zůstala jedna), ani o výpravčí, kteří mezi vlaky klinkají nohama a při dřívější daleko vyšší frekvenci osobní, ale především nákladní dopravy zastávali často a nejen v noci službu pokladní, ale i vozovou. Jde o to, že průvodčí ten zmíněný rozsah tržeb prostě neudělají –… Číst vice »
Nevím jestli umíte počítat. No tak to zkusíme. Např. 8 mil ročně znamená denní tržbu cca 22.000,- (667 tis. za měsíc) – to udělaly 4 pokladní (166.750,- na jednu /měsíčně). Jenže ty, co měly noční, vybraly tak možná desetinu toho denního obratu. Takže řekněme 16 tisíc měsíčně. Jaké si asi tak představujete mzdové, energetické, režijní a ostatní náklady ? Mzdový náklad je zhruba dvojnásobek čisté mzdy (podívejte se na starší výplatnici, kde SH mzda – teda náklad zaměstnavatele – byla uváděna). Pokud teda pokladní bere nějakých 25 čistého, tak stojí 50. To se při příjmu 16 u těch nočních OPRAVDU… Číst vice »
Plácat nesmysly ovšem může jen ten, kdo vůbec neví jak to fungovalo, funguje a začíná nefungovat. 4 pokladní by nestačily na nepřetržitý provoz. Protože ve špičkách byly obsazovány vždy 2 pokladny. Směny byly jen ranní a odpolední. Tu vámi hlásanou desetinu v hluboké noci vybral výpravčí, který náklady ovšem nijak nezvyšoval. a totéž v další stanici, kde jízdenky prodával výpravčí a pokladní tam už léta nebyla. Ovšem ani vy jste vůbec nepochopil jádro pudla. Přečtěte si všechny moje příspěvky, celou diskusi a nechytejte za slovo. Nikde nehájím pokladní, jde mi o to, že pokladní a výpravčí NEBYLI, NEJSOU a NEBUDOU… Číst vice »
>4 pokladní by nestačily na nepřetržitý provoz. Stačily, pro jednu pokladnu. >Protože ve špičkách byly obsazovány vždy 2 pokladny. Další argument pro automat: jemu je špička / nešpička jedno. Prostě tam stojí a pracuje, když je potřeba. Zatímco pokladní, která svoji kvalifikovanou práci vykonává jen ve špičce, je ještě dražší – zbytek směny dělá co? Zametá halu? Na to potřebuje být vysoce kvalifikovaná? >Tu vámi hlásanou desetinu v hluboké noci vybral výpravčí, který náklady ovšem nijak nezvyšoval Další omyl. Jednak to nedělal zadarmo, druhak musel být opakovaně proškolován z komerce, což pro zaměstnavatele taky není zadarmo. A o nehodách, které… Číst vice »
Opakuji: „Přečtěte si všechny moje příspěvky, celou diskusi a nechytejte za slovo. Nikde nehájím pokladní, jde mi o to, že pokladní a výpravčí NEBYLI, NEJSOU a NEBUDOU nahrazeni automaty a Bednárikovi utíkají miliony,“ 1) Na jedno pracovní místo v nepřetržitém provozu při 12 hod. směnách v bezpřesčasovém turnuse se normuje 4,5 prac. 2) O dělené směně, půlsměně nebo prodloužené směně jste zřejmě nikdy neslyšel. 3) Výpravčí byl zařazen v tarifní třídě podle objemu dopravní a komerční práce, žádné jiné provize za prodej jízdenek neměl. 4) Proškolování patří mezi ostatní osobní náklady a tvoří minimální podíl všech nákladů. 5) Výpravčí, který… Číst vice »
O takových nehodách jsem skutečně neslyšel (jako výmluva ovšem dobrý). Že jste vy neslyšel ještě neznamená, že neexistují (víte, jak to říkal Bolek Polívka v Kurvahošigutntág, ne?) Nuže, slyšte: https://www.koridory.cz/nehody-v-minulosti-roudna-1989/ jízdenka na 40 km přitom stála 5,20, na 350 km 68,80 To jste teda nastupoval hodně dávno, ještě za halířových částek. Ale i tak mi to moc neštymuje, po zaokrouhleení na celé koruny stála jízdenka do 40 km 5 Kčs (budiž, před tím mohla stát 5.20), ale na 350 km stála 48 Kčs osobák / 64 Kčs rychlík. O dělené směně, půlsměně nebo prodloužené směně jste zřejmě nikdy neslyšel. Kupodivu… Číst vice »
Potvrzeno. Výmluva neschopného flákače, který v dopravní službě neměl co dělat: V souvislosti s uvedenou velkou nehodou se projevila řada zjištěných dalších nedostatků. V rozhodující době se výpravčí zabýval komerčními pracemi a zanedbal současně důležité dopravní úkony. Pro vjezd nákladního vlaku nezjišťoval volnost vlakové cesty, po jeho vjezdu neprovedl předepsanou obsluhu zabezpečovacího zařízení pro obsazení dopravní koleje č. 1 (neobsloužil tlačítko pro obsazení této koleje), nepřestavil výhybky na volnou dopravní kolej č. 2, nedodržel předepsané postupy a úkony při přípravě a stavění vlakové cesty pro rychlík. Dále nevěnoval pozornost jízdě rychlíku ze sousední stanice a nevedl řádnou dopravní dokumentaci. Svým… Číst vice »
No a kdyby tam to manko neměl, tak by zřejmě všechny ty úkony udělal, tak jak je udělal už stokrát před tím, a ke srážce by nedošlo.
Tak ještě jednou a naposled: Vámi zmiňovaná srážka vlaků v žst Roudná NEBYLA zaviněna v přímé souvislosti s vykonáváním komerčních prací (pokladní služby), ani proto, že by „výpravčího rozhodilo padesátikorunové manko v pokladně“ Nehoda BYLA zaviněna flagrantním porušením dopravních předpisů, technologických postupů a obsluhy zabezpečovacího zařízení. Výpravčí evidentně neměl zažité správné návyky a stereotypy a při jeho zcela nedbalém přístupu k výkonu dopravní služby byla taková nehoda jen otázkou času. Na tuto práci mentálně neměl a to ani v ministanici o 2 kolejích, jakou Rudná bezesporu byla. Postavit průjezd rychlíku po jedné ze dvou kolejí, je-li kolej obsazena vlakem, může… Číst vice »
Máte-li opačný názor a chcete kauzálně spojovat výkon dopravní a pokladní služby v systémovou chybu, pak jste zřejmě nemocný, nebo ze sebe děláte zbytečně hlupáka.. Děkuji za diagnózu. Asi mluvíte z vlastní zkušenosti, že? Každý, kdo má jiný názor než vy, je a priori hlupák. Vámi zmiňovaná srážka vlaků v žst Roudná NEBYLA zaviněna v přímé souvislosti… Jak to můžete tak sebejistě tvrdit? Jste snad vy ten výpravčí, kterému se to „povedlo“? Člověk, který vnitřně řeší padesátikorunové manko, tu chybu udělá raz-dva. Pokud vy o sobě můžete říci, že vás nikdy nic nerozhodí a fungujete vždy přesně podle pravidel, tak… Číst vice »
Tak už zbývá jen poválet se po zemi, lehnout si na záda a kopat nožičkama
Jaké místo máte na mysli? Napadaly mě Bojkovice, ale tam to nejsou 2 km od nádraží.
Mimochodem v automatech (nejen) DB je docela omezená možnost platby bankovkami vyšší nominální hodnoty. Blahé paměti mi automat nedovolil zaplatit 8eurovou jízdenku 20eurovou bankovkou.
A rovněž měl pravdu, že je to sugestivně formulovaná otázka, která ho velmi okatě tlačila do odpovědi, kterou chtěl tazatel slyšet. V podstatě spíš tvrzení, než otázka. Každopádně nic, co by mělo něco společnýho s normálním dotazem.
Ano byla takto formulovaná, ale to neznamená, že před ní strčí hlavu do písku….Buď mu to známo není (a to je možné připustit), anebo mu to známo je a vtom případě je to s ČD daleko horší než si vůbec dovedeme představit……..
Podstatou ovšem není formulace otázky, ale ty miliony, které chybí, že.
falešné dilema
Podle me i mesta kolem 20.000 obyvatel by melo mit CD max s jednou pokladni a samozreme s informacemi. Usetrene penize pak mohou dat do sluzeb na palube, do prehlednejsiho webu, nebo take do modernizace vozoveho parku.
Nejde o počet obyvatel, ale o počet cestujících.
Mě by to tedy asi taky nevadilo i u nás. Celkem bych uvítal návrat k projektu „ČD center“ ve smyslu informací, občerstvení, posezení (dnešní VIP čekárny), podpory zákazníka při prodeji jízdenek, mezinárodních jízdenek, upomínkových předmětů, základních info o městě (třeba jak koupit jízdenky na MHD) – prostě velmi prozákaznický servis. Tak to bych opravu ocenil. Automaty jsou pro mě spíše přežitek. Zvláště ty modré ČD ve vlacích – 4 čudlíky vlevo + 4 vpravo považuji za extrém neintuitivního a velmi komplikovaného přístupu. Ještě bych bral automaty typu „Šumava“ – aktuální stanice mi naskočí (příp. vyberu) a cílovou zadám. Ale nic… Číst vice »
„Celkem bych uvítal návrat k projektu „ČD center“ ve smyslu informací, občerstvení, posezení (dnešní VIP čekárny), podpory zákazníka při prodeji jízdenek, mezinárodních jízdenek, “
KDO TO ZAPLATÍ??
Automaty svoje miesto majú, aspoň u nás kde je stále doba cashu. Len teda je potrebné aby boli spracované kvalitne čo do UI, aj ponuky, teda aby som si tam vedel kúpiť aj medzištátne lístky (trebars aj také čo nejdú kúpiť online lebo musia byť na oficiálnom tlačive), rezervácie a podobne.
To je prvý krok k rušeniu pokladní, treba poskytnüť alternatívu. A ideálne aj cenovo zvýhodniť.
Konkrétně ke Švédsku: tak to bude zajímavé, když budete chtít jen místenku na vlak se kterým jste nepočítali……nebo povinný doplatek k interrailu, který být musí, ale v automatech fakt není…..
A Stockholm. Kvůli napichnutym terminálům metra se mi 4x někdo snažil vybrat kartu a tudíž 4x blokace a 4x nová karta….
Horší cestování vhd než ve Švédsku neznám…. A takový všeobecný zákaz vozeni kol u SJ ….je už jen vrchol….
Z tamní dopravy se opravdu nemáme co učit!!! (Nebo jen to, jak se to fakt dělat nemá)
Ale chudinko. Zato CD by měl být vzorem pro svět
Kdyby doplatek, ale ona je to místenka bez možnosti ji koupit přímo ve vlaku (a to i kdyby tam bylo volné místo; jel jsem tehdy dálkovým spojem obsazeným za Stockholmem tak ze 60 % a nevšiml jsem si, že povinné místenkování tam platí i pro denní dálkové spoje a když přišla průvodčí, tak na mě koukala jako na zloděje, že jedu bez místenky a zjevně mi nevěřila, že jsem o této povinnosti nevěděl). Tak jako tak jsem vystupoval hned v další stanici – Norrköpingu. Ale tam stejně ani automaty nebyly (ale z toho co píšete vyplývá, že ani tak bych… Číst vice »
Interrail rezervácie je možné kúpiť buď cez zákaznícku linku, alebo aj u partnerských predajcov. V Stockholme, Göteborgu aj Malmö je Pressbyrån cca 100 metrov od bývalých zákazníckych centier SJ, takže to naozaj nie je nič čo by cestujúci nezvládol.
S tím výdejem jízdenek (ba i místenek pro Interrail, což přesně bylo to, co jsem tehdy potřeboval koupit) v Pressbyrånu (který je právě i na östersundském nádraží, kde jsem tu místenku potřeboval koupit mj. taky, ale – zdánlivě – nebylo jak) je to pro mě zajímavá a vlastně nová informace.
Škoda, že (opět – pokud jsem nic nepřehlédl, ale to bych tak musel souběžně učinit na vícero místech zároveň, takže to nepovažuji za pravděpodobné) tam nikde neviselo info o tom, že se tam ty jízdenky/místenky dají pořídit; takto jsem to vůbec nevěděl.
Jasně dnes se každá firma snaží ušetřit na nákladech a nevím jak je státní dráha financována u nich ,ale přenesme to k nám.ČD je státní (potažmo) výkony platí MD a kraje ,tak že stát a zrušíme pokladny.Firma ušetří ,ale není to např.Arriva co jezdí s motorákem ,kde cestující odbaví hravě průvodčí,protože ne každý má možnost si to koupit přes PC ,nebo to prostě neumí.A tím ,když na soupravách tak 5 vozů je štíplístek sám ,tak to nestihne odbavit a bude propad tržeb .Tak mohu ty pokladní převést na štíplísky ,ale tím neušetřím ,nebo je vyhodím.No co taková ženská co je… Číst vice »
A co takovej topic nma parni lokomotive taky se musel rekvalifikovat a nikdo se nepoto
Já bych řekl, že strojvedoucích je víc než za první republiky. Sice je často jenom jeden v kabině, ale za to je metro, na spoustě tratích daleko více spojů.
To se tady bude špatně prosazovat. Slibovaná možnost nákupu PID jízdenek v automatech 814, dodnes není a osazení automatů PID v nově integrovaných částech, je poněkud skromné.
http://www.litacka.cz
PID mě netrápí, bydlím jinde. Ale ne všichni mají chytrý mobil či počítač. Můžete napsat jak někteří koupit jízdenku bez internetu nebo i bez mobilu na té lítačce. Prosím o postup.
Poříděj si. Vývoj jde rychle kupředu.
:-))
Jo jo. Budou si pořizovat počítač nebo chytrý mobil jen proto, aby si mohli koupit jízdenku, že?
Jsou stovky lidí, kteří prostě nic takového nepotřebují nebo nechtějí. Přesto jezdí vlakem.
Ne, budou si pořizovat počítač kvůli spoustě jiných funkcí. Nákup jízdenek bude jen jednou z nich. A když si ho nekoupěj, tak jim ten lístek koupí Máňa od vedle.
Naštěstí většina lidí uvažuje jinak, než vy.
Ta vaše „většina lidí“ je zase bublina zaměstnanců drah v předdůchodovém či důchodovém věku…
Ano, můžete si koupit blok jízdenek IDS a ty si někde cvakat, když vás to víc baví.
:)))
Tady se vážně člověk dozví věci. Nejde o humoristický časopis?
Tak já ho taky nemám a dělat to nebudu. A veřejně se přiznám, že lístek z automatu nekupuju, buď příjde průvodčí a prodá mi ho a pokud nepříjde, jedu zadarmo. Za ty ušetřené prachy už jsem si koupil novou televizu.
Vlaky zdražují, elektronika zlevňuje. Ať vám ta „televiza“ dobře slouží.
Ani náhodou. Baví mně úplně jiné věci a i utrácet chci za úplně něco jiného.
Trafika
No tak proč v těch 814 ten automat je? Dokud nepůjde před nabít lítačka jako peněženka na kartě SID, tak plňte slíbené tedy automaty a doplnění SW v automatech 814.
Dobrý krok, mělo být i u nás. Stanice Němčice nad Hanou a legendární neochota a pomalost jisté pokladní Matouškové, která, když už vám prodala lístek, vracela vám peníze tak pomalu, že vám ujel málem i opožděný vlak.
Stejným směrem by se měly vydat nejen ČD, ale i ostatní dopravci. Skoro každý dopravce už má appku a automat (na karty, drobné, bankovky) nebo se jízdenka dá koupit na webu. Doba spěje k samostatnosti, dříve v tram byli průvodčí prodávající jízdenky a kde jsou… v tram je bezkontaktní automat na jízdenky. Ve Švédsku je skoro kuriózní ptát se na platbu kartou, bylo mi řečeno: že Švédové milují karty a placení s nimi, i wc se dalo zaplatit kartou. Doba a současný stav k tomu spěje a úspory budou třeba všude.
Je ovšem otázkou, jak velká je to ve skutečnosti úspora – a nejde samozřejmě jen o cenu těch automatů a jejich provozu, ale i o jejich údržbu v řádném funkčním stavu a další související náležitosti.
A nakonec se časem možná zjistí, že taková totálně „odlidštěná“ železnice přestává lákat lidi k jejímu využívání a výsledný přínos bude menší třeba menší než ty „ušetřené“ náklady – ale to si dnes nikdo zatím vůbec nepřipouští a vidí jen to, co bude za rok či dva …
Taky je důvod, proč RegioJet má stewardy. Samozřejmě by stačil vlakvedoucí, automat na kafe a automat na croissant.
Ale místo tramvajenky mít rituál, každý den si vystát frontu, pozdravit pokladní, říct „jako vždycky“ nebo „dneska ne, dneska za sestřenicí do Úval“ – to by mi nějak nesedělo.
Nepleťte si možnost a povinnost – navíc pravidelní každodenní cestující si většinou kupovali časové jízdenky na delší období, takže k pokladně stejně nechodívali denně.
Jenze obsluha ve vlaku ohledne jidla, casopisu a uvitani na palube vs. obsluha na nakup listku jsou dva odlisne sporty. Koupit si listek online je tak samozrejme jako nastoupit do vlaku.
Myslíte, že jsou Švédové hlupáci a nevědí co činí?
Tak jistě, lidi jezdí vlakem, aby si pokecali s pokladní o novinkách v Obzoru.
A co je v Obzoru nového?
Je tady snad pokladna?
Doba spěje k samostatnosti. Se bojím domyslet, jak samostatni jednou budeme..
Hodně. A to je dobře. Lepší než být furt na někom závislý.
A proto nás poráží kultura, která moc samostatnosti svým soukmenovcum nedává. Čím to tak asi je.
Každopádně se omlouvám, odbočil jsem už příliš od tématu.
Necítím se být poražený švédskou kulturou.
Ano, Švédsko je v platbě kartou v pomyslném čele žebříčku (a to takovém, že v některých obchodech už ani hotovost nepřijímají).
Na druhou stranu, jde jen o jeden z případů ze zahraničí; protipólem je např. Švýcarsko, kde naopak role platby v hotovosti je velmi silná.
To u nás naštěstí nelze (nepřijímat hotovost).
A skončí to nakonec platbami pouze v hotovosti, nanejvýš debetními kartami. Žádné kreditky, natož charge karty…
Prodejci je jedno, co mám za kartu, banka mu peníze pošle. Jestli je to kreditka kterou nezaplatím, je to problém mezi kupujícím a bankou. (Stejně jako debitka k účtu s kontokorentem)
ČNB je toho názoru, že nepřijímat hotovost smí obchodník, který realizuje obchody na dálku (typicky elektronicky) a samotné předání zboží se také realizuje na dálku.
Přesto si to jistý Daniel Moris v jistě Ostravě prosadil a zcela nepochopitelně a samozřejmě nezákonné mu to prošlo 🙂
Ač dám platby kartou využívám, jsem velkým odpůrcem zrušení hotovosti. To nás totiž pak stát už bude mít kompletně v hrsti. Ne jen že elektronické peníze vám stát může snadno sebrat, ale i pokud sousedovi spravíte sekačku na trávu a on vám za to dá třeba tisícovku, tak u elektronické transakce už by najednou mohl přijít nepříjemný dotaz od finančáku. Z pohledu státu výhra (velká rána šedé ekonomice), z pohledu občana novodobý feudalismus.
Tak to uděláte za láhev dobrého pití
Přesně tak, za drobnosti typu oprava sekačky mezi známými by se holt platilo barterem, a velký, rozsáhlý věci by pravděpodobněji šly oficiálně se zdaněním (což není špatně).
Musíte opravovat sekačku sousedce.
Psssst 😉
Sekačka mezi známými se opravuje zdarma.
„Ač dám platby kartou využívám, jsem velkým odpůrcem zrušení hotovosti.“
Tak hlavně a především se dobýváte do otevřených dveří: hovotovost nikdo zrušit nechce v ČR a poslední dobou ani ve Švédsku.
„elektronické transakce už by najednou mohl přijít nepříjemný dotaz od finančáku“
Jak by na to ten finančák asi přišel?? Vždyť by se jednalo o prolomení bankovního tajemstvi.
Smazáno pro vulgaritu.
U podobných článků by bylo fajn vždy dopsat, čím se budeme živit. Já vím, že jsou to zbytečné starosti, trh nebo progresivně smýšlející lidé si určitě poradí. Ale přesto, docela by mě to uklidnilo..:)
to je na vás, nikdo vás dnes nebude vodit za ruku
Lidi chybí skoro ve všech průmyslech na výrobních pozicích, řemeslníků je málo, sociální služby jsou skoro prázdný…….
Momentálně ano. Otázka co bude za dvacet či tricet let.
Situace se zlepší tím, jak bude na gymnáziích zavedeno školné, hradící veškeré náklady.
Ti méně beznadějní pak půjdou na normální střední školy…
Otázkou je, co bude za 50, 70, 100, 500 let. Samé otázky. Přizpůsobte se. Hotovo, tečka.
Takže nemám řešit, co bude za relativně krátkou dobu dvaceti let? Zajímavé, mě vždy učili přemýšlet dopředu. Ach jo, že jsem je jen poslouchal..
Ano, přemýšlejte a konejte. Nečekejte, že to za vás někdo udělá.
Technické obory, údržba, servis, služby. To je vždycky sázka na jistotu. Akorát se časem mění zamření té techniky a služeb, ale šikovný člověk se přizpůsobí. Snad se nechcete vyuřit a pak 40 let dělat tu samou práci bez jakéhokoliv vzdělávání a zaučení senečemu novému? To bychom dnes psali všechno ručně a hledalo by se listováním v masivních archivech.
A přitom se množí nejrůznější absolventi sociálních oborů, kteří jsou ale pak v technických odvětvích zpravidla nezaměstnatelní.
A máte k tomu nějaká data? Já furt tyhle plky slyším už tak 10 let, zpravidla z úst majitelů různých fabrik, kde moc neplatí. 🙂 Já znám naopak dost lidí, co se vzdělalo technicky (hlavně průmyslovky), ale pak šli radši dělat do služeb, protože je prostě zaplatili líp. Jestli on nebude problém spíš v tomhle.
Ok. Sežeň v Praze jen trochu odbornějšího řemeslníka, na kterého nebude třeba čekat měsíc až půl roku. V případě závady třeba na kotli a jeho soustavě je to celkem průser. A může ve finále jít i o pouze blbé těsnění. Nebo kominíci.
A? Absolventi technických oborů zase nejsou zaměstnatelní jako lékaři, to je taky překvapivé? Problém by byl, kdyby absolventi těch „sociálních“ oborů byli masově nezaměstnaní, což se neděje.
Kolik lidí dneska zaměstnává prodej lístků, každý rok jich ubývá maximálně do stovky, s tím si zdravý trh opravdu poradí.
Pokud by byl prodej z pokladny pouze v přestupních stanicích…kolik by jich pak bylo?
Jestli umíte jen sedět za kasou tak v Tescu, atd. furt nabíraj.
Promiňte, neživím se jako pokladní.
Takže se máte dobře a sehnat lepší zaměstnání vám nedělá problém.
A proč nabíraj pokladní, když tam maj i samoobslužný pokladny? To snad zvládne každej, oskenovat čárovej kód. A přesto nabíraj. Divný, co?
Tato otázka mě děsí také. Populace hloupne a nekvalifikovaných pozic je míň a míň. Jako je snadné říci ať se každý stará o sebe. V zásadě souhlasím. Problém je že pokud v populaci procento lidí co se o sebe nepostara překročí určitou mez, tak začnou ovlivňovat život všem ostatním
Jinak řečeno, začne přibývat nezaměstnatelných lidí. A nechce si mi moc věřit, že tuto potíž vyřeší jakési zaručené příjmy apod.
Nesouhlasím, populace se vzdělává a je na tom lépe než kdy dříve. Akorát ti hloupí zůstávají stejně hloupí a píšou o tom na účtech svých sociálních sítích. Pořád je daleko lepší motivovat lidi aby si zlepšili kvalifikaci než jim uměle udržovat nekvalifikovaná pracovní místa. Člověk je tvor velmi flexibilní a umí se naučit hodně za krátkou dobu, akorát je na to líný. Ale když se ukáže cesta jak to zvládnout plus motivace slušnou mzdou tak se dost lidí rozhoupe.
Z automatů? Ani ty ale na jiných než velkých nádražích nejsou. Žádný takový jsem v roce 2019 neviděl v Östersundu, Sundsvallu, Norrköpingu, Mjölby, Nässjö ani Halmstadu. Což byl tím pádem docela problém – neměl jsem tím pádem jak přikoupit místenku do (povinně místenkových) dálkových vlaků.
Soucítím s vámi.
Ale zároveň vím, že řešení této situace je tak triviální, až je nereálné.
V Norrköpingu určite je, pred zhruba pol rokom som si tam v automate kupoval lístok. Zrejme ich postupne pridávali. Každopádne vo vami menovaných staniciach neboli ani pokladne.
Mimochodom, ak by ste niekedy ešte mali podobný problém, samostatné miestenky by mali ísť kúpiť v Pressbyråne (tie sú prakticky všade kde SJ zastavuje), alebo zavolaním na zákaznícku linku.
Někomu se to nemusí líbit, ale je to asi bez diskuzí nevyhnutelný vývoj. Je třeba šetřit kde to jen jde v době liberalizované železnice a tohle je jedno z nejméně bolestivých míst. I ČD by měly s podobnou redukcí velmi brzy začít, pokud chtějí udržet alespoň nějakou konkurenceschopnost. Neříkám hned zavřít pokladny všude, ale v menších městech je to často čirá zbytečnost a pokud to nechtějí dělat drasticky, tak prostě nenabírat nové pokladní a počkat, až na těch vybraných stanicích odejdou do důchodu nebo změní práci. Nějaké automaty u nás existují už přes 30 let, takže i důchodci by si… Číst vice »
To je jednoduché, pokud mám někde pokladnu, tam mě stojí nákladově cca 4000 Kč na den (mzdové náklady, nájemné, režijní a provozní náklady). Vezmu-li, že z ceny lístků je cca 10 % náklad na prodej jízdenky, tak taková pokladna musí mít tržby minimálně 40 000 Kč/den, aby se užívala.
uživila* omlouvám se
Takže by měla smysl jen v přestupních stanicích (např. Zadní Třebaň, Rakovník, Bruntál, Rokycany, Zdice, Vraňany…?
Nezáleží přece, zda je ta stanice přestupní, ale na tom, jaké tam jsou tržby. Rozhodně budou větší tržby třeba v nepřestupním Brně-Králově Poli než v přestupním Křižanově (je tam ještě vůbec pokladna?).
Je potřeba si uvědomit, že někteté pokladny jsou vázány i na smlouvy s objednavateli dopravy.
Redukce pokladen probíhá už delší dobu, a je to nevyhnutelné. Ovšem myslím si, že by pokladny měly být aspoň ve velkých městech. Pořád může nastat nějaký problém, který stroj nevyřeší.
Souhlas; možná už to nebudou pokladny, ale nějaká „zákaznická centra“ ve stanicích typu Praha hl. n. zřejmě zůstanou.
Tak tak. Třeba interrail nebo místenku do obskurního balkánského vlaku online, ani v automatu (a ani na běžné kase) nekoupíte.
Tak to budem řešit přes kól centra, už se na to těším. No kdo z vás to nemá rád: pro komunikaci v českém jazyce stiskněte jedničku. Všichni naši operátoři vyřizují požadavky zákazníků, kteří se dovolali před vámi.
zase jestli stát frontu u přepážky, nebo počkat se telefonem v ruce mi nepřijde jako dramatický rozdíl
to je velký rozdíl, páč přes osobní kontakt toho člověk vyřídí více a jednoduše. V telefonu občas je zhoršený přenos, a rázem nekoupíte jízdenku do Trutnova, ale do Turnova.
Nevím jak nyní, ale za 20 let navštíví tuto adresu:
Bredovská 931/20
1001 Praha
A tam mu bude (možná) vydáno vízum a jízdenka do zahraničí. Akorát že nikam na Balkán…:-)
Proč by měly ČD prodávat jízdenky so obskurnich balkánských vlaků?
Protože to u mezinárodní pokladny prodat umí ale online to neumí. A nemusíte na balkán, stačí přeshraniční spoj na Ukrajinu nebo Polska, často nelze koupit jinak než offline. Ale taky bych byl nejradši kdyby to zadali do eshopu rovnou.
To že to tam dnes nekúpite neznamená že to tam kúpiť nikdy nepôjde.
Ostatne InterRail ide už dosť dlho objednať online a do niektorých štátov už aj ako eTicket.
Obskurný balkánsky vlak sa v budúcnosti dá riešiť požiadavkou na zákaznícke centrum, to vám lístok vydá a následne si ho vyzdvihnete v automate na základe kódu ktorý dostanete (toto vedia napr. ÖBB).
Souhlasím, ve větších městech nechat. U automatů bych se nebránil nějaké zákaznické lince, jako jsem to viděl na automatech Arrivy. Nevím, jak dobře to funguje, ale jako myšlenka mi to přišlo fajn.
A jaký problém vyřešíte s tou pokladní?
Kdysi jsem se ptal něco ohledně In-100 u pokladny v jednom okresním městě u Prahy. První pokladní jen kroutila hlavou, pak se zeptala druhé a kroutily hlavou obě. Až když jsem jim řekl „tak nic, já se zeptám v Praze na hlavním“, tak bylo slyšet, jak jim spadl kámen ze srdce. Prý „my se omlouváme, ale u nás se to moc neprodává“.
Takže asi tak.
Jednoduché problémy si vvyřešíte sám a na složitější musí být někdo hodně kompetentní – to ty pokladní nejsou, i kdyby měly mít hromadu školení.
To mi pripomína ako som si pred rokmi predlžoval IN25 v Zaječí a platil voucherom. Tam sa ma vtedy rovno opýtali či som mystery shopper 😀
Zjevně jste zaspal dobu: v mnoha malých stanicích už žádné osobní pokladny dávno nejsou (a to nejen ani ty,, v nichž dříve „doplňkově“ prodávali výpravčí), ale nezřídka je jejich provoz silně omezen i v dost velkých a frekventovaných stanicích, zejména když tam už přijatelně funguje i nějaký rozumnější IDS. Zkuste si třeba v Praze-Holešovicích potřebovat koupit večer mezistátní jízdenku (byť například jen do Drážďan, tedy nic komplikovaného) – po 18. hodině máte zcela smůlu (a to tam ještě před asi dvěma roky byly do asi 20 hodin v provozu ě výdejny jízdenek a aspoň jedna pokladna fungovala po celou dobu,… Číst vice »
Je pravda, že já sám už málokdy navštěvuji pokladny a jsem z většího města. Ale vybavuji si, že třeba v létě ještě obsazená pokladna v takovém menším Novém Boru byla. Přestože tou dobou už tam půlka vlaků nebyla ani ČD.
Horší je, že ty osobní pokladny bývají dost často v provozu spíše podle soukromých možností tamních pokladních než podle potřeb cestujících, takže ve výsledku je to otevření spíše jen formální (= aby bylo učiněno požadavku objednatele zadost), ale optimální efekt výstupem není.
Mnohem lepší bylo to, co na dráze existovalo historicky: kumulace funkcí. Ale to se dneska nenosí – a „parcelace“ unitární železnice tomu dala ránu do vazu úplně.
První automat světa (telefonní, na mince) byl instalován roku 1889 v Hartfordu, Connecticut.
Za mého dětství o sto let později byly už automaty na jízdenky MHD naprosto běžné, hlavní problém s nimi byl v tom, že do nich pitomci házeli žvýkačky nebo se je snažili vandalové vykrádat; ale že by je někdo neuměl použít, to si nevybavuji.
Strávil jsem ve Švédsku půl roku na studiích. Ono koupit si lístek předem nebo aspoň online je totiž hlavně o DOST výhodnější. Na většině míst už ani přepážky nebyly. Stejně tak mají tu pěči k veřejným financím, že na příměstských vlacích jezdí jen občas revizoři, ne jak u nás.
Na Brněnsku plánují zrušit klasické průvodčí.
V IDS JMK už je povinnost bez jízdenky nastoupit do označeného vagonu (většinou prostředního). Má to milion výjimek (kočárek do nízkopodlažní části,…)
Pořád je to průvodčí, akorát když mu někdo schválně vleze do opačného konce soupravy než kde vidí štíplístka, může dostat pokutu.
Slyšel jsem, ale taky jsem si pak všiml následující bouře jakou to strhlo v určitých šoto kruzích. Celá diskuze se často stáčí na to, jestli jsou ti průvodčí opravdu tak otravní. Ne nejsou, jen nejsou potřeba na příměstě, naopak bych je uvítal v přeplněných R, Ex atp.
Ale třeba v Pendolinu by se zase.mohli naučit od konkurence, že když u mýho místa svítí Vary – Olomouc a nemám žádnou slevu, tak mě asi kontrolovat není třeba, vždyť dopravce ví odkud kam jedu, tudíž asi lístek mám, v tomto případě i s místenkou.
A lístky na pokladně už nutnost nejsou, klasickej kilometrovej tarif stačí o 2% zvednout a nechat ho prodávat průvodčí a jinou cestou připlácnout slevu, což by se mělo navzájem vyrovnat. Navíc u průvodčího by v 99% kupovali ti co jezdí za 25%, takže by to zdražení často ani nezpozorovali.
V Pendolinu nemusí nic svítit, ty jízdenky vázané na místo jsou v systému. Kontrola lístků u povinně místenkových vlaků je ztrátou času a zbytečnou buzerací. Pak ty jízdenky ovšem nesmí platit na jiný vlak v dané relaci.
„Pak ty jízdenky ovšem nesmí platit na jiný vlak v dané relaci.“
Kdyby tam byla 10 % sleva výměnou za povinný vlak, tak to vesele beru.
To vůbec není pravda. Vázaná na místo, vlak a trasu je pouze místenka, jízdenku můžete mít jakoukoliv (samozřejmě i tu, která je vázaná na vlak a trasu, ale nutně mít takovou nemusíte).
V době předcovidové jsem občas potkal revizora v Elefantu 😀 ale samozřejmě jízdenky prodával.
Krok správným směrem, doufám, že to tak brzy bude i u nás 🙂
To pak budou bohatí průvodčí, protože mají provize z prodaných jízdenek.
Bohatý průvodčí = spokojený zaměstnanec.
Krok správným směrem? No, řekněme, že částečně – ale nepominutelnou a velmi podstatnou podmínkou budou kvalitně fungující spolehlivé automaty se snadnou obsluhou a přijímající nejen mince, ale i papírové peníze, a kromě pokud možno i české měny také eura (alespoň papírová, mince mohou vracet třeba i jen české).
Aha, jéje – no, samozřejmě ještě tohle: automaty musejí pochopitelně umět „kasírovat“ i různé platební karty, to jsem omylem zapomněl.
K čertu s kreditními kartami (debetní by mohly stačit)…
Ale bankovky by to mělo brát!
Než by taková stará babička jedoucí z Olomouce do Plzně tam naházela 570,-Kč v drobných, tak by tam byla ještě napřesrok…
Ano, to je typický cestující. Babička, co jede za plnou cenu beze slevy z Olmiku do Plzně. Tu mi přiveďte za ruku a ukažte. Chci ji poznat!
Vzhledem k tomu, jak silně jsou u nás využívány pokladny, tak si myslím, že nějaký extrémnější úbytek v příštích letech nelze čekat. Tam, kde jejich využití bylo menší jsou už stejně zavřené (či výrazně omezen provoz), a zbytek se udrží, si myslím.
Proč? Jako cestujícímu vám přece může být úplně jedno jestli existuje nějaká pokladna kterou osobně nevyuzivate …