Švédské státní dráhy SJ koupí od Alstomu nové vlaky na 250 km/h

Nové soupravy na 250 km/h od Alstomu. Foto: SJNové soupravy na 250 km/h od Alstomu. Foto: SJ

Od nových vlaků si švédský železniční dopravce slibuje přesun lidí z aut, budou zajíždět i do sousedních zemí.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Nepředpokládám, že by jim proud vypadával tak často, vozit pak mrtvou váhu baterek mi přijde (i ekologicky) méně výhodné než tam mít malý lehký dieselagregát.

tarten

Pokud je to jen bezpečnostní opatření, aby cestující v pustinách nepomřeli, tak souhlasím.

Jirka Bajer

To jsem říkal taky, ale Švédové obecně jsou nadšenci do baterek. I VT chtěli v bateriové verzi, rozmisťoval jsem je tehdy do skříně a byla to pakárna.

SYN

Hm, a co třeba mimořádnosti (krátké výluky, nehody, stržené vedení a tak)? Pokud jsou dimenzované na bezpečné ujetí několika kilometrů nízkou rychlostí tak to ten vlak na váze ani nemusí poznat…

původní Jakub P

+ ten dieselagregát by taky něco vážil. A pokud vím, tak dlouhodobé skladování nafty v nepoužívané nádrži taky není nic moc, u těch baterek půjde asi „údržba“ líp automatizovat, aby se udržovaly v kondici.

Elb

Ty Švédové jsou vážně klauni, už počítají s tím, že jim přes větrnou energii bude vypadávat elektřina. 😀

Miroslav Zikmund

Mezi Göteborgem a Oslem jsem jel několikrát, vlastně mezi oběma státy jsou jen dvě tratě – pokud pomíjím tu na severu, kde lze počítat cestující na prstech všech končetin.
Ani v době dávno předcovidové tam nějaká přehršle cestujících nebyla. Především se jednalo o malý počet spojů za den … zejména přes Kongsvinger ….

Do Göteborgu jezdily dvojmo norské soupravy, na norském území obsluhující i „zastávky“. Jinak souprava velmi pohodlná, komfort větší než v „Pendolinu“ ….

Mengo

Norove dost intenzivne modernizuji smer Svedsko.

Honza Plomer

Na typáku by mělo být k nalezení mé jméno, minimálně na nabídkovém. Ačkoliv nedivil bych se, pokud by to někdo přepsal po mém odchodu.

Michal

A když už víme, že jste pracoval pro Alstom, tak kam jste přešel teď?

Honza Plomer

Nabídku podával ještě Bombardier Transportation. Teď jsem u Siemens.

Axel

Nevíte prosím, jesti ty budoucí rychlovláčky pro švédského dopravce budou z italské fabriky bývalého Bombardier (včetně ZEFIRO 300), kterou kupuje Hitachi?

https://www.hitachi.com/New/cnews/month/2021/12/211202a.html

Jirka Bajer

S největší pravděpodobností ne. Vývoj probíhá v Hennigsdorfu a o výrobě není ještě definitivně rozhodnuto.

Axel

Díky

Jirka Bajer

Můžu Tě ujistit, není tam 😉 Na těch layoutech se vystřídalo dost lidí, já zůstal asi nejdýl s příčnými řezy.

xyz

To vypadá, jako by mělo dojít k navýšení počtu spojů zejména mezi Stockholmem a Malmö. Více souprav = více spojů. Všiml jsem si v aktuálním JŘ, že už i jezdí nějaké dálkové vlaky SJ nad rámec 1h taktu. To ještě před cca 3 lety snad ani nebývalo.

A že ty jednotky budou pokračovat do Kodaně? No proč by ne, když už „odedávna“ tam obdobně pokračují i starší jednotky na části spojů jedoucích ze Stockholmu. 🙂

Samo

Stockholm – Malmö má základný interval 2 hodiny, v špičke doplnený na jednu hodinu. Takže predpokladám že cieľ je mať tam hodinu celodenne.

Hodinový interval je na Stockholm – Göteborg, tam sú potom ešte nejaké posily nad rámec hodinového intervalu, ktoré sú nonstop (bez nacestných zastávok). K môjmu veľkému prekvapeniu sú tie posily skoro vždy zúfalo prázdne. Naposledy keď som tým išiel sme tam boli asi štyria na nás vozeň.

Daniel Jablonecký

Někdy bych chtěl vidět tu statistiku přesunutých z aut do vlaku. Moc tomu fandím, ale zároveň nevěřím, že se tak skutečně děje. Ačkoli tohle bude určitě solidní a atraktivní produkt, o tom žádná. Statisticky ověřená čísla by ovšem byla fajn. Politické a manažerské proklamace jsou málo.

Axel

Asi by se šlo poučit z praktických zkušeností, kdy snaha přilákat lidi z autíček byla podpořena výrazným navýšením dotací = cestující neplatí jízdné

viz MHD v Tallinu

viz ŽSSK pro některé cestující

viz loni zahájený experiment v Lucembursku https://mobilitegratuite.lu/en/

rozinka

Jízdné zdarma pro cestující ŽSSK vedlo sice k navýšení počtu jistých sociálních skupin ve vlaku, ale také k tomu, že ty solventnější cestující se vlaku na Severním Balkáně začali vyhýbat. A také nikdo nechápe, proč tu výhodu mají pouze cestující ŽSSK, ve spoustě oblastí tam vlak ani nejezdí.

Eda

Přeeeesně

Miroslav Zikmund

A jakýkoli občan EU ve stejné věkové kategorii není zákazníkem ZSSK ?????
V Maďarsku má nárok na slevu „100 %“ každý občan EU 65+ ….
Podobně v pražské MHD ….

tarten

Senioři 65-70 v pražské MHD necestují zdarma ale se slevou 75%.

Senioři 70+ v pražské MHD cestují zdarma. Ale ne ve vlacích, tam se slevou 75%.

PvvS

Hmm, takže už nevadí dotace ?

Axel

Mě jsou dotace fuk. Akorát za pár roků dotace téměř dojdou, bo
a) jsme „utrpěli“ vládu Babiš/Faltýnek/Okamura/….
b) náš národ vymírá.

Tj., co se stane za 5 až 7 let s pasažerskými nádražáky? Uživí většinu nynějšího rozsahu pasažersjé dopravy za jízdní zdražené max. na čtyřnásobek? Pak by pravděpodobně moje rodina mohla dál používat služeb pasažerských nádražáků zejm. z ČD:

Nebo to dopadne, že z nynějšího počtu 2,5 milionů cest vláčků denně zbyde v ČR řekněme 0,25 milionů cest vláčků denně s jízdným zdraženým na desetinásobek? Jestli to bude takto, tak dopravu vlakem už nevyužije moje rodina.

Axel

Oprava: Těch 2,5 milionů „Počet vlaků vypravených“ není denně, ale ročně.

tarten

Opět opakujete omyl. Počet obyvatel v naší zemi neklesá, naopak roste. Fantazie o mnohonásobném zvýšení jízdného nedávají smysl. Co se bude kvůli grýndýlu drasticky zdražovat je energie. To ale padne především na auta a busy, protože jejich spotřeba energie je oproti kolejovým vozidlům je několikanásobná.

Axel

Nemáte pravdu – ubývá výdelečně činných a přibývá počet osob závislých na společném měšci.

Stačí si odpovědět na otázku proč se oddaluje nárok na starobní penzi (=zvyšování duchodového věku).

Jo, takže vymíráme.

Ad „fFantazie o mnohonásobném zvýšení jízdného nedávají smysl.“

Asi bude rozdíl v tom, že já mám kalkulačku a umím ji používat. A proto nejsem „neinformovaný naivní optimista“…

Miroslav Zikmund

O jakých dotacích mluvíte … nebo si snad myslíte že v bohatém Lucembursku tržby na jízdném jak ve vlacích, tak MHD stačí k pokrytí nákladů ?
„Dopravní komunismus“ v podobě bezplatného jízdného MHD praktikují některá švýcarská zimní střediska, např. Crans-Montana dlouhá desetiletí …

Axel

Pár teoretických info je v loňské diplomové práci paní A. Adamišinové z Ekonomicko-správní fakulty Masarykovy U.
„Vliv jízdného zdarma na strukturu poptávky po přepravě“
https://is.muni.cz/th/bfhvb/

P.S. Vedoucím této paní studentky byl pán, který se tématice věnuje dlouhodobě, tož na email by Vám asi odpověděl ze své pozice univerzitního akademija

Zyx

Nejedna se jen o presun z aut, ale v nemale casti z letadel. Jeste je (I kdyz jiste spolecenske fenomeny to podstatne zmenily) bezne letet na odpoledni jednani vnitrostatnim letem. To same na dovolenou, vylet nebo do divadla.

Jiří Kocurek

Stockholm – Leula je 740 km vzdušnou čarou. Švédsko je rozlehlé, od severu k jihu přes 1500 km.

původní Jakub P

Což je sice pravda, ale jednak ani to není pro rychlý vlak nepoužitelná vzdálenost (pokud by tam tedy byla trať, kde by mohl jet naplno, což dneska těžko bude), dá se to taky jet nočním vlakem, ale hlavně to není moc důležité, protože na severu žije relativně málo lidí. takže ani těch letů neudělaj zdaleka tolik. Švédsko, stejně jako Norsko nebo Finsko, má většinu obyvatel v jižní části země, což je v případě Švédska s trochou dobrý vůle čtverec o hraně necelých 400 km. Tedy vzdálenosti pro 250 km/h vlak v podstatě ideální. Plus dvě hlavní města sousedních států kousek… Číst vice »

zyx

Tak dlouhy text a vlastne jen spekulace:-(

Ve Svedsku je nekolik trati na vice jak 200 km/h, ale nejsou na to vozidla, ktera by to vyuzila.

Tento kontrkakt uz ma dlouhou historii s Bombardierem, ale porad se nedarilo to vyberove rizeni dotahnout do konce.

Navic puvodni text srovnava se situaci pred 20 lety a podivejte kolik za poslednich 20 az 25 let bylo ve Svedsku kompletne zmodernizovano a zrychleno trati nebo i nove postaveno. A jednotky X2000 byly pritom porizeny na zacatku 90-tych let a Reginy take vse nepokryji. A investice do zeleznicni insrastruktury bezi dale.

tarten

„Ve Svedsku je nekolik trati na vice jak 200 km/h“

Můžete je jmenovat? Podle UIC žádná taková neexistuje, všechny provozované jsou jen na 200 km/h.

Samo

Som zvedavý akú to bude mať prvú triedu, keďže SJ ju posledné roky celkom likvidujú (najprv X3000 s 2+2 sedením, teraz redukcia kapacity jednotky v X2000, takže zohnať dobré miesto na poslednú chvíľu je niekedy nemožné a v silné dni to platí aj pre zlé miesta).