Svaz dopravy: Podíl železnice v nákladní dopravě klesá. Pomoci by mohly kontinentální linky

Nákladní vlak ČD Cargo ve stanici Kralupy nad Vltavou. Foto: Ondřej KubalaNákladní vlak ČD Cargo ve stanici Kralupy nad Vltavou. Foto: Ondřej Kubala

Zboží v kamionech přepravované v rámci Evropy na dlouhé vzdálenosti představuje obrovský potenciál, píše Svaz dopravy.

Odebírat
Upozornit na
guest
27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jirka G

Neblbněte s vlaky, teď máme u Lipníka v noci nickolejno. A pak jezdí osobka.

jkk

> velkých objemů hromadných substrátů, kterými se naloží celý vlak a jede z místa A do místa B bez jakýchkoliv manipulací na trase

Proč mám pocit, že toto občas aplikují i dopravci v osobní dopravě?
Naložit vlak substrátem až po strop a jede se. ;D

timom25

Možno ma tu budete niekto vedieť poučiť, ako vzniká tak veľký tlak na čo najväčšie intermodálne prekladiská? Čo bráni zastaviť NEx na nejakej malej stanici na koridore, naložiť naňho/vyložiť z neho jeden-dva kontajnery a pokračovať ďalej do pár minút?

Sú žeriavy na kontajnery tak drahé? Alebo kde je tá prekážka?

mic

1, zdržení vlaku
2, trakční vedení
3, personál a technika
4, nehospodárná vozba prázdných vozů

jan.sekanina

Trakční vedeni v pripade lokomotivy s Last mile modulem by posun na manupulacni kolej zvládlo. Ekonomika manipulační techniky nebude příznivá.

Petr David

kamion se nezdržuje?
kamion nikdo nenakládá?
kontejner?

Josef Pešek

Kamion je naložený do hodiny a okamžitě vyráží na cestu do svého cíle.

Vena

Dokud bude železnice tak nepružná, zkostnatělá a pomalá tak objemy růst nebudou

Petr David

Pokud se nebude na rozdíl od silnice 30 roků zvětšovat kapacita kolejí, nemůže být o pružnosti a rychlosti řeč.

cbtrk

Až budou železniční dopravci adekvátně platit za jimi využívanou infrastrukturu, pak bude možno diskutovat o zvětšování kapacity. Dosud se ale z jejich příspěvků nezaplatí ani prosté udržení provozuschopnosti a drtivou část nákladů jim platí stát, tedy daňoví poplatníci.

Petr David

Není vůbec potřeba, aby drtivou část platili daňoví poplatníci. Třeba v jedné zemi výrazně přizpívají na rozvoj železniční infrastruktury spotřebitelé. Sami si to odhlasovali a funguje to tam lépe, než u nás..

Petr David

Přispívají.

MiK

Dokud plný vagón se zásilkou z Ostravy do Prahy navštíví Jižní Moravu a dorazí za týden, tak dráhu nikdo s jejími ofuky při nakládce a vykládce nebude používat. Kamion to v pohodě zvládne do rána.

Petr David

O jakých zásilkách se bavíme?

Vena

Infrastruktura je jedna věc, druhá je naprosto zkostnatělé myšlení na železnici. Tolik důvodů, pravidel a nesmyslů proč něco nejde nevymyslí ani žena po x letech manželství

David

Ona je navic ještě docela drahá… unifikace se podařila jen v letecký, automobilový a lodní dopravě. Něco je špatně když velký dopravní letadla se vyrábí ve větších sériích než vlaky

Ra

Pěkný text, ale přijde mi, že je málo konkrétní. Pouze podrobně popsal současnou situaci a nepředstavil žádné řešení. To, že JVZ jsou prodělečné a vydělává se na kontejnerech, je už pár let známý fakt

Odpůrce zdravého rozumu

Souhlas, pojďme si říci, v čem spočívají největší bariéry dosažení cíle. Vykopávám – za mě bodová infrastruktura, důkazem toho je stav, kdy významné terminály intermodální dopravy jsou soukromé (Uhříněves, ČT, Paskov), stát je úplně ze hry.

Petr

Tak ve Zdicích se stát místa pro takový terminál (byl tam již projektován) zbavuje.

noerf

Toto není o státu, ale o realitě provozu.
1) systém řízení dopravy, kdy jsou upřednostněny dotované osobní vlaky s různou obsazeností oproti nákladní dopravě pro kterou je velmi omezená kapacita a časově je rychlejší kamion oproti vlaku
2) nedostatečná kapacita hlavních tras, kdy čtyřkolejná trať je téměř sprosté slovo (mimo úseku Praha, hl.n. – Praha, Zahradní Město), podobně jako průjezdné koleje mimo nástupiště
3) omezuje se těžba a spotřeba uhlí, výroba oceli a valnou část kontejnerů z přístavů vozí kamiony
4) ještě lze využít zemědělské komodity, ale je to omezeno v rámci EU byrokratickými překážkami

Petr

No jsem zvědav, jak se s tou naší infrastrukturou (nejen železniční) vypořádá systém EMERS.

Alenkaf

Ad1) železniční osobní doprava není nepřítel ale spolubojovnik, takže je rozhodně špatně zachraňovat železniční nákladní dopravu omezováním osobní. Je nutné navrhovat infrastrukturu tak aby vyhovovala všem. Například necpat nákladní dopravu do velkých aglomerací( Např. Praha nebo Brno). Už dávno měl existovat nákladní obchvat Prahy někde v ose Lysá-Kralupy-Kladno-Rakovník-Plzeň.
Ad2) viz bod 1 v Praze nemá tranzitní nákladní doprava co dělat.
Ad3)to je jen konstatování, navíc zřejmé už minimálně 15 let.
Ad4) zemědělství je hodně prodelečny obor, který by dnes už v Evropě bez dotací ani neexistoval, ten železnici nezachrání

Petr David

Body 1 a 2 jsou jednoznačně o státu.

Cargo

Nevím, jestli je to aktuální, ale ČDC chtělo stavět terminál v Nymburce pro velkou část intermodálních vlaků.

TenToník

Celý problém železniční nákladní dopravy je následující.

1) vše trvá extrémně dlouho
2) nulová flexibilita
3) CENA
4) poděkujme SŽ za velké zrušení vleček a skladišť, nakládacích prostorů ve stanicích

Cokoliv kamkoliv už dávno neplatí, můj názor.

Petr David

V bodě 4 pláčete sice hezky, ale na cizím hrobě. Ostatní nekomentuji.

Vena

Popsal to naprosto přesně, dráha stále nepochopila že je tu ona pro uživatele ne naopak