SUV ovládly evropský trh s novými auty, mají více než poloviční podíl
Dacia Sandero, Foto: Dacia
V žebříčku jednotlivých modelů kraluje Dacia, v první šestce má dva vozy. Škoda je mezi značkami třetí.
V žebříčku jednotlivých modelů kraluje Dacia, v první šestce má dva vozy. Škoda je mezi značkami třetí.
SUV nejsou slepou uličkou, to by se neprodávala, ale bohužel jsou jednoznačně škodlivým jevem. Popravdě dodnes jsem nepochopil absolutně motivaci zákazníků. Poměr cena/výkon-užitnost je tragický, jízdní vlastnosti velmi často horší, než u konvenčních vozidel (to se týká zejména pseudo-SUV a crossoverů), pokud to nemá náhon na všechny čtyři a světlou výšku kolem 200 mm, tak se nedá mluvit ani o nějaké výhodě v průjezdu terénem/horšími cestami. Opravdu SUV využije jen ten, kdo bydlí/funguje v oblasti se špatnými cestami či častou špatnou sjízdností těch cest, kdy zapojí AWD, aby se vůbec dostal bezpečně do cíle. A takových se prodává minimum, protože… Číst vice »
Ja som teraz menil Fabiu III Combi a za „rádobySUV“ Karoq. V meste to má prekvapivo lepšiu manévrovateľnosť (napr. väčší rejd), je z toho lepší výhľad, lepšie sa do toho nastupuje,… Zaparkujem na rovnakých miestach, vyhnem sa v rovnakých uliciach (šírku kompenzuje lepši výhľad). Z „offroadu“ to lepšie to jazdí na snehu (v zmysle jazdenia po ceste, ale nie udržovanej tak, že by sa jazdilo po asfalte), lepšie sedí na rozbitej ceste, menej sa škrtá na poľnej ceste. Viac od toho nepotrebujem (mám 4×2). Žerie to skoro toľko isto, celkovo je navýšenie spotreby do 10%, pričom je dosť jázd kde… Číst vice »
Výsledky eko-regulací v praxi. Malá lehká úsporná auta se kvůli drahé povinné výbavě nevyplatí vyrábět, takže produkujeme a provozujeme užrané nesmysly. Konečná emisní bilance je horší než bez regulací, ale to pochopitelně nikoho nezajímá. Na papíře jsme nesmírně eko, činnost je vykázána a prachy ve správných kapsách.
To není moc přesné „užrané“…. Ony ty pseudo-SUV až tak moc nežerou, páč nemají pořádné motory stejně jako ta malá auta.
A ta skutečná SUV s 2,5 až 3 litrovými motory ty prodeje zase nevytrhnou.
Rozhodně je to i tak kvůli hmotnosti a odporu vzduchu větší rozdíl ve spotřebě oproti normálnímu autu, než udělá třeba vypínání poloviny válců nebo start-stop.
Hraje to určitou roli, ale rozhodně to není klíčový faktor.
Klíčový faktor je, že kdekdo si může podepřít křehké ego vozidlem, které by se víc hodilo někam na statek, a pak s tím jezdit až do centra města a divit se, jak je najednou všude plno.
Automobilky samozřejmě nemají důvod vyrábět malá levná auta, když mohou za vyšší cenu udat tohle.
Přesně, tohle je win-win. Majitel získá dobrý pocit a automobilka víc vydělá 😉
To je nesmysl. Někteří opravdu chtějí malá auta. Ať už kvůli jízdním vlastnostem (mrštnost, protože nízká hmotnost, úzké gumy, ), jednoduššímu parkování na dvorku nebo v gar., vyhýbání se na silnici, jen krátké cesty, …
To nikdo nerozporuje, že někteří chtějí malá auta. Ale výrobci na to zvysoka…..
Jak psal Juraj, výrobci vycítili prachy u lidí, kterých je opravdu horda. Tato masa se problematikou reálných problémů a provozních vlastností vozidel, natož eko-dopadů jejich provozu, nechce zabývat. Takoví spotřební lidé rádi za napuchřelé kastle s velkým displejem vysolí tučné sumy, zbytek světa jim je u zadele….
To opravdu není ten pravý důvod, i když je samozřejmě prima to mít na koho hodit a tvářit se, že to nejsou automobilky a zákazníci kdo ten trend tlačí, protože to je nejprofitabilnější produkt.
To by totiž znamenalo, že bez regulací by SUV neměla šanci. Což je nesmysl. Jen se krásně vymluvíme, že nás do toho hentenona ýjů vlastně tlačí, my nic.
Já to nechápu. Když si čtu motoristické časopisy, čím se automobilky zabývají a co chystají, tak tam jsou prakticky výhradně už jen SUV a crossovery. Co nemá vysokou karoserii a plastové blatníky, prakticky už nikoho nezajímá. A úplný úděs je, že stejné nemoci podlehli i tradiční výrobci nízkých aut, jako Porsche, Ferrari, Lamborghini… Jak řekli předřečníci, je to i společenský problém s ohledem na zábor místa při parkování (a koneckonců i jízdě), no a nakonec i stran spotřeby, kde řekl bych naprosto vymazává vývoj stále efektivnějších motorů to, že se stále rozhýbává čím dál větší masa hmoty. Kdo s tím… Číst vice »
Tu genezi hezky shrnuje jedno nedávné video: https://www.youtube.com/watch?v=jN7mSXMruEo
Svého času byly Fabie něco jako pomsta němců za sudety 😀 A kromě toho se divím že v základní výbavě byl vůbec volant 😀 Ale chápu, samozřejmě
Možná je to kvůli covidu, lidí ztloustli a nechce se jim lízt do nízkých aut 🙂 Crossover je na tohle ideální, Jeep nebo pořádný truck už je zase opak pohodlného nastupování.
A čemu se divíte ? Pokud jsou všechny ostatní kategorie aut sešněrované nařízeními, automobilkám nezbylo nic jiného, než veškerou svou invenci vrhnout sem. A přesvědčit zákazníky (právě i prostřednictvím motoristických časopisů), že vlastně chtěj SUV. A není to zas tak těžké, protože pokud SUV zůstala poslední slušná auta, tak ti, co na to maj, do toho jdou.
Ale škrtem pera to může být jinak.
SUV bych si nikdy nekoupil (je to spíše nepraktické a pro někoho, co si musí autem dorovnávat ego). Ale po takových zprávách uričtě někoho napadne přitlačit ještě více na regulace. K světlým zítřkům se prostě proregulujeme!
Taky bych si SUV nekoupil. Ale tak co už, většina ano.
Což bude vzhledem k odpovídající potřebě energie dost velký problém pro všechny.
Epidémia SUV na cestách a parkoviskách je naozaj katastrofálna. 99% majiteľov SUV nepotrebuje s nimi jazdiť offroad. V živote by som SUV nechcel.
SUV jsou na offroad použitelné asi stejně jako fábie, teda s výjimkou služebních fábií které nechají SUV daleko za sebou.
Většina SUV není vůbec na ego. Taková Dacia Duster, Škoda Karoq, VW T-Roc jsou hračky. Jsou to vlastně auta jako Fabie a Golf na vysokých nohách a spíš 4×2 než 4×4. Je to akorát “trend”. Kdo bude potřebovat vylepšit své ego si pořídí Audi Q7, Porsche Cayenne… SUV kategorie Kodiaq atd. převzala například zase segment rodinných aut (například VW Sharan, VW Touran, Renaultu Espace). Já o SUV též nestojím. Pro mě příští auto bude Audi A4, Mercedes-Benz C… 4×4 a ve verze kombi. Škodovku a VW nechci, mají pouze pitomé DSG a ne normální automatickou převodovku a pohon všech kol… Číst vice »
V čem je to nepraktické? Oproti třeba hatchbacku?
Se stejnou technikou to hůř jede a víc žere.
Jezdí skvěle, a jsou neskutečně pohodlná.
Hůř jede. Jak hůř, v čem?
Co udělá vyšší těžiště v zatáčce? Jaký vliv má větší odpor vzduchu na spotřebu? A jak ovlivňuje vyšší hmotnost zrychlení a především brzdění? Důkaz je zřejmý.
doplnil bych že kufry oproti třeba kombíkům to má taky na dvě věci….
Kamarád má Dustera a tuším tam nemůže vzadu ani sklopit sedačky rovně, aby se tam dalo třeba nasoukat zadním kufrem jízdní kolo.
Toto je takový ten klasický názor “nemám na to, tak aspoň ostatní pomluvím”
SUV auta jsou pro me fakt zahadou, mala uvnitr, velka z venku….naprosta irracionalita, zvlaste kdyz s tim jezdi nekdo prakticky vyhradne nekde po meste a drtiva vetsina z nich neopusti nikdy asfalt.
Snažit se napasovat racionalitu na spotřebitelské chování je snaha velmi iracionální 🙂
A pak budou ještě stávkovat za levnou energii…
SUV se právě nejvíc hodí do města, tolik k té záhadnosti a lidské iracionalitě.
Chtěl jste snad napsat nehodí do města a přitom je chce bohaté měšťanstvo.
ani nemůžou. Mají slabý motor, předohrab a díly podvozku nebo náprav by to povětšinou nevydržely.
Taky jsem to dosud nechapal, proc si lide porizuji na mesto a mezimesto SUV. Uz jsem pochopil, na ceske tankodromy je SUV idealni. A jeste to ma druhou rovinu, kdyz clovek potrebuje prevezt seniora ci mene mobilni osobu, nemusite toho cloveka pacit z auta hupcukem jako u mensich aut typu Fabia, Octavia. Berte to jako uhel pohledu, nic neni cernobile, a kazdy clovek – uzivatel auta na to ma svuj nazor.
Na trhu je spousta mensich kompaknich aut s vyssim posezem a nemusi to byt nutne SUV.
Mě nepřijde třeba Kodiaq malý uvnitř , vám ano?
Pro srovnani napr. na vnejsi rozmery mensi Touran vs. Kodiaq Kodiaq Délka Šířka Rozvor Výška (max-min) Objem kufru 4697 mm 1882 mm 2791 mm 1655-1676 mm 650 litrů Touran Délka Šířka Rozvor* Výška Objem kufru 4527 mm 1829 mm 2791 mm 1659 mm 834 litrů V mensim Touranu mate vetsi kufr, na zadnich sedadlech mnohem vice mista a navic mate 3 plnohodnotna sedadla v druhe rade kam date vedle sebe pohodlne 3 detske sedacky. Nic z toho se vam u vetsiho Kodiaqu nepovede. Je to jenom oplastovana prifoukla obluda. Je to v podstate takove velke auto pro nekoho, kde velke… Číst vice »
No jasně, ale nejsem stěhovák.:) Do Kodiaqa se gauč vešel , vejdou se tam kola i bez sundání předního kola, vyspím se tam, to fakt není „malé uvnitř“, i když najdete ještě prostornější vůz, tak už tohle je prostě stodola…:)
Ten prostornejsi vuz ma ale mensi vnejsi rozmery, lepsi aerodynamiku, mensi hmotnost a o to tu bezi, to SUV nedava v zadnem svem parametru smysl.
….jenom bych to doplnil, jsme 5 clenna rodina a to vetsi auto opravdu potrebujeme, nemame ho jenom na paradu, idealne 7 mistne. Kodiaq byla pri nakupu take alternativa, ale kdyz jsme porovnali Touran a Kodiaq, tak jsme zjistili ze Kodiaq propada v naprosto vsech parametrech a nema vubec smysl ho uvazovat. A presto je Kodiaq vnejsimi rozmery o dost vetsi vuz nez ten Touran.
Oplastovaná obluda? A seděl jste v tom někdy? A viděl jste to někdy?
Sedel, videl a stojim si zatim, ci jsem napsal, cisla i prakticka zkusenost hovori jasne.
Jenom pro nazornost SUV vs mensi MPV
https://octaviaclub.cz/kodiaq/rozmery-objem-kufru/
https://octaviaclub.cz/touran/rozmery-objem-kufru/
…a jeste bych to doplnil tim, ze Touran ma soucinitel aerodynamickeho odporu 0.29 a Kodiaq 0.31.
Touran 1.5 TSI 1500 kg
Kodiaq 1.5 TSI 1602 kg
Myslím, že naše města by měla zavést přísnější regulaci ohledně parkování. Není možné aby se osobní auta neustále zvětšovala. Jednak je to nebezpečné pro všechny účastníky provozu (mimo osazenstvo SUV) a jednak to zabírá to více městského prostoru než menší auta. Myslím, že parkovací oprávnění by se mělo škálovat podle velikosti vozu a pokud má někdo 2x větší auto než někdo jiný měl by platit 2x více. Některá auta by pak nemělo být možno vůbec ve městě parkovat na veřejných prostranstvích, ale to mluvím spíš o pick-upech typu RAM.
Je to tak. RAM 1500 nemá v Praze žádný jiný smysl než snažší parkování na chodníku a řešení problémů majitele s malým…. Nedá se předpokládat, že by na Praze 1 žili nějací farmáři převážejících každý den ovce na korbě a žádné jiné rozumné využití to monstrum nemá.
Proč bych si nemohl koupit auto jen proto, že se mi líbí nebo že ho chci?
Jeden takhle parkuje v Dejvicích, a ještě jsem ho ani jednou neviděl zaparkovaný legálně. Vždy stojí buď v křižovatce a nebo částečně na chodníku.
Regulaci parkování klidně ano, ale až bude adekvátní možnost parkování jinde. Předpokládejme, že většinou nemám důvod parkovat co nejblíže místu, kam potřebuju zajít, tedy můžu využít třeba parkovacích domů. Jenže to je taky trochu problém, někde jsem to psal už dříve, že třeba u nás v Brně není každý parkovací dům (a to vč. nových) dělaný na dnes běžná auta – nejen parkovací místa, ale i vjezdy, sjezdy a celkové dopravní řešení. To se pak člověku nechce se tam motat na dvakrát třikrát a raději bude hledat místo na ulici. Ze zbytku Vašeho příspěvku je jasně cítit jistá závist, no,… Číst vice »
Ja neviem, najtesnejší mi vždy prišiel Špalíček, a tam sa v pohode vleze Karoq a vídavam tam aj ešte o dosť väčšie stroje. Naviac pri parkovaní je kritickou veličinou plocha, a tej Kodiaq zaberie fakticky menej ako Superb…
US full size pick-up dobrá… Ale to se nejspíše nevejde do 3.5t a na to regulaci už je dost. A SUV? Karoq vs Oktávka… Víc místa závěrka Oktávka, je delší. Těch cca 10-15cm na výšku u SUV nemá na parkování žádný vliv. A že se SUV nehodí do města? Opak je pravdou…rozbité cesty, to že víko kanálu není v rovině vozovky, různý zpomalovací prahy – to vše zvládá SUV s většími koly a světlou výškou lépe. SUV se nehodí na dálnice, rychle s tím jezdí málokdo. Navíc se do toho mnohem lépe nástupuje, 25% důchodců v populaci by mohlo výpravět.… Číst vice »