SUV mají již přes polovinu trhu, roste podíl elektromobilů. Český trh s auty překvapil březnovými čísly
Výroba elektromobilu Škoda Elroq. Foto: Škoda Auto

Čistě benzinové pohony mají už méně než polovinu trhu.
Čistě benzinové pohony mají už méně než polovinu trhu.
Dneska se mezi SUV počítá cokoliv co má o centimetr větší světlou výšku než fóbie. Se suv to nemá nic společnýho.
SUV je mor.
Rozdávate na parkovištích důchodcům, kterým se do toho lip nastupuje, že by měli mít radši Fabii a nebo ideálně někam chodit na vlak?
Jó, že těch důchodců nakupuje SUV…
Dnes se na mnohých nádražích nastupuje do vlaku lépe, než do SUV na parkovištích.
Dôchodcov spravidla nevidím za volanom SUV.
Já jich každý den potkám hodně. Mají Dustery, Kamiqy, T-Crosse, 2008 a nově i MG.
Další návrat do čísel předcovidu, pěkné.
Baví mě ta hra na schovku s hybridy, protože fleetové emise… Ve výsledku většina uživatelů ani nevybalí nabíjecí kabely.
Podíl BEV na 6% je prostě směšný. Shodou okolností nějaká firma objedná trochu více elektrohybů a procenta letí strmě nahoru a pisálkové, pardon novináři, mají titulek…
Lidi co tohle řeší jsou stejní jako ti pisálkové.
Díky především za ta podložená data o tom, že většina uživatelů ani nevybalí kabely.
Jaké kabely byste chtěl vybalovat? Plug-in modely tvoří jen zlomek prodejů hybridů.
Další měsíc, další člověk, který nechápe rozdíl mezi hybridem a plug-in hybridem. Jedno se da nabíjet, druhé ne. A to mají HEV cca 3x vyšší podíl než PHEV, kterých je dokonce méně než čistých BEV.
V Česku je ten poměr snad ještě výraznější pro HEV.
V ČR do ty statistiky HEV padaji i mild hybridy, proti má třeba tolik hybridů Škodovka, dělá to 1.5 eTsi.
No super zpráva, 6% v ČR je furt strašně málo ale furt lepší než v předcházejících letech. Jezdi se v tom dobře, nesmrdí to a když člověk nabíjí doma tak je na polovině nákladů a ohledně servisu na zlomku.
Záleží jaké kdo potřebuje auto, ale to mnohým zarputilým EVangelistům nedochází. V mém případě by to byly podstatně vyšší náklady na provoz a desítky hodin ročně n nabíječkách. Bohužel ještě se mi nikdy nestalo, že bych jel od nabíječky k nabíječce a to to sleduji poctivě posledních pár let.
podstatně vyšší náklady? a čím teď jezdíte?
Pěšky
Autem na naftu.
Takže házíte pocitové údaje aniž byste si to opravdu spočítal.
Pocitové údaje? Naopak, kalkuluji velice přesně a v případě EV počítám pouze nákupní cenu, pojistky a cenu nabíjení. Zcela opomíjím servisní náklady o kterých se tvrdí, že jsou nulové i když nejsou a přesně mi EV vychází podstatně dráž.
To bych rád viděl nějak sesumírované. Jakože vážně.
Spousta lidí vůbec netuší, že pro opravy EV musí mít autoservis vytvořeny zvlášť oddělený prostor, speciální nářadí, speciálně proškolený personál atd. Tohle vše samozřejmě stojí peníze a promítá se do ceny oprav, takže řeči o tom, jak je servis EV levnější, jsou jen bláboly. Ano, počet operací při opravách oproti spalovákům je nižší, ale zato stojí finančně za to. Zvláštní kapitolou je pak zatajování skutečných nákladů na provoz ze strany milců EV. Třeba řeči o tom, jak levně za pár haléřů jezdí EV oproti spalovákům. Jenže třeba rozdíl mezi ročním havarijním pojištěním EV a mého téměř nového auta nižší střední… Číst vice »
Souhlas, hlavně havarijní pojistka je výrazně dražší. Koupil jsem do firmy Vito a eVito, takže mám srovnání. Servisní prohlídky vycházejí podobně, plusem pro EV je úspora za výměny brzd. Nabíjíme na firmě přes AC, ale nedovedu si představit dobíjet někde u panelánu nebo bytovky. Kdyby eVito nebylo v akci za stejnou cenu jako spalovací, nemá ekonomicky smysl.
Porovnávat elektrické dodávky a auta v rámci pojištění může jenom hňup, který nechápe, jak pojišťovny dané kategorie kalkulují a proč taková komparace nedává smysl.
Jenže s vyšším nájezdem se rozdíl mezi cenou dobíjení a tankování přímo úměrně zvyšuje, tudíž nějaké potencionální vyšší náklady na servis toto pouze znegují. Navíc je nutné do toho nést v potaz, že máme jednu z nejvyšších cen elektřiny v Evropě. Zkuste přesvědčit Dána, aby si jako nové auto koupil spalovak, nedejboze naftu.
co vše počítáte do provozních nákladů? Nabíjení na veřejných nabíječkách stejně většinou vychází kousek pod naftu, provozní servis je nižší, ale jestli máte legendární oktávku v tdi, co naftu generuje, tak chápu..
Řeč je výši havarijního pojištění EV vůči pojištění spalováku, ne o cenách elektřiny na nabíječkách. Bavme se o konkrétních čislech. Dle statistiky má většina lidí (ne firem) roční nájezd 10-15 tis. km. A převážná většina těchto lidí si nekupuje obludy typu Kodiaq apod., nýbrž auta nižší střední třídy s tomu odpovídající spotřebou ( já 1,80-2 Kč/km). No a většina těchto lidí si tak může z uspořených peněz (tzn. rozdíl mezi havarijním pojištěním EV a spalováku) v pohodě pořídit naftu/ benzin na celý nebo skoro celý rok. A vůbec je nemusí zajímat cena na nabíječkách i kdyby byla třeba 0 Kč.… Číst vice »
ale zrovnavat enyaq s fabiou tiež nieje uplne fer 🙂
asi tak..EV za milion ale koupí si místo toho ojetou fabii za 100…ano ten rozdíl kupní ceny je pak velký a nikdy se nevrátí i ježděním za 0
Počítám tam vše, tedy pojistky, servis, pneu a palivo. Aktuálně je to tak, že jen cena nabíjení EV vychází na to samé jako nafta + veškeré další náklady. Jinými slovy, u EV vše kromě elektřiny je jaksi navíc, je dražší auto a ještě ke všemu bych ztrácel stovky hodin ročně čekáním. Tak nějak to člověku, který se potřebuje rychle a kdykoliv přepravovat po ČR nedává smysl.
pssst… poviem vam tajomstvo. Ked sa to nabíja netreba pri tom stát. Možte si robit čo chcete … ale nikomu to nehovorte… dík.
A co bych tak jako měl dělat? Jako že se bud procházet třeba po dálnici? Anebo že bys se naučil pít kávu a chlemtal hektolitry kávy někde? Pardon, ale nejsem závislý na sociálních sítích, jistě něco bych si třeba přečetl, ale i tak je to prostě ztracený čas.
ano, podle toho z východu si máte na dálnici udělat důlek a cvrnkat si kuličky. Pokud při tom budete uskakovat projíždějícím autům, tak vám ty hodiny čekání docela rychle utečou 🙂
u EV vše dražší není, ani ta elektřina, nevím jaký máte styl ježdění, ale předpokládám, že auto se netočí 24hodin v kuse, takže minimálně část nabíjení lze dělat levnějším způsobem než rychlodobíjením, lidi co nemají EV koukají jen na rychlodobíjení, které se dejme tomu té naftě vyrovná, při městkém a příměstkém provozu i to rychlodobíjení je i trochu pod naftou, na dálnici to může být zase lehce nad naftou. Pro přesun po ČR EV smysl dává, ale opět záleží na stylu a cíly cesty, jednak ČR není tak velká a EV to klidně může dát na jedno nabití během noci,… Číst vice »
Myslíte ČEZ s jejich supr tarifem 18 Kč za 1kwh ?
Mohl byste rozvést trochu ty podstatně vyšší náklady na provoz? Myslíte cenu rychlonabíjení, opravy, amortizace? Já se s váma nebudu hádat, na to jsou jiní zarputilci. Jen chci vědět, na co si dát bacha, kdybych se rozhodl do toho jít.
Je to primárně o tom kdo jak auto využívá. V mém případě pouze externí rychlonabíječky a jelikož nejsem nákupní maniak, tak většina času zbytečně stráveného čekáním na nabití. Když to spočítám, tak mě tohle nabíjení vyjde stejně jako mám dneska komplet náklady na km, tedy nafta + pneu + pojistky + DZ + parkování + servis. Takže aniž bych řešil kolik bude stát servis EV již je to pro mě dražší. A nakonec je dražší i cena auta a pojištění. Jinými slovy v mém případě pouze samá negativa.
Chtělo by to dodat, co započítávají do SUV. Docela rostly prodeje crossoverů, tedy CUV (tedy něco, co kombinuje prvky toho i toho, ale nejsou to až takové obludy co do rozměrů). Ono není divu, staršími řidiči oblíbené MPV prakticky zmizely z nabídek, i další nižší segmenty jsou úspěšně likvidovány. EV…ty jsou samozřejmě hlavně za velkými korporáty. Musejí být čím dál zelenější a vykazovat to. A nebo jinak: retailových prodejů je z toho kolik? Čistě benzínové? Jsou do toho, nebo nejsou počítány MHEV? …Moc otázek (odpovědi nemám problém si dohledat), které nesvědčí o kvalitní novinařině. Že je tento portál „lehce“ tendenční… Číst vice »
Ještě aby malé vozy neupadaly, když automobilky kvůli hnaní se za vyššími maržemi nové malé modely až na výjimky nenabízí..
Tak hlavně většinu nových aut kupují firmy přes leasingové společnosti a některé jedou elektromobilitu, aby bylo vidět, že jsou ekologické.
ESG prostě jede 🙂 Alespoň tady.
Pokud vyšší efektivitu pohonu a vymístění zplodin jinam vyváží zvýšením převážené hmotnosti, pak se jen jako ekologické předvádějí, skutečnost může být opačná.
Přesně, a totéž platí i o druhu pohonu. Když se něco přestane vyrábět, tak logicky musí podíl na trhu klesat.