SUV jsou bezpečná pro své cestující, při nárazu působí víc škod
Škoda Karoq. Foto: Škoda Auto
Stále oblíbenější auta typu SUV jsou sice bezpečná pro ty, kdo sedí v nich, při nehodě ale páchají větší škody
Stále oblíbenější auta typu SUV jsou sice bezpečná pro ty, kdo sedí v nich, při nehodě ale páchají větší škody
Tak když budu mít malýho pinďu, nebo měřím 150 cm, tak si logicky musím někde komplex léčit.
SUV pak obhájím, bezpečností, či jiným argumentem.
To se dá pochopit ne?
a jaký si komplex léčíte vy?
Bezpečnější pro posádku ano. Taková auta většinou chtějí manželky. Potom ale nadávají, že se jim blbě parkuje ve městě, nemají odvahu jet v úzkém pruhu při zúžení. Navíc taková auta mají větší spotřebu.
Co na to pojišťovny? Zohledňují výší zákonné pojistky větší působené škody na životech, zdraví a majetku? Pokud máte někdo odkaz na podobnou statistiku, prosím o uvedení.
co ti brani v tom si tu statistiku najit sam?
Nechci trávit hodiny u počítače vyráběním statistik. Proto jsem se zeptal, jestli někdo o takovém hodnocení neví. Musel jsem plít zahradu.
a to jalo nehody pachaji jen ridici SUV? a co treba sportovni vozy?
Těžší auta mají delší brzdnou dráhu. Vyšší těžiště zase větší tendenci „vlát” na silnici – horší manévrovatelnost. Případně vyšší riziko převrácení vozu. Losí testy (ISO 3888-2) často dají SUV dost zabrat. Neřekl bych, že jezdit velkým těžkým autem je bezpečnější. Vyšší pasivní bezpečnost je vykoupená nižší aktivní bezpečností. To mi přijde jako ta horší varianta.
tezsi auta sice maji delsi brzdnou drahu, ale casto maji zase i lepsi brzdy, takze to vyjde vicemene sul nul.
a muzete mo, prosim, rict jak jste dosel na to, ze tezsi auto ma delsi brzdnou drahu? to je asi nejaky novy pohled na fyziku?
Mínusy přibývají.. to asi dávají všichni co měli z fyziky 4 a hůře. A ti také myslí, že těžší auto má delší brzdnou dráhu… Jó lidstvo jako celek prostě blbně a elemetární vzdelání nám již asi rezignovalo. Takže znovu, oprášíme si učibo středních škol a autoškol: Brzdná dráha s = 1/2 rychosti na druhou děleno (součinitel tření krát tíhové zrychlení) Hmotnost vozidla zde jaxi vůbe není. Tj zkrátit brzdnou dráhu mohou: 1. (lineárně) mohou pneumatiky (onen součinitel tření mí) 2. (kvadraticky) rychlost. Pro jednodušší jedince pak slovně: Snížím li rychost na polovinu, brzdná dráha bude čtvritová. Zvýším-li součinitel tření na… Číst vice »
No, Einstein z vás rozhodně nebude. Protože E=mc2
a co třeba krácení zlomků? E nám roste s M, „příttlak nám také roste s M, jenže jedno M v čitateli, druhý m ve jmenovateli…
shrneme to, Dráha s (brzdná) = rychost na druhou / (2 krát mí krát g)
Mí = součinitel smykového tření,
g = tíhové zrychlení.
Pokud tam někde najdete hmotnost, nobelovka je právem vaše.
jinak učivo ZDŠ, 2. supeň.
Mate pravdu. Koukám, že bych měl ve sklepě vyhrabat učebnici fyziky. Našel jsem hezkou tabulku se srovnáním starších aut: https://www.repubblica.it/popup/servizi/2007/motori/frenata.html
Jak pro koho. Pokud by byla nějaká nehoda, tak raději bych byl v takové Toyotě Landcruiser jak ve Škodě Up či nějakém jiném minivozu. Prostě fyzika je fyzika. A ať jezdíte s čímkoliv, tak je vždy třeba používat rozum.
Nebezpečnost pro chodce a ostatní provoz není zdaleka jedinou špatností SUV. Spotřebu pohonných hmot mají obvykle výrazně vyšší, což je v době boje za snižování emisí CO2 dosti troufalé; a vyšší spotřebou taky dost podporujeme ropné kartely. Cesta by měla (obzvlášť v dnešní době) jít spíš k nižším autům, odolnějším díky pokročilým materiálům, ne díky své hmotnosti a výšce (ano, vím, že materiál tu hmotnost a výšku fyzikálně úplně nevynahradí). Přijde mi však, že lidé, co si koupí SUV spíš touží po snadném nastupování a „vyvýšenosti“ během jízdy – dělá jim to dobře na EGO. Možná se jim líbí i… Číst vice »
ty jsi taky ego.
ach ta zavist
Ty máš asi problém s tím, že někdo má jiný názor a neumíš na to reagovat nijak než nějakými řečmi o závisti.
Ať si každý jezdí čím chce. Opravdu nechápu proč Vás trápí, že SUV mají větší spotřebu paliva a chcete prosazovat menší, nižší vozy.
no na ego to nevim, ale kdyz vam zere klouby artroza, pak vyssi posed ocenite taky.
Problémem je i šířka vozidel, zabírají větší místo na parkování, nevejdou se do běžných průjezdů domů apod. a dělají problémy – poškozená vrata, stěny apod. Ale řidiči prostě to neuznávají a nejraději by vše kvůli tomu snad zbourali. Pozor – to není výmysl, ale zkušenost s těmito řidiči. Jeden se nestačí divit, Dle mého by měla být norma, která by omezovala šířku osobních automobilů do max. 180 cm.
Pokud se ti nelíbí jejich design, tak si ho nekupuj a já si koupil SUV, protože se mi líbí a za druhé, když jsem lezl ze Škody z Octavie, tak jsem si po dvou hodinách připadal jak když lezu z ponorky, zde se jenom otočím a stojím. Za třetí, garáž mám ze zadní části domu a v zimě když napadne sníh, tak ho nemusím vyhrnovat. Tak mi prosím vysvětlete co to má společného s malým pindíkem, jak zde několik trolů, co nemají na nové SUV, píše.
Z tohoto pohledu je nejvíc na zichr jezdit autobusem nebo vlakem.
no ja se po zkusenostech uz dlouhbo ridim kriteriem, ze minimalni hmotnost meho auta musi byt 2,2t. pri srazce jednoznacne vyhrava soustava o vyssi hybnosti. Pokud mam bourat, chci sedet v ty, ktera je hmotnejsi.
Pokud sedáte za volant s tím, že možná budete bourat, tak byste tam sedat neměl.
Jestli ty tam sedáš s pocitem nesmrtelnosti, tak prosím přesedlej na tříkolku nebo kolečkové brusle.
Přečti si to znovu, pak piš!
trikolka mne neuveze, na bruslich neumim. tzn volim bezpecne osobni auto!
ja se spis desim, ze nekdo sestreli mne. zvlast takovy ti tuningari… jezdi jak magori. a proto radeji sedim v tezkem voze
Ano, proto mám auto s předpínači pásů, airbagama, volant s dělenou a „skládací“ hřídelí, příčnou výztuhou v oblasti nohou aby při nehodě motor šel prod vozidlo, výztuhymy ve dveřích, airbagama v sedadle a sloupku a spoustrou dalších prvků zajišťující mou bezpečnost. Kdybych nečekal, že budu účastníkem nehody, asi bych za tyto prvny nebyl ochoten platit. Soustava 8 airbagů + předpínače pásů vyjde v obvyklých cenách na dobrých 100.000,-Kč.
Základ malých následků pro posádku je být uvnitř něčeho pevného hmotného. Pokud mi někdo nedí předost, pak je výhodou, pokud mám těžší auto. Na dálnici jakbysmet. Lehkej odletí a těžkej zůstane. Mylsím, že by se auta jako Maiz, Citigo a spol neměly třeba na dálnici vůbec pouštět, protože při sebemenším ťukanci na dálnici budou lidi uvnitř hodně zranění, mrtví, zatímco velký auto přijde jen o „plechy“ a prostor pro posádku bude stále „ochráněn“.
Proč si nepořídí té Tatru s prodlouženou kabinou a jako bonus budete mít nadstandardní úložný prostor.
pac se stim blbe parkuje pred barakem.
A proč nemůžeme všichni jezdit ohleduplně v autech o hmotnosti 1 až 1,5t, nikdo by nikoho nevalcoval a i tato lehká a efektivní auta by byla bezpečná.
to neni o ohleduplnosti.
to je o tom, ze lidi delaji chyby. bez ohledu na to, jestli ma velky auto nebo maly auto…
tuna a bezpecna? to nejde dohromady.
Závodní auta váží i méně jak 1t a jsou ještě bezpečnější než suv. Ale proto, že se jejich nehody odehrávají se stejně těžkými vozidly, a nebo do překážek.
Je to špatné, aby se kvůli 1 až 2 lidem pohybovalo 2-2,5t oceli.
moc by ne zajímalo jak dopadne pilot závodního lehoučkýho vozu, když ho z moku nabere dodávka DHL, jak mne před půl rokem.
edit -z boku nabere.
Auto o svý „suchý“ hmotnosti tuna? Kolik do toho jde naložit užitečnýho nákladu? 250kg??
To je mi zase kec.. Za takový auto připojíte vlek tam max 500kg. A to bůh ví jestli…
Velký lidi vejš dosáhnou. Je to nefér. Rozhodně ale míň než možnost našetřit si na nákup a financování velký káry.
Vozidlo si především kupuji aby bylo bezpečné pro moji rodinu vy kašpaři.
Vždyť jo. Ale ne pokud tu bouračku zaviníte vy. Pak je spravedlivé, abyste to také odskákal.
predpokladam, ze na viniky nehod pamatuje legislativa, ne?
Stejný případ, jako Regioshark zaútočivší na Regionovu.
A bezva srovnání s případem uvedeným níže. Regina vs Shark. Viník seděl v Sharku, jeho nevinný kolega v Regině navždy dořídil.
Vůbec se nejedná o stejný případ. Nehoda Pesy Link a Regionovy je střet dvou vozidel stejné rozměrové kategorie, ale velmi výrazně odlišného stáří a tím pádem výrazně odlišné úrovně pasivní bezpečnosti. Základem Regionov jsou skoro 50 let staré motorové vozy.
Naopak v článku zmiňované SUV můžou způsobit problém i stejně starému vozidlu menší kategorie.
No vidíte, a přesto oba mrtví byli zrovna z sharku, kde byl náraz daleko tlumenější.
To je ovšem zjištění. Od toho se ty vozidla asi dělají ne aby chránila posádku. Nebo snad lokomotiva má taky zabít řidiče aby ochránila blbce v kolejích?
Jenže nehodu stejně tak jako druhý účastník provozu může způsobit řidič SUV. Ten je pak většinou z hlediska zranění v pohodě, zatímco nevinný „blbec“, jak píšete, to odnese daleko více než při srážce s běžným autem.
Jistě, však proto se Hanzi podivuje tomuto objevnému zjištění. Jinak automobilismus je obecně o bezohlednosti, takže přístup: koupím si těžké auto, abych při nehodě měl vyšší šance, je zcela v tomto duchu.
nikdo nerika, ze musim tu nehodu zpusobit ja. ale pokud k ni dojde, chci byt uvnitr toho tezsiho a tuzsiho vozu. Smart, Zoe a podm me neochrani, ani pred vetsi bourkou. To mozu jet sklidem na motorce, nasledky budou srovnatelny
Zkuste se mrknout na reálné testy. Renault Zoe má hodnocení velmi podobné Mitsubishi Outlander ze stejného roku.
https://www.euroncap.com/de/results/renault/zoe/8889
Skutečně, při nárazu do pevné překážky mohou být výsledky lepší i ve prospěch menšího vozu. Ale pokud pošlete proti sobě malé a velké auto, už nastává fyzikální problém. Nejde jen o hybnosti, ale i o to, že velké auto je při střetu „tvrdší“, protože má deformační zóny úměrné svojí hmotnosti.
soustava s vyssi hybnosti preda svou energii soustave s nizsi hybnosti a urychli je „zpet“
To jen za předpokladu dokonalé tuhosti. Ale protože při tom máme nějaké trvalé deformace, tak se velká část energie nárazu nevratně mění na přetvárnou práci materiálu (a ve výsledku na teplo).
to jsou testy, kdy vuz narazi do pevne prekazky. jak dopadne stret Zoe nebo Smart versus Volvo 90?