SUV jsou bezpečná pro své cestující, při nárazu působí víc škod
Stále oblíbenější auta typu SUV jsou sice bezpečná pro ty, kdo sedí v nich, při nehodě ale páchají větší škody
Stále oblíbenější auta typu SUV jsou sice bezpečná pro ty, kdo sedí v nich, při nehodě ale páchají větší škody na druhém účastníkovi srážky, ať už jde o malé auto nebo o chodce. Upozornilo na to v tiskové zprávě Centrum dopravního výzkumu (CDV).
„Tato vozidla svým cestujícím díky vyšší hmotnosti a mnohdy robustnější konstrukci poskytují vyšší míru ochrany v případě kolize s dalším vozidlem. Stejné parametry, které se podílí na zvýšení ochrany cestujících v těchto vozidlech, však navyšují riziko zranění nejen pro cestující ve vozidle, se kterým došlo ke střetu, ale rovněž pro chodce,“ upozornila ředitelka Divize dopravního inženýrství CDV Veronika Valentová.
Vyšší bezpečnost SUV, tedy těžších vozidel, podle centra dokládají i data získaná při hloubkové analýze dopravních nehod. Zatímco u aut s hmotností do jedné tuny bylo bez zranění pouze 14 procent nehod, u aut s hmotností nad 1,5 tuny, kam většina SUV spadá, to představovalo 46 procent nehod.
CDV zároveň uvedlo, že organizace Euro NCAP oznámila změny v testování vozidel. Bude tak například vyhodnocovat nejen ochranu uvnitř testovaného auta, ale také to, jak přední konstrukce přispívá k úrazům v autě, do kterého testovaný vůz narazí.
„V uplynulé dekádě bylo v České republice registrováno téměř půl milionu nových osobních SUV a terénních vozidel. Další statisíce vozidel pak představují registrace ojetých vozidel. Je zcela na místě, že nárazové zkoušky Euro NCAP zachytily tento trend a budou jej zohledňovat ve svém hodnocení,“ dodala Valentová.
ČTK