Stavebnictví Železnice Železniční průmysl

Subterra kupuje pro železniční stavby lokomotivu EffiShunter od CZ LOKO

EffiShunter 1000 v barvách Subterry. Pramen: CZ LOKO
EffiShunter 1000 v barvách Subterry. Pramen: CZ LOKO
Lokomotiva bude využívána především pro přepravu stavebního materiálu a traťové mechanizace.

Stavební společnost Subterra se stane prvním českým soukromým provozovatelem lokomotivy typu EffiShunter 1000 se systémem ETCS. Zástupci Subterry dnes podepsali smlouvu s výrobcem, kterým je strojírna CZ LOKO.

Lokomotiva bude využívána především pro přepravu stavebního materiálu a traťové mechanizace. Systém ETCS bude od roku 2025 nutností pro provoz na hlavních železničních koridorech. „Při rozhodování celkem logicky padla volba na tuzemského a zavedeného výrobce, který nám zároveň dává jistotu bezproblémového servisu a údržby. Jde o první krok pro další možnou spolupráci,“ uvedl výrobně-technický ředitel společnosti Subterra Jaroslav Čižinský.

Subterra s novou lokomotivou získává na nezávislosti. Dosud řešila železniční přepravy stavebního materiálu a techniky dodavatelsky či pronájmy. Podle smlouvy bude lokomotiva s číslem 744.150 dodána v prvním čtvrtletí 2022. Kontrakt zahrnuje i možnost nákupu dalších strojů.

„Jsme velice rádi, že společnost Subterra rozšířila portfolio našich tuzemských zákazníků a pevně věříme, že bude s vozidlem maximálně spokojena. S lokomotivou bychom chtěli dodat i rozšířený sortiment služeb, především pravidelnou údržbu, troubleshooting a další, především online služby, které se pomalu ale jistě stávají trendem i na železnici,“ sdělil Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ LOKO.

Lokomotivu EffiShunter 1000, která splňuje jednotné evropské normy TSI, považuje firma za dosavadní vrchol svého vývoje. Už prodala téměř 50 těchto strojů. Kromě České republiky jezdí také v Itálii, Slovinsku a v příštím roce bude jedna lokomotiva dodána do Švédska.

Lokomotiva EffiShunter 1000 je dodávána se spalovacím motorem CAT C32 o výkonu 895 kW. Přenos výkonu je elektrický AC/AC. Kromě jednotného evropského zabezpečovače ETCS bude v tomto případě dosazen také národní vlakový zabezpečovač MIREL, umožňující provoz v Česku a na Slovensku. Do výbavy patří také kamerový systém. Pro práci v podmínkách železničních staveb bude vozidlo vybaveno rovněž výstražnými majáky pro zvýšení bezpečnosti.

Odebírat
Upozornit na
guest
20 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
MHD

Když vidím tu žlutou nádrž na naftu, tak si musím promyslet něco o návrhu od stolu.
Po pár dnech tam přibude černý šlic od nafty a postupně bude odspohu šednout od prachu.

Jiří Kocurek

Jaktože na autobusech žádný takový černý šlic pod víčkem nádrže nebývá?
Na té bílé by to bylo vidět… https://foto.bmhd.cz/f/39/384/38318.jpg

MHD

Pokud vím, tak Karosa se tankuje z pravé strany. Jinak srovnáváte hrušky s jabkama.

Lemmy

Tahle Karosa se tankuje otvorem vpravo od čísla, ale je pravda, že tohle je jen vnější kryt, který se většinou povede nezacamrat.

asdfg

Když se veme hned po zbrojení hadr a okolí se utře, tak to není problém. Jo aha, on to problém je, protože by někteří ten hadr museli vzít.

MHD

Jistě, že to lze. To se řeší nafta a co prach odlétající od náprav, brzdové piliny aj.? Nebylo by prostě praktičtější udělat vhodný nátěr na nádrži, aby tam každá špína nebyla vidět? Zkuste dát příklad železničního vozidla, které má nádrž světlou. Připadá mi, že jsme před objevením Ameriky. Opakují se stejné chyby jako v případě bílého čela u Najbrta 1.

Lemmy

Asi ten dotaz nechápete, ale on s výjimkou „zažitých postupů“ podniků typu ČD a ČD Cargo není důvod, aby nádrž byla nějak zásadně špinavá. Jak vám naznačuje diskutující výše, stačí hadr – a samozřejmě mašinku občas umejt, nejen kvůli nádrži.

MHD

Spíše vy nechápete můj dotaz.

Lemmy

Pokud ho nechápu já, tak ho nechápou ani konstruktéři v CZ Loku, protože výchozí barva nádrže je světle šedivá – viz firemní web. 🙂

Jirka

No původně jsem přemýšlel, jestli nejde o vtip. Název české lokomotivy ŠUNTer se mně trochu nezdál. Při prohlídce firemního webu jsem musel změnit názor. Nechť se jim daří a lokomotivy se nechovají jako šunt.

pzag

Není to šunt jako šunt, ale jako shunter, teda posunovací lokomotiva.

Y.K.

Šunt je i eketrický bočník, ne nutně slangově šmejd.
Shunter je „posunovací lokomotiva“ v angličtině.

Jiří Kocurek

Tak už samotné clovo lokomotiva pochází z latiny, nikoliv z češtiny…

Jirka

Tak, na vás je vidět, že jste zastánci trolejového přenosu energie, když máte tak dlouhé vedení a žádný smysl pro humor. Ale budiž.

Jimbo Jones

To už se tu bude skrytě reklamním článkem prezentovat KAŽDÁ vyrobená lokomotiva?

Jan Sůra

Až Jimbo Jones Locomotives oznámí první vyrobenou lokomotivu, rádi se o tuto informaci podělíme. Do té doby třeba pochopíte rozdíl mezi každým zákazníkem a každou lokomotivou.

Lemmy

Tak ono není povinné tu číst všechno… Já jsem taky od cca. 20. článku o mostech na Hořínském kanále přestal téma sledovat… 🙂 Ale CZ Loko je zajímavé, každá ta mašinka je v něčem jiná podle zákazníka, mě zrovna tohle docela baví.
A reklama to nebude – chodí sem hlavně šotouši a ti mají problém si koupit jízdenku za plné jízdné, natož novou lokomotivu… 🙂

Dolfi

To je dobře nový stroje a šou od nás 👍

Laik

Dobře CZ Loko!

Tomáš Ž.

Dobře Subterra!