Podprůměrné pokuty za rychlost, nadprůměr poškozených aut. Jak dopadlo Česko v evropském srovnání
Radar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ve výši pokut vedou skandinávské země.
Ve výši pokut vedou skandinávské země.
Spíš než samotnou rychlost by bylo potřeba obecně trestat nebezpečnou rychlost. Platil jsem teď pokutu za 53 km/h v obci, během hodinové cesty ale dvakrát jel nějakej magor, kterej předjížděl před zatáčkou několik aut a z protivky mu tam samozřejmě vždycky něco vjelo a chyběl kousek a bylo několik mrtvých. P.S. Předjížděná auta jela maximální povolenou rychlostí.
Proste pokuta = k*(dV-Tolerance)^n, kde dV bude něco jako 10 a n orientačně 3. Při vhodně nastaveném k to umí být vstřícné k drobnému překročení a zaroven přísné na “piráty”. A vyhneme se jakýmkoli ostrým hranicím, kde je vždy problém typu “ale to bylo jen o dva km/h nad”. 🙂
No, hlavně tady po bodovaném přestupku máte záznam v kartě řidiče na doživotí. Vrah si za vraždu odsedí trest, po čase požádá o výmaz z rejstříku a je čistý jako lilie s čistým trestním rejstříkem, ale bodovaný přestupek je takový společenský prohřešek, že pokud se nezmění zákon, tak jediné očištění je smrt…
Stačí trochu upravit zadání a výsledek lze interpretovat úplně jinak. U nás za 15 km/h nad limit zaplatíte tak moc. Ale stačí 2x za rok překročit o 31 mimo obec nebo o 21 v obci a trestem je vedle pokuty i 6-12 měsíců zákaz řízení. To je zase jeden z nejpřísnějších trestů v Evropě.
Oprava, za 15 km/h nad limit NEzaplatite tak moc
za 15 km/h nad limit u nás zaplatíte 40 euro a 2 body, v Německu 50 euro a bez bodů. Při porovnání výše mezd bych tomu „NEzaplatite tak moc“ zrovna neříkal.
Tento zmíněný zákon byl je dni 1.1.2024 zrušen. Tzv. staré „opakované přestupky“ byly zrušeny, a nyní se můžete maximálně vybodovat. Takže již nelze dostat zákaz řízení například za dva 2 bodové stejné přestupky. V případě Vašich zmíněných rychlostí dostanete 4 body, ale nikdy ne zákaz řízení. Maximálně se můžete vybodovat tím, že dosáhnete 12 bodů. V případě přerušení rychlosti v obci nad 41 km/h a mimo obec nad 51 km/h už je to jiná, to je 6 bodový přestupek, a tam je již možné získat zákaz řízení v přestupkovém řízení.
To jsem nevěděl. Díky za poučení.
+40 v obci a +50 mimo obec už je ale zcela nepřiměřená rychlost, nelze po ostatních požadovat, aby tohle předvídali. Tady jsou „papíry v čistírně“ naprosto vpořádku.
Jó, to by měli vědět hlavně v jedné moto straně a jít příkladem…
Myslíte tu stranu co nikdy nebyla u kormidla a nemohla tak ovlivnit žádný související zákon nebo vyhlášku ?
Ale demokracie není to, že si změnu zákona vymůžu neustálým porušováním jsoucích zakonu.
Stačí nevšimnout si začátku obce na dálnici a už máte +50. Naštěstí dnes už snad taková past nikde není, ale chvilku byla na D1 u Prahy.
Podobně omezení před prací na silnici na dálnici, občas je 80 hodně daleko napřed. Třeba byla na D10 před Kosmonosy. Přes den byly někdy dlouhé kolony, ale o půlnoci těch 80 nejel ty dva kilometry nikdo.
Těch zapomenutých 30 u dodělánych prací jsem viděl hromady. 7O pryč 50 pryč…a rázem je z vás pirát silnic protože z 90 to tak.snadno nezahaltujete….
A přitom by stačilo výši pokuty za překročení rychlosti odvodit od pořizovací ceny automobilu.
Jistě, takže abych měl „pokuty za pusu“ tak stračí mít starý krám… to je vynikající motivace jak mít ještě víc starých popelnic!
Me by tam být i nějaký neškálovací základ.
Každopádně u způsobených nehod je docela jasné, že za dražší auto zaplatíte víc.
se kterým se na silnice ani nedostaneš, protože EURO6
V ČR tohle nikdo nikdy omezovat nebude. Na stará auta si nedáme sahat.
A co emise na STK ?? To myslíte že jde odkud ty předpisy???
jste si jist, že emisní normy platí zpětně a tudíž nelze provozovat … Regionovy, protože nesplňují EURO V nonroad?
Perfektní, jezdím Dacii 👌🙂
Víte co pracuje u sboru ?? To byste po nich chtěl, aby si dělali odbornou způsobilost na odhady cen vozidel ?? Vy se nesmíte dostat do parlamentu, to by byl v zákonech pěkný ….
Pěkně hloupé. Dnes mě v Hýskově předjízděl maník na radaru (co nevybírá pokuty) měl 85km/h v obci. Takto projel celou obec. A frajer jel v rozpadlé feldě. Ta má hodnotu tak -1000 Kč dnes. Takže mu dáte pokutu jakou? Ještě by mu policista zaplatil.
Žádnou, vozidlo odstavit a prase zabít.
Jestli ono to nizke procento bouranych aut v servisech v zapadni Evrope nebude spis tim, ze se takova vyvazeji na vychod. Ta mapka vypada celkem jednoznacne. Jinak me prekvapuje, ze ve Slovinsku pry jsou vysoke pokuty za prekroceni rychlosti? Mozna teoreticky, ale krome par stacionarnich radaru na znamych mistech se nemeri? Protoze 15km/h nad limit je tam standard.
Také záleží, co je zdrojem dat. Např. u nás je běžné pojištění se spoluúčastí 1-5 tis. Kč a poměrně nízkou penalizací za uplatnění pojistky. Kdekdo dává na pojišťovnu každou drobnost.
V některých zemích uplatnění pojištění vede k zásadnímu navýšení pojistného, někde je zase povinnost volat ke každé nehodě policii (a ta rozdá pokuty), a tak se vyplatí si menší škody opravit mimo záznam.
Navíc v mapce vůbec nejsou údaje k Itálii a Řecku. Tam jsou různě pomačkaná auta běžný standard.
Ne, prostě se u nás víc bourá. Pořád jsme skoro na dvojnásobku průměru EU, skoro celý „východní blok“ je na tom podobně.
U nás se řidič bojí především bodů, resp. jejich postupného nasbírání s důsledkem vybodování. Ale rád machruje. Je faktem, že jízda na piráta nebo agresivního vymaštěnce dotyčné až tak finančně nebolí. I proto, že dohledový orgán nestíhá (má málo lidí), nebo můžeme spekulovat, že pracuje neefektivně, metodami zamrzl, zjednodušuje si práci… Hned mám pro ně tip: 2x v týdenním rozmezí jsem teď jel po „silnici smrti“ I/38 a na tom samém místě (Přední Hlínoviště), kde je kvůli mírnému esíčku a pár chalupám zákaz předjíždění, plná čára a sedmdesátka, mě předjel magor s vytuněným kouřostrojem snad sto pade, podruhé to byl… Číst vice »
Tak já jezdím zásadně pouze v limitech a tancující „vzteklouni“ včetně řidičů Regiojetu a Flixu jsou mi u zádi. Můj tempomat čidla dozadu nemá.
Na blikání jsem zvyklý, občas někdo drsnější to bere i přes houkačku. Ani tak můj tempomat ale nepřesvědčí…
Poslední pokuta za rychlost v roce 2013 obec Krupá na silnici I/6, 62 km/h (jsem si nevšiml, že z kopce mi auto přestrkalo tempomat), 300 Kč.
Doufám že tempomat za obcí si nastavíte na 90 km/h. Jinak by to troubení bylo oprávněné….
Na 95 km/h, což je 93 km/h skutečných.
To záleží kolik pojede. Pokud 70, nemůžete říct nic, neboť 90 je maximální, ne přikázaná. Troubení je např. v Německu bráno jako projev agrese za volantem (to samé vulgární gesta), samozřejmě při přistiženi pokuta
Nejlepším trestem by za závažná nebo často opakovaná provinění by bylo jednoduše doživotní pozbytí způsobilosti k držení řidičského oprávnění. Když se někdo na silnici neumí chovat, tak prostě jezdit nebude.
Bude-li pachatel uznán nesvéprávným, tak o řidičák přijde automaticky.
Klasika. Ve vÿběru peněz od hříšníků jsme nejslabší, zatímco v počtu vraků na silnicích premianti.
Nejčastější nehoda (a poškození vozu) je při parkování. Což se může stát i vozu z prototypové série, na trhu ještě nedostupném.
Nicméně tam málokdy dosáhnete takovou škodu, aby bylo třeba volat policii a tak se takové nehody ve statistice vůbec neobjeví…
To je samozřejmě pravda. Ani pojišťovna to mít nemusí, pokud to „odřel o pangejt“ a opravu zaplatil ze svého.
Stav infrastruktury horší než na západ od nás. Tak bychom mohli, alespoň lidí více trestat, nebo něco takového bych čekal, ve stylu: mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky.
Projel jsem Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko a silnice jsou všude stejné. Jenom na Slovensku jsou o něco horší.
V Polsku mi přijdou silnice mimo obec při jízdě v noci lépe značené než v ČR.
Dostavěnost dálniční síťě, obchvatu atd. není na stejné úrovni jako na západě.
Tak to asi jezdím po jiném Rakousku, ačkoli i tam samozřejmě sem tam něco rozbité je, promptně však opravují. Nemluvě o lepším značení, zejména tam, kde se něco připojuje nebo odpojuje, jakož i směrového (navigačního) značení.
Horší silnice určitě Slovensko a stále Středočeský kraj „dál od Prahy“, i přes místy zjevné pokroky, jenom to jde strašně pomalu 🙂
SČ jsou již evergreenem, ale lepší se to 😉
To jako myslite vazne?
Kolik silnic druhe tridy v CR aspon jakztakz odpovida nejakym normam?
Vzdyt to jsou vetsinou jenom formanske cesty z 19. stoleti zality asfaltem!
Srovnejte s tim, jak vypada pomalu kazda druha dvojka v Nemecku, kde to teren aspon trosku umoznuje.
Na zakerne slepej horizont clovek nenarazi, jak je rok dlouhej, u nas veskrze standard. Ruzne prapodivne utahujici se zatacky jakbysmet.
Ono obecně vymáhání zákonů mi přijde dost chabé, ve vyspělých zemích totiž měšťáci jen tak neprojdou kolem aut parkujících na chodníku.
A ty pokuty máme objektivně nízké, země jako Švýcarsko nebo Finsko mají pokuty progresivní: je nějaký minimální limit a člověk co má vysoké příjmy dostane i vyšší pokutu. Takový systém mi jako jediný přijde fér – pokuta podle výše příjmu totiž „bolí“ každého stejně, a bohatý se tak nemůžou ze svých prohřešků za pár korun vyplatit.
Jak tohle ale funguje, když někteří lidé příjmy různě „optimalizují“. Ale možná, že to tak v daných zemích nemůžou dělat.
Např. podnikání si můžete v jakékoliv zemi EU. A podívejte se na reddit, jak to lidi v vyspělé západní Evropě nedělají 🙂
Tak díky bohu máme úžasný bodový systém a nejde přece o peníze, ale jde o to, že špatný řidič se vyboduje a nejezdí. Perfektně to přece funguje… a že někdo udělá malý přestupek jednou za pár let, to přece taková tragédie není.
A jak to funguje v praxi na místě, když chce policosta hříšníkovi udělit blokovou pokutu? To sebou musí řidič tahat mzdový výměr/daňové přiznání, když je to podnikatel/nájemní smlouvy, když je to majitel činžáku a investor výpis svého portfolia? Nebo všechno posílají do správního řízení, kde se to zjišťuje?
Pokuta ma v prvni rade odpovidat mire spolecenske nebezpecnosti daneho skutku. V normalnim svete se prece tresta vzdy s prihlednutim k danym okolnostem – misto, denni doba, viditelnost, stav vozovky, hustota provozu. Akorat u dane z tachometru se takovyma drobnostma nikdo moc zaobirat nemusi, protoze by to bylo prilis slozite a chudaci pretizeni urednici by museli pracovat… Platit pokutu za prestupek zcela bagatelni, ktery by za normalnich okolnosti jakykoliv soudny organ shodil ze stolu, proporcne podle platu, je predstava zcela utrzena z retezu. Ostatne soudim, ze tento zcela absurdni system plosnych rychlostnich limitu by bylo zahodno prekopat a zalozit je… Číst vice »
Bohužel se tady jede pověra, že při dodržení maximální povolené rychlosti se nehoda stát nemůže. Nejčastější nehoda je při parkování…
zdroj tvrzení, že nejčastější nehoda je při parkování?
To bude obtížné, neboť k nehodám se škodou do 100.000 Kč se policie volat nemusí, takže se taková nehoda v policejní statistice neobjeví.
Nicméně: Nesprávné otáčení nebo couvání je na druhém místě ve statistice nehodovosti. Na prvním místě je nevěnování se řízení.
Dlužno dodat, že po opravdu těžkých nehodách nejde vozidlo do servisu, ale na šroťák.
Mně z této studie teda vychází pouze závěr, že čím bohatší země, tím vyšší kvalita ojetin. Což se dá tak nějak očekávat.
To je zcela přesný závěr. Něco jako: nejlepší je švestková pálenka a proto když pálíte z jablek dávejte pozor, protože kvas z hrušek může rychle zoctovatět.
Už i ojetá auta na tom západě mají kvalitnější, jo? 😄 Co přijde příště, že mají kvalitnější odpadky? 😄