Podprůměrné pokuty za rychlost, nadprůměr poškozených aut. Jak dopadlo Česko v evropském srovnání
Radar v ulici Dubice v Liberci. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Ve výši pokut vedou skandinávské země.
Ve výši pokut vedou skandinávské země.
A přitom by stačilo výši pokuty za překročení rychlosti odvodit od pořizovací ceny automobilu.
Jistě, takže abych měl „pokuty za pusu“ tak stračí mít starý krám… to je vynikající motivace jak mít ještě víc starých popelnic!
Jestli ono to nizke procento bouranych aut v servisech v zapadni Evrope nebude spis tim, ze se takova vyvazeji na vychod. Ta mapka vypada celkem jednoznacne. Jinak me prekvapuje, ze ve Slovinsku pry jsou vysoke pokuty za prekroceni rychlosti? Mozna teoreticky, ale krome par stacionarnich radaru na znamych mistech se nemeri? Protoze 15km/h nad limit je tam standard.
Nejlepším trestem by za závažná nebo často opakovaná provinění by bylo jednoduše doživotní pozbytí způsobilosti k držení řidičského oprávnění. Když se někdo na silnici neumí chovat, tak prostě jezdit nebude.
Klasika. Ve vÿběru peněz od hříšníků jsme nejslabší, zatímco v počtu vraků na silnicích premianti.
Stav infrastruktury horší než na západ od nás. Tak bychom mohli, alespoň lidí více trestat, nebo něco takového bych čekal, ve stylu: mysleli jsme to dobře, dopadlo to jako vždycky.
Projel jsem Německo, Rakousko, Polsko a Slovensko a silnice jsou všude stejné. Jenom na Slovensku jsou o něco horší.
V Polsku mi přijdou silnice mimo obec při jízdě v noci lépe značené než v ČR.
Dostavěnost dálniční síťě, obchvatu atd. není na stejné úrovni jako na západě.
Tak to asi jezdím po jiném Rakousku, ačkoli i tam samozřejmě sem tam něco rozbité je, promptně však opravují. Nemluvě o lepším značení, zejména tam, kde se něco připojuje nebo odpojuje, jakož i směrového (navigačního) značení.
Horší silnice určitě Slovensko a stále Středočeský kraj „dál od Prahy“, i přes místy zjevné pokroky, jenom to jde strašně pomalu 🙂
SČ jsou již evergreenem, ale lepší se to 😉
Ono obecně vymáhání zákonů mi přijde dost chabé, ve vyspělých zemích totiž měšťáci jen tak neprojdou kolem aut parkujících na chodníku.
A ty pokuty máme objektivně nízké, země jako Švýcarsko nebo Finsko mají pokuty progresivní: je nějaký minimální limit a člověk co má vysoké příjmy dostane i vyšší pokutu. Takový systém mi jako jediný přijde fér – pokuta podle výše příjmu totiž „bolí“ každého stejně, a bohatý se tak nemůžou ze svých prohřešků za pár korun vyplatit.
Jak tohle ale funguje, když někteří lidé příjmy různě „optimalizují“. Ale možná, že to tak v daných zemích nemůžou dělat.
Např. podnikání si můžete v jakékoliv zemi EU. A podívejte se na reddit, jak to lidi v vyspělé západní Evropě nedělají 🙂
Tak díky bohu máme úžasný bodový systém a nejde přece o peníze, ale jde o to, že špatný řidič se vyboduje a nejezdí. Perfektně to přece funguje… a že někdo udělá malý přestupek jednou za pár let, to přece taková tragédie není.
A jak to funguje v praxi na místě, když chce policosta hříšníkovi udělit blokovou pokutu? To sebou musí řidič tahat mzdový výměr/daňové přiznání, když je to podnikatel/nájemní smlouvy, když je to majitel činžáku a investor výpis svého portfolia? Nebo všechno posílají do správního řízení, kde se to zjišťuje?
Mně z této studie teda vychází pouze závěr, že čím bohatší země, tím vyšší kvalita ojetin. Což se dá tak nějak očekávat.