Tři čtvrtiny státních slev projezdí děti a studenti, ukázala ministerská čísla

Cestující FlixBusu. Autor: FlixBusCestující FlixBusu. Autor: FlixBus

Ministerstvo dopravy poprvé odtajnilo rozdělení kompenzací dopravcům za povinné slevy podle skupin cestujících, kteří mohou cestovat levněji. Vyplývá z nich,

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
adr

Vhledem k tomu, že spousta regionálních vlaků jezdí poloprázdných, tak bych jim dal ještě větší slevu. Tam kde jsou spoje vytížené, tak tam bych slevy nedával žádné. Každopádně lepší lidi ve vlaku jak v autech na silnicích.

Nosek Martin

K těm slevám pro studenty … včera dopoledne jelo z Kolína do Chvaletic 49 tých takyvistů … pouze dva (!) měli platnou jízdenku. Ze zbývajících 47 bylo pět jízdenek ze včera, takže neplatných … 3 elektronické jízdenky bez průkazu, takže neplatné … 4 elektronické jízdenky platné od 13:42, takže neplatné … zbytek zcela bez jízdenky … a ještě se všichni hádali a cítili hrozně dotčeni, že si ji musí koupit případně koupit znovu … kromě těch prvních dvou lidí všechno na Babišenku :-/ … asi si o nich opravdu nemyslím nic fajn 🙄

PetrN

Aktivisté jsou sebranka sama o sobě, být váma, ještě jim napařím pokutu za to, že se po nástupu bez platné jízdenky hned nehlásili u průvodčího a ještě se hádali 😀

Novotny

Kdyby se ponechala jednotna sleva pro studenty, deti a duchodce 50%, bylo by to optimalni reseni. Zaroven bych zrusil jakekoliv dalsi slevove karty jednotlivych dopravcu, celkove zjednodusil system jizdneho a zasadne zlevnil jizdne pro vsechny cestujici v ramci Jednotneho tarifu pro celou CR, pro kazdeho dopravce, ktery jezdi v ramci zavazku kraju nebo statu i pro lidi ve veku 18 az 65. Napriklad tarif 1kc za 1km. Prijde mi to slozite mit pak v dusledku zachovani jakychsi bonusu nekolik slevovych karet kraju a nekolik karet dopravcu a x aplikaci na nakup a rezervaci jizdenek, mistenek. Dopravci jsou nyni placeni nadstandardne… Číst vice »

Zbyněk

Takhle to vůbec nebylo! Slevy byly úplně jinak nastaveny než píšete, děti jely za polovic 6-15, to jo, ale žáci měli slevu pouze na jednotlivém jízdném mezi domovem 62,5% z obyč. jízdného. Nejpotřebnější penzisté z venkova, kde je ještě nedávno slevy žádné nebyly a jezdily za plné jízdné. Bonusy a slevové karty? Tam záleží na objednatelech dopravy, když jim dají za povinnost, že nic takového na jimi objednaných linkách nechtějí, tak tam nic takového platit nebude. Ale jako pracující také jistě nechcete dát majlant za dopravu a mít vyluxovanou peněženku, za základní povinnou službou krajů ze zákona. Lidé, kteří opravdu… Číst vice »

LKB

Predesilam, ze jsem pracujici a zadnou slevu nemam. 1) Myslim si, ze nejaka sleva pro seniory je nutna, pak nepozaduji takove zvyseni duchodu, jako by jinak pozadovali. 2) Nastaveni % slev u nekterych skupin studentu bych podrobil vyrazne zmene dolu napr. na 50%, resp. overil ucelnost soucasnych vysokych % slevy. 3) Uvolneni slevy pro cesty i mimo trasu bydliste – skola napomaha vetsi integraci socialne vyloucenych studentu ZS, SŠ i VS do spolecnosti, coz drive nebylo (urcita cast jich je). 4) Kontrola systemu statnich slev mi prijde zjevne nedostatecna. 5) Zamezil bych refundaci cestujicim zaplacene castky, to mi prijde jako… Číst vice »

Miropiro

Pokud jde o slevy, všiml jsem si, že sleva 75 % byla poskytnuta i na včerejším vlaku z Brna na Pernštejn 🙂 Já platil 100 Kč, přítelkyně 25 Kč jakožto studentka 🙂

Pavel

Předpokládám, že popisujete jízdu historického vlaku z Brna na Pernštejn? U této akce mne spíše naštvalo, že kvůli jízdě historického vlaku musely být normální vlaky nahrazeny autobusy. Což v minulých letech nebylo.

Akcie na doručitele

Když jsem pod článkem „Státní slevy za miliardy…“ navrhoval, aby slevy dostali jen studenti do osmnácti let (a důchodci), byl jsem osočen diskutéry „Vašek“ a „Jiří“, že slev ponejvíce využívají penzisté. A mně jakožto člověku jezdícímu vlakem jednou ročně (ve skutečnosti zhruba 450 jízd ročně) to stejně vysvětlit nelze. Kde jste teď, kecálkové? Vašku a Jirko, vylezte z potkaní nory, já vás stejně vidím, zmoklé slepičky.

Lech Malý

V osmnácti je středoškolák ve druháku nebo ve třeťáku, co to třeba spíš vázat na nějaký ISIC nebo tak něco?

Nosek Martin

V osmnácti ve druháku? A kolikrát tak propadl?

Lech Malý

Tak určitě dvoumístné procento žáků nastupuje do první třídy s odkladem, (pokud máte někdo přesný údaj sem s ním) plus je devátá třída. Čili maturita ve dvaceti je dnes běžná a není k tomu třeba ani propadnout. Za co ty mínusy? 🙂

Obtloustlý Travolta

Socialiismus na silnicích je třeba něčím, zcela logicky, vyvážit.

Dalibor

jakže se ten bájný socialismus na silnicích projevuje?

Paja

Vzhledem k tomu, že studenti a žáci měli slevu vždycky a celkem velkou … pokud se pamatuju tak ČD dávaly asi 40% a ne uváděných 25%, tak by bylo zajímavé zjistit jestli se dramaticky zvýšil počet jízd a tedy i dotace na tuhle skupinu (teď neuvažuju o té absolutní výši, ta vzhledem k jiné výši slevy samozřejmě jiná bude)

Zbyněk

Ale z jak astronomického jízdného se sleva počítala a počítá? Ujedu 15-20 stanic a budu platit obyčenou zákaznicou 2500Kč na měsíc. Někteří studenti už díky tomu nemusí bydlet na internátech a dojedou domů. Všude nejezdí ČD, u různých dopravců vůbec žádné slevy nebyly nanejvýš domů a do školy nebo ZTP.

Karl

Děti a studenti mají mít slevu jen na cestu z místa bydliště do školy, maximálně s mezibodem intr, všechno ostatní je jen učí, že bez zásluh dostanou všechno.

Alex

Píše někdo, kdo asi děti nemá..chlapce, poznáš to.

Dalibor

děti mám, 2, s Karlem plně souhlasím. sleva má být z bodu A do bodu B, aby se umožnilo dojíždění do školy. Nikoliv tak jak nyní kdykoliv kamkoliv a kolikrát chcete.

Vorech

Plne souhlasim

Zbyněk

A kde je názor těch co se slevami souhlasí? V krajích jako je Vysočina dále kraje s nedopečenými IDS a v krajích s nevýhodným zónovým tarifem to moc pomohlo. Jsou zde propastné rozdíly v cenách za měsíční dojíždění. V kraji, kde platí pásmový nebo zónově-relační tarif zaplatím za dojíždění něco málo přes tisícovku na obyčejném časovém jízdném a se slevou cca. 270 – 390Kč. Průměrná cestovní vzdálenost na takto drahou jízdenku je 40 – 50km. V krajích se zónovým IDS nebo bez IDS se sumy pohybují od 2000 tisíc výš za obyčejné měsíční až do závratných jednotek tisíců za měsíc.… Číst vice »

Zbyněk

To je pravda. Ale když nikdo nic neudělal, to máte těžké. Rozpočet nafukovací není. Pro některé kraje je mobilita jejich obyvatel pouze okrajová záležitost i když je to jedna z jejich hlavních povinností ze zákona, ale zákon už neřeší dostupnost a to jak finanční tak funkční. A jak kdysi jeden hejtman říkal něco ve smyslu že obyčejným lidem nebude platit dopravu nebo tak něco..

Zbyněk

Za neschopnost některých krajů by celkově všichni cestující neměli doplácet. Uvidíme co přinese nový celostátní zónově-relační tarif. Slibují, že si budu moc přikoupit jiné druhy dopravy. Ostatně by bylo zajímavé zda-li mají IDS vliv na státní slevu. Tam kde IDS není jezdí určitě většina lidí jen s tou slevou, ty data ale nikdo člověku neposkytne.

Dáda

to znamená, že neschopnost regionu, neschopnost samospráv je kompenzováno plošným slevomatem, který drancuje státní kasu…Nejsem si úplně jist, ale toto nevypadá jako systémové řešení. Slevy mají umožnit sociálně slabším (studentům) pravidelne dojíždět za vzděláním, nebo jiné skupině (důchodcům) jet za rodinou, lékaři službami atp. Není to systém na kompenzaci nesystémového provozu a organizace dopravy některých regionů.

Zbyněk

To neříkám, že to je systémové, ale jak jinak tak výrazně těm co nemají jinou možnost mobility umožnit přepravu? Nemůžu za to, kde žiju.

Dalibor

on vás někdo pod výhružkou smrti či jiného násilí nutí bydlet tam, kde vám to nevyhovuje? nezdá se vám to jako protimluv? já teda bydlím tam, kde chci bydlet.

jirka

chtěl bych bydlet jinde a jinak ale bohužel nějak na to nemám, i když prodám dům, auto , a všechny věci co mám
nebudu mít ani na garáž v místě kam bych chtěl

Roman Svačina

V Polsku schválili 0 % daň z příjmu pro pracující do 26let. Sice nemají tak levné cestování, ale třeba by se lépe platila hypotéka/najem. Tomu říkám podpora mladých. A né 75% slevu na jizdnen. Když i tak u LE vyjde i po slevě jízdenka ve špičce dráž, než před slevami.

BoH

Ono to sice na první pohled vypadá dobře, ale proč je zvolena hranice 26 let? Je to proto, že průměrní studenti ukončují svoje vysokoškolské studium. Jen při takové studiu je skutečně velice těžké zvládat kvalitně studia a zároveň „full-time“ job. A pokud někdo má brigádu, stejně téměř žádné dlaně neplatí. … Upřímně mi přijde, že toto gesto v Polsku má spíše za cíl vyhnat studenty ze škol, aby začali pracovat. Ale je to jen můj soukromý názor.

R2R2

Budou volby. PiS zkousi ziskat dalsi skupinu volicu, mezi mladymi zatim nejsou prilis popularni. Jinak mam podobnou obavu jako vy, ze to bude mlade castecne odrazovat od studii.
Oficialne to bude zduvodneno priblizne tak, ze je potreba podporit mlade v zakladani rodin, v hledani prace a udrzet je doma, hodne Polaku totiz vyrazi za praci do zahranici.

Roman Svačina

A výjimkou 4 poslanců to schválili všichni, i opozice

Paja

Zvyšování důchodů taky vždycky podpoří všichni, nikdo nechce být „asociální“.

Roman Svačina

BoH. Taky mě napadla tahle myšlenka, že jde o to vyhnat mladé z VŠ. Ale většina stejně končí maturitou a kdo jde na VŠ tak většinou v prvním semestru skončí. A zkouší to na jiné VŠ. Spíše bych se přiklonil k tomu, že se jedná o dobrou věc..

BoH

Nejsem sice příznivec 75 % slev, nicméně právě spíše podpora cestování studentů mi přijde smysluplnější, protože se může jednat o motivaci pro sociálně slabší studenty. Naopak osvobození od daní mi naopak přijde jako demotivující faktor vůbec na vysokou školu chodit. A přestože opět nejsem zastánce toho, aby všichni měli tituly, tak si myslím, že celkově pro společnost je lepší podporovat zvyšování vzdělanosti, než je spíše tímto způsob od studia odrazovat. Ale je to jen můj názor 🙂

ondra

Kdyby předposlední věta měla být pravda,pak to není vůbec marný nápad. Však i u nás se za ministryně Buzkové rozbujelo to ,že na VŠ vzdělání má nárok kdekdo bez ohledu na schopnost ho obstojně zvládnout. Pak se vymýšlejí obskurní VŠ obory a dodnes jsme z tohohle systému nedokázali vystoupit

Poudy

Jenže to je právě ještě asi 10x větší blbost, než tahle Babišova sleva na cestování VD.

Černokněžník

Bez jakýchkoliv politických sympatií a „nesympatií“ si myslím, že 75% sleva měla být pouze pro lidi v důchodovém věku a držitele ZTP průkazu. Dětem a studentům do 26 let tato sleva měla být nastavena pouze na oranžové průkazce, jak tomu bylo u dřívější slevy pro cestování do školy… Nechápu, proč by vysokoškoláci z Ostravy měli jezdit na víkend chlastat do Prahy a naopak…

Milan

V prve rade nemela byt zadna narizena sleva. Penize vam mely zustat v penezence a vy si mate koupit co chcete

os.ka.rek

Samozřejmě, důchodci totiž potřebují jezdit každý den.

Rtep

To máe pravdu. Zároveň ale není ani ten sebemenší důvod, proč by tyto slevy měli mít důchodci. Pochopil bych možná 20 až 30 procentní slevu. 75% je ale pouze kampaň agenta Bureše, nic víc.

Paja

No taky může být otázka proč má mít takovou slevu někdo kdo má (garantovaný) příjem, když lidé bez příjmu slevu nemají (nebo nemají mít podle vás).

PetrN

A proč by to tedy měli mít důchodci?At mají MHD zdrama, příměstské busy z vesnic za doktory a do obchodu.Platit jim výlety?Proč jako ??

Petr

A kdo je těch zbývajících 2,361%?

Petr

Děkuji za odpověď.

-TR-

Nevidím důvod, proč by slevy pro studenty měly být poskytovány v takové výši. Jednak to zatěžuje státní kasu, jednak je mezi studenty Babiš nejméně oblíben.

Pokud Babiš bude poskytovat slevu 75 % pouze důchodcům, ušetří se a Babiš bude mít zhruba stejné množství voličů jako nyní. Pro Babiše by takový krok měl i další výhody – méně lidí pojede na akce Milionu chvilek v listopadu, dále bude méně lidí blokovat elektrárnu v Chvaleticích.

Kinov

Tak původní záměr byl motivovat mladé k využívání veřejné dopravy, což je podle mě správné, ale sleva 75% je až příliš štědrá pro skupinu 18-26let. Co ale stále postrádám, je motivovat vícečlenné skupiny tak, aby se cesta veřejnou dopravou ve srovnání s autem vyplatila i pro cestu dvou a více osob.

jan

taky si myslím, že 50% by studentům stačilo.

Kinov

Dal bych jim 25% jako základ pro jednotlivce, ale dál progrese výše slevy podle počtu cestujících pro dva, tři, čtyři a více. Obdobně jako klesá cena u cestování autem v přepočtu na osobu, stejně by to měla reflektovat i veřejná doprava a to nejen u studentů.

Milan

A nejakyho urednika k tomu ktery by stanovoval pruzny vzorecek podle hladiny vytizeni dopravy hm 😉

Milan

A proc by mela byt nejaka sleva pro studenta a zato jeho otci zebrat na vyplate? Nebylo by ferovejsi aby toce od rodiny mel v penezence a rozdodl se jak budou jeho deti cestovat? Kolo kolobezka letadlo vlak bus nebo taxi

BoH

“ jednak je mezi studenty Babiš nejméně oblíben.“ // Tady podle mě nejde ani tak o ty studenty, jako o jejich rodiče, kteří jim cestování bych řekl velice často ještě platí…

-TR-

Dobrý postřeh. Rodiče by v tom případě měli mít koule a měli by odstřihnout své děti od peněz. Ať se ty děti starají o sebe samy, se vším všudy.

A už se těším na kádrováky z kavárny, co mi budou nadávat do koblih 😀

Dalibor

to víte taková kobliha ke kafi….mňam!

Antonín

Opravdu bych nechtěl, aby mě léčil lékař, který si na své živobytí musel při studiu vydělávat, či jaderné elektrárny řídili inženýři, kteří se spíše než studiu věnovali vydělání peněz! Myslete, studium VŠ na velké části oborů vyžaduje tzv. olověný zadek – pokud nechápete, znamená to sedět na židli a studovat a studovat a ne si někde vydělávat. Tedy z toho plyne povinnost rodičů své děti živit. Dokud nebudeme mít plně vzdělané lidi, ale jen polovzdělance, či nevzdělance, západní plnohodnotnou zemí se nestaneme a pořád budeme spíš patřit k „východu“, a to já nechci.

jirka

vystudovaných tu už máme v republice dost, ale dělat nemá kdo, stačí se podívat na inzeráty kdo a co se schání za profese.

Dalibor

chtelo by to žákovský/studentský jízdný jak bývývalo – ze stanice A do stanice B, aby mohl student levně dojíždět. (tak jsem dojížděl do školy já). Nechápu přoč by měli mladí mít slevu i o prázdninách, nebo když jedou za zábavou, na výlet. Z dnešního stavu mám pocit značného zneužívání výhody, která by měla být primárně určena k tomu, aby se umožnilo mladým cestovat za vzděláním bez extrémní zátěže pro rodinný rozpočty.

Jirka

Souhlasim, zakovske jizdne pri ceste do a ze skoly je v poradku. Davat pul miliardy mesicne z kapes nas vsech na to, aby si lidi trajdali vlakem „zadarmo“ je naopak naprosta nehoraznost. V situaci kdy CD vraci na trat kozenkove vagony, protoze nemaji penize na jejich rekonstrukci bych ty penize investoval jinam. Navic se mi fakt nelibi, ze ja jako cestujici jedouci za plny tarif se nasledne do vlaku nevejdu, ci musim sedet na zemi protoze mista blokuji slevari. Zadna sleva totiz neni zadarmo a ze tady nekdo rika, ze cestovani vlakem v CR je drahe? Podivejte se do okolnich… Číst vice »

Václav

Zajímalo by mne, jak se ten poměr mládež -senioři změní o prázdninách.

Kinov

Ten poměr odpovídá realitě, v některých spojích bývá rozdíl v poměru stuenti vs. důchodci ještě větší, cca 9:1. Možná by stálo za úvahu snížit výši slevy studentům >18let. Domnívám se, na základě pozorování jejich stylu, že mladé cestující nedostatek peněz rozhodně netrápí.

hoholu

„Domnívám se, na základě pozorování jejich stylu, že mladé cestující nedostatek peněz rozhodně netrápí.“
Tak to jste pozoroval jen jednu polovinu z nás, mně samotnému slevy (byť s nimi moc nesouhlasím a spíš bych uvítal návrat Žákovské slevy z bydliště do školy)pomohly, mohu jezdit relaci Praha-Brno častěji

Radovan Komínek

Cca 600 miliónů měsíčně. Ještě Vám někomu vadí regionální letiště?

Milan

prictete k tomu dotace na vlacky krajem a dotace min dop a vysledek bude 1500mio mesicne 😉

Marian

Soupravička se teď nepodepisuje Kraul, ale Milan? 😛

Tomáš Záruba

Neboli proto, že se nakupují řecké a italské (atd) dluhopisy, tak prakticky jakýkoli jiný (neboť obvykle řádově levnější) nesmysl nemá cenu řešit? 🙂