Strojvedoucím už od devatenácti, schválil slovenský parlament
Strojvedoucí v lokomotivě řady 151. Foto: Michal Chrást
V EU je minimální věk pro práci strojvedoucího 20 let.
V EU je minimální věk pro práci strojvedoucího 20 let.
No jo, prostě lopaty od volantu (jak o sobě říká autíčkář pan Ing. Tomeček, který jezdí Dakar)
Akorát nevím jak výstižně definovat činnosti lopaty od volantu 810, co jezdí solo na trati, tudíž se nemá jak srazit s jiným vlakem. „Podrž to … víš co, radši na to nešahej, … no, radši už běž“….
Wo nix ist, geh zum Bahn oder zum Post.
Jak je vlastně na Slovensku organizován výcvik strojvedoucího? Nějak mi těch 19 let nechce dávat smysl…
9 let základní školy + 4 roky školy střední je 19 let. A výcvik k tomu a je adeptům 20 let…
U nás to vychází, nejdříve jsem dal Doplňkové osvědčení novostrojvedoucímu když mu bylo dvacet let a tři dny. Čekat nemusel.
Protože učňáky jsou jen na 3 roky.
s maturitou?
Maturita není potřeba pokud je vyučen v technickém nebo elektro oboru.
Bývávalo
Spíše je to vše na zamyšlení, proč mladí nechtějí na železnici a raději tedy přijmout z řad manažmentu opatření,jak zvýšit kvalitní zájem o tuto profesi, než snížením věku nahánět chybějící kvantitu lidí.
jednak mnohdy špinavá práce,pak nástupy a konce,předpisy,školení,přezkoušky..jednou nohou v kriminále..atd..
A nebo jako JMK se ze strojvedoucích snaží dělat uklízečky, s dlouhýma soupravám jezdit bez čet, atd….
Když přijdeš, tak tě nikdo neposadí na Pendolino. Ale do nějaký starý potvory. Tam je to jen v létě pracovní prostředí jedna báseň, pak ty nástupy do práce a často i ta pracovní doba. Vem si, že dostaneš 810 a budeš hoblovat nějakou lokálku, kde 20 minut pojedeš a pak 2 hodiny budeš čekat, to je ubíjející a vyhlídka, která v moc lidech asi nadšení nebudí. K tomu bez praxe v začátcích dostaneš to co v Lidlu u pokladny.
Ono být v práci 15h, kdy máte zaplaceno jen 9 hodin, a to těch 9 hodin potkáváte sami sebe, je opravdu úžasný – to raději lokálka s 2h pauzama
Toto situáciu neporieši, možno to pomôže zopár kondidátom čakajúcich na dosiahnutie veku, ale tých bude rádovo jednotky. Plošný problém je inde a to hlavne v záujme o tento typ práce
Záleží přeci také na tom, jakou lokomotivu řídíš, strojvůdce Šinkansenu nebo TGV je něco jiného než strojvůdce nějakého skřápu, a ještě po špatných dopravních cestách. Takže nejde jen o kvalitní kampaň. Železnice by musely mít také větší prestiž, ale tu na Slovensku asi nemají. A SKORO VŠECHNO JE VŽDY V PLATECH. Jinak mi nevadí, že to řídí 19-ti letý kluk, ještě nemá tak poškozený mozek alkoholem, jako starší pracovníci, kteří musí pořád hledět na alkohotester, aby přišli alespoň do práce střízliví, nebo téměř střízliví.
Ty budeš vykropenej asi neustále, vzhledem k tomu , co tu píšeš za kraviny. Přijdeš to říct do očí chlapům na fírcimru , co jezdí bez průseru desítky let a nikdy neměli problém s alkoholem ve službě ? Bys letěl , že bys vymetl futra prvních topírenskejch vrat, šmejde..
Jenže kolikrát starej střep, kde člověk si s řadou závad pořadí sám, je mnohdy lepší, než moderní krám, kterej často nejede kvůli naprostý blbosti
fíra na Slovensku má stejný plat jako posunovač ČD cargo. 🙂 Řekl bych že v tom je zakopaný pes personální krize.
Nevím o tom nic, ale posunovač má výplatu 50 000?
Za 250 h.mesičně ano.
piše se tam nastupní plat cca 29 000 kč, to je o trochu méně než plat posunovače u ČD Cargo.
Jo, ale zase fíra v Česku má mnohem nižší plat než posunovač DB Cargo.
A nedostatek fírů v česku sice asi je, ale ne zas tak obrovský, jako by se dle výše platu posunovače DB Cargo zdálo.
Něco mi říká, že toto jejich personální krizi taky nevyřeší.
Bojovať proti nedostatku zamestnancov tým, že znížite vekovú hranicu možného nástupu do výkonu práce, je naozaj úsmevné. Ak Vám chýbajú ľudia, tak na trhu práce zrejme robíte pravdepodovne niečo zle. 1140€ brutto pri nástupe? To je v kurze, alebo nebodaj po kurze ako hotový rušňovodič iba bez skúseností? Ja dúfam, že v kurze. Pretože robiť rušňovodiča za 780€ netto, keď iba 600€ už dnes v takej Bratislave dávate za nájom na jednoizbák. Tak neviem no. Ale áno zníženie vekovej hranice vážená NR SR určite pomôže. 2000€ brutto pri skúsených rušňovodičoch je naozaj málo. Mať skúsenosti, naozaj čo to najazdené, byť… Číst vice »
Ták všetci prívrženci barvičkovača, Mirela a odporcovia ETCS (prípadne aj očkovania), potrebujeme vás, ste tú vítaní, čaká vas balkánska infraštruktúra, potr 10 km/h, sťahovačky, výluky, minimum tratí s prenosom kódu a nižší plat. (trati Bratislava-Žilina sa vyhnite, je tam ETCS 🙂
Nie, radšej orať na poľu, ak sa s busom zraziť!
Zabudol ste vypnuté priecestia. 🙁
Myslíte tu prehistorickou L1, kde i když vidíte na návěstidle volno, tak Vás víc, jak 40km/h nepustí?
Kolik je u nás u strojvedoucích povoleno dioptrií? Mám +3,0 (levé) a +2,75 (pravé). Díky.
Do divadla hledají Bystrozrakého,tam můžeš uspět.
Naozaj neviem, ako skazený človek by som musel byť, aby som sa niekomu smial kvôli zraku. Keď vidíte úplne nevidiacich ľudí, tak sa smejete od podlahy? Mne je pri pohľade na ich osud a pomyslení, že by som nikdy nič nevidel, práveže do plaču.
Fakt vtipné …
Dioptrie nejsou rozhodující (a do blízka už vůbec ne), pokud je s použitím korekčních pomůcek dosažene zraková ostrost u strojvedoucích na lepším oku 1,0 a na horším oku 0,5 (u ostatních zaměstnanců 0,8 a 0,5). Pokud jsou jako korekční pomůcka použity brýle, nesmí jejich sférický ekvivalent přesahovat -5 nebo +8 dioptrií, kontaktní čočky nejsou omezeny.
Tak tomu moc nerozumím, nemyslíte snad u jednoho člověka, že může kombinovat -5 do dálky a + 8 do blízka.
To by bylo dobré upřesnit. Je mi o to, že není dobrá kombinace dioptrií jak do dálky atak do blízka, a to snad ani kontaktní čočky neumí, nebo ano ????
Začíná se vždy s brýlemi do dálky, když se zvětší dioptrie na dejme tomu -5 dioptrií, takový člověk se přes ně dívá i do blízka ( zbytečně mu to na blízkost oddaluje) a oko se snaží to pak přirozeně korigovat, naštěstí ne úplně, ale do blízka je pak zapotřebí těch -5 + 3 = -2 dioptrie, To je nejběžnější případ. To vede k potřebě kombinovaných brýlí, které jsou dnes už běžné, ale u čoček toto neznám. Ideální stav je, když člověk zaměstnaný jako strojvůdce nebo řidič v dopravě brýle vůbec nepotřebuje. Samozřejmě jen jako dodatek, člověk který nemá žádné brýle… Číst vice »
Testy jsou složitější (cylindr, barva, periferní vidění, vidění ve tmě…) a celý to vyhodnotí lékař.
Pokud jde jen o dioptrie, s brýlema většinou ok.
já za ČSD když jsem byl nový jsem na fíru očima neprošel a to mám kolem 1 dioptrie,dneska jsem strasně rád,že to neklaplo.nejezdil bych ani za zlatý prase
Periferní vidění je na našich tratích úplný základ, protože strojvedoucí už vidí předem autobus nebo kamion, který je tak rozjetý, že nebude schopný zastavit.
Zajímavé pak je, že periferní vidění je spíš schopnost mozku než oka.
Oko snímá celý obraz (u každého v trochu jiné kvalitě), ale mozek stejně nemá kapacitu celý obraz tak rychle vyhodnocovat, takže se zaměřuje jen na střed.
A čím výkonnější je ta část mozku která zpracovává obraz (a jinak ten šlověk ani nemusí být moc chytrý), tím větší plochu stihne vyhodnotit a tím lepší má periferní vidění.
Hlavně, že se dnes vyrábí vozidla, z nichž je výhled, jak z tanku – vidíte jen dopředu, ale do stran vůbec
Do dálky vidíte dobře, ale na budíky potřebujete brýle. To nejste moc vhodný uchazeč. Tedy naprosto nevhodný.
Tak není to v tom, kolik má člověk dioptrií do dálky, ale jak přes ty brýle vidí, protože brýle nemusí pokrýt celou odchylku. I pro lidí bez brýlí, by měly být zkoušky zraku na taková povolání velmi přísná, nejen, jak je běžné.
Také armáda ČR začíná poprvé brát lidi z brýlemi, protože brýle už má kdekdo, a vojsko v ČR a nejspíše i v SR také potřebuje nové lidi.
Myslím, že to vyhodnotit nedokážete, a od klávesnice házet věty jako „To nejste moc vhodný uchazeč. Tedy naprosto nevhodný“ je nezodpovědnost.
Přesně! Tohle musí vyhodnotit oční lékař a ne nějaký šmudla z diskuze … Úpřímně se nejvíce bojím právě očních testů. Ostatní (testy) se dá naučit/našprtat. Buď přes vstupní prohlídku projdu nebo ne … Pokud ne svět se nezboří.
Ten aktuální nedostatek je způsoben tím, že více strojvedoucích z trhu práce odchází (než jich tamtéž přichází) z důvody změny pracovního zaměření, nebo odchodu do penze?
Nebo ze země?
Nemyslím si, že to je aktuální stav, ale spíše dlouhodobý.
A za druhé – koukněte na nabízenou mzdu a běžné ceny na Slovensku a je celkem jasno.
(a zdaleka se to netýká jen této profese)
Prostě stav je takový, že človek jak v ČR tak v SR pokud nemá vlastní bydlení, což ale na Slovensku má nejvíce lidí v Evropě, odevzdá plat potravinářským a jiným řetězcům, které si udělaly z naší země dojnou krávu, a za nájem. U nás ceny potravin a jiného zboží rostou tak, že jsme momentálně už předstihli třeba Japonsko. Tak ten problém se skutečně týká mnoha lidí. A za druhé, hlavně ČR tak v o dost menší míře v SR je přezaměstnanost v průmyslu, i v návaznosti na Německo, Pak není dost lidí pro služby a dopravu. Např. v USA, které… Číst vice »
„potravinářským a jiným řetězcům, které si udělaly z naší země dojnou krávu“
ProtioOtázka k zamyšlení – proč je jedním z nejdražších řetězců ryze český Coop?
Pokud projde psychotesty tak pod dozorem klidně, nějak k tomu ty mladé přitáhnout musíme…
Co třeba penězi?
peníze kazí charakter!
Jenda z možností to je. Lepší malé vylepšení, než nedělat nic.
U nás může být žadateli i méně jak 20 let, licence mu však začne platit až při dosažení právě 20 let. Píšu z vlastní zkušenosti 👋
Jak se prosím liší platy strojvedoucích na Slovensku a u nás? Čísla z článku mi přijdou poměrně nízká.
To nelze jednoduše říct, neboť je samozřejmě každý zaměstnavatel nastavuje jinak.
Ale obecně lze říct, že u ZSSK jsou o dost nižší než u většiny českých dopravců. Viz třeba kolik Slováků přivedla Arriva na Vsetín.
Tak mají to přes kopec, do Púchova ze Vsetína rychleji než projet Prahu napříč Metrem.