Strojvedoucích je 10 264, nejvíce od vzniku České republiky
Strojvedoucí, ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Česká republika má aktuálně nejvíce strojvedoucích od svého vzniku v roce 1993. Licenci k řízení vlaků na drahách od Drážního
Licence platí 10 let, takže zpráva, že zde máme nejvíce strojvedoucích od vzniku ČR je irelevantní.
Další žel.nehoda, auto Mini vletělo pod vlak na Semilsku. Nějaká systémová chyba může být i v nás, když se to děje každý druhý den. Proč jsme tak nezodpovědní nedovedu říct, jedna z možností je, že se u nás vypije nejvíce alkoholu na světě. Možná i projektanti, kteří na 1.koridoru nechali úrovňová křížení, mají tak trochu už propité mozky.
Zatímco v roce 2018 bylo za celý rok nehod na přejezdech 170 a zemřelých 33, v roce 2019 bylo nehod ke konci listopadu 175 a úmrtí 37.
Licenci má 10 264 lidí; vzhledem k tomu, že licenci strojvedoucích musí dnes získat každý řidič pracovního stroje (například dvoucestného bagru), řidič drezíny a podobně – ví někdo, kolik je „opravdických“ strojvedoucích?
Tal MUVka se pohybuje výhradně na kolejích a i v provozu a ty novější mají s HV vozidlem dosti společného a je jen prasárna, že SŽ vede strojvedoucí SHV jako řidiče.
Často tady čtu, jak jsou ti mladí strojvůdci špatní, jaké jsou to rychlokvašky a podobně. Ale klobouk před nimi smekám, sám jsem jezdil 2 roky jako pomocník a jak mi cvakal zadek při první samostatné šichtě na Praze Střed na pátečním rychlíku do Kutné Hory. A to jsem už měl jako kandidát- pomocník a na posunu něco odjezděné. A jestli jste si všimli, tak u velkých nehod tito mladí nejsou. Rád jim to předám a popřeji hodně kilometrů bez MU.
Taky spíš nováčky obdivuji. Oni museli se vše naučit a zvládnout v mnohem kratší době než ti staří, kteří měli několik let dílen zácviky a školení. Jsou hozeni do vody a plav. Ono ta kvalita není jen o výcviku ale především o člověku. Znám kolegu co je už v důchodu a nikdy se nenaučil jezdit. Nebyl dobrý strojvedoucí a to jezdil 40 let naopak jsou kluci s praxí do 5 let a jsou to profíci. Buď to v sobě mám (cit pro stroj, odhad, chuť se učit a disciplínu) nebo ne. Řekl bych že někteří by byli lepší než ti… Číst vice »
Strojvedoucích je 10 264, nejvíce od vzniku České republiky…
To by bylo fajn, ale jen v případě, že by byli aspoň srovnatelně kvalitní.
Za posledních 30 až 40 let všichni dělali stejné psychotesty, v posledních letech část jen v elektronické formě – modernizace. Bez možnosti porovnání s požadavky, mezí způsobilosti, máme 10 264 lidí, o kterých nevíme z psychologického hlediska prakticky nic, čeho se chytit. Ani Drážní Úřad nezajímá, na základě čeho přinesete papír, že jste uznán. Některé používané testy nemají ani České normy, přesto je psychická způsobilost zákonem požadovaná, pro jiné profese vnitřním předpisem. Přitom psychologie, psychologie práce a dopravní psychologie je to od toho, aby, když se dělá správně, odhalila rizika a pomohla bezpečnosti provozu. Schválně co by nastalo, když by… Číst vice »
Takže, když někdo udělá s odřenýma ušima základní školu a vyučí se prodavačem, tak to je cesta k tomu, aby byl strojvůdcem a začal vydělávat 40 tisíc ???? Některé učňáky berou i z nižších tříd ty, co chronicky propadali. Nižší nároky už jsou jen na hajzlbábu, pravda ale ta asi nedělá psychické testy.
Doufám, že strojvůdce ano.
Totální nedostatek je i řidičů autobusů, ale snad nedojde k situaci, že vyjde inzerát: Přijmeme řidiče autobusu, ŘP není nutný :):)
U výučního listu je stále podmínka technické zaměření (elektro, strojní, apod…), to jen maturita může být, bohužel, jakákoliv.
Díky za upřesnění.
ještě stavební a dopravní u toho učňáku.
Uváděl jsem to jenom příkladem, však jsem psal apod…
Podmínka ovšem platí poměrně krátce; znám strojvedoucího, který je vyučen jako malíř pokojů… Před lety (=v době, kdy licenci získal) to tak nevadilo…
To máte pravdu, kolem roku 2000 byla taková krize, že brali pomalu i lidi z ulice, před revolucí zas byla povinná maturita (to mi ale přijde přehnané).
No tak je to dost jednodušší než dříve ,ale takhle to nefunguje je potřeba maturita ,nebo vyučení v oboru strojním,elektro,nebo dopravním.Zkouška na licenci je před komisí DÚ a není sranda ,dále musí být psychotesty ,ale třeba i psychiatrické a neurologické vyšetření
Také díky za upřesnění. Prostě zřejmě naprosto rozhodující je psychická schopnost takovou práci dělat. Konec konců u u řízení letového provozu je to stejný princip.
Záleží jestli se bavíme o strojvedoucích celkově nebo jen o licenci. Na vlečku totiž psychologický posudek být nemusí.
No, nevím jak dnes, ale před pár lety jezdili studenti jako tramvajáci o letní brigádě. Vaše jméno je v každé diskusi, máte vědomost, že by nějakou větší nehodu zavinil mladý, nezkušený, špatně vycvičený strojvedoucí, původem propadlík z učňáku? Nemám na mysli třeba projetou ranžírku, ale něco většího?
Já mám za sebou železniční učiliště v tecnickém oboru i dopravní průmyslovku. Pokud nějak radikálně oproti minulosti nestoupla úroveň těchto škol, pak je myslím úplně jedno, kdo se hlásí do výcviku strojvedoucího. Ty zmíněné kvalifikace člověku nedají v podstatě vůbec nic.
No z vlastní zkušenosti vím, že pro praktický život dá více učiliště, jak průmyslovka s maturitou. U maturitních oborů je snad skoro nežádoucí vlastní myšlení, tudíž zapojte to podle schématu co jsem Vám dál a jedeme dál, pak to dopadá tak, že v reálu takový člověk zapojuje rozvodnici, ale neodizoluje kabely, protože mu to nikdo neřekl. A obecně si myslíme, že úroveň spíš klesá, stačí se podívat, kdo všechno se dostává na maturitní obory (podmínky pro přijetí směšně nízké, minimální počet bodů je ještě k tomu součtem všech 3 testů, nebo kolik jich je) a školy nemají moc snahu lemply… Číst vice »
V mém případě učiliště dalo podstatně méně. Úroveň některých kantorů odpovídala úrovni papundeklového baráku učiliště v Záběhlicích…
Třeba na soustruhu jsem se naučil trochu na průmce, učňák ani tu možnost neměl.
Já zas mám opačnou zkušenost, 2 roky na učňáku daly víc, jak 3 na maturitním oboru. Ale co bych chtěl, když dílny byly 2 hodiny v týdnu jednou za 14 dní, to šance se něco kloudně naučit (oproti týdnu na učňáku) je opravdu mizivá. Ano asi v teoretické rovině mě v některých věcech převýšili, ale třeba koupelnové normy jsem zas lépe znal já. To samé placená x neplacená praxe ve firmě. Navíc jsem se setkal i s přístupem maturanta, že on tam nic dělat nemá, že se má jen dívat. Nechci házet všechny střední do jednoho pytle, věřím, že existují… Číst vice »
Víte, musím se přiznat, můj výcvik probíhal v svoji dobu také z pohledu starších kolegů nestandardně. Přesto jsem požadavky doby splnil jezdil. Všíchni o tom mlčí, mlží, vymýšlíme opatření. Když upravuji podmínky výcviku, musím adekvátně upravit také podmínky samotného výběru, tak, abych věděl, že vybraný jedinec má na to, aby nastavený výcvik zvládl. Jedince, jako uchazeče o licenci k řízení drážního vozidla podrobujeme výběru na základě způsobilosti a to jak zdravotní, odborné a psychické. Zdravotní má pevně dané meze, hodnoty, které je nutné splnit napříč posuzovanýni otázkami, jste s hodnotou pod mez, pak máte smůlu. Odborná, má pevně stanovené meze,… Číst vice »
Před lety to bylo to samé na silnici. Řidičák na autobus bylo možno získat po letech praxe na nákladu. Ono je rozdíl vysypat 20 tun banánů nebo 20 lidí. Dnes to samé u nadrazaků. Včera vařil někdo knedlíky v kantýně, dneska sedí za lokomotivou.
Pokud sedí za lokomotivou, tak je to snad v pořádku. Horší je, když sedí přímo v lokomotivě. Ale praxe na náklaďáku snad nikdy nebyla podmínkou získání skupiny D, nebo se pletu?
Tak dobře tak sedí v lokomotivě 🙂 jinak byla, odjezdit se museli dva roky na nákladu a pak bylo možné mít teprve D.
Fakt se ty dva roky musely odjezdit? Nebo stačilo jen být dva roky držitelem oprávnění skupiny C?
A jo, fakt, musel prokázat praxi.
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1964-87#p3
Museli, ale taky to zaručovalo určitou zkušenost řidiče. Je to paradox. Vlak svým způsobem není vůbec těžké řídit. Silnice je v tomhle ohledu mnohem horší.
Rozjet možná, ubrzdit určitě ne…
většinou se to dělalo přes podnik, na žádost podniku – ČSAD appod., vyjímku snad měla armáda, ale tam byla časová podmínka, myslím ten první rok, že to byla ta tatra, V3S byla asi málo, ale ty dva roky musel každopádně odjezdit a jak píši výši myslím, že v posledních 5 letech
praxe byla povinná – bylo to 2 roky s náklaďákem nosností 10 t, tedy min. Tatra 111 a myslím, že tam byla i časová podmínka a to v posledních 5 letech – a to bylo v době, kdy ještě byl v dopravě jak na silnici, tak na kolejích pořádek
Není to tím, že ten počet je kumulativní, tj. započítávají se i licence těch, kteří už to dávno nedělají nebo dokonce pozbyli zdravotní způsobilosti?
Pokud pozbyli zdravotní způsobilost, tak i přišli o licenci, takže oni ve statistice nebudou.
Takže se mu automaticky licence zruší? Myslím, že v silničním provozu to chodí tak, že pokud důchodce nechodí na periodické prohlídky, tak sice kvůli tomu řídit nesmí, ale řidičské oprávnění jako takové má pořád platné. Tj. pokud si po deseti letech na tu prohlídku dojde, tak si nemusí dělat nový řidičák. U železnice je to jinak?
Ano, Drážní úřad ji odebere, jelikož lékař má povinnost odesílat lékařskou zprávu (stejně jako zaměstnavatel) na DÚ
266/1994 Sb
Paragraf 46h
(1) Drážní správní úřad odejme licenci strojvedoucího osobě, která
a) přestala splňovat podmínku spolehlivosti k řízení drážního vozidla podle § 46,
b) přestala splňovat podmínku zdravotní způsobilosti, nebo
c) o odnětí požádala.
Pokud držitel licence není v pracovním poměru u žádného železničního dopravce a pochopitelně tedy přestane docházet i na lékařské prohlídky, tak si příliš nedokážu představit, jako by mohl nějaký lékař (a který) mít povinnost poslat lékařský posudek (nic jiného snad ani posílat nesmí) o tom, že se mu někdo nedostavil k prohlídce. V § 46f se nepíše nic o tom, že by nějaký lékař byl povinen sledovat a bonzovat, kteří držitelé licence se nedostavili k periodické prohlídce. Takže tedy drážní úřad automaticky odejme licenci, pokud žádný posudek včas nedostane? A vyplývá z toho, že držitel licence nesplnil povinnost podrobit se… Číst vice »
Nejsem ani právník ani zaměstnanec DÚ, takže nevím jestli DÚ hlídá platnost zdravotní způsobilosti, ale co se týče pozbytí, tak z logiky věci plyne, když mi platnost propadne, tak tím i přicházím o zdravotní způsobilost, ale nejsem právník, tak se třeba pletu.
Mám za to, že by mohla existovat ještě možnost, že DÚ daného strojvůdce vyzve, aby tak učinil.
I to je možné, nevím přesně postup, možná výzva existuje a pokud ano pak neučiní tak propadá a tedy tím zaniká i zdravotní způsobilost.
Tento zákon není formulován tak, že by zdravotnickým posudkem zdravotní způsobilost vznikala a vypršením platnosti posudku zase zanikala, ale že posudkem se ta způsobilost potvrzuje (tj. ta způsobilost objektivně existuje nebo neexistuje nezávisle na posudku). A zánik licence není vázán an podmínku, že držitel způsobilost nedoloží, ale na podmínku, že jí pozbude.
Proto jsem psal, že nejsem právník, že to je třeba jinak, možná je to tím, že jsem nato šel selským rozumem. Ano, posudkem se ta způsobilost potvrzuje, ale je snad logické, že jestliže nemám v ruce platný posudek, tak přestávám být způsobilý (nemám nic, co prokazuje, že jsem i nadále způsobilý), proto to taky platí, jen 3 roky, aby se případně včas přišlo na zásadní zdravotní změny.
Důchodce dělá prohlídku v 65, 68, …….kterou se musí prokázat k ŘP. Může dostat také omezení jízdy ze samoty ke konzumu a koloniálu.
ŘP má sice platný. Ale bez toho zdravotního osvědčení je mu k ničemu.
ŘP má platný, to znamená, že když si v 90 letech vzpomene a tou prohlídkou úspěšně projde, tak okamžitě může zase řídit, i kdyby předtím byl dvacet let bez prohlídky.
Ježiši, strojvedoucí sice má plastovou kartičku s názvem Licence strojvedoucího, která platí 10 let, ale musí se pravidelně podrobovat periodické prohlídce co 2 roky do 50ti let, co rok na 50 let a výsledek títo prohlídky lékař postupuje Drážnímu úřadu.
Také jsem něco podobného slyšel.
A proto jsou přetížení, jak nikdy v historii nebyly…..
Jak máme brát váš příspěvek vážně, když nejste schopen napsat jednoduchou větu bez hrubky?
Nebyly – jsou to stroje, dle ČD.
Přetíženi – automatický překlep.
Ale to nic nemění na tom, že jsou na tom dnes hodně špatně
Nevím, proč tu dávno nemáme autonomní řízení železniční dopravy, strojvůdců by pak nebylo třeba. V autech by se autonomní řízení dalo nasadit a na železnici se ani netestuje. Přitom vlak jede jen dopředu, žádné odbočování nebo předjíždění, žádné vnější vlivy… Mělo by to být podstatně jednodušší.
Minusy zřejmě od mašinfírů. Snad se dožiju doby, kdy lidi za točen kolečkem nebudou dostávat peníze. Řidič je překonaná profese.
Myslím, že například zkušenost s Boeingem 737 MAX přinesla určitou pochybnost o tom, jestli autonomnímu řízení lze věřit více než živým lidem. Možná že i ve schopnosti rozeznat cyklistku od igelitového pytle mají živí lidé pořád o něco lepší analytickou schopnost, byť ve výpočtu trakejktorií už mohou za výpočetní technikou trochu pokulhávat.
O něco lépe na tom lidé teď jsou, otázka je jak dlouho to bude trvat. Pokud je systém robustní, tak má větší spolehlivost než jakýkoliv člověk. Už jen tím, že může věnovat pozornost několika věcem najednou, provádět i ty přesné výpočty trajektorií, sledovat dění kolem sebe v 360stupních rozhledu (důležité v autě) nebo mít větší přehled o celkové situaci kolem sebe, schopnost zareagovat okamžitě, mít načtená a udržet v paměti všechna pravidla včetně aktuálních změn (což už je podle zdejší diskuze nad limity strojvedoucích), a absence únavy plus redundantní kontrola správného běhu. To že je nějaký systém ošulený jako v… Číst vice »
Pokud dnes se dělají „lidské chyby“ při sledování a respektování návěstidel, závor a pravidel, tak tím spíš se budou lidské i strojové chyby kumulovat v jakémkoliv autonomním systému. I když ta pravděpodobnost třeba bude menší, tak psychologicky mi to případá mnohem děsivější, než když letadlo napere do skály pilot, který docela normálně lidsky zešílí.
Od mašinfírů máte spíš ty plusy.
Tak sice je to silně specifický provoz, ale v Pražském metru je dnes strojvedoucí jen pro cestující, aby jej viděli. To mne s ohledem na nehody několikrát napadlo proč nejdou některé prvky vedení vlaku z metra přenést do železniční dopravy. Pokud vím tak na trase C metra strojvedoucí v podstatě hlídá jen výstup a nástup cestujících, zavření dveří soupravy a povolí odjezd zbytek si obstará souprava sama.
Zatím se ještě nepodařilo vyvinout ani systém, který by rozlišil neškodné poletující papírky od skutečných překážek.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/metro-ma-opet-odpadkove-kose-ale-jen-na-dejvicke.A080801_112112_praha_itu
Vlak s AVV je v podstatě téměř to samé 😀. Je to již i na dráze.
Trasa A zrovna tak,ač pod dohledem jiného typu zabzař,na trase B,jak postupně ubývají ty bílé udírny na čelních vozech v salonu pro cestující,tak jízda bude taky plně pod kontrolou automatického zabzař systému.
Já zase nevím, proč lidé, kteří vlastní tak maximálně řidičák na auto, se chodí ztrapňovat do diskuzí.
Ovládání auta je několikanásobně složitější než řízení vlaku. Teda vlastně vlak se ani neřídí, ten se jen vodí, že?
Evidentně strojvedoucím nejste, jinak byste neřekl takovou blbost.
Nějaká drážní vozidla už jsem v životě řídil, a na silnice mám řidičák C, ovšem bez profesáku. Pokud vím, tak hlavní rozdíl je v tom, že pro železniční dráhy je vyžadována vyšší technická znalost vozidla – něco jako kdyby se po automobilistovi chtělo, aby měl zároveň i kvalifikaci automechanika. Možná i předpisy jsou na železnici malinko složitější. Ale samotné řízení je u kolejového vozidla podstatně jednodušší. Nejjednodušší je ovšem asi řízení lanovky, která má ovšem zase svá specifika.
Z technického hlediska ano. Auto se pohybuje v prostoru téměř neomezení, snadno mění směr a rychlost jízdy, pravidla pro pohyb jsou daleko volnější, a řidiči si často myslí že není potřeba dodržovat předpisy, takže se musí počítat i částečně chaotickým provozem. Další level je tramvajový provoz kde je jasně dána dráha jízdy i směr, provoz není kromě světelných křižovatek řízen, jsou tam i neřízené křižovatky s velkým provozem kdy si musí každý řidič dávat pozor na bezpečný průjezd (např. pražská Palmovka). Pak tu máme železnici s jasnými pravidly, jasným řízením provozu a podle země i s jasným zabezpečením. Dodržování pravidel… Číst vice »
Co se bude dít teď pokud Vsetín je zarazen do sekce že se nedoporučuje financovat? To jako budeme čekat zase 20 let až se rozhoupou! Ta stanice je v tak špatném stavu, že nechápu proč neprošla! Pardubice jsou v reletivně dobrem stavu a dotace dostaly Vsetín nemá ani nástupiště a dotace nedostal. Tohle nemá opravdu logiku!!
Pardon má to být jinde – překlep
Chybovat je lidské. Nikdo(nebo jen opravdu zločinec) neudělá chybu záměrně. Kdyby se měl každý zamestnanec, který udělá chybu, zavřít do vězení, tak by na dráze nebyl nikdo a všichni by byli za katrem. Odsuzovat strojvedoucího do vězení nebo po něm požadovat opakování odborných zkoušek je holá pitomost.
Řidiče auta, ktery svou chybou způsobí smrt, budeš taky bránit před odsouzením z nedbalostního trestního činu a zákazu řízení?
Jsou tři druhy nedbalosti:
– měl vědět, věděl, ale kašlal na to, došlo k nehodě
– měl vědět, ale nevěděl/zapomněl, došlo k nehodě
– nemusel vědět, ale mohl zkotrolovat, nezkontroloval, došlo k nehodě
A čtvrtá možnost je netrestatelná, zde nelzeze prokázat zavinění
– nemusel vědět, něměl možnost si to ověřit, došlo k nehodě.
Co to může být? Lom kolejnice, například. Za to těžko soudit strojvedoucího, že se mu vysypal vlak.
Pokud jí způsobí nezáměrně, tak určitě nebudu chtít aby šel sedět, ale aby mu max sebrali papíry
Vy byste dal bianco šek na veškeré nedbalostní činy. Ano je to dost tenká hranice za co jak trestat ale zkuste se vtělit také třeba do pozůstalých různých neštěstí.
Takže pokud někdo třeba rychlou jízdou zmasakruje rodinku v autě, tak by jste mu jen sebral papíry? To není dobré ani jako vtip. To je hodně špatný vtip.
Ten, kdo už má zmasakrovanou rodinu, už je potrestanej dost. Má smysl trestat hlavně ty, kteří dosud měli štěstí a ještě nikoho nezmasakrovali.
Cizí rodinku.
Jakou rychlou jízdou?
Že jede jako dobytek, aby se předvedl nebo když překročí rychlost o 5-10 km/h ?
Pokud se bude předvádět, tak samozřejmě kriminál je na místě, ale pokud dojde např k tomu, že pojede na dálnici kde se běžně jezdí 100 km/h a při opravě vozovky tam ŘSD jen alibisticky dá rychlostník 50 km/h bez veškerých upozornění a pak v zatáčce špatně do díry , pak budu chtít, aby šel sedět úředník co toto vymyslel.
Strojvedoucí, stejně jako každý jiný provozní zaměstnanec na dráze, je mimo jiné placený za svoji odpovědnost a tedy i za dodržování předpisů. Ve většině případů k nehodám na dráze dochází právě pro nedodržení předpisu.
Pokud je člověk za něco odpovědný a udělá chybu, tak zcela pochopitelně a správně následuje trest třeba i v podobě nepodmíněného vězení. Pokud se to nějakému provoznímu zaměstnanci zdá být špatně, tak má velmi jednoduchou a snadnou možnost řešení – najít si jinou práci.
Vzhledem k tomu že ve výplatě jsou příplatky za noce,soboty,nepravidelné nástupy a přesčasy,tak to je ten 10 000 kč. nad pruměr,ale za zodpovědnost tam pak není ani koruna viz výplatnice.
Tak doufám, že vy na dráze neděláte a pokud ano, tak doufám, že se s vaší prací nepotkám.
Chybovat je lidské, ale za chyby se platí, někdy životem, někdy vězením, někdy penězi. Nedbalostní přestupky a trestné činy jsou podmíněny tím, že pachatel neměl úmysl je spáchat. Kdyby úmysl měl, jednalo by se o trestný čin úmyslný (např.usmrcení z nedbalosti versus vražda). Odsoudit strojvedoucího, pokud byl vinen, je pro soudce povinnost.
Nezapomínat také že licenci strojvedoucího musí mít také řidič MUV, MVTV a především kolejových bagrů, kde stavebních firem působících na železnici i jejich zakázek je jak hub po dešti (koronaviru navzdory). Další věc je kolik jich udělá následné zkoušky ( V05, ZOZ) zejména ČD stále chtějí znalost elektrických schemat.
Tak u MUV a MVTV to je ještě pochopitelné (tam je nutno mít i ZOZ), ale co je nejvíc paradoxní, že licenci musí mít i drážní hasiči, aby mohli řídit hasičské auto v poloze na koleji, které (stejně jako ty bagry, apod…) i když se defakto pohybují jen na vyloučené.
Kdyby neměli licenci, tak by třeba nerozeznali, která kolej je ta vyloučená.
Teď ještě kolik držitelů licence pravidelně jezdí a kolik z nich jsou důchodci školitelé, strojmistři-sváteční strojvedoucí, nebo bývalý strojvedoucí co se vypracovali na vedoucí místa.
Hlavně by to chtělo zvednout kvalitu a systém výcviku i školení.
Doufám že Drážní úřad bude konečně plnit své poslání a nekompromisně trestat všechna pochybení.
Teď nastoupit do vlaku je dost velké riziko 🙂
Zdravím. Jak dnes probíhá celý výcvik a jak dlouho to trvá. Když jsem začínal v r.1967 bylo to na 2 roky. Kurzy, zácviky, vozovka, dílna, najíždění, malé a velké dopravní a posun. Tam začínal každý a minimálně dva roky. Potom náklady a později osobní doprava, tak 4-5 roků. Co dnes dělají instruktoři, myslím že to jsou kontroloři vozby. Za 24 hod tři projeté klacky je dost. Teď se to s.r., ale podle mých zkušeností pohroma přijde na podzim. Dík za odpověď
Zdravim. Posledni MU a lonske zpusobily prave tak „zkuseni“ strojvedouci co byli na dilnach 30 tis let misto toho aby se venovali dukezitejsimu vycviku. Neni znama systemova chyba ze by chybovali nejvice mladi nezkuseni strojvudci. Preji pekny den
No bohužel zatím to jde opačným směrem, dílenský výcvik minimum. Navíc někteří dopravci by nejraději techniku úplně vyřadili ze zkoušek pro licenci..
Dílenský výcvik již není na licenci vyžadován zákonem, jen k získání průkazu způsobilosti na vlečku.
Dilensky vycvik napomuze neprojizdeni klacku? Diky za pripadnou odpoved.
Jezdil jsem na mašině v osmdesátých letech. Když si vzpomenu na leckteré provozní zaměstnance, tak i tehdy bylo nastoupit do vlaku značným rizikem.
Ale kvalitu výcviku je samozřejmě potřeba zvedat dlouhodobě.
Vzhledem k tomu, že tu licenci dostane víceméně každý a neudělá ji jen úplný debil, tak vyšší počet MÚ jen odpovídá vyššímu počtu majitelů licence. Což bohužel tvrdím jako jeden z jejích vlastníků. Bohužel….
A když k tomu připočteme úroveň zkousekz některých z dopravců, kteří potřebovali narychlo sehnat zaměstnance…..
Nehod u ČD teď bylo hodně, ale vždycky když se něco sere, tak se to sere třikrát. Pantak u Brodu byl ted ten třetí, tak snad bude vcil chvilku klid.
tak zrovna strojvedoucí od Perninku měl praxi 4 roky a když už řídil žraloka tak asi až tak marný nebyl, určitě by mu hned po ZOZ nesvěřili Regiosharka. podobně strojvedoucí od Brodu jezdil 10 let. Jen nevím že vždy těch nehod je tolik za sebou a pak dlouho nic. ( nebo jestli se to jen nemedializuje?)
Ty aktuální nehody nevznikly proto, že by dotyčným nikdo v kurzu neřekl, co znamená telefonek v sesitaku. Příčiny těch pravděpodobných chyb nebyly v neznalosti a nedostatečném přezkoušení…
Příčinou těchto chyb bylo přetížení
Dříve byla škola keždý měsíc kde se braly i špeky co tě potkají jednou za život,ale dnes ti to hodí do tabletu a čti si předpis.Ale máš li nejasnost tak ti ji nikdo nezodpoví protože ten co udělá chybu jsi ty a ne vedení.
Vyšší počet místních úřadů? Nebo co má znamenat to „Ú“ v té zkratce?
MÚ= mimořádná událost
Zpráva ČTK fajn, ale co to porovnat s množstvím výkonů? 🙂
A co počet vypravených vlaků, jak ten se vyvíjí v čase ve srovnání s počty strojvedoucích?