Strojvedoucí: V tabelárních jízdních řádech jsou dramatické chyby

Jednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSKJednotka CityElefant v Berouně. Foto: IDSK

"Jak se asi cítí cestující, kterému bez jeho viny ujede mezinárodní vlak i když přijde na nádraží zcela včas?"

Strojvedoucí Antonín Sehnal napsal pro deník Zdopravy.cz text, ve kterém tvrdí, že v tabelárních jízdních řádech (nezbytných pro práci strojvedoucího) se vyskytují zásadní chyby. Správa železnic (SŽ) se podnětem zabývá, její reakce je na konci článku.

Opakovaně, již nejméně jeden celý rok upozorňuji jako strojvedoucí na dramatické chyby v tabelárních jízdních řádech (TJŘ). Tento jízdní řád je pro práci strojvedoucího naprosto zásadním, elementárním dokumentem, který obsahuje zcela zásadní informace pro jízdu vlaku a podle kterého strojvedoucí vede svůj vlak. Jsem přesvědčen, že v takto důležitém dokumentu se v žádném případě nesmí vyskytovat jakékoliv chyby! SŽ však v poslední době vkládá do jí vydávaných TJŘ tak zásadní chyby, že je nabíledni, že časem by mohlo dojít k nějaké další mimořádné události.

Jako důkaz a pro vysvětlení tohoto problému veřejnosti přikládám přílohou dva TJŘ, podle kterých jsem v uplynulých dnech vedl své vlaky.

První TJŘ se týká osobního vlaku 8851 z Berouna do Českého Brodu. V tomto jízdním řádě je zvýrazněn fakt, že SŽ do něj nezapracovala zastavení pro cestující v Praze na hlavním nádraží. Ve špičce pracovního dne tak SŽ ignoruje potřeby cestujících a naprosto legálně nechá vlaky nejrušnější stanicí v ČR prostě projíždět.

Druhým příkladem je TJŘ vlaku 79 z Prahy hl.n. do Grazu. Pro tento mezinárodní railjet vlak vygenerovala SŽ jeho jízdní řád tak, že vlak odjížděl v Prahy hl.n. ve 12:06 minut. Podle vydaného a cestujícím oznámeného jízdního řádu měl však odjíždět až o 6 minut později, tedy ve 12:12! Jak se asi cítí cestující, kterému bez jeho viny ujede mezinárodní vlak i když přijde na nádraží zcela včas?

Toto však nejsou jediné problémy jednoho z nejzásadnějších podkladů pro práci strojvůdce. Velmi často se také stává, že SŽ vygeneruje na jeden den několik (klidně i 4) TJŘ a strojvůdce nemá vůbec žádnou možnost rozhodnout, podle kterého TJŘ vlak povede. V praxi si tak strojvedoucí vylosuje jeden jízdní řád a podle něj vaří jízdu svého vlaku. Důkazem budiž TJŘ právě vlaku 79, který měl 28.3. platné hned 4 (!) TJŘ.

Je tak jen otázkou času, kdy některý ze strojvedoucích dostane od SŽ jízdní řád, který bude obsahovat velmi závažné bezpečnostní chyby a strojvedoucí tak cizí chybou způsobí mimořádnou událost. Zcela přirozeným přáním všech strojvedoucích je, aby se vraceli domů v pořádku. Cizí flagrantní chybou se může stát, že se domů v pořádku nevrátí. A primární snahou SŽ musí být tomuto předcházet. Čtete však o důkazech, že tomu tam není… Společně tak můžeme doufat, že se v budoucnu žádná mimořádná událost na základě vadného TJŘ nestane. Doufat však nestačí.

Na tato enormní bezpečnostní rizika upozorňuji tento rok běžným služebním postupem již nejméně potřetí.

Antonín Sehnal

Reakce Správy železnic

Správa železnic předmětný podnět obdržela a jeho obsah vyhodnocuje. Jsme otevření všem připomínkám týkajícím se problematiky provozu a bezpečnosti na železnici. Provozní záležitosti mezi Správou železnic a zaměstnanci dopravců však řešíme napřímo, nikoliv přes média.

Tagy strojvedoucí
256 komentářů