Strojvedoucí v rohu a prosklená střecha. Na nejstrmější zubačce světa vyjely nové vozy
Nové vozy jsou rychlejší a větší, umožní zavedení intervalu 30 minut.
Provozovatel nejstrmější ozubnicové železnice na světě vyměnil po více než osmdesáti letech vozidla, s kterými jezdí z Alpnachstadtu na Pilatus Kulm ve Švýcarsku. Pilatus-Bahnen dnes po dvouletém testování zařadily do provozu s cestujícími zcela nové vozy od společnosti Stadler Rail.
Jde o součást komplexní technologické obnovy unikátní ozubnicové trati, která je svým sklonem až 48 % nejstrmější železnicí na světě. Vozidla pro Pilatus-Bahnen navrhl švýcarský designér Thomas Küchler, který v oblasti vyrůstal. Nejzásadnější změnou je maximální velikost prosklení v čele vozu, což má umožnit lepší výhled a ještě působivější prožitek z jízdy. Barva zůstala nadále červená. Osmnáctitunové vozy musí mít stejné rozměry jako stávající, aby projely tunely. Nové vozy se už na trati s cestujícími objevily v minulých měsících, ale zcela nahodile. Nyní jezdí již podle jízdního řádu.
„I když mám k původním vozům až nekriticky kladný vztah, nové se velmi povedly. Velkým přínosem je prosklená střecha pro lepší výhledy, velmi působivý je i pohled ze stanoviště strojvedoucího, vedle kterého si můžou cestující sednout,“ popsal Petr Čermák, průvodce cestovní kanceláře Švýcarsko vlakem, který byl mezi prvními cestujícími. Ocenil, že zůstala stahovací okna.
Osm nových vozidel
Stanoviště strojvůdce je umístěno vždy v jednom rohu vozu a je „stěhovací“. Malý ovládací pultík je tak na jiném místě pro cestu nahoru i dolů. Vozy jsou mírně rychlejší než předchůdci: nahoru šplhají rychlostí 15 namísto 12 km/h.
Ozubnicová dráha funguje od roku 1889. Pilatus-Bahnen do modernizace vozidlového parku investovala 55 milionů franků. Nové vozy nahradí deset stávajících, které pochází z 30. a 60. let minulého století. Podle provozovatele ale už chybí náhradní díly a jejich spolehlivost klesá. Koupil celkem osm nových vozidel.
Do vozu se vejde 48 cestujících, o osm více než do stávajících. Součástí úprav je i vybudování druhého nástupiště v dolní stanici, aby se mohlo nastupovat oběma stranami a zkrátila se tak doba pobytu. V kombinaci s úpravou tratě a mírně vyšší rychlostí bude možné zavést půlhodinový takt. V horní stanici Pilatus Kulm bude vybudován nový výtah a rozšířena čekárna. Z původních vozů zůstanou dva pro nostalgické jízdy.