Společnost Pilatus-Bahnen ukázala, jak bude za dva roky vypadat cestování po nejstrmější železnici na světě. Na ozubnicové dráze mezi Alpnachstad a Pilatus Kulm ve Švýcarsku nasadí úplně nová vozidla, která nahradí i 80 let staré vlaky. Jde o součást komplexní technologické obnovy unikátní trati.
Pro Pilatus-Bahnen je navrhl švýcarský designér Thomas Küchler, který v oblasti vyrůstal. Nejzásadnější změnou bude maximální velikost prosklení v čele vozu, což má umožnit lepší výhled a ještě působivější prožitek z jízdy. Barva zůstane i nadále červená. Zakázku na výrobu získal Stadler Rail. Osmnáctitunové vozy musí mít stejné rozměry jako stávající kvůli tomu, aby projely tunely.
Ozubnicová dráha funguje od roku 1889. Pilatus-Bahnen do modernizace vozidlového parku investuje 55 milionů franků. Nové vozy nahradí deset stávajících vozů, které pochází z 30. a 60. let minulého století. Podle provozovatele ale už chybí náhradní díly a jejich spolehlivost klesá. Nově tak koupí celkem osm nových vozidel.
Do vozu se vejde 48 cestujících, o osm více než do stávajících. Součástí úprav je i vybudování druhého nástupiště v dolní stanici, aby se mohlo nastupovat oběma stranami a zkrátila se tak doba pobytu. V kombinaci s úpravou tratě a mírně vyšší rychlosti bude možné zavést půlhodinový takt. V horní stanici Pilatus Kulm dojde k vybudování nového výtahu a rozšíření čekárny.
První nový motorový vůz bude testován letos v létě, všechny mají být dodány do podzimu 2022. Z původních vozů zůstanou dva pro nostalgické jízdy.
Zubačka na Pilatus je nejstrmější železnicí na světě. Na 4,27 kilometrech překonává trať převýšení 1635 metrů.
Moc se mi tam líbilo. Jen ta cena 2500 Kč za zpáteční jízdenku je docela ranec 😀
Existují slevy, já jsem investoval před 20 lety do HalbtaxAbo a jezdil za 50 %.
Přesto je tuto cenu ochotno zaplatit tolik lidí, že spoje ve směru špičky bývají plné i ve chvíli, kdy na nich jede maximální možný počet 5 (samostatných) vozů.
Také zaznívají argumenty, že i tak je počet lidí navštěvujících vrchol té hory až příliš vysoký s ohledem na tamní vegetaci apod. (i když pravda, tato zubačka není jediným způsobem dopravy na ten vrchol).
Existují i regionální síťové jízdenky, platné na všechny tratě, lodě, a mnoho muzejí….. ve kterých je mj. i tato trať …. jedna jízda pak vyjde cca na 200Kč …. (při průměrném využití).
Ne tato, ale jsou tam i oblasti, kde jízdenku na zubačky/lanovky dostanete v ceně ubytování….. takže je to pak ve výsledku levnější než jet na Ještěd nebo Pustevny…..
Já jel zadarmo. 😛
Titulek není úplně přesný. Je to nejstrmější trať s osobní dopravou. Jinak ještě strmější je železnice na panamském průplavu, ještě o 10 promile strmější než tato.
Pohledný, jednoduchý, řekl bych, nadčasový design. Prostě Švýcarsko…🥰
T3 má taky nadčasový desing, lepší než hranatá KT8
O tom se nechci přít, to je fakt.
Srovnával bych srovnatelné.
Doba zaoblená (RTO, T3, M240). doba hranatá (Karosy B a C, T5-6, KT8, M152) a doba ulítlá různými výstřelky.
No vidíte, do dnes tam jezdily vozy ze 30.let min. století a u nás si někdo stěžuje na vozy 40 let staré.
A proč? Protože neflákají údržbu!…
Dokonce i 25 let staré stroje jsou totální šrot a nebezpečné vraky, které by se měly znárodnit a sešrotovat.
Kdyby jen 25leté – i jen cca 20leté Linty v provozu Arrivy jsou „totální šrot“. 🙂
To je ale hodně specifiká výjimka i na švýcarské poměry.
Ale i ty 80 let staré vozy jsou furt lepší, než Bdt 😀 😀
Kdyby jen na 40 let staré. V SRN jezdí vozy 60 let staré, leč opakovaně modernizované ….
Je dobře, že si nechají alespoň vzorek dosavadních vozidel: z principu = nejen kvůli případným nostalgickým jízdám, ale i z úcty k dílu předků.
Je to úžasný zážitek, a tak mi nezbývá než litovat, že se tam v tomto životě určitě už (znovu) nepodívám – ale snad to vyjde aspoň v některém z těch příštích …
„Součástí úprav je i vybudování druhého nástupiště v dolní stanici, aby se mohlo nastupovat oběma stranami a zkrátila se tak doba pobytu.“ V té dolní stanici ale jsou dvě koleje vedle sebe. Tzn. myslí se tím vybudování vnějšího nástupiště i u té druhé koleje? Pokud ano, pak by i z tohoto nástupiště byl pouze jednostranný nástup do vozidla. Nebo zřízení (polo)ostrovního nástupiště mezi kolejemi? Pozn. nyní je stav takový, že jeden konkrétní spoj může být veden i větším počtem vozů jedoucích v těsném sledu bezprostředně za sebou (může jít až o 5 vozů), kdy na dolní stanici se tato vozidla… Číst vice »
super video
Tam asi už nebudou stahovací okénka 🙁
Na videu IMO jsou vidět dvoudílná okna ve dveřích, třeba bude půlka stahovací.
Dokonce vidím na tom modelu na 4. dveřích odpředu, že jsou okénka postahovaná.
Je libo na kliku, nebo na řemen?
Radši tu kliku, řemen by nemusel dlouho vydržet.
Řemen by velmi rychle někdo ukradl…
Já to nechtěl napsat tak natvrdo.
Zejména když je řeč o Švýcarsku, tak ani jedno. Ale pěkně pečlivě vyvážená okna s pouze miniaturními madly vzor „puntíky“ přímo na nich, prosím pěkně. 🙂