Strojvedoucí v depu, vlak na trati bez něj. Alstom pracuje na dálkovém řízení
Jednotka Alstom Lint s dálkovým řízením. Foto: Alstom
Dálkové řízení má být prvním stupněm k zavedení automatizované jízdy.
Dálkové řízení má být prvním stupněm k zavedení automatizované jízdy.
V metru, tedy na uzavřené dráze, běžná věc. Tam ani není ten fíra v kamrlíku. Ovšem na otevřené dráze na povrchu nevím nevím. Nutná vysoká kvalita a zabezpečení spojení v reálném čase, to není nijak levná ani jednorázová investice, na fírovi se stejně neušetří a jsem zvědav na tu právní pinkanou ohledně odpovědnosti při nějaké MU. Může za to fíra, technika, pomalý signál, etc…?
Ostatně právě otázka právní odpovědnosti je největší brzdou autonomních vozidel.
po přečtení první věty nadpisu jsem myslel, že zas mimořádná událost.
Ehmm…
Zrovna Alstom by měl zapracovat na tom, aby Traxxy (MS3) jezdily bez nejrůznějších poruch alespoň se strojvedoucím.
Aby se strojvedoucí mohl plně věnovat řízení a trati, ne kříšení mizerného softvare…
Prvním stupněm automatizované jízdy vlaku je mapa trati a spolehlivý přenos/rozpoznání návěstí proměnných návěstidel.
Co získám tím, že ovládací pult vozidla přenesu někam do dáli a zmenším na dotykovou obrazovku? Jenom test kvality a spolehlivosti spojení.
Kdybych na Innotrans nebyl, možná bych panu redaktorovi věřil. Tenhle článek je fakt úplně mimo.
Vážně? V čem. Jinak tato novinka nebyla prezentována na Innotransu, takže je fajn, že jste tam byl, ale to je tak vše.
Taky si myslím, že software by se neměl věnovat rozpoznávání návěstidel (teda kromě návěsti „stop zastavte všemi prostředky“), návěsti by měl dostávat z traťové a vlakové zabezpečovačky (a teď je jedno jestli vzduchem nebo kolejovým obvodem nebo balízou). Podle mě by se právě měl věnovat té otravné monotónní činnosti sledování tratě pro případ nějaké mimořádnosti na ní.
Strojvedoucí je vždycky na mašině. U počítače je pouze hráč.
V takové realitě se zcela ztratí smysl pro realitu, prostorové vnímání, zodpovědnost a nakonec i pro zdravý rozum.
Přesně takhle začal MATRIX, protože „Člověk nemůže dělat práci strojům“…
Přesně, kde se ty inovace jen zastaví! Dopravní prostředek co je řízeny jízdní drahou bude na dálku jezdit dopředu a dozadu? Kdo to kdy viděl!
Inovace jsou fajn, ale ne tam kde je to nevýhodné pro společnost.
V případě smrtelné nehody vyměníte vcelku snadno podnapilého „řidiče“ za klávesnicí, než v opravdové kabině.
A teď vyprávějte…
takze ridici letoveho provozu, kteri sedi u pocitace, vlastne nejsou ridici letoveho procozu, ale jsou to hraci?
Ty ale neřídí letadlo.
P.S.: Nejsem proti řízení vlaku na dálku a ani automatizovanému vlaku co se řídí sám.
Nejsou, protože řídí poze provoz. Ale to letadlo ovládá pilot. Vy rád mícháte jablka s hruškama, že?
Tak hlavně jeden strojvedoucí může najednou ovládat několik vozidel.
Jo, jasně. Jen tu výplatu bude mít pořád stejnou…
Ono to tak je i na CDP? Nebo jak to je , když výpravčí ovládá jednu nebo vic stanic?
Řízení vlaku a řízení několika stanic je trochu něco jiného.
Také neřídíte jednu nebo dvě stanice, ale celou soustavu a to s minimem automatizace úkonů. U strojvedoucího se předpokládá, že vozidlo bude prakticky autonomní a strojvedoucí bude řešit jen nestandardní situace. Obdobně je to dnes u dopravních pilotů, kde je to navíc ztíženo tím, že nejde najednou zastavit a uvést letadlo do bezpečné klidové polohy na jeho dopravní cestě, tedy ve vzduchu.
Jinak se tu nabízí dokonce možnost kombinace profesí dispačera a strojvedoucího. Ale to už jsou moc rozpálená kamna a trochu dlohodobější výhled.
Tomu se říká produktivita práce.
My na Slovensku máme také už dávno. Vlaky zo Slovenska do Maďarska premávajú aj bez strojvodcov……
Ale jenom z kopce 🙂
Pokud vymyslíte teleport aby se strojvedoucí teleportoval vždy do kabiny toho vlaku ve kterém je v danou chvíli potřeba tak nepochybně ano, do té doby je dálkové řízení jedním z možných způsobů jak řešit nedostatek strojvedoucích.
Vidíte to? Už před deseti lety jsem říkal, že až na tu mašinu s invalidními vozíky nevylezeme, tak dostaneme řídící místnost, velikou, klimatizovanou, vedle bude ordinace lékaře s fešnou sestřičkou, to se nám to starcům bude jezdit 🙂
Netěšte se, fešná sestřička bude taky na dálku, pravděpodobně vygenerovaná AI. To mnohé služby pro pány nabízejí už dnes 🙂
Hlavně, že jsem u nových uniforem v Praze dostal držkovou a mínusy, když jsem se ptal na francouszké hole v barvách ladících s uniformou. Dnes s tím musíme počítat, pokud mozek funguje, tak nás do důchodu nepustí. 😀
Jo, jo. Doba se mění, držková zůstává 🙂
Je to tak. 😀
Tak v této souvislosti dává digitální automatické spřáhlo úplně jiný rozměr 🤣
Sem myslel, že zase něco někde ujelo 😱
Já na začátku čtení taky 🤦
Konečně si budu moct vzít ten Homeoffice.
Nebo by to mohlo být poloautomatické řízení a on by mohl během jízdy prodávat a kontrolovat jízdenky i občerstvení 🙂
Super.
Zkusím napsat: Nesuper, jestli potom bude víc plusů než mínusů. Automat na mínusy.
Aktuální stav:
Petr (Super): +5, -12 … celkem tedy -7
JIM (Nesuper): +7, -0… celkem tedy +7
závěr: FUNGUJE TO!
🙂
Tak to, že je fíra ne zrovna v depu, ale mimo mašinu, a vlak je na trati bez něj, se bohužel občas stává i bez dálkového řízení 😅😅😅
Nebo ve stanici .Viz Čisovice, ale tam ta 814.2 nebyla autonomní. Alespoň že v Německu je nějaký vlak skutečně skoro dalkový