pruvodce

Strojvedoucí v depu, vlak na trati bez něj. Alstom pracuje na dálkovém řízení

Jednotka Alstom Lint s dálkovým řízením. Foto: AlstomJednotka Alstom Lint s dálkovým řízením. Foto: Alstom

Dálkové řízení má být prvním stupněm k zavedení automatizované jízdy.

Společnost Alstom představila posun ve vývoji autonomních vlaků. V rámci projektu ARTE (Autonomous Regional Train Evolution) pracuje na modernizaci vozidel pro autonomní provoz v rámci současné železniční sítě. Jde o společný výzkumný projekt společností Alstomu, Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR) a Fakulty provozu a řízení železnic na technické univerzitě TU Berlin. Projekt je s finanční podporou vlád Německa a spolkové země Dolní Sasko.

Alstom instaloval technologii automatizovaného provozu vlaků (ATO) do jednotek Alstom Lint, které zapůjčila společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). V rámci projektu RTO jsme záměrně vzali vlak, který už má za sebou několik let provozu, a implementovali do něj špičkovou technologii,“ okomentoval novinku Florian Kittelmann, ředitel pro autonomní mobilitu společnosti Alstom.

Automatizovaná jízda využívá kamerové systémy pro detekci překážek. Místo balíz traťového zařízení ETCS se systém rozpoznávání obrazu řídí klasickými železničními návěstidly. Součástí výbavy je i režim dálkového řízení vlaku (remote train operation, RTO) pomocí tabletu. Právě dálkové řízení může být první fází k zavedení automatizované jízdy. Díky systémům dálkového řízení vlaků (RTO) by strojvedoucí mohli vlaky ovládat na dálku. Buď z depa, nebo ze speciální stanice pro dálkové řízení. Z té by pak mohli převzít kontrolu nad vlakem a přepravit ho bezpečně do další stanice.

Strojvedoucí vždy uvidí přímý přenos z kamery na čele vlaku, což by vzdálenému strojvedoucímu poskytlo stejný přehled, jaký by měl ze skutečné kabiny. Na dálku je možné vlak zrychlovat i zpomalovat.

TU Berlin má v projektu za cíl vyvinout a otestovat snadné a flexibilní mobilní dálkové ovládání. Současně má zajistit splnění bezpečnostních požadavků a získání souhlasu hodnotících orgánů. Německé středisko pro letectví a kosmonautiku pak analyzuje a vyhodnocuje potenciál nových rolí a požadavků ovládajícího personálu včetně možností pro jejich další kvalifikaci.

 

Tagy alstom ATO dálkové řízení vlaku RTO
13 komentářů