Strojvedoucí sobě. Federace pořádá workshop o ETCS, mohou si vyměnit zkušenosti

Technologie ETCS. Pramen: ČD - TelematikaTechnologie ETCS. Pramen: ČD - Telematika

Program akce mohou strojvedoucí sami ovlivnit svými dotazy.

Odebírat
Upozornit na
guest
55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ondra

Tak předně bych pana Votroubka zeptal,jak je možné,že FS nezatlačila na zaměstnavatele a dopustila,že je nejen mezi řadami vozidel cd cargo „bambilion“ různých typů zástaveb,ale i v rámci řady jedné se vyskytují zjevné rozdíly v zástavbách. O nějaké jednotnosti se nedá hovořit ani vteřinu.Raději se už nezminuji o zvláštní provazbě mezi VZ Mirel a mobilní částí ETCS. Za mě je tohle neodpustitelné.

Youda

Jmenujte alespoň jednoho výrobce vozidel, který by nabízel zákazníkovi vícero dodavatelů ATP…

Petr K.

Cituji z článku: „….. na úsecích, kde dojde k dlouhodobým výlukám ETCS.“

Ony budou umožněny „dlouhodobé“ výluky ZABEZPEČOVAČE ??????

Vždyť to jde proti zdravému rozumu! Zabezpečovač (traťová část) má pracovat vždy a jeho provoz má být zálohován, žádná výluka!

(Určitě by nebyl možný provoz HDV s tím, že jeho ETCS „je v dlouhodobé výluce“ 😀 )

Jaaa

To víte, dvojí metr je dvojí metr. 😉

Že je achillovou patou ETCS jeho rigidita (způsobená zastaralým designem) a z toho plynoucí dlouhé a časté výluky, se ví od začátku.

Stejně tak se dávno ví, že toto je mimořádně riziková věc, protože nejhorší nehody se v Evropě ve 21. století staly prakticky vždy buď ve výluce ETCS, nebo těsně po konci úseku, kde je ETCS instalován.

SŽ reagovala tím, že podle svých slov bude ve výluce instalovat ETCS L1 STOP. Otázka je, jak moc to pomůže.

Tomáš Záruba

ETCS Stop je nutné doplnit zákazem současných (potenciálně kolizních) jízdních cest + nějakým výrazným omezením rychlosti. Pak asi OK.

Mac

Stačí malé úpravy infrastruktury a ETCS je ve výluce. A na dlouho. Např. doplnění světelného přejezdu o břevna. V současnosti v úseku Ústí nad Orlicí – Letohrad.

Y.K.

To ale spíše naznačuje laxní a tak trochu z minula zajetý přístup „prostě se to vypne a provoz si poradí“. Rozhodně si myslím, že výluka jednoho prvku zabzař není důvod udělat výluku ETCS v nějakém širším úseku, to je zase chyba v matrixu, pardon v systému správy infrastruktury. Určitě by nebyl problém dát tomu přejezdu třeba příznak „v poruše“, ale zjevně někomu přijde lepší vypnout zabezpečovač, aby se nemusely řešit vztahy v něm zavedené. Rizika se pěkně delegují na zaměstnance v provozu a je klid. Doufejme, že výhradní provoz pod ETCS s těmito manýry do určité míry zatočí, protože už… Číst vice »

Jaaa

To z důvodů testování nezaplatíte. 😉

Leinad

Co, vypnout přejezd? Když sběrna vykupuje kabely, taky traťovina neví co dělá přejezd a etcs prostě hlídá „op“ – na tom není co testovat.

471

Dlouhodobá výluka ETCS L2 např.při modernizaci stanice – viz Č. Třebová. Jasne, ze bude docházet k výlukám. Jde o to, jaké bude náhradní provizorní rešení po uvedenou dobu.

Petr K.

No a jaké teda bude „náhradní provizorní řešení“???
…. třeba při modernizaci…
Dvou/tří/pěti/desetiletý provoz s demontovaným předchozím TZZ/SZZ (odmítám zde polemizovat o tom, že to „vlastně pořádný zabezpečovač není“!), jízda max. 100km/h a stále omílané tvrzení že „na červenou se nejezdí“???
Uvědomme si, že jakoukoli (krátkodobou/dlouhodobou) výlukou traťové části ZZ ETCS se vracíme o 50-60 let zpět, vozidlové části ETCS jsou v úseku s výlukou ETCS …ehm… nanic… a „výhradní provoz“ pláče v křoví 😀

Tomáš Záruba

Projetí Stůj (s uvolňovací rychlostí nebo teoreticky i bez) ve FS, bez „potlačení“, v případech kdy je ochranná dráha a čelo vlaku v ní reálně zastaví, přestat považovat za nehodu a postavit na roveň „padáku“.

Vectron

Zrušte mačkání tlačítka bdělosti nebo alespoň prodluzte interval!to je fakt silene furt mačkat jak k…ot.,nechápu proč v módu full,když je vlak v plném dohledu,nejde třeba nastavit,že od 2000 m v MA se nemusí mačkat TB🤔😏

David Votroubek

Ověřování bdělosti vyžadují TSI. Jinak výrobce Mirelu už se nám podařilo přesvědčit k prodloužení intervalu na maximum dle TSI, což je 60 sec. První nasazení je na retrofitu 363.5 ČD Cargo. S AŽD se nám již také podařilo domluvit a první nasazení upravené LS0x se začíná plánovat.

Jakub

A proč se nemůžou změnit normy? Ku prospěchu věci.

Petr Šimral

To je jednoduché. Nikdo v Evropě kromě CZ + SK to nezná. Všude jinde je normální, že zabezpečovač zabezpečuje a oddělená kontrola bdělosti hlídá…

Petr

Přesně tak.
Ale drtivá větsina ceských fírů v ramcu pohodlnosti brečí, že musí dělat věc běžnou na ostatních železnicích, v ramci své vlastní bezpečnosti.

Martin

Takže když jsem se naučil v zájmu duševní pohody, aby mi „blbec“ furt nehoukal, držet interval 20 sec, a houklo to jen občas při změně podmínek jízdy, tak teď to houkne každých 20 sec, protože to zmáčknu brzy? Kdyby to aspoň nehoukalo, když to zmáčknu omylem nebo dřív. Takhle místo sledování trati budu čučet jen na modrou kontrolku, kdy mi dovolí zmáčknout tlačítko. Už delší dobu chápu, proč zmizely z dep cedule „Nespouštěl oči z trati!“

Vid

Taky mám obavy, jak si zvyknu na ten delší interval. Nespouštěj oči z trati s Etcs dávno neplatí.

Dominik

A co potřebujete stále kontrolovat na ETCS, že nestíháte sledovat trať?
Kouknu, vidím 5 km MA, tak v klidu jedu a koukám před sebe, když se něco změní, tak pípne, jistě dojíždění ke konci oprávnění, apod…, to je něco jiného, ale to není neustále.
Nevím, tento argument s tím, že se nestíhá sledovat trať mi z osobní zkušenosti připadá přehnaný, nebo tomu systému nedůvěřujete, že na něj stále zíráte?

Dominik

Tak je to jen o zvyku, jako jste si zvykl na 20 vteřin, tak po čase si zvyknete i na 60 vteřin.
A zároveň jste krásná ukázka toho, jak českému strojvedoucímu se prostě zavděčit nelze, kolik lidí hartusilo, že chtějí ten interval prodloužit, když to nejde vyloučit na volnoznak úplně, a když se to podaří, tak je to zas špatně.
Třeba se jen trefuji do intervalu, ale mám dojem, že minimálně Mirel nehouká, když ho zmáčknu mimo interval, pod ETCS.

Tomáš Záruba

Hlavně mě v této souvislosti fascinuje zbožšťování MIRELu. 🙂

Jan Tichavský

Mohlo by se to modernizovat na kameru, která snímá řidiče, zda má otevřené oči a dívá se před sebe na trať podobně jako v poloautonomních autech. Mačkání by odpadlo, jen nevím co by na to řekli strojvedoucí. Ale výhoda je jednoznačně rychlejší reakce na „mrtvého muže“.

Honzík

Ježíši, jen to ne!
Ještě by se přišlo na to, že strojvedoucí dělá něco jiného než mačkání TB či nepouštěni očí z tratě 😀

Péťa

Tohle je fakt úchylárna, co 15 vteřin vybavovat Mirel když tě hlídá zabezpečovač za miliardy.
Když už tak měli nechat bdělost na Sife (která je aspoň pro mě schůdnější než Mirel) nebo tam dát tu minutu id začátku.

Dušan

Tak to bude na 1216 ÖBB a Afmpz ÖBB – v ČR se bude jezdit na SIFU a ne na Mirela.

Dominik

A ona je SIFA u nás schválená?

Dušan

METRANS na ni normálně jezdí:-)

Petr Šimral

METRANS na ní normálně nejezdí, na všech lokomotivách má MIREL, který používá pro kontrolu bdělosti.
Nenormálně na SIFU jezdí při poruše Mirelu.

Dušan

Ok, dík za info.

Petr Šimral

SIFA je součástí elektroinstalace vozidla a jako taková je tedy schválená.

Dominik

Děkuji za odpověď, domníval jsem se, že je to jen zabezpečovací zařízení, které u nás neznáme, děkuji za vysvětlení.

Vid

Za jízdy v čele mě vybavovat VZ nevadí. Ale co s posunem? Mohla by být aspoň výluka vybavování VZ při rychlosti pod 10 km, aby se strojvedoucí mohl soustředit na najíždění. A úplně největší blbost je vybavovat VZ v módu Nikoliv vedoucí.

Vectron

V režimu NL se tlačítko bdělosti vůbec nevybavuje..to je fáma,kterou nás na začátku někdo strašil.Minulou směnu jsem si to vyzkoušel a pohoda.Byla by to i blbost na postrku mačkat přece🤔,jednou nestisknete a rozervete vlak…

Vid

U vozidel s Mirelem to prý nutné je. Máme to v prezentaci k ETCS.

Vectron

Proboha ani s Mirelem to není třeba,kdo vám takové nesmysly říkal?pak se nedivím,že jsou kolegové zmatení…doufám,že nejste nějaký školař

Vid

Je to uvedeno v prezentaci, kterou
nám predčítal školař na školení k ETCS. Mám ji staženou a znova jsem se na to díval. Číst umím. Ale možnost vyzkoušet to snad mít nebudu. Tak pokud to není třeba, tak to je jen dobře.

Tomáš Záruba

Napadá mě, jestli nejde o Traxx s jeho zbastleninou „LS a ETCS najednou“… Ale to máte zakázené na tom MIRELu v případě postrku zvolit režim závěs?

David Votroubek

Národní vlakový zabezpečovač je při provozu ETCS degradován na pouhou kontrolu bdělosti a nic se na něm nevolí a nenastavuje.

Youda

U Traxxe nikdy nedojde k současně aktivní SIFA a Mirelu při dodržení pokynů výrobce.
U Traxxe3 dochází k automatické isolaci SIFA pokud je zvolen NL. Traxx2e s BL2(Ebicab 2000) potřebuje provést manuálni isolaci SIFA společně s ETCS pokud má být Mirel aktivován. U BL3 (ATLAS resp. ETCS Onvia Cab) už toto bude provedeno automaticky jako u Traxxe3. Tento upgrade čeká většinu Traxx2e

David Votroubek

Hlavně to nemá nic společného s tím, jestli Mirel a nebo něco jiného. To nejdůležitější na celém problému je, jak implementáror chápe pojem vlak z TSI. Ten který, ho chápe jako pouze vedoucí HV, tak v módu NL potvrzování bdělosti nevyžaduje, ten který si tento pojem vykládá jinak, tak bdělost vyžaduje a je jedno, jaký druh kontroly bdělosti je na HV instalován.

Dominik

V čem je SIFA lepší než Mirel?

Petr Šimral

SIFA je pouhopouhá kontrola bdělosti strojvedoucího. MIREL je kombinace SIFY a zabezpečovače, úplně stejně jako LVZ-Ž a novější typy.

Dominik

Jo děkuji za odpověď, takže SIFA by se dala přirovnat k naší KBS?
Ale spíš mě šlo o to, že v případě jízdy pod ETCS dělá Mirel jen tu kontrolu bdělosti, stejně jako ta SIFA (jak jsem teď pochopil), tak v čem je rozdíl? Že je Mirel na tlačítko a Sifa to má jinak? Třeba na pedál?
Protože mám ve znalosti pouze vozidla s LS a Mirelem (a samozřejmě i ETCS), tak nerozumím tomu, v čem by byla lepší pouhopouhá SIFA bez Mirelu, když stejně ten Mirel nedělá pod ETCS nic jiného, než jen tu kontrolu bdělosti,tedy tu Sifu.

Sériový jezdec

SIFA je jako KBS. Jen zajišťuje kontrolu bdělosti. Interval má tuším 30s. Pokud se zmačkne kdykoli v tomhle intervalu, tak nepípá, ani dvakrát rychle po sobě, nečeká se na zhasnuťi světýlka. Je na pedál a funguje inverzně oproti našim lok. Tzn. musí se na pedálu stát a občas nohu zvednout. Za mě pohodlnější, než klasické tlačítko. Třeba takový Bastard SIFU nemá a její funkci zajišťuje LVZ. Takže celou jízdu v Německu musíte mačkat.

Dominik

Děkuji za jasné vysvětlení. Tak to nehouká ani u nás pokud zmáčknu mimo interval, teda krom zmáčknutí na volnoznak při přenosu kódu.
Nemám zkušenosti se SIFOU, takže třeba bych po zkušenosti názor přehodnotil, ale vzhledem k tomu, že kolikrát jezdím i ve stoje, kolikrát dojíždění k návěstidlu, v noci, že se potřebuji protáhnout, apod…, tak by to pro mě bylo asi méně pohodlné než TB.

Tomáš Záruba

A ještě nejdřív jen tak nesměle pípne, a teprve pokud ani dále nereagujete tak spustí kravál. Taky něco, co takový MIREL mohl, kdyby se chtělo, umět fakt dávno.

Jarda V.

kdyby byl někde stream, klidně i záznam, tak dejte prosím vědět.

Neznamy Jarek

Doufám, že bude představen i systém ETCS hytlák a ETCS parní lokomotiva.

Pražec

„Odpovědi na položené dotazy se nebudou omezovat na pouhé konstatování, že tak je to dle norem, ale budeme se snažit vysvětlovat i důvody…“

Ejhle, pokrok.
Jak říkáme my judisté: nemusí pršet, stačí, když kape.

Jaaa

Tak na odůvodnění toho živáku jsem zvědavej…

Dominik

To dostaneme odpověď, protože zbytek Evropy mačká, a bylo neprůchozí, abychom my nemačkali, tuto odpověď jsem slyšel už xkrát

Jaaa
Tonda Sehnal

Zbytek této planety buď:
1) jezdí ve dvou, nebo
2) kontroluje bdělost, i při posunu.
Jízda 160 km/h bez kontroly bdělosti je zrůdnost československé kotliny…

vbb

3) anebo na to kašlou úplně („třetí svět“)