Strojvedoucí metra neměl šanci psa vidět. DPP vysvětluje nešťastnou událost na Černém Mostě
Stanice metra Černý Most. Foto: ŠJů, Wikimedia Commons, CC BY 4.0 via Wikimedia Commons

Pokud by cestující stihli tlačítko zmáčknout ještě před rozjezdem, vlak by stanici neopustil.
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/praha-tunel-doprava-strojvedouci-zpozdeni-metro-stanice-dpp.A240225_165713_praha-zpravy_krd
Ta argumentace DPP je tak strašně alibistická až to bolí. I kdyby měli nastokrát pravdu, tak trochu pokory by neuškodilo. To že kamera nepokrává celý dveřní prostor a minula by třeab i dítě zaklíněné v mezeře mezi nástupištěm a vozem je spíš věc k řešení než argument obhajoby.
Tady DPP spíš reaguje na prvotní kritiku ze sociálních sítí, která vyznívala jakoby snad strojvedoucí toto udělal naschvál.
Ano, čekal bych, že obraz z kamery bude pokrývat celý vlak, nicméně na podstatě incidentu to nic nemění.
Ja som si myslel, že vozne metra majú „záchrannú brzdu“ po vzore železnice, kedy sa vypustí vzduch a súprava sa nepohne (ak stojí). Ale nikdy som to neskúšal ťahať. Možno to fakt len dáva signál do búdy vodiča….
Rozhodně ne. Záchranná brzda do tunelu nepatří. Je a vždy tam byla jen nouzová signalizace a nouzové otevření dveří.
Než tu nazbieram desiatky mínusiek, tak iba doplním, že som proste nevedel ako to v metre funguje ani som to nikdy neskúšal. Pani si zabila svojho psa, fíra metra za to určite nemôže a smrť psa mi je ľúto, snáď neumieral dlho v bolestiach. Dokážem pochopiť predpis, dáva logiku. Vina je jednoznačne na strane cestujúcej, to nespochybňujem.
A to je to jenom metro…hrůza pomyslet, co by se dělo, kdyby v Praze postavili Schwebebahn…
Záleží od dĺžky vôdzky a výšky Schwebebahnu.
Z některých komentářů mám pocit, že i při nouzi v letadle by někteří preferovali aby ihned zastavilo na místě.
Nedávno médii proběhla dost informativní kampaň o použití tlačítek v metru na nástupišti. Je dobré vědět, že tlačítka uvnitř soupravy jsou vlastně k ničemu.
Nejsou k ničemu. Je předepsané, jak na jejich stisknutí má strojvedoucí reagovat – a ta předepsaná reakce je ta nejlepší možná.
Strojvedoucí má reagovat tak, že dle předpisu nemá nereagovat. Toto si všichni z této kauzy odnesli.
Ne, všichni si to neodnesli – někteří nejsou hloupí. Za prvé, kdyby to tlačítko někdo stisknul ještě před odjezdem do tunelu, reakce strojvedoucího by byla jiná. A když už ten vlak je v tunelu, zdaleka to nejlepší, co se dá udělat, je dojet do následující stanice. A mezi tím informovat cestující, že strojvedoucí o problému ví bude to ve stanici řešit. Žádné lepší řešení neexistuje. Zdržovat řešení problému zastavováním v tunelu fakt není řešení. A v tunelu nic nevyřešíte.
A jaký je předpis pane chytrý pro nás hloupé, když někdo spadne ve stanici do kolejiště? Taky je lepší dojet do stanice a toho skokana přejet a nezastavovat v tunelu? Jestli se vlak rozjede ze stanice a hned na to někdo stiskne tlačítko, tak se fakt asi něco nepovedlo při nástupu. Podle některých zpráv nebyla souprava v tunelu ani celá a přesto se jelo dál.
Vlak, který stojí na hranici stanice, není v tunelu. Tlačítko bylo stisknuto 15 sekund po rozjezdu soupravy.
A podle Vás by bylo lepší, kdyby se s tou soupravou zase zacouvalo do původní stanice?
Správné podle mě bylo zastavit, přesvědčit se o situaci a poradit se s dispečinkem. V tomto konkrétním případě by to byla pravděpodobně záležitost na 3 – 5 minut a asi by se pokračovalo dál.
Zastavit kde? V tubusu k Rajské zahradě? Co tam asi strojvedoucí zjistí?
Bez ohledu na tento konkrétní případ, je dost překvapující vědět, že když zmáčkne několik lidí nouzové tlačítko a další bouchají na dveře kabiny, tak se nestane vůbec nic a strojvedoucí dle nějakého předpisu nerušeně pokračuje dál. Minimálně krátké zastavení a přesvědčení se o situaci je na místě. Když to přeženu a představím si situaci, kdy vleze dítě mezi vagony v Kobylisích, tak vlak zastaví až na Nádraží Holešovice po téměř třech kilometrech? Neuvěřitelné!
Není to překvapující, je to logické. Stačí se zamyslet, jak by to vypadalo. Lze to rozdělit na dvě skupiny případů. V 99,999999 % případů by strojvedoucí zastavil, zjistil by, co se děje, a pak by se znovu rozjel a pokračoval by do stanice. Ve zbývajících 0,000001 % případů by zjistil, že už nikam nepojede, zavolal by na dispečink a začala by se řešit evakuace do jiné soupravy. Přičemž tu první část případů můžeme dále rozdělit na dvě části – v první části by byly případy, kdy je lepší být ve stanici dřív, tedy zastavením v tunelu a zjišťováním se přišlo o cenné… Číst vice »
Myslím, že jsme se tady nikdy neshodli a asi ani neshodneme. Za mě je tlačítko uvnitř soupravy po této informaci k ničemu a nemá cenu ho mačkat. To je vše. Není třeba dál diskutovat. Argumenty, že by krátké zastavení způsobilo psychickou újmu cestujícím nebo že se v tunelu stejně nedá nic dělat, fakt neberu.
To tlačítko není k ničemu. Například souprava není 100 % času v tunelu – když tlačítko použijete ve stanici, metro nikam neodjede. No a že neberete argument, že se v tunelu stejně nedá nic dělat, to je váš problém. Ten argument je totiž pravdivý. Co byste v tunelu dělal? Když bude mít někdo zdravotní problém, budete čekat, než tunelem přijdou hasiči se zdravotníky? Lepší je dojet do stanice, kde budou zdravotníci mnohem dřív. Pokud tam někdo ohrožuje ostatní, necháte je co nejdéle spolu zavřené a budete čekat, než přijdou policajti tunelem? Lepší je dojet do stanice, kde budou policajti mnohem dřív. I… Číst vice »
Jestli má někdo zdravotní problém, tak si myslím, že logicky uvažující člověk nemačká tlačítko v tunelu, ale počká a situaci řeší ve stanici. Pokud někdo mačká tlačítko těsně po rozjetí, tak se pravděpodobně něco stalo v souvislosti s nástupem. Je dobré vědět, že po rozjetí už za žádné situace nikdo nikomu nepomůže. Pro mě osobně je to překvapení a myslím, že nejsem sám.
Tak se ovšem podívejte tady v diskusi, kolik je tu logicky uvažujících lidí a kolik by naopak očividně nesmyslně zastavovalo vlak v tunelu. Kdyby to tlačítko použil někdo těsně po rozjetí, pravděpodobně se souprava ještě zastavila. I když pro psa by možná bylo stejně pozdě. Ale patnáct sekund lez v tomhle případě těžko označovat za „těsně“. Vždyť ta souprava už pravděpodobně jela přes 50 km/h.
Po vjetí metra do tunelu všem nejvíc pomůže, když se dojede do následující stanice. Zkuste vymyslet jednu situaci, kdy by pomohlo zastavení v tunelu.
Níže jsem uváděl příklad, když se chce nějaký výrostek projet mezi vagony. Podobná scéna byla ve filmu Gympl. Pokud si toho všimne někdo po rozjetí, tak už s tím podle Vás nejde nic dělat a vlak jede automaticky do další stanice. Víme, jak takové dobrodružství dopadlo ve Vídni na střeše vlaku. Myslím, že krátké přesvědčení strojvedoucího o situaci a porada s dispečinkem je adekvátní postup, jak dál reagovat.
Zrovna v případě jízdy mezi vozy nebo na střeše je to nejhorší co můžete udělat zastavit v tunelu, teda pokud nechcete na půl dne zastavit metro aby tunely prohledávala policie.
Až bude metro samořídící, tak dispečer také nikam koukat nebude. Prostě koncák dvceří spenul – jedeme. A navíc je to jenom pes.
Dost zajímavý pohled na automatizaci. Ano, takto si to představují lidé všude. No prostě to zapneme, až nám dojede koncák. 😀 I když znám střelce, který to tak řešil, ale turbína opustila elektrárnu. :-))))
Stechovice?
Irák.
Na vás, kteří chcete, aby po signalizaci vlak okamžitě zastavil v tunelu, mám jednu otázku: Už jste to někdy zažili? Já ano, bylo to jen pár minut mezi Florencí a Hlavákem. A už po té krátké chvíli se ve vagónu začali projevovat první nervózní lidé, kterým stání v tunelu očividně nedělalo dobře. Pak začal jeden nahlas tvrdit, že se určitě stalo nějaké neštěstí, několik lidí kolem něj se začalo viditelně třást. Opravdu jsem byl rád, že se chvíli poté souprava rozjela, protože jinak by část přítomných nejspíš za dalších pár minut propadla hysterii a s takových lidmi v uzavřeném prostoru… Číst vice »
Ano, několikrát a ještě vypadlo osvětlení. Od té doby co jezdí ty rekonstruované soupravy, tak se to výrazně zlepšilo. Znám také pár osob, kteří do metra nevlezou. Stejně jako já měl problém u T3, že jsem neviděl při stání ven, takže mé nadšení z T6A5 nneznalo mezí.
Zažil som to iba vo Viedni a nejakých nervóznych cestujúcich som si nevšimol. Bolo to ale menej ako 3 minúty.
Jednou jsme to zažil v Madridu na lince 10. Zastavení asi na 15 minut (porucha trakce a pak výpadek napájení). Naštěstí to bylo v ranním sedle a vlak byl víceméně prázdný.
Ve tmě bylo hezké vidět, že fluorescentní konce madel mají svou funkci 🙂 Každopádně dokud to šlo, strojvedoucí informoval rozhlasem o pokroku řešení situace, což dělá ohromný rozdíl ve vnímání situace. Pak prošel soupravu i osobně, než se podařilo nějak to nahodit na jeden hnací vůz a dobelhat do další stanice.
Je to nešťastná náhoda, paní neměla psa pod kontrolou a škodu způsobila především sama sobě. Nevím na co ty ciráty kolem toho.
Chudak pes, pro nej to je strasna smrt…
Me fascinuji i lidi co behaji nebo spechaji na eskalatorech o kdyz prokazatelne vidi, ze vlak uz ze stanice odjizdi nebo tam vubec neni..
Teď mě napadá – je po zastavení ze stanoviště strojvedoucího vidět na ty televize u stropu s přenosem obrazu z kamer na konci nástupiště?
Měl jsem za to, že od toho tam ty televize jsou. Pro koho jinýho by tam taky byly?
To si také myslím. A tak si říkám, že tam by to, zvlášť na té co má delší ohnisko, mohlo být vidět…
Já myslím, že spíš ne. Jestli ta kamera je až na druhém konci soupravy, tak něco ve velikosti čivavy zase až na druhém konci vlaku (na tom předním) spíš vidět nebude, nebo to bude mít jen pár pixelů… Takže na přední polovinu soupravy má zrcátko, na zadní obraz z kamery…
Myslím že není moc co diskutovat o majitelku psa. Způsobila to.
Ale odpověď je dost špatná a ignoruje fakt že systém selhal.
Pokud by to bylo dítě co zakoplo a bylo na zemi v dveří tak by to šlo k soudu jako ta tramvaj. Tohle je poučení že je problém tak bych doufal že se systém vylepší. To že řidič nevidí je problém který se má hned řešit, a vlastně měl dávno řešit. Odpověď mě nedává moc důvěry.
Jenže dítě ve dveřích těžko dovolí rozjet soupravu, malé vodítko ano, je to naprosto stejné jako s výtahem a ano i tam vím o takovém případu, jen se o tom nepsalo v každém plátku. Výtah s vodítkem se rozjede s dítětem opravdu ne.
Tak paní ve dveřích taky prý neměla dovolit rozjet tramvaj, přesto se rozjela.
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/tramvaj-seniorka-smrt-nehoda-soud-ridic-usmrceni-nedbalost.A240802_103858_olomouc-zpravy_stk
V tomhle případě ale zmíněná dáma neležela ve dveřích, nýbrž velmi rychle stihla spadnout pod tramvaj, čímž se zabila. Kdyby ležela ve dveřích, tak se tramvaj opravdu nerozjede…
dětská noha může být dost tenká..taková T6A5 dětskou noho sevřenou nad kotníkem nedokáže detekovat, protože to pojme guma na dveřích..
Pokud by ve dveřích bylo dítě, velmi pravděpodobně by se nepodařilo sepnout kontrolu zavření dveří.
Treba má pan Souhlas na mysli situaci, kdy by dítě bylo na vodítku – viděl jsem i takové exoty.
Dítě na vodítku nemusí být nutně exot, ale autista. Ale samozřejmě tím víc musí doprovázející osoba dávat pozor.
Velmi pravděpodobně. Vlastě proč vůbec tam ty zrcátka jsou. Zavřít a pokud se nehlásí problem jede se.?
To že nevidí na všechny dveře v metru kde se pohybuje je vada. Ted známá vada. Až se něco horšího stane tak někdo půjde sedět. Je to docela logické vadu odstranit v metru co veze tisíce lidí.
V článku je uvedeno, že pes byl na dlouhém vodítku…. není upřesněno, jak velký pes to byl, jak dlouhé bylo to vodítko ani jak daleko od dveří se při uzavření nacházel. V podstatě máme jen jistotu, že fira neviděl ono vodítko skřípnuté ve dveřích…
Byl to nějaký minipes, umím si představit, že ho strojvedoucí nezaregistroval.
Prý to byl Jorkšír nebo takové plemeno, co je vysoké do 20 cm.
Však ten pes v těch dveřích taky nebyl, bylo tam vodítko. A u dítěte by tam mohla být třeba šála ** a dítě ležící na nástupišti (ano, hodně nepravděpodobné, ale nikoliv nemožné).
*) Přesně takto zemřelo jedno dítě ve výtahu – přivřelo si šálu do dveří a po zmáčknutí tlačítka ho šála uškrtila
Na to vzdycky myslim, predstava, zer pes zustane mimo vytah – nebo klidne i dite, a zvrou se dvere tak stisknute tlacitko uz nejde odvolat…
Ve vytahu je zvonek na dispecink, kdyz se vytah zastavi a uviznete, ale jak ho zastavit, to uz ne…
PS: uz jsem videl i dite na ksirach a voditku, a nekteri lide to obhajuji, mozna by meli si precist tento clanek…
Dříve ve výtazích bylo tlačítko na zastavení. Předpokládám, že nadělalo víc škody než užitku.
Nejlepší je s dítětem nebo psem na vodítku prostě do zavírajících se dveří nelézt. A když už to uděláte a necháte ty dveře zavřít, tak v případě psa pustit vodítko. V případě dítěte je dobré, aby bylo dávno dopředu poučené, že pokud se něco takového stane, ať už v metru, tramvaji, autobuse nebo ve výtahu, že má zůstat na místě a počkat, až se pro něj rodič vrátí.
Vidím že sa vyznáte, tak sa spytam naco tam vepředu má strojvedoucí te obrazovky, myslel sem aby sa právě takymto věcem zabránilo…
Systém neselhal. Žádné řešení totiž není 100% účinné. Vstoupil do toho lidský faktor a přichystal nečekanou událost. Pitomci nezabráníte, aby neudělal nějakou kravinu. Kolik takových událostí se už stalo?
Systém selhal, neb takovou situaci umožil. Systém je potřeba změnit, tedy “Vstup s čoklem do prostor metra zakázán!”
Tak třeba „systém provozu na pozemních komunikacích“ selhává každý den několiksetkrát, obvykle tak jednou denně s tragickými následky, a nikdo se moc vehementně nedožaduje jeho změny.
(a to jsou jen čísla za Česko)
Ale dožaduje. Jsou třicítkáři, lepiči, Poslední Generace atd. A reálně, občas je nějaká novela nějakéjo silničního zákona. Občas se zpřísní normy pro nová auta (dneska se těžko prodá bez e-call, …).
Když by mezi dveřmi bylo dítě, stačí i ruka tak se ty dveře nedovřou a souprava se nerozjede. Zatím co ten provázek tak ty dveře které mají gumovou lištu se zavřou a u fíry to určitě nesignalizuje otevření dveří.
V Sydney naštěstí koukají kdo kde mává. https://youtu.be/DW3fdKq-B_k
Ještě přemýšlím o tom, v jaké nouzové situaci by bylo lepší okamžité zastavit i v tunelu. A vlastně mě žádná moc nenapadá.
I v téhle to měl pes za sebou asi hodně rychle, takže zastavení by stejně nepomohlo, paní by tam trčela s vodítkem v ruce, ven by nemohla a navíc by to uvěznilo všechny cestující, což je taky riziko. Panika, někdo může odblokovat dveře, nevypnuté napájení….
Dojetí do další stanice je lepší řešení skoro vždy, řekl bych.
V případě požáru a *nemožnosti dojet* by mohla být lepší evakuace do tunelu než čekání na obnovení napájení(postavení trasy, zmizení předchozího vlaku). Pokud se nepletu, taky s tím předpisy počítají, strojvedoucí mimo jiné má zazkratovat pk.
A v téhle konkrétní situaci, dovedu si představit že po pojetí pár cm bude pes vylekanej a přiškrcenej, ale ne úplně tuhej.
Jedna situace existuje a byla v praxi předvedena v Eschede. Tedy situace pokud by hrozilo vykolejení. Právě proto, že je to tahle jediná nepravděpodobná situace, proti spoustě jiných daleko pravděpodobnějších, platí to pravidlo, že je snaha vždy dojet do stanice.
Není tak těžké mít z metra respekt. Je to nebezpečná situace, ale oznámení o zavírání je v dostatečném předstihu (navíc hlášení funguje jako dobrý časovač) a děje se v době, kdy už je většina nastoupena takže to skřípne akorát dobíhače.
Oproti tomu v tramvaji nebo autobuse řidič začne dává výstrahu i tehdy, když někde teprve lidi vystoupili, tak asi není úplně namístě se chovat podle pravidel a zůstat čekat venku.
Tak to jste asi nejel našlapaným metrem, taky jsem zažil, že už začaly dveře pískat a lidé ještě pořád vystupovali a nastupovat nezačali. Asi doháněl zpoždění…
Snad to bude výstraha všem dobíhačům. Nerad vidím, když někdo drží dveře a snaží se přetlačit mechanismus.
Nejen všem dobíhačům, ale i všem likvidátorům vlakvedoucích a průvodčích v příměstské železniční osobní dopravě. Přece jen druhá osoba, která před odjezdem vlaku z dopravny zkontroluje dveře a cestující, je pro bezpečnost vysoce užitečná a představuje účinnou bezpečnostní pojistku. Když vidím ty dnešní kreatury v IDS JMK, jak jen masturbují jakési elektronické hračky bez sebemenšího zájmu o dění při odbavování vlaku odjezdem, tak mi to přijde jako hluboký pokrok zpět. Šetřit na bezpečnosti mohou být drahé úspory, raději ani nedomyslet, pokud by na vodítku snad bylo dítě.
Masturbují? Dítě na vodítku? Nespletl jste si poněkud server?
Opakovaně mě překvapuje, že vám váš zaměstnavatel toleruje tyhle výlevy prezentované pod vlastním jménem.
CDV je vůbec taková zvláštní instituce a navíc jsou diagnózy pana Skládaného už léta dobře známy.
No a teď se z nich ještě stane další Kupkovo policejní jednotka. To bude žůžo.
Řeší dveře (stěna). Ale jestli je to funkční ochrana i proti vodítku jsem nezkoumal. Každopádně lidí se do toho moc necpou, protože nechtějí zůstat chvilku přivření v mezeře.
pokud zůstane malý pes venku před ochrannou stěnou a vodítko vede až do vozu, tak můžete doufat, že se ta šňůra přetrhne mezi držadlem a obojkem a pes utrpí akorát náraz na tu uzavřenou stěnu. V té by se měla zastavit už karabina.
Nebo se nepřetrhne a pes se uškrtí.
Ne nutně, může prasknout vodítko, obojek, karabina, nějaký mezikroužek… Aby ho to uškrtilo, musel by i kus toho obojku projít těmi dveřmi. Kdo ví, kdyby byl dost pevný (myslím ten obojek, ne ten pes), mohlo by ho to i dekapitovat.
V tomhle případě to vlastně dopadlo jak? Smýklo to s ním po nástupišti a pak prásklo o zeď? Nebo ho to stáhlo do mezery mezi soupravou a nástupištěm?
Bohužel, ale zrovna k tomu komentář DPP směřuje. Nemá se bušit, dávat zastav všemi prostředky, stlačovat všelijaká tlačítka, ale v případě hrozícího nebezpečí držet, nebo odblokovat dveře. Prostě odborník žasne a laik se diví. Takto nám tu techniku brzo cestující zhuntují.
Špatně jste ten komentář DPP četl. Ten komentář říkal, že by bylo potřeba tlačítko zmáčknout včas, před tím, než metro opustilo stanici.
Cituji z článku „Kdyby ve dveřích zůstal zablokovaný člověk, končetina, nebo i samotný pes, souprava se nerozjede, neboť strojvedoucímu by bezpečnostní systém indikovat otevřené dveře v některém z vagonů.“ Takže žádné mačkání tlačítek, ale zablokovat sveře.
Pokud jsou už dveře zavřené, těžko zablokujete jejich zavření. Každopádně pokud přivření teprve hrozí, je zablokování dveří to nejlepší řešení. Ostatně pokud by hrozilo přivření do dveří nějakého minipsa, tím zablokováním dveří mu nejspíš zachráníte život i kdyby neměl zůstat venku ale ve dveřích.
Ne než opustilo stanici, než se rozjelo.
„Pokud by cestující stihli tlačítko zmáčknout ještě před
rozjezdem, vlak by stanici neopustil“
Ony jsou stanice v metru obvykle tak krátké, že v tom není rozdíl. Každopádně podstatné je to opuštění stanice – dokud metro stojí alespoň částečně ve stanici, není to problém, protože je možné cestující evakuovat přes tu část, co stojí u peronu. Jakmile je celý vlak v tunelu, je evakuace velký problém a pokud to alespoň trochu jde, budete se snažit dostat vlak do stanice.
Já jsem nadšený (a troufnu si říct že i opatrný) dobíhač, ale dveře zásadně nedržím. Mám pochopení pro držeče, když je interval deset minut, ale když je <2 minuty, je to neomluvitelné
Neznám postupy DPP, ale on je to fakt oříšek. Jak má strojvedoucí zareagovat na nouzové tlačítko, případně bouchání na kabinu, když už jede? Nezná povahu nouze. Kdyby ve vlaku hořelo, tak může být zastavení v tunelu fatální, stejně jako kdyby třeba po vagonu běhal šílenec s nožem. Výrazně by to oddálIlo zásah IZS.
Pokud už opravdu jel, tak je dojetí do další stanice asi méně špatné řešení. Pokud by byl ve dveřích člověk, tak neodjede, protože kontrolka dveří.
Žádný systém nebude nikdy dokonalý, přivřené vodítko se psem venku je tak výjimečná situace, že to nijak rozumně asi vyřešit nejde.
Odpovědi na vaše otázky najdete v článku.
On to zdůvodňuje, DPP se jenom ohání „Je na to předpis“, čili se.hodi i nějaké racionální vysvětlení.
Racioání vysvětlení je, že metro je tunel. Ve chvíli kdy kabina strojvedoucího mine branku, což je ujetí pár metrů, je řešení jakéhokoliv problému velmi komplikované a vyšší nebezpečí pro všechny. Takže skutečně zásada číslo jedna je jet do příští stanice pokud není na první pohled zjevné ohrožení další jízdou. Je to bezpečnostní zásada, ne jen nějký zbytečný předpis. Ze stejného důvodu jako se ve vlacích překlenuje záchranná brzda v tunelech. Tunel není vhodné místo k řešení MU. Ztráta kontroly dvěří = dojet od stanice a řešit Nouzová signalizace = dojet do stanice a řešit Zadýmení = s maximálním nasazením dojet… Číst vice »
Racionální vysvětlení je tu už několikrát popsáno v diskusi. A je velmi jednoduché – je velmi mnoho relativně pravděpodobných situací, kdy dojde ke stisknutí tlačítka nouze, jejichž nejlepším řešením je dojet do stanice. A existuje jedna velmi málo pravděpodobná situace, kdy by bylo lepší zastavit v tunelu. Strojvedoucí neví, která ze situací nastala, takže se řídí jednoduše předpisem, který počítá s těmi daleko pravděpodobnějšími variantami a velí pokračovat do stanice.
je mi lito toho neboheho zvirete nez jeho doprovodu! chudak!
Proč dávají řidiči znamení k ukončení nástupu a uzavírání dveří v momentě, kdy je u jedněch dveří špalír lidí a u jiných dveří kočárek ve dveřích?
Trochu off topic ale k tématu.
Tam by se spíš hodilo hlášení, ať k nástupu využívají všechny dveře soupravy a ne špalír lidí u jedněch, to mi nepřijde moc normální.
To máte těžké. Většinou neodhadnete že zrovna v tom vašem „hroznu“ bude někdo hůře pohyblivý a svou pomalostí vstup „zablokuje“ atp. A přebíhat v situaci, kdy už má souprava odjíždět, k jiným dveřím mi jako dobrý nápad opravdu nepřijde…
Aby opustili urychleně dveřní prostor.
Během dne jsou chvíle, kdy bez toho nemáte skoro šanci ty dveře jinak zavřít, než že lidi „popoženete“ spuštěním výstrahy. Nezřídka uslyšíte v metru, že fíra spouští hlášení opakovaně, přesto z poza sloupu vybíhají další a další nebo vyjede beranidlo-kočárek, kterým majitelka (matkou bych to nenazýval) začne rozrážet zavírající se dveře. Tolerance pro odjezd je v metru 60 s. Ve vytížených stanicích je pro odbavení cca půl minuty (mimo extrémní situace jako je třeba koncert nebo zápas v okolí). Obdobně je to u tramvají, třeba ve špičce na Pavláku směr Štěpánská, na lidi vybíhající z metra řidič ani nemá šanci… Číst vice »
Dřív se nade dveřmi v T3 psalo dlouze, ale výstižně následující: „zazní-li výstraha a rozsvítí-li se nápis nevystupuje, opusťte urychleně dveřní prostor“. Rád jsem to, jako malý, do omrzení četl, když jsem se naučil. Praxe zůstala, nápis pohříchu zmizel. Totéž platí o nápisu: „cestující jsou povinni se za jízdy držet“…
„Podle grafikonu zaznamenávajícího všechny signály soupravy“
Co je zase tohle za blbost? Já vím, že tohle je už z tiskové zprávy DPP, ale pak byste měli jako autora neuvádět pana Nevyhoštěného, ale např. „Tisková zpráva“ (nebo kombinaci obou). Takhle to vypadá, jako že tuhle pitomost vymyslel pan Nevyhoštěný.
Ano, může za to asi dotyčná cestující, ale argumentovat : „Kvůli úhlu u prvních třech dveří prvního vagonu strojvedoucí vidí zhruba horní dvě třetiny dveří“ a „Ale bohužel nevidí, co je na podlaze“ to je na vyhození někoho z DPP, tak krizová komunikace vůbec nemá vypadat. Co když tam oklouzne malé dítě, ta mezera je celkem široká, a bude ležet na zemi, to jako může podle DPP metro odjet?
Tady nevidí na podlahu, ale co zastávky MHD které jsou v oblouku a řidič nevidí na poslední dveře tramvaje vůbec?
Těch není mnoho, a teda slušelo by jím šikovně umístěné zrcadlo
Ono už je divné, že v dnešní době to není doplněné kamerou. Zřejmě nemají certifikát řízení kvality a vyhledávání rizik
Kamery tam jsou (myslím 2), v každé stanici je na předním konci nástupiště obrazovka s jejich živým přenosem. Záběr mají dost dobrý, ale úplně přesně nevím jaký, jestli zahrnoval i tuto situaci
Kamery a obrazovky ve funkci zpětných zrcátek jsou v pražském metru snad od začátku provozu.
V soupravě? Na nástupišti ano, ale jakmile mine monitor. Viděl tedy cestujícího, který běžel ke kabině a něco signalizoval, což muselo být zřetelně odlišné od ruční návěsti 30a, Stůj, zastavte všemi prostředky.
Jestli ono to nebude tím, že návěst 30a nepatří ke všeobecnému rozhledu.
Nejde o to zda to někdo umí, nebo neumí, ale zda fíra správně vyhodnotil, že mávání nebylo kroužení.
Jako že nad každé dveře u metra nacpeš kameru? To nemůžeš myslet vážně!!! Kamery jsou ve stanici, strojvedoucí kouká do zrcátka a na na obrazovku. Ale všechno fakt vidět nemůže!
No, nemají. Nejde všechno podchytit na 100%. Když tam ale uklouzne dítě, tak se dveře nedovřou a souprava se nerozjede. Je to rozdíl oproti vodítku, které má sílu tloušťku tak 2 mm.
Tady jde o to že ta argumentace, že nevidí u prvních 3 dvěří co je na zemi tak nezabrání odjezdu, vůbec neměla zaznít, někdo nemusí být ve dveřích, stačí aby zakopnul, může se mu zaseknout noha v té mezeře mezi soupravou a nástupištěm a pohroma bude na světě.
Říkám, nelze vše pokrýt na 100%. Stejně jako neuvidí, že někdo spadne mezi dva vagony metra. Bohužel člověk si musí dávat pozor a nespoléhat na to, že ostatní za něj budou myslet a jednat.
Ta informace, že řidič psa neviděl a nemohl vidět, je pravdivá. Takže měla zaznít. Mimo jiné i proto, aby to alespoň někdo věděl – a pokud by k takové situaci, kterou popisujete, došlo, věděl, že musí hned reagovat a ne čekat, že se souprava nerozjede, protože strojvedoucí to přece vidí.
Jako informace ano, ale fakt tím nelze omlouvat situaci bez toho aby tam bylo řečeno že to řeší a bude to napraveno.
Proč by se to mělo řešit? A jak chcete vyřešit, aby strojvedoucí viděl vodítko zavřené ve dveřích?
Tak měli jednoduše napsat že řidič neodpovídá za nástup/výstup cestujích takže nemusí mít přehled co se děje na nástupišti a bylo by to.
Takže když tam kdokoliv uklouzne a spadne do prostoru dveří, nedejbože třeba krkem, tak si toho strojvůdce nemůže všimnout, a zkusí zavřít dveře..?
Nevím jakou silou se ty dveře zavírají, ale asi dostatečnou na způsobení zranění. Naprosto zbytečného, protože mu jde předejít lépe umístěnými kamerami.
Jsme už off topic původnímu incidentu, ale DPP by tento incident mohl využít ke zlepšení bezpečnosti (byť třeba v jiné situaci než co se stalo tomu pejskovi).
Hezky tu zazněl jeden komentář: člověk si musí dávat pozor a nespoléhat na to, že ostatní za něj budou myslet a jednat.
Krk ve dveřích nedovolí soupravu rozjet a ano, ty dveře mají sílu, takže vás asi zraní, ale nezabijou. Víc k tomu asi není co dodat.
Neříkám, že se to nemůže stát, ale kolik takových případů se za 50 let provozu pražského metra stalo? Asi žádný? Dosud to fungovalo. A žádné bezpečnostní opatření není všemocné a nikdy nikdo nedokáže vymyslet všechny alternativy, které dokáže přinést život. Nyní je to na tom vyhodnotit rizika a v případě, že se sezná, že je to nutné, něco v zabezpečení změnit. A nebo seznat, že jde o přijatelné ztráty.
Předpisy jsou psané krví, byť to je němá tvář.
Samozřejmě. Jak byste si představoval, že by strojvedoucí mohl vidět u každých dveří, zda tam někoho či něco nezavírá? To by musel mít kameru nad každými dveřmi uvnitř soupravy i vně a musel by dveře zavírat jedny po druhých.
Prozíravý strojvedoucí se nespoléhá jen na zrcátka s mrtvým úhlem, ale zvedne se ze židle a vyhlédne z kabiny osobně (dokonce i dnes v době kamer několik takových znám).
Bavíme se tady o metru , člověče jel jste někdy vůbec teď v Praze metrem ? Nebo naposled na „Céčku“ v 74, když se jezdilo dvojmužně ?
Mě přijde , že musíte být v opozici vůči všemu a všem.
Chlape, vy nejste normální!
Přemýšlím, proč je v MHD vůbec možné přepravovat zvířata mimo nějakou uzavřenou schránku. Je to služba pro lidi, ne pro zvířata. Pes je nebezpečný pro své okolí, a jak je zde vidět, je to nebezpečné i pro samotného psa. Zlaté Španělsko
No v metru to tak i bývalo, teď je v podmínkách postačující krátké (!) vodítko.
A taky je povinný náhubek, což se bohužel nevymáhá
Takže příště rozkopnout dveře. Ještě, že člověk ví, k čemu tahle bezpečnostní tlačítka jsou. Kvůli kodexu diskutujícího nejde přesný termín napsat. Samozřejmě to neomlouvá tu, opět nelze termín napsat, která táhne psa na šňůře za sebou.
Postup reakce strojvedoucího na signál z tlačítka je naprosto v pořádku – pokud se něco stalo v tunelu, je ve velké většině případů lepší dojet až do stanice než zastavovat v tunelu. Takže pro popsání funkce tlačítka opravdu nepotřebujete porušit kodex diskutujícího – slouží pro informování strojvedoucího o tom, že nastala nějaká mimořádná situace. Kodex diskutujícího naopak neumožňuje nazvat správně vaše řešení. Jednak rozkopnout dveře se vám asi jen tak nepodaří. Za druhé, proč byste rozkopával dveře, když máte nad dveřmi kolečko na jejich odblokování? Abyste při tom rozkopávání vypadl ze soupravy, nebo aby poničené dveře zasahovaly mimo průjezdný profil… Číst vice »
To tvrdí DPP, že jinak zastavit nelze, než odblokováním dveří. Tlačítko totiž k tomu dle všeho neslouží. Ty dveře musíte zadržet dřív než dosednou a jinak než nohou to rychle neuděláte. Než se dosápete na kolečko nad dveřma, je zavřeno a rozjíždíte se.
Odblokováním dveří také zastavit nelze. Pokud byste toho psa chtěl zachránit, musel byste reagovat rychle – ne kvůli DPP, ale kvůli fyzice a biologii, protože letící pes, který se střetně s brankou na konci nástupiště, už moc šancí nemá.
Jde o neskutečně smutnou záležitost a nedává smysl z ní vinit kohokoliv z dopravního podniku.
Co je ale trochu děsivé je právě ta argumentace DPP. Jak jinak mají dát cestující znamení strojvedoucímu, že je něco vážně špatně? Nebo se bude vše ignorovat s vysvětlením, že jde často kvůli opilcům o planý poplach?
Znamení se má dávat tím tlačítkem, ale hned jak se vlak rozjíždí a ne už když je v tunelu, to už ničemu nepomůže. Kdyby paní nedobíhala první, ale jakýkokoliv z dalších 4 vozů, tak tam nikdo na strojvedoucího bušit nemůže a zbýva jen to tlačítko. Horší je, že to tlačítko rozjetou soupravu nezastaví.
To je totiž stejná logika, jako volat Hoří a 150 ještě než začne hořet. Pak už se to musí nechat dohořet
To je naprosto v pořádku. Pokud někdo dostane infarkt a cestující vedle zmáčkne tlačítko, asi nechcete, aby souprava zastavila v půlce tunelu..
Jo, ale dovedu si představit, že to tlačítko spustí telefon (interkom) na strojvedoucího.
Všimněte si, že interkom v tramvajích byl kompletně odstraněn. Za jízdy to totiž žádný řidič nezvedne
Proč? Fíra musí projít do soupravy zjistit co se děje a vzhledem k pokrytí signálem jak mobilů, tak vysílaček, domluví kam doveze soupravu. Jednosměrné hulákání do vozu, bez zjištění co se děje, je pouze ke škodě věci.
To může udělat naprosto bezpečně ve stanici, kam se většinou dostane tak do minuty, max do dvou, a také mnohem rychleji po nástupišti. Než se v tunelu procpe soupravou třeba až do pátého vozu a zjistí, že na konci soupravy má někdo infarkt, tak už může být pozdě na jakoukoliv pomoc. Navíc stání v tunelu může v davu způsobit paniku. Domlouvání, kam doveze soupravu je nesmysl, dostat ji do stanice musí tak jako tak. Akorát po tom stání a pátrání v tunelu už místo záchranky může objednat pohřební službu. Když mi někdo v tramvaji bude signalizovat stav nouze, tak taky… Číst vice »
Proboha proč by se domlouval, kam doveze soupravu? Vždycky je nejrychlejší dovézt soupravu do následující stanice. Už jenom to vaše, že by prošel soupravou a zjistil, co se děje – než by tohle v tunelu udělal, bude desetkrát ve stanici. I kdyby nic nezjišťoval, rovnou by zastavil, domluvil by s dispečerem, že za ním nic není a může jet v protisměru, přešel na druhé stanoviště – za tu dobu bude desetkrát v následující stanici, kdyby pokračoval.
Podívejte se někdy na jízdní řád pražského metra, jak dlouhé jsou tam mezistaniční úseky…
Takže tenhle fíra jednal v rozporu s předpisy? Měl dojet do další stanice a pak zjišťovat, co se děje? https://zpravy.aktualne.cz/domaci/policie-patra-po-muzi-ktery-se-pokusil-znasilnit-divku-primo/r~b83cd5746e9211e6bff10025900fea04/
U infarktu? A už jste ztratil denné minuty, které přik akutních zdravotních problémů jsou to nejdůležitější.
Tak spíš jde o to, že jestli jede souprava tak rychle, že už je celá v tunelu, pak asi brzdit nemá moc cenu.
Znamení, že je něco špatně, mají dát cestující vědět tlačítkem. Je to napsané v článku. Proto v soupravách ta tlačítka jsou. A jsou ve všech vagonech, ne jen v prvním. Na rozdíl od okopávaných dveří strojvedoucího, ty jsou jen v prvním vagonu.
Ta cestující je kandidát na nějakou variaci Darwinovy ceny. Je ale pozoruhodně běžné, že i ve špičce, kdy jsou intervaly takové, že při jízdě po eskalátoru je téměř jistota, že tam metro bude stát, cestující zcela vypínají racionální myšlení a pudově se ženou do zavírajících se dveří, jako kdyby to bylo poslední metro v historii. Včera jsem byl svědkem i toho, jak se při svítícím znamení i znějícím hlášení takto řítil do dveří člověk s kolem a „zachránilo“ ho jen to, že do těch zavírajících se dveří to kolo nestihl o pár centimetrů vrazit. Bylo to ve špičce na trase… Číst vice »
Tak ne každý má cíl u stanice metra, některé přípoje jezdí třeba po půlhodině, vlaky někdy i po čtyřech, a když nevychází ani přípoj k tomu metru… Jasně, za život to nestojí.
Dlouho mě nic nevytočilo tolik jako vyjádření k bouchání na kabinu strojvedoucího. Pane bože, vždyť za těmi dveřmi může jít o životy!
Metrem jezdím 40 let a zatím jsem si nevšiml, že by bouchání na kabinu bylo nějakým běžným folklórem, na který není třeba reagovat.
Ve druhém, třetím, čtvrtém a pátém vagonu o životy jít nemůže? Protože tam žádné dveře ke strojvedoucímu nejsou. Proto jsou tam ta tlačítka.
Jak by měl podle vás reagovat strojvedoucí na kopání do dveří? Zastavit v tunelu, otevřít ty dveře a nechat se tím, co do dveří kopal, hned sejmout? A pak se bude čekat, než pro tu soupravu dojde nějaký jiný strojvedoucí, a bude se doufat, že ten, kdo kopal do dveří kabiny už nebude mít žádný další blbý nápad?
Když vás něco vytočí, bývá dobré nejprve se několikrát nadechnout a pak začít přemýšlet.
Zatímco po zmáčknutí tlačítka v prvním voze může strojvedoucí klidně v tunelu zastavit a ty dveře otevřít, protože tohle určitě magora, co by ho chtěl sejmout, nenapadne?
Těch několik nádechů je obecně dobrá rada, zkuste to taky, než budete příště vymýšlet, proč je foršrift nade vše.
Strojvedoucí nemá v tunelu zastavit nikdy, pokud se dá dojet do stanice. Co na tom nechápete?
Nemůže. Po použití signalizace se prostě v tunelu nezastavuje. Strojvedoucí tak jedná dle předpisů a předpis je tam vymyšlený kvůli obecně bezpečnějšímu řešení MU v stanicích, kde je přístup, únik a prostor kolem vlaku.
Opravdu než radit co by měl dělat strojvedoucí by bylo lepší aby cestujcí se psem více používali mozek a došla jim rizika. Pes na dlouhé šňůře není dobrý nápad ani při nespěchání.
Dost mě jako laika překvapuje že tlačítko opravdu vlak nezastaví, zvlášť když na něm je „nouzové zastavení vlaku“. Chápu argument, že pokud zkolabuje člověk ve vagonu, tak je jednodušší dojet do další stanice než couvat nebo zůstat v tunelu. Ale měl jsem za to, že tohle tlačíko je primárně kvůli nebezpečně rozjetému vlaku, což byl tento případ, a proto by ho mělo vždy zastavit a pak teprve zjištovat proč. Pani udělala chybu, kolemjdoucí se to snažili napravit, řidič je dle předpisů, jak píše pan Šabík, správně ignoroval a pes zemřel. To mi jako laikovi prostě nepřijde správně. Vůbec bych netrestal… Číst vice »
S těma tlačítkama přímo v soupravě je to ošidné: může dojít k tomu, že vlak začne hořet, někdo ho v dobré vůli zastaví – v tunelu – a následky jsou mnohem horší, než kdyby hořící vlak dojel do stanice, kde proběhne evakuace. Na dráze se tomu říká „přemostění záchranné brzdy“ a účel je úplně stejný – zabránit zastavení soupravy na blbém místě (typicky zase tunel).
Jenže v tunelech je úniková stezka a bezpečnostní evakuační lávka, to v železničních není.
Přesto jsem přesvědčen, že evakuace soupravy metra ve stanici bude mnohem rychlejší, bezpečnější a „účinnější“, než v tunelu.
No však tomu nikdo nebrání fíra se laskavě zvedne dojde se podívat a spojí se s dispečinkem, kam má dojet a zastavit. Bez spojení není velení.
To by mě docela zajímalo, proč jsou železniční tunely tak úzké, že vás může vlak smést i pokud jdete po kraji.
Mechanicky nesejme, traťováci chodí kolem zastaveného pracovního vlaku. Akorát když něco jede tunelem plnou rychlostí, tak lidi mimo výklenek může sejmout aerodynamika.
Že by (nokdobytobylřekl) peníze?
Protože každý centimetr tunelu průřezu tunelu navíc stojí spoustu peněz. Stačí, když se dá projít kolem stojícího vlaku – v tunelu, kde jede vlak, nemá nikdo co dělat, a pokud už tam je, jsou tam pravidelně výklenky.
Evakuace cestujících z vlaku metra v tunelu se v Praze snad ani nikdy neprovedla a má to svůj dobrý důvod.
V Kaprunu lávka byla taky, dokonce se po ní zachránilo 12 lidí ze 162, takže byla funkční… Zastavit nouzově v tunelu by sice v několika málo případech trochu pomohlo, ale ve většině případů by to výrazně zhoršilo následky.
Naopak v těch železničních je oproti metru spousta místa. V metru je místy prostor tak těsný, že odpovídá akorát průjezdnímu profilu soupravy jen o pár centimetrů, hlavně v úsecích pod úrovní Vltavy, kde jsou vrata s průjezdem sotva na zpětná zrcátka.
Evakuační lávka není v hloubených tunelech (tedy je to dolů metr a půl). Stezka je v ražených tunelech, bez ní totiž nejde kolem vlaku rozumně projít, protože zakružení zabíhá až pod vlak. I tak je asi půl metru pod podlahou a relativně daleko, Zažít to byste spíše nechtěl, protože místa je tam fakt málo, je tam tma i přes tunelové osvětlení a dostat tude ven něolik set lidí není snadné. Zvláště pokud tam budou méně pohybliví. Plus stejně musí dojít do stanice.
O požáru v Baku jste slyšel? Nebo jinde. Nulová šance.
Ano, je tam úzká „lávka“. Rozhodně ne v úrovni dveří. A pokud bude, jak již zmíněno, souprava náhodou hořet, tak lávka bude pokryta zbytečně zadušenými cestujícími, protože není ohně bez kouře.
Budiž, ale pak by na tlačítku nemělo být napsáno „Nouzové zastavení vlaku“, ale třeba „Znamení k řidiči“.
Jo, a když pak dojde k situaci, že cestující vyhodnotí, že je potřeba nouzově zastavit, budou odblokovávat dveře. Ne, to tlačítko je nazvané správně, slouží pro situace, kdy je potřeba nouzově zastavit vlak. A v drtivé většině případů, kdy je potřeba nouzově zastavit vlak, je nejlepší zastavit vlak až ve stanici. Proto se v praxi dělá to, že se dojede až do stanice. A strojvedoucí během jízdy do stanice sleduje, co se vzadu děje – protože pokud jsou zavřené všechny dveře, je nejlepší dojet do stanice co nejdřív. Pokud by naopak byly nějaké dveře otevřené, je naopak lepší jet pomaleji… Číst vice »
No on by tam měl být hlavně interkom.
Já jsem si po přečtení této diskuse říkal, jestli by byl interkom v metru dobrý nápad. Bojím se, že by někdo strojvedoucího opravdu přesvědčil, aby zastavil.
Takže interkom ano, ale s tím, že bude fungovat jen jako signalizace, ozve se předtočená nahrávka, že spojení se strojvedoucím bude navázáno po zastavení ve stanici. A teprve ve stanici by se spojení navázalo a strojvedoucí by slyšel cestujícího.
Na tom tlačítku ve voze metra je napsáno: SIGNALIZACE V NEBEZPEČÍ. Je to záměrně takto, protože to není záchranná brzda, ani nouzové zastavení, jako je tomu u tlačítek na nástupišti. A slouží k tomu upozornit fíru, že je něco špatně, aby to v další stanici řešil.
Ale myslím že ani to zmáčknuté na nástupišti by nepomohlo, protože by platilo až pro následující vlak.
Nebo?
Muselo by se to zmáčknout, než vlak odjede ze stanice, nejlépe když ještě stojí.
Vy ignorujete, že se jedná o vlak. Mnoho lidí trpí představou (je nevzděláno nrjrn v tomto oboru), že vlak lze snadno a rychle zastavit i rozjet. Ne, není tomu tak! Mimochodem, když už jsme u těch formulací a formalismu, tak u tlačítka se přece nepíše „okamžité“ nouzové zastavení vlaku 👆!
Poučit se lze, nedělat to.
Vidím to v provozu tramvají, naprosto stejné, signalizace jako by těm lidem říkala „ještě to stihneš“..
Čemuž se ale vůbec nedivím. Případů, kdy signalizaci řidič pustí ještě ve chvíli, kdy cestující teprve nastupují, je dost…
Už jsem zažil případ, kdy signalizaci pustil ve chvíli, kdy cestující vystupovali (a na nástup teprve čekali).
Já si myslím, že nouzové zastavení vlaku je to tlačítko venku, vevnitř se to jmenuje stejně ?
Já myslel to venku, pochopil jsem článek tak že ho mačkal někdo na nástupišti.
V drtivé většině případů, které si dokážete představit, je bezpečnější dojet do stanice. Případ, kdy by bylo bezpečnější zastavit, je jenom jeden – kdyby došlo k takovému poškození vagonu nebo situaci, že hrozí vykolejení. No a pravděpodobnost, že k takové situaci dojde, ale k vykolejení ještě nedojde, ale zároveň by stisknutí tlačítka vedoucí k zastavení vlaku situaci zachránilo, je tak mizivá, že v porovnání s ostatními situacemi, kdy je nejlepší dojet do stanice, se ta extrémně nepravděpodobná situace neřeší.
Je mně velice líto pejska, za jeho smrt ale může blbost spěchají paničky – 1. už neměla nastupovat, 2. pokud mám takto malé plemeno, tak bych ho vzal do ruky, 3. nebylo to poslední metro na lince. Přes den jezdí v jednom směru 20 – 30 souprav za hodinu, tak snad těch 2-3 minuty čekání na další není problém. Bohužel se často setkávám se spěchajícími po eskalátoru, kteří div nesrazí stojící, jako by jelo poslední metro v historii, a to ve špičce.
Lidé co jdou po eskalátorech ne vždy spěchají, jen ne každého baví několik minut nehybně stát na superpomalých schodech, když po nich mohou normálně sejít dolů.
Ono kdyby tam nedělali tu uličku, půlka se jich dostane rychleji. Takhle jen pár, jimž se chce nahoru jít, anebo halt raději jdou, než by čekali dole ve zbytečném chumlu.
Schody jsou od toho, aby se po nich chodilo – a to že se samy hýbou na tom nic nemění.
Sám se divím, že se na eskalátoru nehýbe skoro nikdo, a přitom by všichni kromě vyloženě postižených a nemohoucích měli normálně jít nahoru (urychleni pohybem eskalátoru).
(to je jako travelátor na letišti – ten taky slouží k tomu aby _ zrychloval chůzi_ ne k tomu abyste si na něj stoupl a zíral co se bude jako dít)
A co když pak přestupují na návaznou dopravu, která už nejezdí každé 2–3 minuty, ale třeba každých 20–30 minut? Nebo není problém čekat 20–30 minut na Masaryčce, hlaváku, Smíchově, Vysočanech, Černém mostě…
Nevíte někdo, co se stane když někdo za jízdy použije nouzové otevírání dveří (tu otočnou páčku nad dveřmi)? Začne souprava brzdit, přijde do kabiny nějaké upozornění, nebo se dveře odblokují a půjde je ručně otevřít? Nebo to jen odblokuje dveře ale za podmínky, že vlak stojí?
Myslím, že inteligentní člověk (tj. takový, který uvažuje v souvislostech) si dokáže domyslet, co se v takové situaci stane. A u toho, který v souvislostech uvažovat nedokáže, je lepší, když tu odpověď nezná.
A co se tedy stane? Dveře se hned otevřou? Nebo se jen odblokuje zámek a půjde je ručně otevřít? Nebo se nic nestane a strojvedoucí musí otevření odsouhlasit kabiny? Funguje to i za jízdy, nebo jen když vlak stojí? Je nutné napájení elektřinou? To všechno jsou otázky, na které neznám odpověď.
Přesně tak, dodnes si včichni mysleli, že tlačítko zastaví soupravu, ale DPP je jiného názoru. Takže odblokuji a zastaví, nebo musím odtlačit dveře a zastaví? Nebo nezastaví a je mu putna co se děje v salonu?
Ne, všichni si to nemysleli. Jsou i lidé, kteří se nad tím dokážou zamyslet, a pak lidé, kteří vědí, že tlačítko soupravu nezastaví.
Nezastaví, protože existuje strašná spousta situací, které zastavení v tunelu zhorší. Pak existují situace, které zastavení v tunelu ani nezhorší ani nezlepší. A pak existuje jedna extrémně nepravděpodobná situace, kterou by zastavení v tunelu zlepšilo.
Proč myslíte, že všichni? Jak velkou zkušenost s lidmi a jejich myšlením máte? Nemám rád podobné zevšeobecňování na základě dojmů konkrétního jedince!
Když se takhle ptáte, je správně, že odpověď neznáte.
Z jakého důvodu je správně neznat odpověď?
Abyste se od té páčky radši držel dál. Když nechápete souvislosti, které její použití má, je lepší, když ji používat nebudete.
Kdybych věděl souvislosti, tak se neptám, protože vím, co páčka dělá. Ptám se, abych zjistil odpověď. Nebo jak jinak mám vědět souvislosti, aniž by mi je někdo řekl?
Chápu že na vině je cestující, ale že strojvedouci nedbal následného varování cestujích a v klidu vyjel s vlakem do tunelu mě až děsí. Obdobně jako v Olomouci zabil řidič tramvaje seniorku. Že ji neviděl bych opět chápal, ale že opět nedbal všech ostatních varování, zvonení cestujích a prostě jel, protože ho nic nezajímá.
A ten článek jste četl?
Ano četl a že by mě to zrovna uklidnilo, se říct nedá. Kdyby ty dveře zachytili cestujícího, tak ho souprava také i přes varování ostatních cestujících usmýká, protože řidič má pokyn v nouzi nezastavovat? Vždyť to je něco šíleného. Může být zachycen způsobem, kdy nebude ve zpětných zrcátkách vidět.
Malé takové riziko je, ovšem nezastavení v tunelu při stovkách jiných nebezpečí může znamenat zkázu celého vlaku a stovek či tisíců lidí. Jde o to si vybrat tu míru rizika…
Předpokládám (a doufám), že v v prvním řádku máte chybu (nezastavení vs.zastavení).
Není to šílené. Je to jenom že jste se nad tím nezamyslel. Popisujete situaci, kdy cestující upadne na zem (takže nebude vidět v zrcátkách). Zároveň něco na něm zachytí dveře při zavírání. Což tedy znamená, že nikdo z cestujících nezabránil zavření dveří. To, co je zachycené ve dveřích, je tak pevné, že se to nevyvlékne ani ze dveří, ani se to nesvlékne z cestujícího, ani se to nepřetrhne a při rozjezdu to vláčí cestujícího po zemi. Cestující v soupravě stále nic nedělají. Zachyceným cestujícím to praštilo o branku na konci nástupiště, dost možná už je po smrti – ale spojení… Číst vice »
Ano, takže jakmile se vlak rozjede, neexistuje v případě průšvihu způsob jak zastavit a všichni musí doufat, že přežijí cestu do další stanice. Tlačítko označené Nouzové zastavení vlaku je podfuk a ve skutečnosti je to prostě jen zvonek do kabiny strojvůdce.
Ne, tlačítko nouzové zastavení vlaku není podfuk. Pokud ho někdo použije, dělá se to, co je v takové situaci nejlepší udělat. Což rozhodně není zastavit soupravu plnou lidí v tunelu.
Tlačítko „nouzové zastavení vlaku“ ve stanici skutečně zabrání vjezdu vlaku do stanice, většinou to znamená zastavení v tunelu.
Tlačítko „signalizace nebezpečí“ ve vlaku akorát zapne alarm s doporučeným postupem dojet do stanice a tam pátrat po důvodech zapnutí.
Zastavením v tunelu samozřejmě myslím zastavení někde hluboko v tunelu, ne zastavení na hranici nástupiště.
Kdoví zda to jen nebliká. 😀
Vevnitř vlaku je pouze tlačítko SIGNALIZACE V NEBEZPEČÍ, právě proto, že se má signalizovat řidiči, ten má informaci přijmout, pustit hlášení a v další stanici řešit.
Fajn a mezi tím se děje v salonu to nespecifikované nebezpečí, které navíc přiveze mezi lidi na peron do další stanice.
Jo, tlačítko v metru by mělo po zmáčknutí odpálit menší atomovou bombu. Protože co když cestující v metru to tlačítko zmáčknul proto, že se zrovna někomu v metru z břicha vyklubal Vetřelec.
Hergot člověče „nouzové zastavení vlaku“ neznamená „okamžité“ možná by stačilo jen vyznat se v základních pojmech. Ona nouze je zde míněna, že vlak zůstane stát na vhodném místě a nebude pokračovat v cestě, dokud se situace nevyřeší. Zastavení v tunelu by teprve vyvolalo tu správnou nouzi!
Cestujícími jsou tato signální tlačítka docela často zneužívána, takže se trochu nedivím tomu, co se stalo v Olomouci a spíš než nějakou morseovku bych jako cestující použil záchrannou brzdu, přeci pokud je někdo ve dveřích, tak musím vůz zastavit hned, ne vyťukávat k řidiči, to taky může zastavit za sto metrů a může být pozdě.
To je všechno hezké, ale cestující není nádražák a nemá v nouzi čas spekulovat, co je nejlepší řešení. Je tam nouzové tlačítko, tak očekávám, že je tam proto, abych ho v nouzi zmáčknul.
Placebo.
Právě proto, že cestující nemá v nouzi čas spekulovat, tak se to vyspekulovalo předem, co je to nejlepší, co se má udělat, když se v tunelu v jedoucím vlaku zjistí nějaké nespecifikované nebezpečí. A ať nad tím uvažujete shora zdola, vždycky vám vyjde, že rozhodně to nejlepší, co se dá udělat, je dojet do stanice, pokud to aspoň trochu jde.
v tramvaji možná, ale ve metru je to tlačítko za sklem, tam to snad jen tak někdo nezneužívá, to by tam sklíčka furt chyběla. Stejně tak úpenlivé bouchání ožralých na mašinfíru jsem za celý život v metru nikdy neviděl.
Reagoval jsem spíš na to, že řidič v Olomouci zabil seniorku, jak jste sám napsal.
Několik lidí tady obhajuje představu, že by se na signalizaci tlačítkem nebo dokonce kopání do dveří mělo zastavit v tunelu. Může někdo z vás popsat, co by se po tom zastavení v tunelu mělo dít dál? Resp. bych se zeptal ještě na krok před tím – přemýšleli jste o té otázce, co by se mělo po zastavení dít dál, než jste začali psát ty komentáře? K tomu, že jste bouchání ožralých na strojvedoucího za celý život nikdy neviděl – kolikrát jste jel metrem v prvním vagonu v době, kdy se ožralí cestující vyskytují nejčastěji? Kolikrát častěji byl v takové situaci… Číst vice »
Mně spíš děsí, že v podobných případech u tramvaje nikdy nikoho nenapadlo zmáčkout tlačítko záchranné brzdy, které je u každých dveří. V novinách čteme pořád jen, že lidi volali, skákali, gestikulovali, běželi za vozem – a nic.
U většiny tuzemských i tramvají žádné tlačítko záchranné brzdy pokud je mi známo není, jen právě to znamení k řidiči – nouzové znamení = tiskněte několikrát přerušovaně.
V tramvajích tlačítka záchranné brzdy samozřejmě jsou a občas se tím nějaký blbec dobře baví, když tu tramvaj zastaví na magnety třeba uprostřed křižovatky. Sklíčko nad tlačítkem pro ně nejsou velká překážka.
Minimálně všechny tramvaje v Praze záchrannou brzdu mají. A tak nějak bych si tipoval, že tramvaj bez záchranné brzdy by v ČR nebylo legální provozovat.
To je důsledek výhružných nápisů okolo. Kdysi už se to tu probíralo při výročí Eschede .