Strojvedoucí, kteří zemřeli loni při srážce vlaků v Milavčích, mají pomníček

Slavnostní odhalení pomníku v Milavčích. Foto: Zdeněk Mleziva / České dráhySlavnostní odhalení pomníku v Milavčích. Foto: Zdeněk Mleziva / České dráhy

Podle strojvedoucích je třeba, aby na tratích začala fungovat zařízení, která by eliminovala možnou lidskou chybu.

74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
soumar

Upřímnou soustrast strojvedoucím i té zahynulé cestující (proč tam chybí?).

Autora odfláknutého pomníku již k další práci nepouštět, je neuctivé míchat kusy vět s tečkou na konci a bez tečky, o mezerách tu už někdo psal. Pořadí jmen na pomníku bývá abecední s ženami a dětmi napřed, zde to bylo porušeno. Zbytečně to kazí chvályhodnou iniciativu.

A samozřejmě, pokud nelze jezdit podle rozhledu jako na silnici (a to nelze), musí být ETCS. Měl být už dávno.

Libcha

Odboráři teď volají po větším zabezpečení tratí. Ale až to ETCS bude a negativně se to odrazí na ekonomické kondici železnice jako celku, budou zas volat po větších mzdách. Nemůžeš chtít po odborářích, aby jejich požadavky měly logiku a vzájemně si neodporovaly.

Vašek

K takovémuto článku bych snad ani nespustil diskusi.

Martin

Nezemřeli tam náhodou 3 lidé? Kde je ta cestující??? Když už pamětní desku tak snad pro všechny ne? Je to vůči ní, která jako jediná opravdu za nic nemohla a jako jediná tomu opravdu nemohla nijak zabránit poměrně dost neuctivé…. Ale chápu, že pro modrou armádu jsou platící cestující jen….. (Ať si každý doplní podle sebe)…. A až mě železničáři budete zase minusovat, tak přidejte minus i za to provedení, jednou tečka bez mezery, podruhé s mezerou, čárka bez mezery….no tedy…. Odpovídá to přesně chaosu a poměrům na české železnici….

Ignác Pospíšil

Za tu nehoráznou čtvrtou větu byste zasloužil pořádně profackovat.

Martin

A co se vám nelíbí? Ta cestující snad jako jediná opravdu za nic nemohla a neměla jak tomu zabránit. To je prostě fakt. Jediné co provedla je, ze sedla do vlaku. Samozřejmě, nevinný byl i minimálně jeden nebo oba strojvedoucí, ale u té cestující je ta nevina stoprocentní….

Ignác Pospíšil

Tak minimálně strojvedoucí toho osobního vlaku taky za nic nemohl a nemohl tomu nijak zabránit a Vy jste ho tu zcela iracionálně prohlásil za viníka. Takže za tu sprostotu si profackovat určitě zasloužíme.

Martin

Neprohlásil jsem nikoho za vinika. Vy se musíte naučit chápat psaný text. Píšu, která jako jediná OPRAVDU za nic nemohla…. Tzn. ve smyslu, že u ní je jakákoliv vina vyloučená. O vině a nevině dalších se dá polemizovat, vyšetřovat…ale u ní jako jediné je to absolutně vyloučené…každému je naprosto jasné, že nevinný bude i jeden z těch strojvedoucích, ale to pa do jaké míry už je rap polemika. Chápete to? Nebo opravdu znovu potřebujete druhou třídu ZŠ?

Martin

Oprava: …ale to a do jaké míry už je ta polemika…. Přepsal mi to mobil….

Ignác Pospíšil

Promiňte, ale problém není ve mne, ale ve Vás a ve Vaší neschopnosti chápat text. Vy byste si měl zopakovat základku.

Pokud napíšete „ona jediná je opravdu nevinná“, znamená to zcela jednoznačně, že oba zbývající (tj. strojvůdci) jsou bez jakýchkoliv pochyb vinni.

Přitom u strojvůdce osobního vlaku je jisté, že on je rovněž stoprocentně nevinný – v těch cca 3 sekundách mezi spatřením expresu a smrtí udělal vše, co udělat mohl.

A co se dělo v kabině expresu, to už nikdy nezjistíme.

Martin

To nemá cenu, to je slovíčkaření. Prostě to dopadlo tak, že cestující nastoupila do vlaku a naprostá neschopnost a diletantství na železnici ji zabila. Její partner se pak taky pokusil o sebevraždu…. Nádražákům pak nestojí ani za to, připsat jí na pomník…. A ještě tady hrozíte pěstičkami a klikaté mínusy…. Vy jste strojvedoucí, že? Tak vám přeji hlavně hodně kilometrů bez nehody a co nejméně rozdaných facek….. Bohužel toto povolání jste si vybrali sami a bohužel i s tím že k tomu patří i to, že se z vás může stát viník, spoluviník anebo zaviněním vašich kolegů i nevinná oběť….… Číst vice »

Ignác Pospíšil

Nejsem strojvůdce. A Vy jste vůl a darebák.

Otakar

Tak to vypadá, že většina to pochopila, ale pro Pospíšila je potřeba napsat ještě větu, kde nebude moci chytat za slova.

Gargy

Co ty si za člověka

Ares

Souhlasím, dělá li se deska, tak ať jsou tam všichni.

Pavel Skládaný

Škoda, že rozhodující návěstidla byla na zkrácený dohled a na této „mezinárodní“ trati není ani kódování. Teď je tu vytesáno do kamene, kdo mohl být při aplikaci elementárních zabezpečovacích prvků ještě živ a zdráv.

Petr Šimral

Rozhodující (odjezdové) návěstidlo na zkrácený dohled nebylo. A vjezdové návěstidlo mělo opakovací předvěst.
S kódováním v principu souhlas, ale lokomotiva stejně nebyla vybavena „zobrazovačem“, což je do rychlosti 100 km/h povoleno. Totéž občasné volání po PZB. Zrovna na této trati nastala doba, kdy je rozumné počkat na rekonstrukci, když už to předchozích 162 let nikoho netrápilo…

Koro

Hezké, že vjezdové mělo op.předvěst. Není snad důležitější mít opakovací předvěst na odjezdovém návěstidle? Mimochodem dávno tvrdím, že opakovovací předvěst vjezdového návěstidla by neměla svítit zeleně, pokud vjezd má výstrahu. Situace pak vypadá následovně – dvě zelené návěsti (předvěst+op.předvěst) a až poté výstraha a stůj. Měla by se na op.předvěst vymyslet nějaká zvláštní návěst, upozorňující na výstrahu na vjezdu, aby mozek zapomněl, že viděl dvě zelené po sobě

Petr Šimral

To, co si myslíte je pitomost. Jak asi byste to chtěl vynávěstit? Máme pět barev… A za další: strojvedoucí Západního expresu nebyl žádný leťák, který tam jel jednou za rok. Trať dokonale znal, byl tam v turnusu cca 5 let.
Já osobně vidím příčinu ve zcela fatální chybě pozornosti, které se celý svůj profesní život děsím. Deset vteřin nereagujete a už to nikdy nevrátíte zpátky…

Koro

Není to pitomost. Je to malý krůček, jak vnést logiku do situace. Vynávěstit nevím, na to jsem zatím nepřišel.

Bert

Pokud si zprávu DI vybavuji správně, tak to muselo být ještě mnohem více než 10 sekund, protože strojvedoucí nezačal brzdit ani před odjezdovým návěstidlem, ale až 2-3 vteřiny po něm, když uviděl Sharka.

PepaM

Začal brzdit těsně před odjezdovým návěstidlem: „Z rozboru dat zaznamenaných záznamovým zařízením HDV vlaku Ex 351 vyplývá, že v čase 8:06:56 h došlo v km 161,586 k vyprázdnění hlavního vzduchového potrubí HDV po předchozím zavedení rychločinného brzdění strojvedoucím vlaku Ex 351. Při zohlednění reakční doby strojvedoucího v délce 1 – 2 s a prodlevy brzdového zařízení v délce cca 1 s, po uplynutí které dochází k poklesu tlaku vzduchu v hlavním potrubí a snižování rychlosti, ujel vlak Ex 351 při rychlosti 79 km·h-1 dráhu cca 66 m. Z toho vyplývá, že čelo vlaku Ex 351 se před ujetím této dráhy… Číst vice »

Bert

Aha, tak si to pamatuji dobře, až na to, že zápis událostí v časové ose nereflektuje obsluhu brzdiče, ale až vyprázdnění potrubí. Navíc ta reakční doba s tím může zamávat o dost více než 14 metrů (asi 0,6 sekundy) na obě strany.

Stejně si ale myslím, že i tak musela nepozornost trvat déle, protože jen odjezdové návěstidlo bylo vidět asi na 300 metrů, takže skoro čtvrt minuty. (Tím nechci strojvedoucího nijak dále odsuzovat)

Pavel Skládaný

Ideální by bývalo bylo, kdyby ho do té výhybny vzali odbočkou. Pak by už předvěst místo rutinního „volno“ návěstila sotva přehlédnutelnou blikající žlutou „očekávejte 40“ a okamžitě by pochopil „dnes je něco jinak“. Stejný znak by mu ještě jednou potvrdila i opakovací předvěst.

PepaM

To se řešilo asi tak tisíckrát u předchozích článků k téhle nehodě – vlaky měly do výhybny vjet prakticky současně, takže výpravčí měl všechny důvody pro to, vzít expres přímo a osobák do boku. Osobák se zdržel o pár desítek sekund až zastavením v zastávce na znamení Milavče.

Pajoš

Ale opakovací předvést opakuje tu předvest ne to vjezdové návěstidlo člověče…to je o znalosti předpisů ne o dojmech.

Koro

Já samozřejmě vím, co opakuje. Zřejmě jste nepochopil pointu. Pan Šimral ji pochopil, i když nesdílí mou myšlenku.

Pajoš

Když to tedy samozřejmě víte, tak jak můžete napsat takovou pitomost?
Když opakujete navést něčeho za vámi jak to asi může ukazovat navest před vámi?

G....

Náhrada OPř = návěstní napodobovač jako v Rakousku a Německu. V připomínkovém řízení k D1 to ale FSČR rozcupovala.

Pavel Skládaný

To si myslím také. Dvě zelené před výstrahou, na které záleží život stovek lidí, nejsou z psychologického hlediska vůbec ideální. Resp. průsšvih je v tom, že obě předvěsti svítily stejně, jako kdyby následovala sekvence „volno – volno“ (stejně, jako když výhybnou stokrát předtím projížděl a vyvolávající iluzi, „i dnes budeš projíždět, jako obvykle“) a k selhání vlivem rutiny je zde jen malý krůček. Strojvedoucí do poslední chvíle nic netušil, o čemž svědčí fakt, že mezi předvěstí a vjezdovým návěstidlem naopak zrychloval (dle záznamu z 67 na 80 km/h).

Pavel Skládaný

To je moc hezké, ale při vjezdu do přímé měl na předvěsti „volno“, na opakovací předvěsti „opakované volno“, tj. jako stokrát předtím, když ho tam nikdo nezastavoval. Jediným signálem, že bude mimořádně zastavovat, byla následující „výstraha“ na vjezdovém návěstidle, která byla na poloviční dohledovou vzdálenost (asi 6-7 vteřin). Je to sice předpisově „v pořádku“, ale riziko přehlédnutí, zejména pod vlivem dlouhodobé rutiny, je velmi vysoké a bylo jen otázkou času, kdy to chybující člověk projede.

Pavel Skládaný

Jinak i ono rozhodující odjezdové návěstidlo bylo dle zprávy DI na zkrácený dohled, tj. životy mohla zachránit vhodně umístěná a viditelná opakovačka.

Pajoš

Mantra“mezinárodní“trati. Kdyby ten vlak zastavil v Kubici, tam se přečísloval a jel dál, tudíž by šlo o vnitrostátní spoj už by to bylo ok?
Je úplně fuk jestli je vlak mezinárodní, vnitrostátní, IC, SC, Os nebo cokoliv jiného. Zjednodušeně řečeno jede se od klacku ke klacku a je jedno jestli z Paříže do Moskvy nebo z Pardubic do Hradce.

Pavel Skládaný

Patrně jste nepochopil pointu. Šlo o otázku, zda je zabezpečení této trati zdejšímu charakteru provozu adekvátní, či nikoli.

J.K.

Jako čest a památku všem, ale mohli tam přidat tu cestující snad taky… Ale co už, hlavně ať už se to neopakuje.

Martin Verner

Určitě je dobře to připomenout… ale opravdu ten nápis nebylo možné napsat správně česky?

Koro

Co máte na mysli? Hledám, nic špatně nevidím.

Koro

Možná tak tečka za rokem 2021.

Honza

Mezera za tečkou, mezera za čárkou

Twix

Ono je tam toho víc ale na pamětní desce asi není potřeba trvat na jazykové čistotě. Ale když už nic, ta chybějící mezera před „kolegové“ působí lehce amatérsky.

Herold

Tak zrovna na mramorové pamětní desce bych na jazykové čistotě docela trval…

Twix

Já jsem myslel takové ty věci jako jestli za řadovou číslovkou má být mezera (jednou je a jednou není), jestli nemá být Při s malým písmenem, mezi jmény nějaká spojka atd. Přijde mi i zvláštní psát na pamětní desku jména ve druhém pádě ale nepřišlo mi důstojné se v tom moc vrtat.

Karl vB.

Když už diskuse probíhá v rovině estetické, tak co říkáte tomu bočnímu nápisu na čekárně z levé strany. Nějaký umělec SŽ, co tam ta písmena lepil, očividně nepočítal v názvu dopravny s háčkem u „Č“.

Martin Verner

Ještě navíc k už uvedenému – ten pahýl věty pod datem.
Podstatně lepší by bylo
K uctění památky životů strojvedoucích
F.K./R.K
zmařených při železničním neštěstí…
nebo případně něco ve smyslu
K uctění památky strojvedoucích
F.K./R.K.
Jejich životy vyhasly při…

Cheese35

Je to smutné. Herkules dodnes stojí v Domažlicích a při pohledu na něj mrazí.

Pitrys

Padlo tam jedno Bdmpee nebo dvě? V atlasu vozů jsou takto označena dvě.

Jelen

Nechápu, proč v tomto místě nemá ani po modernizaci trati být dvoukolejka. Minimálně po Domažlice by ty dvě koleje prostě měly být, aby se podobným nehodám zabránilo.

Valtteri

Jednokolejky existují i jinde a nehody se tam nestávají. Stačil by funkční zabezpečovač.

Twix

Nebo pro začátek na této trati aspoň přenos návěsti na mašinu…

Petr Šimral

Ta mašina stejně „zobrazovač“ neměla…

Twix

Tak to je jen další část toho samého problému ale z poslední diskuze na toto téma jsem pochopil že měla.

PepaM

Ne, neměla. Byla to řada 223 DLB, měla jen PZB a Sifa.

J.K.

Protože SŽ vidí budoucnost železnice v jednokolejkách – minimálně na hlavních TEN-T tratích na západ… Musel se kvůli tomu dokonce vylhat dopravní model – vymazat z něj dálnici D5, aby to vyšlo – tak jim tu snahu trochu oceňte. 🙂

Subrt

a dalnice D6 a D4 Sosnovi pri existenci D5 v modelu vychazi?

Petr Šimral

To už není pravda. Aktualizací se to povedlo zlepšit.

Twix

Tady zrovna dvoukolejka bude, až po Blížejov teda…

Apollo17

I z dvoukolejky je často jednokolejka při výluce jedné koleje.

Jiřik

No jo, ovšem když na dvoukolejce vyloučíte jednu kolej, je ještě provozovatelná.
Když ale vyloučíte jednu kolej na jednokolejce… 😀

Diesel

Pokud by ten dotyčný řidič čuměl kam má a ne třeba do mobilu , tak se tohle vůbec stát nemuselo. Na trati kde je prach mizerný provoz .

Petr Šimral

Z Blížejova po Domažlice město dvojkolejka bude. Ale toto není o dvojkolejce, to je o zabezpečení.

Josef Trögl

V červnu jsem tu projížděl z Mnichova jako cestující a zrovna jsme ve výhybně křižovali zpožděný protijedoucí expres. Měl jsem takové podivné mrazení, že by se podobná nehoda mohla snadno zopakovat.
SŽ by měla přehodnotit priority a místo některých zbytečných rekonstrukcí nevyužívaných budov nebo výstavby nesmyslných betonových protihlukových stěn (příklad za všechny z Proboštova, kde byly vykáceny stromy plnící izolační funkci dobře, místo toho je beton) by měla investovat do ETCS, která podobným nehodám dokáže zabránit.

Jiri Kokrhel

Ok udělá se tam podle vás ETCS… S čím a jaký dopravce podle ETCS bude jezdit?

Jiří Kocurek

Regiosharky z poslední objednávky mají mít ETCS od výroby.

Petr Šimral

Celá trať Plzeň – Česká Kubice státní hranice se bude rekonstruovat, v Plzně do výhybny Chotěšov bude dokonce i novostavba. Předpoklad dokončení celé akce rozdělené do čtyř staveb je rok 2030.
Teď tam instalovat ETCS nemá smysl jak v traťové části, tak na vozidlech.

Pája

Podle předpokladů jsem dnes do Zlína jel elektrickým vlakem po dvoukolejné trati. A vidíte – furt stará jednokolejka s Regínou křižující v Čamlíkově.
Pokud by ETCS mělo zabránit třeba jednomu úmrtí, tak bych si dovolil s Vámi nesouhlasit a ETCS naopak požadovat. Herkules se prostě odepíše, ale ti chlapi z mašin někomu jinému chybí, cestující taky.

Jiří Kocurek

Ono by bylo ETCS potřeba skoro všude, ale naráz se to neudělá. Lidé, peníze, čas. Z toho plyne nějaký postup zavádění.
Jsou tratě po rekonstrukci, kde ETCS není (např. Opava). Když se zřídí někde, aby se během 10 let předělávalo, tak se nezřídí jinde, kde by 10 a více let sloužilo víceméně beze změn.

Reaktor

Opava je po nějaké aktuální rekonstrukci?

Petr Šimral

Máte pravdu, ale zrovna ETCS není „hup na krávu a je tele“. Když jsme to vydrželi 162 let (a že závažných smrtelných nehod bylo násobně více), tak už tomu těch 8 let dejte.

Pajoš

Ikdyz je to bohužel kruté a z hlediska jednotlivce velmi nepříjemné, ale nemůžete prostě vrazit desítky miliard do něčeho co pak zachrání jednoho člověka. Statisticky totiž za tyhle prachy dokážete zachránit mnohem více lidí třeba tím že postavíte nadjezdy místo přejezdů …

Pavel Skládaný

Tady by už hodně pomohlo zlepšit mizernou viditelnost návěstidel.

Petr Šimral

Viditelnost byla zrovna zde podle normy, nicméně znám mimořádnou událost, která nakonec o metr o dva ještě skončila bez následků, kde ani zkrácená viditelnost nebyla dodržena. https://www.dicr.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Usti_n_L_170404.pdf

Subrt

Svoboduv Namestek pro modernizaci drahy Nejezchleb prisel z ZPSV, ktera protihlukove steny (a prazce,,,,) vyrabi

Reaktor

A proto obce u tratí požadují PHS?

VIZEK2442

Upřímnou soustrast pozůstalým.