Letecké společnosti Letectví

Stroj na peníze Ryanair loni mírně zadrhl, zisk je nejnižší za čtyři roky. 30 % příjmů už není z letenek

B737, foto: Ryanair
B737, foto: Ryanair

Letecká společnost Ryanair potvrdila i za poslední finanční rok pověst velmi ziskové aerolinky. I přes potíže se stávkami zaměstnanců firma loni udržela nadstandardní ziskovost a z každého utrženého eura má třináct centů zisk. Profitabilita firmy ale loni výrazně klesla.

Ukazují to zveřejněné výsledky za finanční rok 2019, který Ryanairu skončil v březnu letošního roku. Podle nich zisk po zdanění klesl o 29 % na 1,02 miliardy eur při tržbách 7,56 miliard eur. Počet cestujících stoupl o 6 % na 139 milionů. Ve výsledcích není ještě zahrnuta ztráta Laudamotion. Rakouského dopravce ovládl Ryanair plně teprve nedávno.

Ryanair varoval investory průběžně celý rok, že zisk bude za poslední rok výrazně nižší. Podle prezentace výsledků průměrná cena letenky klesla za poslední rok o 6 % na 37 eur za jeden segment. Tato částka ale není pro většinu cestujících konečná: platí ještě za další služby, od přednostního nástupu až po občerstvení na palubě. Právě tento segment Ryanairu roste nejrychleji: dodatečné příjmy z těchto služeb loni stouply o 19 %. na 2,4 miliardy eur, tvoří tak už přes 30 % celkových tržeb. Každý cestující utratí v průměru už 17 euro za každý let na dodatečných službách.

Šéf Ryanairu Michael O´Leary za poklesem vidí především nejistoty zákazníků kvůli brexitu, časté stávky řídících letového provozu i rostoucí ceny paliva.

Ryanair oznámil před několika týdny přechod na holdingové uspořádání. Plnou součástí skupiny je už rakouský Laudamotin, který firmě loni prodělal 139,5 milionu euro. Letos čeká u dopravce s 23 Airbusy A320 celkem 6 milionů cestujících. Polský charterový byznys Ryanair Sun prošel přejmenováním na Buzz, převezme většinu letů Ryanairu z Polska.

Jako tradičně O´ Leary předpověděl krach dalších leteckých společností v Evropě, za poslední rok mu ale jeho věštba poměrně vyšla, padlo několik aerolinek, například BMI nebo Germania.

Ryanair posunul dodávku nových Boeingů 737 MAX 200 až na zimu letošního roku, původně měly létat už během letního letového řádu. „Máme maximální důvěru v tato letadla,“ uvedl O´Leary. Ryanair má aktuálně 455 Boeingů 737-800. Ve výroční zprávě uvedl, že 95 % z nich vlastní, 63 % z nich už není zatíženo dalšími závazky. Deset nejstarších letadel chce letos firma prodat.

Na letošní rok firma čeká růst počtu cestujících na 153 milionů, zisk plánuje  maximálně 950 milionů eur. „I když je objem rezervací na nadcházející měsíce vyšší než loni, ceny jsou nižší a očekáváme, že tento trend bude pokračovat i v dalších měsících,“ uvedla firma.

tagy

9
Diskuze

avatar
2 Komentáře
7 Reakce na komentáře
4 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
5 Autoři komentářů
AdamDPDPNikolaj M.Adam HJan Sůra Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Radek Janata
Host
Radek Janata

„dodatečné příjmy z těchto služeb loni stouply o 19 %. na 2,4 miliardy eur, tvoří tak už přes 30 % celkových tržeb“

Ono není divu, když Ryanair přesunul dvě věci, které byly doteď součástí základní ceny, mezi příplatkové služby. Myslím tím standardní kabinové zavazadlo a přidělení sousedících míst spolucestujícím.

Nikolaj M.
Host
Nikolaj M.

Jako cestující to ale oceňuju – protože mám na výběr. Je v pořádku si připlatit za to, co v danou chvíli chci a neplatit za to, co nechci. Lepší než kdyby zvýšil základní (nízkou) cenu letenky, to raději místo zdražení vyčlenit služby… Zaplatím jen za to, co využiju.
Chci na víkend s kamarádem? Nedokoupím si ani kabinové zavazadlo, ani místa vedle sebe.
Chci na víkend s přítelkyní? Přikoupím si místenky vedle sebe a kabinové zavazadlo.

Adam H
Host
Adam H

To sice jo. Ale cena o těch 10€ co stojí kabinové neklesla. Je to jen omezení služeb a jinak prodané zdražení. Osobně s tím nemám ale problém.

Nikolaj M.
Host
Nikolaj M.

Jojo, tak jsem to myslel. Že pokud někdo řešil, jestli zdražit celý produkt, nebo ho rozdělit a ponechat původní cenu jen základu, tak jsem pro druhou variantu. Jinak s tím ale souvisí ještě spousta dalších věcí /marketing, pozice ve srovnávačích cen, …/

Adam
Host
Adam

Přesně tak. Pozice ve vyhledávači je dneska jeden z nejdůležitějších marketingových nástrojů.

Zrovna teď jsem to řešil. Letím do Thajska, a byla možnost letět s UIA ale po připočtení dodatečných nákladů (odbavené zavazadla) jsem se najednou dostal na cenu promo u Emirates (včetně všech jejich služeb). Ale samozřejmě Emirates ve vyhledávači byly někde ke konci.

DPDP
Host
DPDP

Tady do toho by měla zasáhnout EU komise.
Chci vidět cenu i se zavazadly, jídlem a pitím, nebo bez, ale chci si to zadat hned a ne komplikovaně toto zjišťovat jinde než na hlavní stránce vyhledávače až po přesměrování na další server.
Prostě tam mít možnost zaškrtnout si svůj požadavek hned, stačila by další třída low cost nebo jen sedadlo 🙂

Adam
Host
Adam

Do toho bych nezasahoval, to věc vyhledávače. Prostě hledá nejnižší cenu nehledě na další služby v ceně.

Radek Janata
Host
Radek Janata

„z každého utraceného eura má třináct centů zisk“

Nebylo by lepší napsat „z každého UTRŽENÉHO eura“?

Partneři



CSCARGO