Železnice Železniční průmysl

Strnadova Czechoslovak Group plně ovládla výrobce brzd pro kolejová vozidla DAKO-CZ

Brzdový systém kolejového vozidla. Foto: Dako-CZ
Brzdový systém kolejového vozidla. Foto: Dako-CZ
Cena transakce se pohybovala v řádu stovek milionů korun, CSG už nemá zájem o výrobu nákladních vagónů.

Slovenská společnost Tatravagónka prodala svůj minoritní podíl ve výrobci brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla DAKO-CZ. Vlastníkem akcií se stal dosavadní majitel většiny ve firmě, holding Czechoslovak Group (CSG) Michala Strnada

Transakci dnes oznámila společnost v tiskové zprávě, cenu transakce strany nezveřejnily, jde o stovky milionů korun. Ve svém závodě v Třemošnici zaměstnává DAKO-CZ přes pět set lidí.

„Odchod Tatravagónky z DAKO-CZ vyplývá ze strategie vzájemných vztahů, na které se skupina CSG dohodla s akcionáři slovenské Tatravagónky,“ uvedla firma v prohlášení. Tatravagónka je nejvýznamnějším evropským výrobcem nákladních vagónů se zhruba 30procentním podílem na evropském trhu. „Obě skupiny se chtějí v železničním průmyslu soustředit na svůj core business, kterým je pro CSG výroba brzdových systémů pro kolejová vozidla a pro Tatravagónku výroba nákladních vagónů. Odchodem z DAKO-CZ zároveň končí majetkové propojení mezi oběma firemními skupinami,“ uvedl místopředseda představenstva CSG David Chour.

CSG opouští plány na výrobu nákladních vozů

CSG podle něj naopak už nemá žádné plány v oblasti nákladních vozů. V tomto segmentu se snažila proniknout při pronájmu lounské vagónky, kterou nakonec ale nezískala.

DAKO-CZ patří v současnosti k nejúspěšnějším společnostem skupiny CSG. V roce 2020 dosáhly tržby 1,26 miliardy Kč a EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky) je bezmála 300 milionů Kč. O rok dříve společnost utržila 1,14 miliardy Kč a měla EBITDA 200 milionů Kč.

S prodejem menšinového podílu souvisí i změna v managementu společnosti: Z pozice CEO odchází Dagmar Matúšová, která se nově stala personální ředitelkou Tatravagónky. Do čela podniku nastupuje dosavadní provozní ředitel Lukáš Andrýsek. DAKO-CZ má být nadále důležitým dodavatelem Tatravagónky.

DAKO-CZ je příkladem společnosti, která dokázala po roce 1989 zásadně změnit svou produktovou orientaci a postupně se propracovala do postavení celosvětově významného výrobce brzdových systémů a komponentů pro tramvaje, metro či železniční vozidla. Její produkty odebírají ze světových výrobců například Siemens, Stadler a Bombardier, z českých například Škoda Transportation.

V roce 2008 společnost ovládl český podnikatel Jaroslav Strnad vykoupením podílů od skupiny akcionářů. Později získal většinový podíl i v kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a založil skupinu CSG. V roce 2018 převedl Jaroslav Strnad vlastnictví CSG na syna Michala. Tatravagónka vstoupila do DAKO-CZ v roli menšinového akcionáře s 49procentním podílem na jaře 2014.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vbb

Tak aby si depo neobjednalo brzdič a v bedně omylem nepřišel protiletadlový kanón 🙂

Marty

To má být vtipné?

Bsp

Diky lidem ve vedení Dako je to možne . Ještě se za to sami pochválej .

nedulezite

:))) Ode mne mají +

V. K.

Škoda, že tu Lounskou vagónku nezískali. I přes to, že za ní dali ti Slováci nemálo peněz, tak mi přijde, že jí spíš chtějí zlikvidovat. Už je to nějaká doba, co jí převzali a zakázky stále váznou. Co jsem slyšel naposled, tak poslední zbytky zaměstnanců jsou stále na překážce doma.

bently

V lounském Legiosu je opravdu možné sledovat likvidaci v přímém přenosu – ti nejschopnější zaměstnanci už jsou dávno pryč, a ten zbytek, co ještě zůstal, sedí doma a pořád dokola poslouchá, že nejsou zakázky.
To, že by Strnadi díky spolupráci s nestíhající Tatravagónkou fabriku naplnili, je téměř bez pochyb. Takhle Louny nejspíš v krátkodobém horizontu skončí, a to všechno jenom jako pravděpodobný výsledek byznysového boje dvou klanů (Strnadi na jedné straně, a bratři Šuškovi – kamarádi bývalého majitele Savova – na straně druhé).
Je to trochu smutný příběh, ale i to se sem tam stává.

Řezníček kamil

Tak v Lounech se již vyrábí velká zakázka vozu do Německa tak o práci nouze nebude. Záleží ovšem za jakou mzdu.už teď se do areálu investuje Ikdyz v jeho velikosti se to nepozná. Bohužel díky zákonům se vše protahuje moc dlouho

bently

Gratulace Strnadovcům!
Je fakt, že DAKO-CZ v posledním roce jede jako nikdy v historii, a aktuálně urgentně shání jenom do výroby alespoň 70 lidí, aby vůbec stihlo realizovat již zasmluvněné zakázky. Cena za 49% podíl Tatravagónky tak s přihlédnutím k výborné ziskovosti nejspíš nebyla vůbec nízká, ale pokud se bude DAKO vyvíjet podobně i do budoucna, jde o velmi zajímavou investici.

Vin

Ale když se člověk podívá za jaké peníze – od 20 000 Kč pro vyučeného chlapa – … tak ty lidi budou ještě dlouho shánět .. nedaleko – cca 60km je německá škodovka kde nabízí 2x více .. 😉

PeterC.

Nejsou lidi 🙁 Je mozne, aby bol taky velky rozdiel v podobnej profesii???

Kubrt

Tak jistě, že je to možné. Nebo snad všichni lidé v profesi např. řidič mají stejnou mzdu??