Strnadova Czechoslovak Group plně ovládla výrobce brzd pro kolejová vozidla DAKO-CZ
Cena transakce se pohybovala v řádu stovek milionů korun, CSG už nemá zájem o výrobu nákladních vagónů.
Slovenská společnost Tatravagónka prodala svůj minoritní podíl ve výrobci brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla DAKO-CZ. Vlastníkem akcií se stal dosavadní majitel většiny ve firmě, holding Czechoslovak Group (CSG) Michala Strnada
Transakci dnes oznámila společnost v tiskové zprávě, cenu transakce strany nezveřejnily, jde o stovky milionů korun. Ve svém závodě v Třemošnici zaměstnává DAKO-CZ přes pět set lidí.
„Odchod Tatravagónky z DAKO-CZ vyplývá ze strategie vzájemných vztahů, na které se skupina CSG dohodla s akcionáři slovenské Tatravagónky,“ uvedla firma v prohlášení. Tatravagónka je nejvýznamnějším evropským výrobcem nákladních vagónů se zhruba 30procentním podílem na evropském trhu. „Obě skupiny se chtějí v železničním průmyslu soustředit na svůj core business, kterým je pro CSG výroba brzdových systémů pro kolejová vozidla a pro Tatravagónku výroba nákladních vagónů. Odchodem z DAKO-CZ zároveň končí majetkové propojení mezi oběma firemními skupinami,“ uvedl místopředseda představenstva CSG David Chour.
CSG opouští plány na výrobu nákladních vozů
CSG podle něj naopak už nemá žádné plány v oblasti nákladních vozů. V tomto segmentu se snažila proniknout při pronájmu lounské vagónky, kterou nakonec ale nezískala.
DAKO-CZ patří v současnosti k nejúspěšnějším společnostem skupiny CSG. V roce 2020 dosáhly tržby 1,26 miliardy Kč a EBITDA (zisk před zdaněním, odpisy a úroky) je bezmála 300 milionů Kč. O rok dříve společnost utržila 1,14 miliardy Kč a měla EBITDA 200 milionů Kč.
S prodejem menšinového podílu souvisí i změna v managementu společnosti: Z pozice CEO odchází Dagmar Matúšová, která se nově stala personální ředitelkou Tatravagónky. Do čela podniku nastupuje dosavadní provozní ředitel Lukáš Andrýsek. DAKO-CZ má být nadále důležitým dodavatelem Tatravagónky.
DAKO-CZ je příkladem společnosti, která dokázala po roce 1989 zásadně změnit svou produktovou orientaci a postupně se propracovala do postavení celosvětově významného výrobce brzdových systémů a komponentů pro tramvaje, metro či železniční vozidla. Její produkty odebírají ze světových výrobců například Siemens, Stadler a Bombardier, z českých například Škoda Transportation.
V roce 2008 společnost ovládl český podnikatel Jaroslav Strnad vykoupením podílů od skupiny akcionářů. Později získal většinový podíl i v kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a založil skupinu CSG. V roce 2018 převedl Jaroslav Strnad vlastnictví CSG na syna Michala. Tatravagónka vstoupila do DAKO-CZ v roli menšinového akcionáře s 49procentním podílem na jaře 2014.