Stříbrný návrh Nového Hlaváku: Odbavovací hala by se přesunula do „skleníku“ na střeše
2. místo v soutěži na Nový Hlavák. Návrh barcelonských studií Miralles Tagliabue EMBT a OCA architects
Nástavba navazuje dle komise na secesní jazyk Fantovy budovy, byla by však nákladná.
Sice chapu co tim chtel architekt rici, ale tohle je strasne… az desive,…
ještě přidat nějaké pavilony zvířat a ZOO 2 jak vyšitá 😀
Náklady na podobné stavby vč. bydliště pro jednoho medvěda atd.. by se měly maximálně osekat… A místo toho se věnovat i např. okrajovým částem Prahy, kde jsou silnice ve stejném stavu jako v době připojení k Praze v roce 1974. Nebo obchvatům některých částí jako jsou Písnice, Březiněves a mnoho dalších…
No a proč tedy neudělají vestavbu patra nad nástupišti. Tam už střecha je a místo by to také nezabíralo. Navíc by to bylo blíž k vlakům. Mohla by tam být i pěkná kavýrna s nadhledem . Propojilo by se to s Fantovkou a paráda by byla hned.
nebo pridat jeste dva krasne oblouky nad nastupisti 5-7 (vyhledove 8)…………
Ano, to by bylo dobre, pokud nahodou ty nastupiste nejsou taky pamatkou, ale na druhe strane za 7 nastupistem je take dost mista pro 8 nastupiste vcetne druhe „haly“ z vychodu…
Vždycky jsem bral magistrálu jako jakési nutné zlo, když už tam je, musíme počkat na jiné cesty, tadada. Ale když vidím ten pohled z nadhledu… hned teď zablokovat betonama a začít bourat, včera bylo pozdě. Stát i město měli 30 let na realizaci lepšího řešení. Game over. Kvalita těch architektonických návrhů z větší části pramení z toho, že s tímhle prostorem se asi nic chytrého vymyslet nedá.
Jako upřímně začínám chápat, že vybrali to co vybrali, ačkoli jsem mi to přijde jako hloupost. Ty další jsou snad ještě horší.
Přiznám se, že jsem čekal něco úplně jiného.
Prosvětlení současné haly, na střeše haly pokračování parku, nebo nějaká decentní dostavba, případně nové budovy na bocích.
Docela by mě zajímala představa zadavatelů a komise ještě před návrhy. Tahle soutěž byla asi spíš na zrušení a překopání zadání, tady se vybíralo z divných návrhů. To vlastně soutěž na železniční most měla luxusní výběr 😀
Vypadá to spíš jak aquapark bez tobogánů. Za mě byl nejlepší ten bronzový návrh.
Spis pavilon tropickeho ptactva v zoo.
Že by inspirace stanicí v Madridu?
To je přemístěná stanice podbabské lanovky?
A vysvětlil někdo komisi, že nádraží, je ten barák, ke kterýmu jezdí vlaky?
Možná. Jiná věc je, že mít otevřené prostory pro cestující, když vedle vede magistrála je kvůli hluku poměrně zarážející.
Zajímavé je, že první dva návrhy vyhlášené komisí jako nejlepší působí dojmem, že jsou určeny do teplého počasí, nikoliv do zimy.
Třeba se pletu, ale přijde mi, že tento španělský návrh otevřený není. Přijde mi celý zasklený, hluk by asi byl řešen určitým typem skel, podobně jako u „skleněných“ letištních terminálů. Ostatně stejně by musela být řešena kvalita vzduchu (+ teplota, a to ve skleníku dost intenzivně i v létě). Mě se to vlastně docela líbí, nicméně rozumím, že stejně jako u podobných letištních terminálů by tam byla velmi drahá údržba + trvalý provoz klimatizace (s tou by navíc byla spojena ekologická stopa). Otázka je, jestli si jako poměrně bohatá země nemůžeme jedno „letištní“ nádraží dovolit. Silnější argument než peníze mi… Číst vice »
Vždyť je vidět, že je to celé zasklené… Je to prostě velký skleník a jak píšete, tak toto do Prahy nepatří, má to být spíše v botanické zahradě…
Proč to do Prahy nepatří?
Které nádraží bude dříve hotové?
+ Praha Hlavák
– Brno ( v nové poloze )
Snad ani jedno z toho. Megalománie nadřazené použitelnosti. „Hlavně, aby to vypadalo, klidně to může být zhoršení.“
Já doufám že Brno nebude odsunuté nikdy, takže hlasuju pro Prahu, tady by ani jedna z těch realizaci nebyla až tak úplně zásadní prohra a vyhozených prachu taky mene.
Já jsem pro naleštění a generální opravu současné haly s tím, že jí dají novou střechu 😀 Všechno ostatní, kde bude magistrála na střeše a ne pod halou je zbytečné.
Magistrála “pod halou” se nazývá “tunel Blanka”. Tohle veledílo by mělo úplně zmizet.
Jakože zasypat a zavřít? A víte Vy vůbec, kudy Blanka vede? Nebo jak jste ten příspěvek vlastně myslel? Nějak nechápu…
Jediné správné řešení.
Začínám mít pochybnosti o příčetnosti hodnotící komise.
Spíše zadavatele. Proč nemůžeme využít maximum toho, co je, k tomu, k čemu je to určeno, a jen to případně doladit?
A taky architektů
Peknej aquapark 🤣 ne, tento navrh se nepovedl.
V rámci ironie a sarkasmu, které mi jsou vlastní, přikládám pro zasmání link na obrázek „Therme Erding“, které leží nedaleko mnichovského letiště. Možná, že tam zoufalí autoři druhého a třetího návrhu hledali inspiraci pro neotřelé řešení haly pražského hlavní nádraží.
Bavorský svatostánek vodních radovánek se od jejich návrhů (až na tu vodu) zas až tak moc neliší a palmy tam jsou taky. 🙂
https://www.urlaubshamster.de/wp-content/uploads/2017/06/18268649_810727252437854_7155678936941344727_n.jpeg
To se všichni úplně zbláznili?
Ano.
Když to tak pozoruji, tak se divím, že hodnotící komise soutěž neuzavřela se závěrem, že se z té tragické nabídky exhibicí nic kloudného NEDÁ VYBRAT. Nebýt této soutěže, tak jsem si o odbavovací hale pod magistrálou mohl říkal: „no, sice funguje, ale jinak nic moc“. Teď mi původní stavba nové odbavovací haly ze 70, let 20. stol., i přes všechny její zjevné nedostatky, mnohdy vyplývající z dlouhodobé neúdržby a celkové nedostatečné péče o objekt, v porovnání s dnešní (podle mého názoru) mimoběžnou modernou, připadá, jako zjevení. Klobouk dolů před tehdejšími architekty, projektanty a stavaři, kteří v době tuhé politické normalizace,… Číst vice »
Šrámková & Co., prostě uměli.
Zásadní kapacitní nedostatky bohužel nejsou u současné haly způsobeny nedostatečnou údržbou. Stejně tak se její největší problémy (stísněnost, nepřehlednost, špatné zázemí pro cestující, špatné propojení s parkovištěm, okolím i historické budovou) lepší údržbou nevyřeší.
Ta nová pergola:
– stávající kapacitu zvýší?
– zlepší zázemí pro cestující?
– odstraní kompars z parku před vchodem do haly?
– zlepší napojení na parkoviště? (které bude zrušeno)
Nechal bych pořádně opravit střechu, udělal bych krytý chodník k zastávce tramvaje a zbytek peněz bych věnoval na zlepšení, nebo výstavbu tratí.
Zásadní kapacitní nedostatky jsou způsobeny především zbytnými vestavbami, jinak jsou ty stávající budovy doslova „velké jak kráva“. Tak k čemu ještě zvětšovat objem…
Což doslova dělá ten vítěznej návrh: 1) zvyšuje kapacitu tam, kde je potřeba a kde jí je/hrozí neodstatek, omezením nepovedenejch a příliš velkorysejch vestaveb (dvoupatrová část brutalistní haly) 2) odstraňuje část, která je velká jako kráva, ale v podstatě nevyužitelná a jen zhoršující průchod a působící problémy („otevřená“ část brutalistní haly) 3) přidává smysluplný a využitelný prostory po stranách, v dosahu hlavního průchodu, ale bez jeho blokování 4) propojuje použitelně park se střechou a tím otvírá alternativní trasu pro hlavní směr pohybu lidí (tohle samozřejmě vyžaduje i zklidnění magistrály, který město slibuje) 5) ten hlavní průchod tram-metro-vlak kryje, ale přitom… Číst vice »
Souhlasím, že všechny nové návrhy jsou tragické a hrozné, mnohem horší než současný stav.
Na druhou stranu úplně nesouhlasím, že by současný stav i za předpokladu lepší údržby byl nějaký hezký nebo zvlášť funkční.
Do haje, kdy už nekdo vyhodí toho manekýna a konečně se začne tahle organizace starat o to co má především,tl.o koleje?
Kdo se tady prosí o takové hrůzy za těžký prachy
At prosvětlí, opraví starou halu, udělají z ní ještě vic nákupní centrum jak je to všude jinde na západě.
Hlavně at uz jde ten manekýn k čertu. Je tam potřeba někdo jako na RSD,co má tah na branku a ne tohle infantilní stvoření
Když chcete obchoďák, zajděte si do palladia. Tohle je nádraží, kde je potřeba, aby se člověk hlavně mohl dobře pohybovat
odporúčam pozrieť si riešenie napr Wien Hauptbahnhof (nedávno dokočená) – obchody (vrátane veľkého Interspar), reštaurácie
Jo, ale zároveň tam ty obchody nepřekážej funkci nádraží. Jako sekundární funkce, když nepřekážej tý primární, jsou obchody na nádraží víc než fajn. To samý Berlín hauptbahnhof. Obchodů fůra, ale jsou logicky umístěný a¨nebráněj nádraží fungovat jako nádraží.
„Rekonstrukce“ hlaváku v podání Grandi Stazioni a Patrika Kotase bohužel ty obchody přidala na takový místa a v takových objemech, že to tu primární funkci nádraží výrazně omezuje…
Však nasazení těchto byl velký omyl, měli je od toho dát pryč mnohem dříve.
Pro soutouse vašeho formátu doporučuji Bratislavu hlavnu stanicu.Tam budete jako v ráji, krásný bufety a toho místa tam🙂
Z nádraží nákupní centrum, protože to mají na Západě? To jde ovšem v důsledku proti Vašemu požadavku halu „prosvětlit“, když ji ještě více zaplácáte, a venkoncem povede ke snaze přidávat právě ty přístavky. Proč?
Fando,tam jde o prosvětlení díky osvětlení, které bohužel muselo zůstat stejné.
Tam jde o to, že kdo má málo času a opravdu čeká na to az mu špatná správa dá vědět,tak ten stejně bude stát jen u cedulí a hypnotizovat cedule.No a ten kdo má času vic tak má prostě možnost ten čas využít prohlížením obchodů ci občerstvením. Běžná věc na letištích. Není důvod proč by to tak nemělo být na nádraží.
To není, ale je blbě, když ty obchody jsou přesně v těch místech, kudy potřebují ti spěchající projít nebo kde potřebují hypnotizovat ceduli…
V porovnání s konkurencí na 2. a 3. místě je ten vítězný projekt opravdu lepší. To ještě ale bohužel nemusí znamenat, že je z objektivního hlediska nejlepší možný. Uspořádání soutěže samo o sobě není zárukou. Není to jen o soutěžících, ale o tom, jaké měli zadání a kdo je hodnotil. V komisi jsem našel jen jednoho zahraničního architekta, potom několik absolventů ze stejných fakult, dvě vystudované zahranice a pár politiků/úředníků. Moc pestré ani světové mi to nepřijde. Ale možná jsem koukal špatně. Tuším, že dle zadání s magistrálou a metrem soutěžící hýbat nemohli, trasování tramvajové trati bylo taky předem dané,… Číst vice »
Kromě dlažby jsem si všiml i dalších „neobrutalistních“ prvků, jako třeba tvary nového velkého schodiště.
K vypuzení by mělo přispět zpřehlednění parku, podobně, jako se to stalo vedle Národního muzea.
Lavičky, kopule, vstupy do metra, tvary obchodních ploch. To vypadá, že vše navazuje na tu budovu ze 70. let
O ladění bych nemluvil, prostě to tam nechávají původní.
Asi lepší, než ta pergola. Toto do roka neshnije 🙂
Jen do roka pres ty okna neuvidite ani vybuch atomove pumy
Opravdu originální příměr, smekám příkladné argumentaci
Je to ze dřeva, zákonitě to do roka shnije…
Takže podle vás teda tuhle loď staví každoročně znova?
https://cs.wikipedia.org/wiki/HMS_Victory
lodní lak, 360 Kč za 1 litr … …
Od vynálezu tlakového moření dřeva uplynulo již hodně let. Je otázka, zda-li je využíváno.
Pardon, ale ty ostatní nevítězné návrhy jsou vážně tragédie. Vůbec nechápu, co tím chtěli autoři říci nebo jestli to jen prostě chtěli „zkusit“. Na pergolu si říkejte, co chcete, ale chápu, proč vyhrála.
Přesně tak, subjektivně bych si ji představoval taky jinak, ale funkčně je vyřešená nejlépe a většina výhrad proti ní není zcela opodstatněná. A při téhle konkurenci nebylo o čem pochybovat ve výsledku.
Mně se vlastně líbí představa, že bude možné vystoupit z tramvaje a vejít do staré budovy po povrchu (a naopak odtamtud vystoupit a vejít do města). Jasně, nebudu to dělat vždycky, ale sem tam proč ne
Ona špatná byla celá tato soutěž, jak se říká mezi slepými, jednooký králem. Takové soutěže musí mít v regulích hlavně to, že žádné místo nemusí být udělené. Já vidím stejně i Dány, že si to chtěli zkusit, a bohužel jim to ani trochu nevyšlo, prostě se spletli. Nevím proč jim děláte apologetiku, ale jistě nějaký zájem na tom máte.
Neeeee… V jiném kontextu možná, ale tady ne.
Nadávejte na „pergolu“ jak chcete, ale fakt je, že ta velmi plynule propojuje úroveň parku s Fantovou budovou, nesnaží se ji úplně zabít a zastřešení sahá až nad tramvaj. Prostě Dánové to fakt pochopili. Líbit se vám nemusí, ale neupřete jim, že koncepčně to má hlavu a patu.
Ano, to přesně říkala komise. Jediní pochopili zadání, jediní prostor posunuli a dobře ho propojili.
Přesně tak. Chce to ale nenechat se zahltit prvním dojmem a opravdu si projít, jak to má fungovat. Po chvíli tam (u toho vítěznýho návrhu) to, co vypadá na první pohled nelogicky a nesmyslně, do sebe začne zapadat a vyloupne se velmi funkční řešení. Přijde mi, že všichni finalisté pochopili, že za stávajícího stavu je tam na některý důležitý věci vlastně nedostatek pohodlnýho místa. Ale zatímco druhej a třetí to řešej obříma nástavbama, vítěz si dokázal uvědomit, že ten aktuální stav na druhou stranu jinde prostorem až neskutečně plýtvá, někde tak, že stačí ty stávající prostory líp zpřístupnit a změnit… Číst vice »
Jo, nahradit obri udajne nevyuzitelny vnitrni prostor obrim jeste nevyuzitelnejsim vnejsim prostorem a utratit za tuhle debilovinu dve miliardy a 10 let, to je uzasny vysledek.
Cislo 2 je ulet. Tri jsem ani neresil. Ale pergola je jen nejmensi nesmysl, jakkoliv to je furt nesmysl.
Kdybych dnes musel cekat na vlak pod pergolou, tak je to asi naposledy co vlakem jedu. A to je kolem nuly….
Jako hala to je na prd a jako pristresek neuveritelne predimenzovane a drahe. Tudiz pouze vizualni masturbace
Opakuji, projděte si ten vítěznej návrh pořádně. Nikdo nepočítá s tím, že pod tou pergolou budete čekat za horšího počasí. To je mnohokrát vyvrácenej slaměnej panák. Na to je v tom návrhu dostatek uzavřenýho a vytápěnýho prostoru jinde. Pod tou pergolou budete jen procházet mezi vlakem, metrem, tramvají a případně taxíkem nebo autem známýho, který vás vysadí na K+R. Plus pod ní můžete samozřejmě čekat ve dnech, kdy na to bude počasí a bude tam příjemně. Dvě miliardy jen za pergolu? Není to náhodou další argumentační faul, protože ve skutečnosti jsou taky za úpravy a nutnou rekonstrukci půlky nové odbavovací… Číst vice »
Bože, to nebude stát 2 miliardy, tak to je dokonale naivní představa, prostě vy se ve stavebnictví vůbec neorientujete, když to řeknu kultivovaně. Už jsem jednou psal, že rekonstrukce nádraží v Teplicích bude stát 1 miliardu, to tedy nepřímo znamená že tady se bude jednat o částku cca 12 – 14 miliard. Nikdy jste neslyšel o tunelu Blanka, a další takové stavbě jako je Justiční palác na Praze 10, také měl stát 2 miliardy, a desítky podobných staveb.
Je tu čím dál víc zabejčenejch šílenců, co ten hnus ještě obhajují. Havlíčka na ně.
Se uklidníme….
Ne, je to úplnš nesmyslné. Taková architektura vůbec do prahy nepatří a nezapdne, je to urbanistický omyl.
Je to jen nejlepší ze všech špatných řešení. Na Slovensku máte něco takového, že to tady pořád tak vychvalujete ?
Nevím, proč sem furt taháte Slovensko.
1)Neodpověděl jste mi minule na otázku, kde jste se narodil, já vám to o sobě jasně napsal.
2)Juraj je slovenské jméno, pokud to nevíte. Česky je to Jiří.
3)Já bych Slovákům do nádraží nikdy nekecal.
No a co, že je to slovenské jméno? To je i Andrej a chce ho za premiéra 33 procent českých voličů 🙂
místo „jsem“ patří SEM, jako kam
(na diskusi)- k vašemu příspěvku.
Opraveno, …a doufám, že Andrej vyhraje a dubaják-dřevák nebude ! (Šťastný katarák)
Tohle měl být snad nějaký vtip, už dává smysl, proč vítězný návrh vyhrál s takovým rozdílem.
Je to krasny novy palmovy sklenik pro botanickou.
Nova hala nadrazi to uplne fungovat nebude – je to snad tri patra nad urovni pristupove cesty, z metra 4 patra. K vlakum ale i do fantovy budovy je to pak dolu nahoru. Extremne drahe na vytapeni a udrzbu obrovskych sklenenych ploch vedle dalnice. Krasna nesmyslna exhibice.
Zacinam chapat oni prvni misto…porota nepochopila, ze nemusi akceptovat nic
NIC bylo řešením.
To by byla sranda vytapet, aby ty palny v zime nezmrzly:)
To se zadýchá.
Hlavně přes noc – aspoň ti bezďáci budou k něčemu užiteční? 🙂