Autobusy Dopravci Železnice

Středočeští zastupitelé schválili zdražení jízdného o čtvrtinu, podmínkou je ale souhlas Prahy

Jednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PID
Jednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PID
Menší zdražení postihne roční kupóny. Jízdné se v kraji deset let nezdražovalo.

Středočeský kraj udělal důležitý krok k velkému zdražení tarifu Pražské integrované dopravy (PID) o zhruba čtvrtinu. Zastupitelé dnes schválili velkou změnu ceníku. Zdražení ale ještě není jisté: musí ho schválit i pražští radní.

Kraj už dříve vysvětlil, že od zdražení očekává pokrytí výpadku části příjmů do rozpočtu. Tarif pro cestování veřejnou dopravou v rámci PID se neměnil od roku 2011, zdražení víceméně pokryje inflaci.

Změna a navýšení tarifu PID je nezbytné, nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo 10 let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 %. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila,“ řekl radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). Podle něj jinak hrozí rozpad systému veřejné dopravy.

Kompletní znění nového tarifu je na stránkách zastupitelstva. Ještě ho však musí schválit Rada hlavního města Prahy. „Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ dodal Borecký. „Bude to předmětem koaličních jednání,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Reakce na propad tržeb

Kvůli pandemii klesly tržby ve středočeské veřejné dopravě o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ dodal Borecký. Kraj už v reakci na pokles poptávky i kvůli úsporám částečně omezil provoz některých autobusů.

Změny se týkají nejen jednotlivých jízdenek, ale i časového jízdného. U časového jízdného dochází ke změnám jízdného pouze pro cestování ve vnějších pásmech, případně dojezdovém pásmu 0 na území Prahy. Měsíční a čtvrtletní kupóny jsou zdraženy o 25 %, cena ročního jízdného je stanovena na 9,5násobek ceny měsíční. U ročních kupónů proběhne oproti stávajícímu stavu zdražení o 10-15 %, což přináší ještě větší zvýhodnění než za stávajícího stavu. „Celkově však budou časové kupóny i přes připravené zdražení pro pravidelné cestující výrazně výhodnější,“ dodal Borecký. Propočty kraje počítají s tím, že zdražení letos přinese 90 milionů korun, příští rok 250 milionů korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
122 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Zdražení je nutné, ale tento způsob nepodporuju. Kvůli tomu, že v StČK nikdo jízdné 10 let neřešil, není fér teď v době průseru skokově zatížit cestující. Ti si už tak budou do VHD hledat cestu zpět velmi složitě, někteří se už nevrátí vůbec, protože doba ukázala, že některé cesty opravdu nejsou nutné..

Osamělý Vlk

Tak je největší čas pořídit si roční jízdné PID.

V.N.

Když srovnám ceny jízdenek v roce 1989 se současnou dobou , bude to i přes zdražení v pohodě. Tehdy stál osobní vlak z Mladé Boleslavi do Prahy Vysočan 10 Kčs , autobus na Florenc 18 Kčs. Tehdy byla průměrná mzda 3000 Kč , dnes je nějakých 38000 Kč , takže přibližně více než 12 x . Když se podívám na dnešní ceník PID , vychází integrovaná jízdenka z Mladé Boleslavi až na Florenc na 84 Kč. Když dojde ke zvýšení o 25% , bude to nově 105 Kč…. takže pořád méně vzhledem ke mzdám, než to bylo za komančů. Navíc… Číst vice »

pamětník

Trochu závádějící výpočet – ještě by to chtělo srovnat s tzv. dělnickým jízdným.

V.N.

Ano , dělnické jízdné bylo o dost levnější. Dnes však máme předplatní kupóny , které jsou také o dost levnější ve srovnání s jednotlivými jízdenkami…

V.N.

A ještě dodatek. Na začátku 90-tých let jsem platil za studentský měsíční kupón pro Prahu 35 Kč. Dnes tento samý kupón stojí 130 Kč…

ušatá

A nezajímá vás, kdo má těch 38 000 Kč? Takových je velmi málo. Jde o průměr, ve kterém je započítáno leccos a leckdo a navíc důležitý je hlavně čistý příjem a náklady na bydlení a potraviny. Pak vypadá vše jinak.

PEPA

Průměrná mzda je asi 38000kč ( 75% obyvatelstva ji nemá, to jsou právě ti kteří jezdí MHD.)
Ti c tom rozhodují mají mnohem větší mzdy a MHD nejezdí..

Bob

Se zdražováním veřejné dopravy musí jít ruku v ruce zdražovaní parkovného, Není možné, aby se všude parkovalo zdarma nebo za dotovaných 30 Kč na den a za autobus se platili vysoké ceny.

-TR-

Souhlas, akorát zdražení parkovného není v kompetenci Středočeského kraje, nýbrž jednotlivých měst.

V.N.

Dojíždění vlastním autem je pořád stejně drahé ? Jeho cena také stoupá. V roce 2009 jsem si koupil Oktavii Tour za 280.000 CZK , dnes začíná Oktavia na nějakých 450.000 CZK… Pneumatiky jsou dražší , servisní práce dražší , pojistky dražší…
Chápu , že se zvyšují náklady integrované dopravy a že je třeba tyto vyšší náklady nějak pokrýt. Jak se ale zvyšují náklady měst na parkovací plochy ????

Plecháč

Ceny pozemků rostou, takže by měly růst i ceny za pronájem těchto pozemků, a placení za parkování je v podstatě pronájem těch 12 metrů čtverečních nebo kolik zabere auto.

V.N.

pronájmy venkovních ploch až tak nerostou. To už větší náklad je zajištění provozu toho parkoviště… těch automatů , toho člověka , který tam sedí v boudě… a i kdyby se cena parkování zvýšila o 20%..tudíž ze 30 na 36 Kč, co to změní ???

Martin z topírny

Také od roku 2009 k dnešnímu 21. roku většině pracujících několikrát povýšila i cena za práci, za kterou dojíždějí.
Upřímně kolik pracujících bere to co měli v roce 2009?

milan

Co znamená“povýšila cena“?

ušatá

Nejen parkovného, ale celé silniční dopravy. Ideální by bylo dostat to na skutečné náklady.

Tuaer

Tuší někdo, co se bude dít s nevyužitými lístky z aplikace PID Lítačka? V dokumentu je napsáno, že se zpět nevykupují. Převedou se automaticky na nové ceny? Nebo prostě propadají?

Radim

Někomu se vyplatí dojíždět do Prahy za prací autem. Jako nám. Máme auto na plyn. Žere cca 6 na 100, dojíždíme 98, takže cca 100 (cesta tam i zpět). I kdyby byl plyn za 15,- (což není, kupujeme za 12), tak vyjde cesta autem na 90,- dva lidi. Autobusem(+po Praze) je jedna cesta 62,- jeden člověk, což je 248,- za den. Kdybychom měli Prahu roční, tak to je už lepší. Roční je 10,-/den (nepočítám že se nejezdí každý den), to je 5,- jedna cesta. 4 pásma jsou busem za 32,- (zatím), což je na dva lidi 64,-+20,- = 84,-. To… Číst vice »

Petr

Bohužel je to tak, pokud je to levné, vydrží lidé trochu nepohodlí, zejména neřešenou poslední míli. Ale když se někdo bude rozhodovat mezi jízdou od dveří ke dveřím a cestou, kde ušetří jen jednotky korun, dopadne to ve prospěch IAD. Ostatně už i obava z nákazy, dost vynulovala ekonomickou výhodu PID. Hlavně aby se to nedostalo do smrtící spirály, tedy zdražím, ubydou cestující, zdražím, ubydou cestující, snížím počet spojů, ubydou cestují. 🙁

MHD

A pak taky doprava, především ta tramvajová konkuruje individuální dopravě už jen pomocí preferencí. Mě vadí, že v oblasti komfortu vyklízí pozice. ( absence klimatizace, v chladu i záměrně vypnuté topení, sedačky bez čalounění). A s rychlostí se také moc neudělalo, naopak přibývá nácestných zastávek.

medical_examiner

Některé T6A5 a T3R.P mají i čalounění. I teplo v nich bývá.
Ale výplody Scheißewerke Pilsen opravdu nepatří mezi něco komfortního. Zima, mrazivé osvětlení, hluk…

Ale třeba z Thákurovy na Hadovku by určitě nebylo od věci vyzkoušet jízdu rychlostí vyšší než 50 km/h.

Petr

A kde ve Středočeském kraji, jezdí tramvaj?

medical_examiner

Neřešená možnost zaparkovat je, společně s kolonami, největší problém IAD.
Bohužel je to v současné době problém příliš malý…

Tomáš Kučera

bože děkuji, že zatím nemusím takhle přemýšlet..takový přepočet na den apod..brrr fuj nechci

Ondřej

V ceně jízdného ovšem není jen cena pohonných hmot. Takže i vy musíte připočíst k ceně plynu poměrnou část ceny vozu, povinného ručení, oprav atd.

Aleš

A také servis vozu náklady na stk, opotřebení.

ABC

a odečíst cenu ušetřeného času 🙂 čas jsou peníze!

Petr

Jenže to nikdo nepočítá, protože automobil je kasička na peníze i když nejezdí. Krásně je to vidět, nyní kdy se někteří s dálniční známkou, ani na dálnici nedostanou, protože u nich v okrese není, ale známku pozastavit nelze.

Willy

Je vidět, že k tomu přistupujete pragmaticky, udělal bych to stejně, pokud bych dojížděl z venkova. Veřejná doprava musí být výrazně výhodnější, v porovnání s pohodlím při cestě autem, jinak nemá šanci v době, kdy je vlastnictví auta standardem každé domácnosti.

Bob

Proto je třeba současně s jízdným zdražovat taky parkovné. Denní sazba za P+R by měla být nejméně dvojnásobná, těch 30 korun nepokryje ani provoz, natož stavbu těch parkovišť.

ABC

cena jízdného taky nepokryje ani provoz, natož pořízení těch autobusů. to by jízdné mělo být nejméně dvojnásobné.

Jan Sekanina

Váš výpočet nákladů auta není úplný. Je třeba do porovnání započítat minimálně údržbu auta, správně i amortizaci.

V.N.

Vaše kalkulace je chybná. Kde máte amortizaci/leasing auta , náhradní díly , servisy , pneumatiky atd ? Vy počítáte pouze s palivem . To je v dopravě totál nesmysl..

Petr

V případě odborné kalkulace ano, ale zeptejte se amatérů co porovnávají. 🙂 Nebojujete proti profíkům. Však ani práci řidiče IAD nekalkují.:-)

M M

Někomu se vyplatí autem, někomu vlakem a je to tak OK. Nedokážu si třeba představit dojíždět do centra Prahy autem.

Petr

Jsem zvědavý na to jak to dopadne v „pohraničí“ JIKORD zruší spoje, které jedou v pásmech PIDu a IDSK na nich zdraží jízdné. 🙁
7943, 7948, 7904, 7906, 7909, 7917

Ferda Vomáčka

Nevidím v tom problém. Praha by mohla navázat zrušením hloupostí v MHD jako děti do 15 let zdarma, důchodci zdarma, ZTP zdarma, kola zdarma a další věci. Teď je prostě potřeba do systému dostat peníze. Socialismus skončil a dlouho na něj nebude…

medical_examiner

To nebude nikdy. Nyní COVID, pak bude náročný proces rekonstrukce,…a pak se peníze přesunou k daňovým poplatníkům…

Iveta

Nevím jestli je to dobrý tah.V zahraničí je někde doprava i zdarma.Jasně u nás by se toho okamžitě zneužívalo,jako si za 75% slevy jezdila mládež po zábavách.Ale vir odejde a bude potřeba dostat lidi zpět do veřejné dopravy a co je lepší prodat 5 jízdenek po 100kč, nebo 20 po 50 ti?A čím více lidí pojede tím více mohu mít služeb po nádražích ,zastávkách, v metru a tím bude větší zaměstnanost .Takhle se lidé začnou ještě více skládat na cestu do práce autem ,nebo si koupí starou popelnici a budou jezdit levněji a nebudou muset čekat na vlak /autobus a… Číst vice »

Juraj

Kdo dneska jezdí do práce autem, toho by ani zlevnění do veřejné dopravy nedostalo, a naopak. Nákladově je časový kupon PID (i mimopražský) stále směšně levný oproti reálným finančním a nefinančním nákladům na dojíždění autem, takže kdo tak činí, má své důvody.
Náklady rostou i bez masivního výpadků kvůli pandemii, kor od roku 2011, takže ze tří možností:
a) zachovat rozsah, b) zachovat jízdné, c) nezvyšovat dotaci
je i za normální situace možné si vybrat vždy maximálně dvě.

medical_examiner

Lidi z auta přesednou do vlaku až tehdy, kdy to bude mnohem dražší…a nebude v Praze kde zaparkovat, protože budou…co já vím…všude modré zóny.
Dráhy tomu ale budou muset jezdit naproti. Například novými příměstskými jednotkami ř. 671 v kombinaci s 15/20 minutovým intervalem. Nikoliv ovšem někam do Psojed (jmenovitě Řevnic) ale do přestupního uzlu, aby se zvětšil počet lidí, kteří by to mohli využít.

dopravak

Zejména časové jízdenky jsou v rámci PID až směšně levné. Při pravidelném dojíždění se cena za km ani zdaleka neblíží nákladům na pohonné hmoty. Pokud někdo jezdí autem, tak to rozhodně není proto, aby ušetřil. Raději mít kvalitní a rychlou dopravu za rozumnou cenu, než o něco levnější šmejd. Pokud se 10 let nezdražovalo ani o inflaci, tak je zdražení bohužel na místě.

Kosmik

No levné to moc není, v satelitních vzdálenějších městech třeba dojíždí do Prahy celá rodina 2 + 2 a to je pak pálka. Např, Benešov, Beroun, Roudnice. A nějaký tarif kdy platí co opravdu ujede není. Třeba já už 1/2 roku Praze věnují měsíčně 300 Kč za nic.

Gwann

ale ty busy, metro, tramvaje furt jezdí, i když v nich nejste. sorry jako.

medical_examiner

Asi rozváží bacily po městě…

Gwann

on tím furt někdo jezdí….jake překvapení, že…

Gwann

PS: když se to někomu vyplatí jezdit z Roudnice, jeho věc….zase tam byty stály zlomek toho co v Praze.

Gwann

přesně tak, porovnejte to s kupony či jízdenkami v UK …

ABC

a s platy ….

Gwann

nejsou už o tolik vyšší aby odůvodnily 6-8x dražší jízdné

Pajoš

Jak se dá zneužít doprava zdarma? : – D

Frantisek

Zneužít přímo ne, ale – je i ježdění pro zábavu (se všemi důsledky) cílem? Nebo preference dotovaného dojíždění před prací v místě?

Pajos

Nevidím nic špatného na tom když např. Studenti mají slevu na jízdné ikdyz jedou na výlet nebo nějakou akci. Dokud nemají běžné životní starosti (a peníze) tak ať si užívají života 👍

Miroslav

Proč bych měl studentům platit výlet do hospody? Jsem pro, aby měli slevu 100 % na dojíždění do školy a zpět domů, zbytek nic…

xyz

„Ale vir odejde a bude potřeba dostat lidi zpět do veřejné dopravy a co je lepší prodat 5 jízdenek po 100kč, nebo 20 po 50 ti?“
Nesmyslné předjímání, že při 4x nižší ceně by jelo 4x tolik lidí.

Takto jednotkově elastické to (naštěstí) není. Ten vztah je naštěstí neelastický.

Navíc zdražení není 4násobné, jak se snažíte evokovat.

Gwann

no a na ty s tou popelnicí číháme v modrých zónách….protože tyhle tu nechceme

medical_examiner

Ano. Je obecně rozšířený mýtus, že automobil je nezbytně nutný k existenci.

Willy

Automobil na venkově nezbytný je, to není žádný mýtus, ale už léta trvající realita.

Antonín

Nesouhlasím, cca před 10 lety jsem se z Prahy odstěhoval na ves cca 50 km od Prahy, není tu ani obchod a k vlaku a busu cca kilometr, ale auto jsem v Praze neměl a nepotřeboval a tady bez něj v klidu žiji také a nehodlám na tom nic měnit, není nutností a ušetřené peníze raději věnuji dětem a poznávání Evropy a světa. A denní dojezd do práce v Praze s klidem zvládnu vlakem (trvá mi to o 10 minut déle, než dříve MHD v rámci Prahy) a mohu si při tom vyřídit hodně věcí do práce, což je výhodné,… Číst vice »

Michal M

Antoníne, nesouhlasím s Vámi. Vy žijte pod vlivem Prahy. Všude není takhle kvalitní a rozsáhlá síť VHD. Stačí se podívat za hranice středočeského kraje.

asdfr

Ako casto vam chodia tie spoje ? Poznam dediny, kde cez vikend chodia spoje 3 razy za den. Ide rano, naobed a posledny vecer. Vecer je tak okolo 18. Ta dedina je 15 km od okresneho mesta.

DOPRAVAK 01

Pokud Vám jezdí spoj každou hodinu, zřejmě nežijete v „typické“ vesnici, kterou tu diskutující mají na mysli. běžně jsou vesnice mimo středočeský kraji, kde jedou 3 autobusy denně, a vlak třeba 1x za 2 hodiny s tím, že takty jsou v sedle vynechány (takže 1x za 4 hodiny). Ve vlaku rozhodně nehrozí, že budete pracovat, protože 2x přestup po 15 min. Zde smysl auto opravdu má a neodsuzoval bych to.

M M

No, jak kde. Na jižní Moravě třeba ani ne, když vám jezdí vlaky jednou za 30 minut a busy jednou za hodinu…

Jackub

K existenci není zapotřebí ani dům – lze existovat v jeskyni, jak se konečně tisíce let také dělo…

PepaM

Hlavně by to chtělo konečně opustit ten nesmyslný pásmový tarif, respektive nechat maximálně první 3 vnější pásma, dále už dává mnohem větší smysl zónově relační tarif.

-TR-

To by byl takový zásah do systému, že by náklady na změnu přesáhly přínosy. Ono se o tom v minulosti uvažovalo, ale místo toho se rozhodlo rozšířit systém kruhových pásem na celý Středočeský kraj.

xyz

Náklady na změnu by ale byly jednorázové, takže dříve či později by kýžený „bod zvratu“ nastal.

nedůležité

Není pravda.
Taková změna má časové důsledky, které nelze jednoduše vyhodnotit

medical_examiner

Co třeba vzít do ruky železniční mapu, pak kružítko, zabodnout ho na hlavní nádraží, a udělat kružnice po 10 km. Každý ten kruh jedno pásmo.
V Olomouci by takových pásem bylo dokonce 7 nebo 8 (Jeseník patří do Ol. kraje)

Leinad

Nešlo by „zvyšovat“ automaticky o inflaci bez hlasování?

Adam K.

Přesně tak… Kdyby se bývalo za minulých krajských vlád každý rok rozumně zdražilo o inflaci, podobně jako jinde, tak to nikdo skoro nepozná. Teď se jen sklízí ovoce toho, že se to 15 let neudělalo, a samozřejmě to bude bolet – zejména v této době. Zdražení o 25 % naráz mi přijde nepřiměřené, i přes to, že to samozřejmě má ty výše uvedené důvody, pochopil bych třeba 10 % a další rok znovu tolik, ale takto najednou to může spolu s omezováním spojů způsobit odliv cestujících z veřejné dopravy. Plus případně varianta, zdražit jen papírové jízdné, a nechat/zdražit méně jízdné… Číst vice »

Frantisek

Zdražením už tak nejdražšího jízdného dostanete do aut spolehlivě ty, kteří nepotřebují jezdit denně, ale systém by alespoň občas využili. Navíc není rovnice mezi elektronickou a předem zakoupenou jízdenkou. Předem se dá koupit i ta papírová – a nepotřebujete k tomu vlastní drahé a ještě věčně vybité zařízení.

Kosmik

Šlo ČD to už 15 let dělají po zavedení placení za každý km…. prostě každý rok o 2 % a je po problému s politiky.

Josef Ticha

tarify krátkých vzdáleností se určitě o pouhá 2 % nezvyšují. Kolikrát to dělá i 15%…

Švarc

Zdražení je logické, vždyť ty ceny v Pidu jsou ve většině případů hodně pod cenou jiných krajů, 25 km za 24 Kč, skoro 40 km za 32 Kč a takhle by se mohlo pokračovat dále, takže pokud se zdraží do 20% je to ok.

none

Jezdim do Prahy 34km za 46Kc.

švarc

A já třeba mohu jet 85 km z Kolína do Štětí za 40 Kč. Ono kdyby se předělala pásma, tak pak možná začnou dávat ceny smysl a nemusí všude zdražovat.

babilon

Šťastlivec – já jezdím 29 km za 54 Kč. Na druhou stranu, pokud jedu přes Prahu na druhou stranu, ujedu za stejnou cenu dvojnásobek.

Frantisek

Jenže těch 24 zaplatíte někde i za jediný kilometr, v tom bude asi ta potíž. Ne každý jede proto, že si koupil jízdenku. 😉 Většinou to bývá právě naopak…

Kamui

To je těžké. Zdražit je třeba, ale současně pro mnoho lidí co za současné situace přesedli do auta to může být další důvod, proč v tom autě zůstat. Co mně spíš vadí je neexistence jednopásmové jízdenky, i kdyby jen doplatkové. Typicky máte předplacenou Prahu, jedete vlakem do Hostivice, tak si musíte koupit dvoupásmovou jízdenku za 18 korun (za 12 nelze), přičemž jednopásmová neexistuje.

-TR-

Jednopásmová jízdenka neexistuje, protože by docházelo ke znevýhodnění krátkých tras přes hranici pásem. Cestující by na takové trase byl zbytečně penalizován.

Kamui

Platilo by to i tehdy, pokud by jednopásmová existovala pouze jako doplatek k předplatní jízdence, tj. samostatně neplatná?

Frantisek

Ty už jsou znevýhodněné stejně. A třeba v Praze pouhé popojetí na druhý konec delší vesnice (Uhříněves) stojí takový majlant, že většina to auto vezme a do té kolony se postaví. 🙂

MartinS.

Stačilo by, kdyby dvoupásmová platná jen pro vnější pásma (dříve za 12, nově za 14) platila i ve vlacích. Je to jednodušší než zavádět další jednopásmovou.

Frantisek

Rozšířil bych to i o možnost jet 15 minut po Praze.

MartinS.

Tak jsem spočítal 3 své oblíbené trasy vlakem v rámci PID. I při zdražení PIDlístku to vychází levněji než s IN25: 24->30 Kč (ČD IN25 32), 46->58 Kč (ČD IN25 71), 68->85 Kč (ČD IN25 104). Takže by to neměla žádná tragédie, u delších tras cca koruna za kilometr. Prostě VHD něco stojí a veřejné rozpočty nemůžou nést veškerou tíhu.

55p

Máte v tom trochu zmatek, jízdenka na 6 pásem se zdraží ze 46 na 60 a 9pásmová z 68 na 90. Kromě nejlacinějších budou všechny jízdenky zaokrouhlené na celé desetikoruny.
Nebo čteme každý nějaký jiný dokument?

MartinS.

Omlouvám se, nečetl jsem přímo ten dokument. Přípočítával jsem 25 % (tedy čtvrtinu, ne zhruba čtvrtinu). Ale i tak je 60 méně než 71 a 90 méně než 104.

55p

Jasný, chápu, ono by se asi nic nestalo, kdyby ta tabulka byla v článku a ne až na konci věcí k projednání zastupitelstvem.

zdeva

Znehodnoceni ceske koruny 20% za 10 ler….pak si sporte na duchod jak si to preje vlada a bankovni sektor….

asdfg

Však si nemusíte šetřit přímo peníze. Asi nejlepší zhodnocení peněz je nemovitost. Ta na ceně rozhodně netratí a zatím ceny nemovitostí rostou. A můžete ji prodat a dostat z ní peníze jednorázově nebo pronajímat a mít z ní stálý přivýdělek.

?zdeva

Známá pravda ne však pro každého. Ten kdo začne spořit svému diteti od narození na důchod by si měl dát vyšetřit hlavu…

On.

Bohužel tohle neplatí vždy a všude. Některé nemovitosti získají na ceně více, jiné méně a některé mohou být časem neprodejné. Navíc držení nemovistosti taky něco stojí a představa že nyní koupím a za dvacet let výhodně prodám,bez údržby, rekonstrukce a pod. je velmi naivní.

asdfg

Tak obvykle člověk tu druhou nemovitost pronajímá. A pronajímá ji za takové peníze, aby mu to pokrylo náklady bytu a zbylo něco na údržbu.

Nevim kde by v mém okolí klesaly ceny, ale možné to je že někde stagnují nebo klesají.

On.

Stačí obchvat poblíž, menší gheto v blízkosti a cena prudce padá.

Frantisek

Jo, tak pokud máte tolik, abyste to do toho vložil, nebo abyste bydlel jinde, když ji prodáte, proč ne. Ale to se asi netýká lidí, kteří nedají dohromady pár tisíc na hypervýhodné roční předplatné…

jkjk

Tj. inflace méně než 2 % za rok. Tak to je opravdu katastrofa. A nebo taky méně než světový průměr.

Gwann

tak je to katastrofa, je to daň z držení peněz.
proto držte jiná aktiva. nemovitosti, úročené finanční instrumenty (zde ale velice opatrně), zlato, stříbro, umění…

medical_examiner

Přesně. Jedině zlato – nehoří, nerezne, blbě se krade (zkuste utíkat s 14kg cihlou)…

ABC

před okupační armádou

xyz

Dobré spoření umí vykrýt přinejmenším inflaci.

MLB

STAN u mě skončili. Veřejnou dopravu hlásali ve Středočeském kraji jako svou prioritu a slibovali zaintegrovat zbytek kraje. Realita: etapy integrace (i ty již naplánované) se odložily na neurčito bez jasně daných termínů a jediné, o co se starají, je jak zdražit jízdné. To bych akceptoval po dokončení práce, kterou lidem slíbili, ale zatím neudělali absolutně nic. Znovu už je volit nebudu, i kdyby byli kromě nich na kandidátce pouze Babiš a komunisti…

asdfg

To zdražení přijít muselo, když se na něj 10 let nesáhlo. Myslim si že je lepší zdražovat každý rok nebo jednou za dva roky o drobnou částku. Takhle po deseti letech je ten skok přeci jen podstatně vyšší a pro uživatele nepříjemnější. A prostě blbý je to pro toho, kdo zrovna „vládne“. Ale někdo si toho černého petra vytáhnout musel.

-MS-

pane MLB, COVID a s tím spojený propad ekonomiky a „vládní přístup“ neplánoval, kraje jsou spíše postaveny před hotovou věc a musí si „nějak poradit“. Současné koalice jsou vesměs v opozici vůči vládním stranám. Balík na dopravu, zdravotnictví, sociální služby a další záležitosti, co má kraj ve své kompetenci, jsou prostě jen jedny 🙁 a vláda to prakticky „nemá potřebu řešit“.

-MS-

*nikdo neplánoval; a velké množství rozvojových projektů (integrace dopravy, obchvaty, opravy škol, domovů důchodců, modernizace nemocnic,…) prostě bude muset být v řadě sektorech pozastaveno či odloženo na neurčito.

-TR-

7.3. se provedla integrace okolí Městce Králové, 13.6. se provede integrace okolí Sedlčan. A další oblasti budou následovat. Nechápu, na co si vlastně stěžujete, protože celý Středočeský kraj se stihne integrovat do roku 2024, kdy budou opět krajské volby.

Zdražení jízdného je nevyhnutelné, aby se nemusely škrtat spoje víc, než je nutné.

Středočeský kraj se také nejhlasitěji ozval proti návrhu konzervace dráhy, který chtěl do zákona o drahách zavést poslanec Martin Kolovratník (ANO). Dokonce k tomu vydal tiskové prohlášení.

MLB

No tak tímhle tempem nebude hotovo ani do toho roku 2024…

Gwann

typický český volič. klidně bude volit Hitlera, když mu Hitler dost naslibuje a třeba zlevní lístek na vlak

po půl roce od krajských voleb nevíte reálně vůbec nic, jak budou dopravu rozvíjet. bez peněz ten rozvoj ale půjde dost svízelně.

navíc dojmismus…

medical_examiner

Což byla pravda. Hitler sliboval práci a tím i obživu. Pokud vím tak to dokonce i splnil.

Gwann

a dokonce to fungovalo pak i jako cestovka, tolik němců by jinak do tak rozmanitých zemí nedostalo

55p

Ono je to stejně jedno, protože to, co nepůjde z vaší kapsy, půjde z kapes obcí a krajů a někde se nekoupí plicní ventilátor, někde se nepostaví silnice, jinde obec neopraví chodníky, dopravce nekoupí nový autobus atp…
Ve výsledku prašť jako uhoď.

MLB

Není to jedno, protože veřejné finance jsou děravější než cedník a z každé navíc vybrané koruny půjde na skutečné vylepšování něčeho tak 20 haléřů. Zbytek prožere systém a lidé na něj napojení.

Gwann

to si ale stěžujte na hnutí ano a sosany. ti tu už vládnou osmým rokem a plýtvání za administrativu a nesmyslné dotace nevyřešili ale naopak prohloubili. a tyhle hošany drží u vesla komančové….takže STAN je špatný, protože za 6 měsíců zjistil, že je u snědeného krámu, a proto budete volit viníky tohoto stavu ANO a bolševiky.

no, hezké myšlenkové zkraty
s takovými voliči dobře nikdy nebude.

Apollo17

Tak sehnat jiné voliče?Že by Gwann sehnal nějaké lidi,kteří budou volit podle jeho pokynů? A přad 8 rokama vládli jiní a také to žádná hitparáda nebyla(Topolánek,Nečas).

Gwann

já voliče vyměnit neumím. alespoň se místy snažím vysvětlovat…a nenechat plynout určitě nesmysly.

ale přesvědčovat popirace reality neumím. neumí to skoro nikdo.

co navrhujete vy?

PS: topol s necasem měli své…ale snad by nyní mohlo nějaké zlepšení nastat. třetí ctyrletku s andrejem prosím už ne

MLB

Já jsem nikde nepsal, že budu volit ANO a bolševiky. Jen, že STANu už hlas prostě nedám. Silná slova, ale číst neumíte…

Gwann

napsal jste: . Znovu už je volit nebudu, i kdyby byli kromě nich na kandidátce pouze Babiš a komunisti…

tedy buď v této hypotetické situaci nepůjdete volit vůbec nebo budete volit Babise či komunisty…

možná jste to myslel i jinak…ale odepsat někoho na základě 6 měsíčního angažmá, kdy ještě toho moc nestihnu a stihnout nemohl…opravdu nechápu tento způsob uvažování…

za 6 měsíců nemáte obvykle ani zrekonstruovany být…a co čekáte od nové garnitury na krajskem úřadě za tento časový úsek?

medical_examiner

Neopraví chodníky…😀.
V Litni je máme pouze na návsi a to ještě pěkně děravé. A slavné zastupitelstvo se k nim nemůže nějak dostat už 6 let…(aby byly chodníky i jinde).

Jako největší úspora se jeví neuvolnění zastupitelů. Ale zvýšení poplatků za psa výměnou za snížení těch za popelnici by možná taky nebylo od věci.👺

dopravak

Naopak, stávající koalice se snaží systém dlouhodobě stabilizovat. Bohužel předchozí reprezentace jenom populisticky nezvyšovala jízdné ani o inflaci a zřizovala množství nesystémových slev, které udělaly jenom obrovskou díru do rozpočtu. Kvalitní veřejná doprava holt něco stojí a není dlouhodobě udržitelné, aby se třeba v Praze vybralo na jízdném jenom asi 20% nákladů.

VTT

Kvalitní dopravou myslíte i např. prázdné šukafony do Trhového Štěpánova?
Teď se jen zdražuje a populisticky nechávají jezdit i spoje, které jsou prázdné nejen teď, ale byly prázdné už před Covidem a které je možné bez problémů nahradit autobusem, pokud by to vůbec bylo nutné.

Gwann

gros nákladů nejsou šukafony do štěpánova. mimochodem šukafony z vlašimi smysl mají. A umíte spočítat, kolik se ušetří tím, že šukafon bude stát ve vlašimi, se spuštěným motorem a místo něj pojede bus až to štěpánova?

MLB

Snížený výběr na jízdném je samozřejmě problém, ale příčinou je covid, s tím žádné zdražení nic neudělá. Pochybuju že se vybere nějak výrazně víc – zvýšené ceny se zase vykompenzují úbytkem cestujících, kterým už se v řadě případů veřejná doprava nevyplatí a vrátí se do aut.