LOT 3a leaderboard

Středočeští zastupitelé schválili zdražení jízdného o čtvrtinu, podmínkou je ale souhlas Prahy

Jednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PIDJednotka 471 CityElefant mezi Berounem a Prahou. Foto: PID

Menší zdražení postihne roční kupóny. Jízdné se v kraji deset let nezdražovalo.

Středočeský kraj udělal důležitý krok k velkému zdražení tarifu Pražské integrované dopravy (PID) o zhruba čtvrtinu. Zastupitelé dnes schválili velkou změnu ceníku. Zdražení ale ještě není jisté: musí ho schválit i pražští radní.

Kraj už dříve vysvětlil, že od zdražení očekává pokrytí výpadku části příjmů do rozpočtu. Tarif pro cestování veřejnou dopravou v rámci PID se neměnil od roku 2011, zdražení víceméně pokryje inflaci.

Změna a navýšení tarifu PID je nezbytné, nemůžeme si dovolit před tímto problémem zavírat oči nebo strkat hlavu do písku. S tarify se nehýbalo 10 let, za tu dobu jen složená inflace činila přes 21 %. Další náklady si vyžádala integrace dopravy v jednotlivých oblastech Středočeského kraje, která zároveň cestujícím dopravu zlevnila,“ řekl radní pro mobilitu Petr Borecký (STAN). Podle něj jinak hrozí rozpad systému veřejné dopravy.

Kompletní znění nového tarifu je na stránkách zastupitelstva. Ještě ho však musí schválit Rada hlavního města Prahy. „Bez společné dohody by navýšení nebylo možné kvůli provázanosti dopravy i jeho organizátorů (ROPID a IDSK) provést,“ dodal Borecký. „Bude to předmětem koaličních jednání,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Reakce na propad tržeb

Kvůli pandemii klesly tržby ve středočeské veřejné dopravě o 30 %, což jen v linkové autobusové dopravě činí přes 300 milionů korun, a to bez vyčíslení dopadů pro obce. Výběr jízdného na území Prahy poklesl oproti předpokladu o 31 %, což představuje 1,2 miliardy korun. „Takovýto propad nedokážeme pokrýt z vlastních rozpočtů,“ dodal Borecký. Kraj už v reakci na pokles poptávky i kvůli úsporám částečně omezil provoz některých autobusů.

Změny se týkají nejen jednotlivých jízdenek, ale i časového jízdného. U časového jízdného dochází ke změnám jízdného pouze pro cestování ve vnějších pásmech, případně dojezdovém pásmu 0 na území Prahy. Měsíční a čtvrtletní kupóny jsou zdraženy o 25 %, cena ročního jízdného je stanovena na 9,5násobek ceny měsíční. U ročních kupónů proběhne oproti stávajícímu stavu zdražení o 10-15 %, což přináší ještě větší zvýhodnění než za stávajícího stavu. „Celkově však budou časové kupóny i přes připravené zdražení pro pravidelné cestující výrazně výhodnější,“ dodal Borecký. Propočty kraje počítají s tím, že zdražení letos přinese 90 milionů korun, příští rok 250 milionů korun.

Tagy PID Pražská integrovaná doprava seznam Středočeský kraj
122 komentářů