Středočeský kraj může podepsat první nové smlouvy s autobusovými dopravci
Zvykové právo ve Středočeském kraji končí, o desetiletých smlouvách rozhodla soutěž.
(aktualizováno 9:15) Středočeský kraj završil první vlnu výběru autobusových dopravců, kteří zajistí od prosince příštího roku provoz v celkem osmi oblastech. Včera uplynula lhůta, do kdy mohli neúspěšní uchazeči podat námitky. Podle radního pro dopravu Petra Boreckého k podpisu dojde v příštích dnech.
Jde o první případ, kdy se ve Středočeském kraji autobusoví dopravci vybrali v otevřené soutěži. Předchozí vlády uzavíraly zakázky bez soutěže. Vítězové získají desetiletou smlouvu do roku 2034 v oblastech Kladenska, Hostivicka, Rakovnicka, Mníšecka, Mnichovohradišťska, Líbeznicka, Velvarska a Hořovicka. Do každé oblasti dorazily nejméně dvě nabídky.
Až na jedinou výjimku byli vybráni dopravci, kteří nabídli nejnižší cenu. Na Mnichovohradišťsku byla vyloučena společnost Lutan pro nesplnění kvalifikace.
Zadávací řízení na nové smlouvy o veřejných službách probíhají ve čtyřech vlnách a v každé z nich bylo soutěženo 8 až 10 oblastí. Předložené nabídky jsou hodnoceny na základě nejnižší nabídkové ceny. „Požadovaná kvalita a úroveň služeb je zajištěna v zadávacích podmínkách jednotným standardem kvality PID, proto nebyla potřebná další kritéria, která by například zohledňovala bezbariérovost dopravy, vybavenost autobusů a další požadavky. Hlavním důvodem je udržení jednotné úrovně kvality ve všech soutěžených svazcích linek ve všech oblastech,“ vysvětluje Petr Borecký, radní pro veřejnou dopravu.
Zatímco v některých oblastech zůstane stejný dopravce, jinde dojde k výměně. Na Mnichovohradišťsku bude místo Arrivy jezdit OAD Kolín, na Mníšecku vystřídá Martina Uhra ČSAD Benešov. Právě konec dopravce, který je dlouhodobě hodnocen v dodržování standardů Pražské integrované dopravy jako jeden z nejlepších, vyvolal největší emoce. Vznikla i petice za přehodnocení výběru. Jejich nabídky se v deseti letech lišily jen o 2,6 milionu korun. Martin Uher by ze systému PID neměl vypadnout, má jezdit na Štěchovicku.
Nové smlouvy přinesou přísnější sankce za nedodržování smluv než dosud i omlazení vozového parku. „Ve výbavě autobusů požadujeme například klimatizaci a další výbavové prvky, které maximálně zpříjemní cestu, včetně nízkopodlažnosti, aby byla doprava pohodlná pro osoby na vozíku anebo pro maminky s kočárky,“ konstatuje Petr Borecký. Novinkou budou sčítací rámy pro lepší plánování dopravy.
Vybraní dopravci / oblast / roční cena výkonu
• ČSAD MHD Kladno (Arriva), oblast Kladensko – 121,2 milionu korun
• ČSAD MHD Kladno (Arriva), oblast Hostivicko – 62,5 milionu korun
• Transdev Střední Čechy, Rakovnicko – 153,1 milionu korun
• ČSAD Benešov, Mníšecko – 101,9 milionu korun
• Okresní autobusová doprava Kolín, Mnichovohradišťsko – 120,1 milionu korun
• ČSAD Střední Čechy, Líbeznicko – 139 milionu korun
• Autobusy Karlovy Vary, Velvarsko – 59,2 milionu korun
• ARRIVA STŘEDNÍ ČECHY, Hořovicko – 80,8 milionu korun
(V původní verzi jsme omylem uvedli, že smlouvy dnes schválilo zastupitelstvo, za chybu se omlouváme)