Dopravci Železnice

Středočeští radní schválili smlouvu s ČD na 10 let. Cena je tajná, sankce mohou být až 50 milionů

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy

Středočeští radní schválili desetiletý kontrakt s Českými drahami na svém území. Definitivní souhlas kontraktu v hodnotě nejméně za 20 miliard korun musí udělit ještě příští týden zastupitelé.

Materiál o chystaném uzavření smlouvu s Českými drahami se objevil na programu krajského zastupitelstva (bod č. 20). Podle mluvčí kraje Heleny Frintové bude smlouva zveřejněna až poté, co dojde k jejímu schválení zastupitelstvem. Návrh smlouvy ve veřejných materiálech pro zastupitele chybí, veřejná je pouze důvodová zpráva.

Pro České dráhy je Středočeský kraj po ministerstvu dopravy největším zákazníkem, ročně jim platí za provoz vlaků 1,9 miliard korun. Nový smlouva tak bude mít s největší pravděpodobností hodnotu přes 20 miliard korun. Bude na deset let, kraji dává ale možnost postupně až pětinu výkonů vysoutěžit a nabídnout tak i jiným dopravcům. Zastupitelé budou ještě později řešit smlouvu s Arrivou kvůli provozu dálkových linek objednaných ministerstvem dopravy na území Středočeského kraje.

Podle důvodové zprávy řeší nová smlouva také modernizaci vozidlového parku. „Po dohodě s Hlavním městem Prahou na žádost Středočeského kraje smluvně řešena až v rámci následných dodatků, až bude nalezena shoda obou objednatelů,“ uvádí se v materiálu.

Šéf Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Michal Štěpán nedávno v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že dojde hlavně k postupným úpravám jednotek CityElefant. Dostanou při vyvazovací opravě nové sedačky, dojde k úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. Modernizací má projít všech 71 elefantů, které jezdí ve Středočeském kraji, u prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.

Podle Štěpána chce objednatel řešit i možnost pořízení zcela nových vozidel: ta se mají objevit na trase Praha – Kladno, kde ale stále běží soutěž Českých drah a není jasné, kdo a za kolik nové motoráky dodá. Středočeský kraj i Praha chtějí také nové elektrické jednotky na některé příměstské tratě. Mdernizací má projít i vozový park na některých méně vytížených regionálních tratích, kde dnes stačí regionovy nebo motorové vozy řady 810. Středočeši chtějí podobně jako v jiných krajích jejich úpravy, například doplnění o zásuvky a wifi, v případě 810 pak má jít o  úpravy podobné těm, co si objednal Moravskoslezský kraj.

Smlouva s Českými drahami bude v režimu netto, riziko tržeb tedy ponese dopravce. Obsahuje ale mechanismus, který umožní přeměnu smlouvu v takzvanou brutto, kdy tržby budou rizikem kraje.

Podle důvodové zprávy bude rozsah dopravního výkonu shodný jako dosud: 16,2 milionu vlakokilometrů ročně, zhruba 300 tisíc kilometrů bude zajišťováno jinými dopravci (například Die Länderbahn na trase Rakovník – Most, vysoutěženo Ústeckým krajem).

Nová smlouva má přinést i tvrdší sankce oproti stávající: ročně mohou České dráhy dostat za porušení standardů kvality až 50 milionů korun pokuty. Kraj bude mít smluvně i ošetřeno, jaké vlaky budou na jeho území jezdit.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Premek

Jak vidno, dnes má přednost wi-fi a infosystém před spolehlivostí a užitnou hodnotou strojů…

Jiří Kocurek

Získat to takhle soukromník, to by byl řev.

Premek

To by byl … Nesrovnatelně větší by byl, kdyby jednoho dne VÁŠ soukromník neměl kapacity na provoz a služby. Na koho by se objednatel obrátil ? Na ponorky nebo aerotaxi ? Vzducholodě nebo metro ? Drony nebo poštovní holuby ?

VRT

Co si zvolíme, to tam máme.
Když v roce 2012 s výsledky voleb nehnula ani Rathova flaška s vínem o měsíc dříve. Dodnes si fůra lidí myslí, že mu to podstrčil Kalousek, pokud jsou lidi schopní volit Babiše, nebo kreatury typu Petery, pak si asi opravdu nic jiného nezasloužíme.

BoH

Tento komentář bych doporučoval smazat. Toto je skutečně rozbuška ke flamewar a velice mě svrbí prsty, abych se k tomu nepřidal. Ale za ten ban mi to nestojí 🙂

BoH

Tento komentář naznačuje, že „bylo špatné volit ČSSD, protože Rathova flaška, Petera a ANO, protože Babiš“. ANO, protože Babiš vyvracet nebudu. Nicméně souvislost Rathovy flašky a chování ostatních politiků z ČSSD je zcestné. Takto bychom nemohli volit nikoho. Vzpomeňme na Řebíčka a jeho malou domů svojí firmě, pardon, vlastně odklánění. Ani Kalousek není bez viny a hodně se toho mluvilo o tom, jak šel na ruku svému zbrojařskému příteli Šťávovi. A takto bychom mohli vytáhnout na mnohé politiky z různých stran. Stejně tak to dokládá například Moravskoslezký kraj, ve kterém ČSSD není v koalici a chová se stejně jako Středočeský.… Číst vice »

VRT

Špatně je volit strany (je mi volné, jestli ODS, ČSSD, ANO…), které i po strašidelných skandálech dál dostávají fůry hlasů, protože lidi se prostě nezajímají a volí proti Kalouskovi, proti Fialovi, proti Babišovi. Sem tam se najde světlá výjimka. Napadá mě Kolín, Líbeznice, Praha 7. Takže nefňukat, když si tam ty parchanty pořád chováme, jak na krmníku. A teď teda zrovna nehodnotím proporce pana Petery.

BoH

S tím souhlasím, ale kde je najít? Respektive – všechny strany se skládají ze členů. Vždy se tam najdou „dobrodinci“, které můžeme považovat za zloděje. A to především ve chvíli, kde se dostanou k moci, tak tam prostě ti dotyční vždy nějak nalezou a k té státní bradavce se přisají. Tak to bývá vždy, ať se ty malé strany tomu snaží zabránit či ne. Problém je, že prostě tyto charaktery vždy do politiky budou chtít a je jim jedno za koho. Naopak většině slušných lidí je z politiky tak na zvracení, že do ní prostě nejde. A pak se najde… Číst vice »

VRT

No programy… Především je třeba nastavit takovou politickou kulturu, že politik z té strany po skandálu letí, jak namydlený blesk. Vnitřní nastavení stran je ale takové, že k něčemu takovému dříve docházelo jen výjimečně, dnes už vůbec. Mimo jiné proto, že ta různá hnutí jsou vedena vůdcovským principem. Jak píšete, právě Piráti jsou jedni z prvních, kteří mají nastaveny takové vnitrostranické principy, které právě toto splňují. A peněz opravdu moc nepotřebovali, stejně jako nově vzniklé subjekty na lokální úrovni. Taková Praha SOBĚ prostě udělala kampaň na tom, že stovky dobrovolníků v Praze vybrali skoro 100000 podpisů.

Kubrt

Když jsme v tom středočeském kraji – tady v posledních (2016) krajských volbách dost dobře uspěl STAN (druhý těsně za ANO). Taky jsem je volil, na jejich kandidátce žádní kontroverzní lidé nebyli. Po volbách dokonce chvíli byli v radě, pak to ošéfovala sestava ANO+ČSSD+KSČM. Uvidíme za rok, jak to dopadne.

Strojvůdce Příhoda

Změnilo se snad nějak myšlení středočeského obyvatelstva? Mám za to, že nikoliv a dost často od něho slýchám, že tu není nikdo, kdo by měl schopnost Babiše nahradit. A to se v krajských volbách určitě nějak promítne, takže změny neočekávám…

Dalibor

nikolivěk. Tento komentář říká, že lidi jsou de fakto nepoučitelný a sežerou politikům háček i s navijákem + prut a rybáře k tomu. Díky tomu máme nahoře (hrad, parlament, kraje…) to, co tam máme.

XXXD

Tak zrovna v tomhle případě nemělo vůbec smysl vlaky soutěžit. Jediným reálným uchazečem by byly stejně ČD. Ostatní dopravci si už nabrali, tudíž vypisovat soutěž rok předem by nemělo smysl. Čímž samozřejmě nechci obhajovat kraj, protože správný hospodář vypíše soutěž už nějaký ten rok předem, zhruba podobně jako nedávno BEG. Tam ta soutěž má smysl.

železničář v důchodu

„Co si zvolíme, to tam máme.“
Hlavní problém je ovšem ve volebním systému: uvědomte si, že se volí partaje, které si najmenují na kandidátky toho, koho chtějí ony, a ne toho, koho by lidé volili raději – a když to budete chtít „vyřešit“ tím, že volit nepůjdete, protože „nemáte koho“, tak se Váš hlas jen rozdělí mezi všechny partaje, které nakonec zvoleny byly, takže tím stejně ničemu nepomůžete.

VRT

No proto to třeba v Praze 7 už před pár lety celkem rázně vyřešili.

železničář v důchodu

No, a vidíte, jak zlou krev teď v Praze leckde třeba dělá, když Čižinský (velmi správně!) nechce nechat zbourat (a ani rozšířit) Libeňský most …

Martin

Proc by se mel rozsirovat, kdyz uz neni v planu prutah mestem? Ten most zdaleka neni vytizen ani dnes… Ja sice chapu, ze stavet by se melo s rezervou, ale tady mi to prijde dost nesmyslne, kdyz se ma stavet Povltavska jako 2+2…

železničář v důchodu

Samozřejmě – ale to vykládejte těm, kteří neustále (i tady) tvrdí, že most už dávno šířkou provozu nestačí …

XXXD

Tak to je věc názoru každého člověka, zdali je to správně.

Strojvůdce Příhoda

Správně to rozhodně není. Daleko rozumnější by bylo postavit repliku Libeňského mostu. Bez rozšíření, samozřejmě. Samotná oprava Libeňského mostu akorát způsobí, že za dvacet let bude most zase tam, kde je dnes, tedy opět ve špatném stavu, ale s tím, že opravit už patrně nepůjde. Aneb proč investovat do mostu dvakrát velkou částku, když by stačilo jen jednou. Tohle Čižinský a spol. moc neuřídili, ale chápu, že na voliče působí lépe zmínka o opravě starého mostu (aneb my starý most zachráníme), než zmínka o stavbě repliky starého mostu (my starý most zbouráme)… Smutné je, že obdobným přístupem trpí i železniční… Číst vice »

Kubrt

Tu partaj ale přece vybírám hlavně podle toho, kdo za ně kandiduje. Preferenční hlasy, v případě silných osobností, taky fungují – dokážou se zvolenými zamíchat.

železničář v důchodu

To je většinou stejně jen teorie, kterou volíte v lepším případě menší zlo ze všech špatných řešení, protože opravdu slušní lidé se na kandidátku stejně většinou vůbec nedostanou, a i kdyby nakonec přece někdo z nich zvolen byl, systém jej stejně „semele“: volební zákon je zkrátka špatný.

Ferenc Futurista

To je právě ten diskurs, kterej umožňuje úspěšně vegetovat všemožným šmejdům. A mimimálně v komunálpolitice existují stovky příkladů měst a obcí, kde se nevolí nejmenší zlo, ale slušní a schopní lidé…

železničář v důchodu

Ano, v komunální politice je to snazší: proto také například na mnoha radnicích docela dobře i ti komunisté, kteří vám podle jiných vašich komentářů „leží v žaludku“, a nikomu to nevadí, ba často právě naopak.

Petr

Což se v normální demokracii řeší tím, že „obyčejní lidé“ vstoupí do partaje jim nejbližší a v ní se jako členové starají o to, jak jejich partaj funguje = svým množstvím nenažrané gaunery přehlasují.
Pokud u nás „obyčejní lidé“ maximálně tak reptají v hospodě či na netu (neb ONI přece nebudou za cokoli odpovědní) a pak poslušně napochodují to naházet komukoli, kdo zrovna nejvíc nasliboval, pak jsou výsledky jasné = místo politických stran máme jen různé variace mafie.

Ferenc Futurista

Nojo, to je taková česká tradice, jebat na všechno a pak se divit, že „tam nahoře“ zase sedí nějakej gauner. Plus se s tím ještě snoubí další česká klasika – objeví-li se někdo, kdo je čistej, okamžitě na něj „slušný obyvatelstvo“ začne pořádat hon, neb poslední, na co je průměrnej upatlanej českej knedlík zvědavej, jsou nějací chytráci, kteří by po něm chtěli, aby si vytáhl hlavu z prdele. Je totiž mnohem pohodlnější lhát si do kapsy, že nezájmem o věci veřejné vlastně dávám najevo, že s „těmi nahoře“ nemá m naprosto co do činění, než si přiznat, že právě tímhle… Číst vice »

VRT

Sice jako tradičně ostřeji řečeno, ale: amen.

železničář v důchodu

„poslušně napochodují to naházet komukoli, kdo zrovna nejvíc nasliboval“
No, já bych to až tak jednoznačně neviděl – mám spíše dojem, že žádné volby po roce 1989 vlastně nebyly „pozitivní“, tedy takové, kde by bylo skutečně možno volit někoho, kdo by za to stál, ale bylo nutno „negativně“ volit toho, kdo svým výsledkem těm nejhorším lumpům aspoň o něco zhorší jejich povolební pozici.

VRT

No z vás musí mít Bureš radost. Přesně takové potřebuje.
Mimochodem, pokud chci volit pracovité, poctivé, inteligentní… Je vždy nejjednodušší způsob volit sám sebe.

Strojvůdce Příhoda

Rathova krabice s vínem s výsledkem voleb ve Středočeském kraji hnout ani neměla. Naopak měla stav zakonzervovat, jen s tím rozdílem, že tam nebude Rath a vše zůstane při starém. Rath prostě a jednoduše byl neřízená střela, který svým chováním poštval proti sobě (nejen) středočeské politiky bez ohledu na to, z jaké strany jsou. Bylo tedy třeba se ho zbavit a to se povedlo. Akce krabice s vínem zabrala, Rath je z politiky (konečně!!!) pryč.

VRT

Představa, že v tom jel sám je, řekl bych slušně, dětsky naivní.

železničář v důchodu

Samozřejmě – jen se nikdo neodváží vyslovit nahlas názor, že to byly finance určené ve skutečnosti ne (výhradně) pro Ratha, ale pro „socanskou“ partaj (čímž nechci tvrdit, že Rath by si přitom také nepřišel na své) …

Strojvůdce Příhoda

Takže dětsky dětsky prostý. To se nám VRT zase jednou odkopal:-). Nebylo by lepší, když VRT nezná význam cizích slov, aby je raději nepoužíval?

PetrS

Do žebřiňáku s označením 810 se bude rvát wifi a zásuvky…
OMG

SYN

Njn, ono je to levnější než tam narvat například nový motor, převodovku a zvukovou izolaci…

VRT

A přitom by jeden řekl, že zásuvky a WiFi jsou důležitější, protože na motor a převodovku to nejezdí. Tak moment… ehm.

Skinheads & Punks united

Ale ty modernizované snad už nemají starou Liazku a převodovku Praga, ne?

Tronda

A taky klimatizace a vakuové WC?

Kubrt

No výborně; 2 roky na příparavu nové soutěže, 2 roky soutěž, 6 let na přípravu na provoz pro vybrané(ho) doparvce, to by šlo.

Romanero

Tak nevím, co si o tom mám myslet a co od toho čekat. Bohužel musím říct, že i ty komunisti v Ústeckém kraji hráli daleko transparentnější hru..

Ondros

To, co předvádí ANO a ČSSD ve Středočeském kraji, má k transparentnosti opravdu hodně daleko (viz smlouvy pro externisty apod.). Jermanová na to plně dlabe. Středočeský kraj má infrastrukturu ze všech krajů v nejhorším stavu.

Erik

Docela by me zajimalo, za co Vam panove, davaji lidi „-„..kdyz je to pravda..nechapu.

XXXD

Najdou se prostě takový, kteří nechtějí věřit, že by byl Babiš nečestný.

Ferenc Futurista

To je v český diskusi klasika, v diskusi na českém dopravním serveru pod jakýmkoli tématem týkajícím se železnice pak tuplem :)).

XXXD

No jo holt politika má na dopravu poměrně velký vliv. Já bych byl taky mnohem radši, kdyby se do toho politici, kteří se zpravidla snáží jen napakovat, nepletli.

Kubrt

Politika je správa věcí veřejných a tudíž zcela logicky, veřejná doprava funguje na bázi politického rozhodnutí námi volených politiků.

XXXD

Svým předchozím komentářem ovšem nijak neoponuji, nýbrž souhlasím.

Jakub

Ale ne, nedlabe. Jen je každý region/okres úplně jinde. Někde jsou zničené silnice a dieselová trakce a jinde se staví obchvaty a přeložky. Jde nejenom o kraj, jde i o obce a jejich správu.

Ferenc Futurista

Přeložky a obchvaty krajských silnic fakt nesouvisej s místníma samosprávama. Problém je čistě v tý bolševický svoloči, co nám to tu bačuje – Od Jermanový po Rathovy pohrobky Říháka a Peteru. SIlnice ve stč. kraji jsou ve stavu, kterej trumfuje i ten, ve kterým se nacházely po Klausovejch „balíčcích“, stačí se po nich projet. Opravuje se jen to, co už je skutečně na hraně životnosti a to leckdy tak, že to za dva roky vypadá úplně stejně. A hospodaření krajský správy komunikací je tajný tak, že do něj nemohou nahlédnout ani krajští zastupitelé…

MildaIV

No nevím, ale politici jsou odrazem celé společnosti. Není to o politických stranách, je to o společnosti jako celku. Po tom co se tu dělo v 90tých letech je to mírný posun, ale k dokonalosti to má pořád daleko.

Původní Pražák

Mně přijde, že to neplatí zdaleka jen pro silnice, ale tak nějak celkově. Úpravnost vesnic a městeček je ve většině republiky úplně jinde. Vysvětluju si to tím, že dojíždějícím do Prahy nezbývá čas.

Ferenc Futurista

Jak kde. Jsou oblasti, kde to vypadá jak v civilizaci, a pak jsou oblasti, kde to vypadá jak na Chomutovsku před 40 lety. A obecně platí, že první model je běžný tam, kde jsou „vyčištěné“ radnice, druhý pak tam, kde si místní peóni volej všemožný inkarnace bolševiků.

železničář v důchodu

No, já bych to po 3O letech na „všemožný inkarnace bolševiků“ už nesváděl – mezitím už „vstali noví bojovníci“, a mezi nimi právě i mnozí, které mezi sebe nikdy nechtěli (nebo by určitě nechtěli) ani bolševici (čímž jim ovšem později dali možnost vydávat se za „antibolševiky“ a vybudovat si na tom kariéru …).

Ferenc Futurista

Jenže oni i ti noví bojovníci jsou nezřídka právě těmi inkarnacemi. Jde o styl myšlení, né o Leninav kanceláři a předplatný Tribuny lidu. Vemte si (teď uvedu příklad z nejkřiklavějších) takovýho Haszka Mihályho, bejvalýho hejtmana někde na Moravě, kterej vypadá a a jedná a vlastně vždycky vypadal i jednal jako nomenklaturní aparátčík, a to mu v roce 89 nebylo zdaleka ani 20 let.
A jen tak na okraj, kde vidíte mezi českým establishmentem nějaký „antibolševiky, co je nechtěli ani bolševici, tak si na tom vybudovali kariéru“?

VRT

No a Peteru jsme tu už zmiňovali. Stará bolševická k****, která prošla KSČ, OF, ODS, ČSSD. Když promluví, jako bych slyšel mluvit Štěpána. Na druhou stranu, řada mladších není o moc lepší.

Strojvůdce Příhoda

Jojo, Haszek Mihály, to je neskutečný lidský odpad. Ale mnoho lidí z Moravy se ho zastávalo, protože on údajně hájil to jejich. Jen jsem z nich nevypáčil, co to „jejich“ vlastně bylo, či je. Ale kdo chce kam…

železničář v důchodu

„Jenže oni i ti noví bojovníci jsou nezřídka právě těmi inkarnacemi.“
Když ty „inkarnace“ definujete takto, tak asi nezbývá než souhlasit – předtím jste mezi ně ale zařadil (jen) „bolševiky“, a to je rozhodně nedostačující a hlavně nepřesné.

VRT

O ≠ 0. Děkuji. Jinak Ferenc (i když někdo může mít problém s jeho ostřejším výrazivem) má zcela pravdu. Nechci, aby to tu vypadalo, že někomu nadržuju, ale ten Kolín, jak už jsem napsal, tam je to opravdu vidět. A to tam ODS nechala po svém řádění sekyru přes 1 miliardu.

Zbyněk

Dá se říci, že v Ústeckém kraji to bylo transparentnější co se týká zveřejnění ceny a oficiálních dokumentů. Spíše by mě zajímalo, jaké vozy nasadí dráhy na spoje (R 23) S32/U32 v rámci nové smlouvy, když trať třeba jen mezi Mělníkem a Litoměřicemi projde v budoucnosti rekonstrukcí, kdy vyrostou nové podchody, výtahy, zmodernizuje se informační a bečnostní systém, perony a tak podobně. Spíše na pana Sůru, zda-li o tom připravuje článek.

železničář v důchodu

Ta „budoucnost“ ovšem časově nespadá do období platnosti těch smluv uzavřených na nejbližší následující období …