Středočeští radní schválili smlouvu s ČD na 10 let. Cena je tajná, sankce mohou být až 50 milionů

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhyElektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy

Středočeští radní schválili desetiletý kontrakt s Českými drahami na svém území. Definitivní souhlas kontraktu v hodnotě nejméně za 20 miliard

Středočeští radní schválili desetiletý kontrakt s Českými drahami na svém území. Definitivní souhlas kontraktu v hodnotě nejméně za 20 miliard korun musí udělit ještě příští týden zastupitelé.

Materiál o chystaném uzavření smlouvu s Českými drahami se objevil na programu krajského zastupitelstva (bod č. 20). Podle mluvčí kraje Heleny Frintové bude smlouva zveřejněna až poté, co dojde k jejímu schválení zastupitelstvem. Návrh smlouvy ve veřejných materiálech pro zastupitele chybí, veřejná je pouze důvodová zpráva.

Pro České dráhy je Středočeský kraj po ministerstvu dopravy největším zákazníkem, ročně jim platí za provoz vlaků 1,9 miliard korun. Nový smlouva tak bude mít s největší pravděpodobností hodnotu přes 20 miliard korun. Bude na deset let, kraji dává ale možnost postupně až pětinu výkonů vysoutěžit a nabídnout tak i jiným dopravcům. Zastupitelé budou ještě později řešit smlouvu s Arrivou kvůli provozu dálkových linek objednaných ministerstvem dopravy na území Středočeského kraje.

Podle důvodové zprávy řeší nová smlouva také modernizaci vozidlového parku. „Po dohodě s Hlavním městem Prahou na žádost Středočeského kraje smluvně řešena až v rámci následných dodatků, až bude nalezena shoda obou objednatelů,“ uvádí se v materiálu.

Šéf Integrované dopravy Středočeského kraje (IDSK) Michal Štěpán nedávno v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že dojde hlavně k postupným úpravám jednotek CityElefant. Dostanou při vyvazovací opravě nové sedačky, dojde k úpravě informačního systému, instalaci wifi nebo zásuvek pro dobíjení. Modernizací má projít všech 71 elefantů, které jezdí ve Středočeském kraji, u prvních 17 ještě z konce devadesátých let má dojít k instalaci vakuových toalet.

Podle Štěpána chce objednatel řešit i možnost pořízení zcela nových vozidel: ta se mají objevit na trase Praha – Kladno, kde ale stále běží soutěž Českých drah a není jasné, kdo a za kolik nové motoráky dodá. Středočeský kraj i Praha chtějí také nové elektrické jednotky na některé příměstské tratě. Mdernizací má projít i vozový park na některých méně vytížených regionálních tratích, kde dnes stačí regionovy nebo motorové vozy řady 810. Středočeši chtějí podobně jako v jiných krajích jejich úpravy, například doplnění o zásuvky a wifi, v případě 810 pak má jít o  úpravy podobné těm, co si objednal Moravskoslezský kraj.

Smlouva s Českými drahami bude v režimu netto, riziko tržeb tedy ponese dopravce. Obsahuje ale mechanismus, který umožní přeměnu smlouvu v takzvanou brutto, kdy tržby budou rizikem kraje.

Podle důvodové zprávy bude rozsah dopravního výkonu shodný jako dosud: 16,2 milionu vlakokilometrů ročně, zhruba 300 tisíc kilometrů bude zajišťováno jinými dopravci (například Die Länderbahn na trase Rakovník – Most, vysoutěženo Ústeckým krajem).

Nová smlouva má přinést i tvrdší sankce oproti stávající: ročně mohou České dráhy dostat za porušení standardů kvality až 50 milionů korun pokuty. Kraj bude mít smluvně i ošetřeno, jaké vlaky budou na jeho území jezdit.

Tagy České dráhy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje Středočeský kraj Top zajištění dopravní obslužnosti Středočeského kraje
61 komentářů