Středočeský kraj začíná zkoumat možnou proměnu trati do Dobříše pro vlakotramvaje
Kraj i přes omezení dopravy na trati vidí potenciál, ale s lehkými kolejovými vozidly.
Středočeský kraj si nechá u Technické univerzity v Drážďanech zpracovat technickou studii potenciálu, která má ukázat budoucí možnosti provozu na trati Praha – Dobříš. Jednou z možností je proměna na dráhu pro takzvané vlakotramvaje. Kraj v minulosti kvůli slabému vytížení dopravu na trati omezil.
Zadání studie za 250 tisíc schválili na svém dnešním zasedání středočeští radní. Studie má navázat na analýzy, které na některých málo vytížených tratích prováděla dříve Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK).
Kraj i přes redukci provozu vidí v trati potenciál především díky napojení do hlavního města. „Pro plné využití potenciálu jsou však nutné zásadní především technické a provozní změny, jež by přinesly výrazné zkrácení stávajících cestovních dob, které v současné době nemohou konkurovat dopravě autobusové využívající i dálniční síť,“ uvádí se v důvodové zprávě.
Jednou z možností je pilotní projekt „lehkých kolejových vozidel“. Ta bývají označovány také jako vlakotramvaje. V české legislativě pro ně zatím není místo. Nedávno ale poslanci začali řešit možnou legislativní změnu. „Realizace této formy dopravy by tak mohla být jednou z možností, jak kolejovou dopravu mezi Prahou a Dobříší více zatraktivnit,“ uvedl kraj.
Studie má ukázat, zda a případně za jakých podmínek je ekonomicky efektivní provozovat v úseku z Vrané nad Vltavou – Dobříš kolejovou dopravu. Jednou z variant je ukončení provozu ve všední dny.
Kraj si pro zpracování studie záměrně vybral německou univerzitu i kvůli zkušenostem s tímto typem provozu v Sasku. IDSK navíc už s univerzitou spolupracovala v oblasti ETCS a jeho zavádění. „Zároveň by bylo velmi podnětné porovnání metodického a analytického přístupu mezi českou a německou akademickou půdou (tedy porovnání studie potenciálu u trati 012 Pečky – Kouřim/Bečváry zpracovanou ČVUT a předmětnou tratí 210 Praha – Dobříš zpracováním TU Dresden,“ vysvětluje se v důvodové zprávě.