lot
Autobusy Železnice Zprávy

Středočeský kraj uzavírá smlouvy se sousedy, chce výrazně rozšířit PID za své hranice

Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID. Autor: ROPID
Autobus Solaris Urbino společnosti ČSAD Střední Čechy v nových standardech PID, ilustrační foto. Autor: ROPID

Pražská integrovaná doprava (PID) by měla pod taktovkou Středočeského kraje ještě letos výrazně expandovat do sousedních regionů, a to především na železnici. Středočeský kraj za tímto účelem postupně uzavírá se sousedy smlouvy, které popisují rozsah spolupráce a také výpočet úhrady prokazatelné ztráty za linky překračující hranice krajů.

„V tuto chvíli máme uzavřené smlouvy s Libereckým, Plzeňským, Jihočeským a Královéhradeckým krajem. V nejbližší době budou uzavřeny smlouvy i se zbývajícími třemi sousedními kraji,“ uvedl mluvčí dopravního organizátora IDSK Oldřich Buchetka. Zbývá tak uzavřít smlouvy ještě s kraji Pardubickým a Ústeckým a krajem Vysočina. Expanze ale nebude jednostranná, do středních Čech naopak budou moci zasáhnout krajské integrované systémy z okolí.

„Rozsah uznávaní tarifu PID, respektive tarifu sousedních krajů na území Středočeského kraje je předmětem společných jednání v rámci přípravy jednotlivých integračních projektů,“ doplnil Buchetka. Konkrétnější být nechtěl s tím, že novou podobu integrace bude schvalovat v únoru krajské zastupitelstvo. Pak informace zveřejní.

Velké integrační finále v podobě přesahů do okolních krajů mělo nicméně podle původních plánů přijít už koncem loňského roku. Jako pilotní „přeshraniční“ spolupráce už delší dobu funguje spojení z Mělníka do severočeské Roudnice nad Labem. PID na železnici také mírně zasahuje do Libereckého kraje.

Šéf IDSK Pavel Procházka před rokem mluvil o tom, že další přesahy vzniknou hlavně tam, kde lidé z okrajových částí kraje jezdí za prací či do škol k sousedům. Jmenoval například spoje do Tábora, Turnova, Přelouče nebo Rokycan.
Vlaky mají být přitom předvoj, následovat je budou autobusy.

Autobusové linky (na rozdíl od vlakových) ale ještě nejsou všechny v PID ani na území Středočeského kraje. Dokončení zaintegrování všech autobusových linek do PID je proto hlavním cílem IDSK pro letošek. Už v březnu by měla PID zahrnout další část okresu Nymburk. Připravuje se integrace Příbramska, Hořovicka a Berounska, Benešovska, Kutnohorska a dalších oblastí.

Administrativní rozšíření PID by mělo být následováno i rozšířením prodeje jízdenek a jejich označovačů.

85 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PedrosVozomixos

Sranda by byla kdyby se na jízdenky a jízdní doklady (PID) dalo dojedu až do Brna na ten jejich hlavák…..

mat

Ne jen to ne…ty jejich pásma jsou hrozný…zlatej DÚK. Ale co by mohlo být, je to, aby se sjednotil tarif. Úplně pro všechny. Jak vlaky, linková/meziměstská autobusová doprava a MHDčko. A ne nějaký zóny/pásma…to je ta největší chujovina, kupovat si lístek dle toho jakou projedu zónu (viz Plzeňský kraj :facepalm:) nebo pásma (PID) nebo zóny (DÚK…) Prostě koupím lístek na danou MHD, nebo pojedu vlakem a budu chtít jet MHDčkem třeba v Ústí a jedu do Prahy tak koupím lístek už v trolejbuse, ve vlaku ukážu, v Praze v tramvaji ukážu a hotovo. Mám klid. Navíc by vznikali i lepší… Číst vice »

železničář v důchodu

Kdyby to bylo tak jednoduché, tak už by to byl „stát“ dávno zavedl – ale Vy snad chcete platit celodenní jízdenku „třeba za 200 Kč“ jen proto, abyste popojel někde 3 zastávky MHD a víc už tu jízdenku nevyužil? Skutečně realistický tarif by stejně musel být složitější …

Jan Pecka

Ano, přesně jak říká železničář v důchodu. Dále by bylo nutné vypořádat se s clearingem tržeb, tedy s vyúčtováním. Nemůže existovat jednotný tarif pro celou ČR na bázi zónového nebo pásmového tarifu. Avšak něco takového v přípravě je. Jmenuje se to SNT – Systém národního tarifu, ale ten bude vycházet z kilometrického tarifu a údajně bude ve finále dražší než tarif ČD. Nejdůležitější je, aby sousední IDS byly propojeny a vzájemně si uznávali jízdní doklady (v příhraničních relacích), takže pokud by se měl PID zavést do Tábora, kde v současné době žádný IDS není, tak v tom žádný problém nevidím.… Číst vice »

Štěpán

„PID na železnici také mírně zasahuje do Libereckého kraje.“
A kde? Pokud vím, PID zasahuje do kraje Ústeckého (Louny, Roudnice + Podřípské lokálky, Štětí) a pak do Plzeňského (Kařez) a také do Vysočiny (Golčův Jeníkov). Do Libereckého nikde zatím nezasahuje, Loukov u Mnichova Hradiště, jakožto poslední zastávka PID je zároveň poslední středočeská zastávka.

Štěpán

Ještě doplním – Bezděz je sice v kraji Libereckém, ale železniční stanice Bezděz leží stále na katastru Středočeského kraje. Ani zde tedy přesah do Libereckého kraje není.

petr.r

není jednodušší vymazat čd z republiky a byl by klídek? Tohle se musí dělat jen proto, že čd má nekřestansky drahý jízdné a měli by začít v praze, že ropid bude vlastnit vlaky a busy a čd ať si jezdí kam chtějí.

Franta Jouda

Drahé jízdné 😀 Ta Morava má smysl pro humor…

Tronda

Vám snad přijde levné? Vždyť je nejdražší ze všech. Dejte si k sobě kilometrické tarify ČD, GW a třeba IDOLu a pak mluvte.

A.R.

Fajn, tak je drahé. Jsem člověk, který si kvalitní dopravu může dovolit. 🙂

Tronda

Kvalitní doprava a ČD je jasný protimluv. 🙂 🙂 🙂

Kirschner

No nejjednodušší by bylo mazat tzv. plky nějakého petra. r

Tronda

Cenzurovat pro jiný názor, no pěkně se nám to vybarvuje. Jenže doba kdy byla jedinná správná dráha (strana, atd.) už jsou fuč.

Kajman

Zato je tu doba, kdy každý neumětel vydává svůj názor za stejně hodnotný, jako názor odborníka. Protože názor je jako díra do zadele, má ho každej.

A.R.

Ne, není. Ale můžeš se vypravit sám do míst, kde ČD nepůsobí. Třeba do Svobody nad Úpou.

Tronda

Možná by stálo za to, otevřít si jízdní řád, než začnete blábolit nesmysly.

A.R.

Byl bych rád, kdyby expandoval spíš IDS JMK.

železničář v důchodu

Naprostý souhlas: minimálně na Vysočinu by expanze byla velmi užitečná!

svojsin

Vysočina si dělá svojí IDS( i když to kdysi její papaláši odmítali jako zbytečnost).
Tak snad dojde opravdu ke spuštění a Kordis se nebude bránit spolupráci.
Koneckonců už dnes do Vysočiny přesahuje: Bus do Bystrýho,vlak min. do Náměště a Bystřice nad Per. autobus do Mohelna, Vel. Bíteše atd.

železničář v důchodu

Ty přesahy jsou (aspoň zatím) tak malé, že o nich nemá vlastně ani smysl se zmiňovat: kdyby zahrnovaly aspoň (minimálně téměř) celé „okrajové“ okresy Kraje Vysočina přímo sousedící s JmK, pak bych s Vaším názorem snad mohl souhlasit, ale stávající stav má do „uživatelské přívětivosti“ pořád velice daleko.

Vojta

Je to ostuda, že není aspoň do Třebíče a do Žďáru. Je to bohužel důsledek nesmyslně (znovu)vytvořených krajů, které ignorují přirozenou spádovost i historické souvislosti.
Měli bysme obnovit zemské zřízení a IDSJMK, IDSOK a ODIS sloučit do MIDS a pokrýt zbytek území 😉
Třeba tato iniciativa bohužel, zdá se, vyšuměla:
https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/tri-kraje-chystaji-spolecnou-cipovou-kartu-pro-cestovani.A120405_1759912_olomouc-zpravy_stk

A.R.

Co je MIDS?
ODIS bych si moc za vzor nedal. Jako studovaný dopravák se v něm nevyznám. 😀

J.H.

Ne že by mi vadilo, že se PID dále rozšiřuje. Jen bych chtěl podotknout, že pokud se jedná o dojíždějící do Prahy, tak případné přidávání dalších pásem už asi moc dalších cestujících pro PID (tj. jedoucích na jízdní doklady PIDu) nevygeneruje. Protože když zůstaneme u vlaků (těch se to bude týkat především), tak v současnosti je roční kupon pro 9 či 10 pásem už dražší než roční IN100 – takže si myslím, že koho se to týká (dojíždí vlakem do Prahy ze vzdálenějších lokalit), tak už si raději koupí tu IN100, která se mu zatím (když opravdu naprostou většinu příměstských… Číst vice »

Frantisek

Anebo pak po Praze ještě musejí MHD. Ta v In100 není. Mimo to, od příštího roku v ní nebudou ani některé příměstské rychlíky, pokud je budou provozovat jiní dopravci než ČD, aniž by tuto jízdenku uznávali.

J.H.

Kdyby ale museli ještě po Praze MHD, tak by si ji ti z těch okrajových pásem stejně museli dokoupit. Takže by je to i s tím kuponem na Prahu vyšlo pořád levněji.

Kajman

No on ten pásmový systém není úplně šťastný, prorokuji při dalším rozšiřování nějaké předělání na zónový.

J.H.

V tom nejsme ve při, také se mi zdá, že čím víc se PID rozšiřuje, tím více současný pásmový systém naráží na své limity a objevují se nové problémy. Pokud se bude PID rozšiřovat ještě dál a nebo by mělo vzniknout něco nadřazeného, je zónový systém nevyhnutelný.

Tronda

PID platí i v autobusech, sice nyní v těch vzdálenějších pásmech integrovány nejsou, ale časem budou proto je také kupón na tuto hodnotu naceněn.

Michal

Tak to bych chtěl vidět to „časem“…

železničář v důchodu

Většinově to snad bude (konečně) letos.

Josef J.

Nedojíždějí všichni denně nebo skoro denně, aby na ně platila Vaše úvaha. Pro méně časté cesty by se třeba z Turnova do Prahy jednotlivé jízdné PID dostalo k úrovni někdejší Včasné jízdenky nebo dnes jen někdy dostupných superakčních.

MirekP

Než MD připraví národní tarif, tak bude po celé republice PID 🙂

Martin Novak

PID dále také na železnici zasahuje až do Loun (opět Ústecký kraj), na Vysočinu (Golčův Jeníkov) a do Plzěnského kraje (Kařez)…naopak do Libereckého kraje ještě vlastně vůbec nesahá, protože nádraží Bezděz je ještě katastrálně v kraji Středočeském….to jenom pro upřesnění těch deailů ;).

T.H.

Expandovat s PIDem do Libereckého kraje by to chtělo především do Turnova.

Kirschner

A vocaď už je to jen kousek do Rychnova. 😁

Raddie

Na co Národní tarif když bychom mohli udělat Národní PID? 😀

Krokous

Zrušme ty jednotlivé trapné IDS jednotlivých krajů, zaveďme v celé ČR PID a bude všem hej! PID do Rokycan je už dobrej úlet, ale za mě +++!

Kajman

Plný souhlas, to by měl být ideální koncový stav. Akorát by se to nesmělo jmenovat PID, aby moravské úderce nepraskla žilka :-)))

Tady na Moravě

Přece nejde v první řadě o prasknutí žílky moravské úderky, ale o to, abys nebyl, milej pepíku, za vola. Jestli chceš, přejmenuj si celou tuhle zemi na Pražsko, ale buď si jistej, že to minimálně 8 mil. obyvatel naštve. Ale to vy umíte ze všeho nejlíp a dělá vám to největší radost.

železničář v důchodu

Tak proč si „Tam na Moravě“ to „hafo“ moravanů nezůstane a cpe se do Prahy: co tím chtějí Moravanům ukázat?

Tady na Moravě

Nejste trochu schizofrenici v té Prazé? Když Moravák řekne, že na Prahu kašle a že teda si budeme dělat věci po svým, to je v Praze breku a kvikotu o nějakém štěpení a zbytečném národnostním hrocení a kdesi cosi. A když teda žijeme spolu a centralizujeme všechno do tý Prahy a logicky tím pádem ti, co chtějí dělat ve svým oboru, tak do Prahy musí dojíždět, tak to je taky špatně?
Se nedivím, že je to všechno dohádané a Déčko už v Praze v životě nepostavíte, ani ten okruh kolem Prahy. Co pepík, to odbornickej názor :-)))

Kajman

Já jsem jihočech, ty pepíku :-)) To je fajn, jak potrefená husa zakejhala prakticky obratem.

A.R.

Žiju v Praze, ale máš pravdu. Z ostatních měst jsou Pražáci podělaní. Pořád říkají, že si z Brna nic nedělají a mají ho na háku, ale vtipy jdou směrem Praha -> Brno, nikdy ne obráceně. 😀

železničář v důchodu

Schizofrenici nejsou opravdoví Pražáci ani trochu: kdysi se na dráze tvrdívalo, že Asie začíná za Kolínem, ale už dávno to vypadá, že se ta hranice posunula někam k Běchovicím.

Tady na Moravě

železničář v důchodu: Je mi líto, kolego. Asie začíná u Rozvadova :-)) Ale žijte si v tom bludu o úžasnosti a nezbytnosti dál, pro nás je to roztomilé.

železničář v důchodu

Rozvadov je snad na Moravě? Ani o žádném ve východních Čechách jsem nikdy neslyšel …

Martin Novak

Vzhledem k tomu jak často v Praze zní slovenština, tak si dovoluju predikovat, že z hlediska stěhování národa moravského do Prahy by jakékoliv dělení bylo věcí zbytečnou. Pouze by se zdvojila armáda uředníků všech možných odvětví. A ještě by možná na Moravě bylo zaděláno na občanskou válku…protože hlavní město bude Brno, nebo Olomouc? :))

Krokous

Také mi přijde, že Morava a Slezsko jsou jen rekreační oblasti pro víkendové návraty zarytých Moravanů a Slezanů, co přes týden obývají Prahu.

Tady na Moravě

Zajímavá představa, už jste to říkal svému lékaři?

Krokous

Ještě ne, nedivil bych, že je to Moravák, co utekl do Prahy)))

Jaaa

Samozřejmě, má totiž celostátně jít o IDS JMK, proti tomu je PID polívčička. 😛 😀

A.R.

Není důvod, aby se republikový dopravní systém jmenoval po jednom městě. Je blbost, aby Pražská integrovaná doprava sahala až do Opravy. 😀

Tadeáš

Ona je v podstatě už blbost aby se PID jmenovalo cokoliv mimo pásma P-0-B.

železničář v důchodu

To je sice samozřejmě svým způsobem pravda, ale bez jeho rozšíření mimo území Prahy by ve středních Čechách dodnes nebylo jako IDS skutečně použitelného vůbec nic („SID“ to rozhodně nikdy nebyl) – a něco jako předstupeň PID v Praze existovalo systémově vlastně už dávno, jen se to tak nejmenovalo, a zdokonalení toho systému a jeho rozšíření mimo vlastní Prahu bylo vlastně právě důvodem jeho „oficiálního“ vzniku = aby zjednodušil situaci osobám dojíždějícím často z okolí Prahy do města (a aby tolik nejezdili do Prahy IAD).

A.R.

Jistě, celorepublikový dopravní systém po vzoru Švýcarska. Nevím, co nám k tomu brání.

železničář v důchodu

Co? Nechuť a nevůle nezodpovědných „odpovědných“, kteří se tady už víc než 20 roků snaží za každou cenu „stavět barák od střechy“ …

Michal

No ten IDS není zdaleka v celém Středočeském kraji, tak bych se zatím moc nerozmachoval.

A stavět to ne „od střechy“, ale od základů znamená začít na Nábřeží, nebo jak jste to ráčil myslet?

železničář v důchodu

Ano, začít „na pobřeží“ – ale už před více než 20 roky (jak jsme tam na to už tehdy upozorňovali, bohužel marně): neřízená liberalizace bez jakýchkoli logických pravidel a zajištění žádoucích předpokladů pro funkčnost jejích výsledků ve stylu Klausovské „neviditelné ruky trhu“ dostala (bohužel) přednost.

Michal

Já nevím, proč se skutečnosti, že vláda začne na dráze dodržovat zákon o veřejných zakázkách musí říkat „liberalizace“, to je asi z evangelia svatého Talpuse.

A jestli se domníváte, že nábřeží je schopné samo rozvíjet IDS, tak jste prožil život v hlubokém omylu – kde ČD nekope do prdele aktivní objednatel, tam to vypadá jako v Jihočeském kraji…

železničář v důchodu

Zjevně si ovšem mnohé velice pletete. Termínem „liberalizace“ nikdo (kromě snad vás, kterého ta hloupost napadla) dodržování zákona o veřejných zakázkách nenazývá, protože ten zákon je pouze nástrojem, jak tu liberalizaci provádět rozumněji a nenechat jí neřízený volný průběh. A zjevně si pletete i termíny „schopný“ a „ochotný“, mezi nimiž je nebetyčný rozdíl – navíc v případě zavádění celostátního IDS nemohou už dávno (= po zahájení zmíněné liberalizace) mít jakékoli významnější slovo ČD jako už pouhý jeden z dopravců, ale jedině MD ČR jako instituce odpovědná za dopravní politiku „státu“ a (nejen metodicky) řídící resort dopravy. Váš hluboký odpor k… Číst vice »

Martin Chovanec

Jsou tedy nějaké příklady, kam až se má tarif rozšířit? Dojedu např na jízdenku PID až do Harrachova, či dokonce do Szklarske Poręby?

Jan Sůra

Zatím bohužel.

Krokous

Dobrý den, bude v rychlících Arrivy kolem Prahy platit PID? Někdo mi říkal, že nikoliv, že to Arriva nechce… to by byl ale asi krok trochu zpět. Děkuji

Jan Sůra

Je to podmínkou chystané smlouvy, že PID platit bude. Arriva by byla sama proti sobě, kdyby to nechtěla.

Kirschner

Proč bohužel?

Tronda

Protože je v zájmu cestujících, dojet tam na tarif PID.

noerf

Trošku mě zaráží, že vlaky, které objednává ministerstvo dopravy (rychlíky, možná expresy) budou jezdit jako městská doprava. Což je na jedné straně dobré z důvodu rozšíření jednoho tarifu, ale také bohužel devalvace dálkové dopravy.

XXXD

Co se týká PID tak do té jsou zahrnuty jen vlaky do kategorie R, Ex už ne, což tedy alespoň mně přijde v pořádku.

Twix

Které úseky konkrétně máte na mysli? Teď mě nenapadá jestli někde v PID staví rychlík dvakrát v jednom městě. Nebo jde o Prahu? Tam to má spíš výhody, těch lidí co tam „poleze“ na krátký úsek nebude moc, většina pojede na PID mimo město. Třeba když přijedu S6 na Smíchov a první co jede na hl.n. je rychlík, tak se to hodí a ničí komfort snad nedevalvuju.

Martin Novak

R21 ve směru Mnichovo Hradiště staví Bakov nad Jizerou a Bakov nad Jizerou Město – takže MHD rychlík mimo Prahu :)…jinak buďme rádi za to…takový IDSOK například rychlíky úplně ignoruje…

Radek

Na to je jednoduchá odpověď. Regionální doprava prudce roste, z důvodu omezené kapacity ji nelze dál posilovat, a proto je nutno plně využít všechny vlaky, které územím jedou. Spíš je ostuda, že to trvalo tak dlouho, než se tarif PID plně povolil v rychlících. Naše rychlíky jsou stejně spíš spěšňáky.

Vít Jůza

Naše rychlíky nejsou spěšňáky, ježto nespěchají.

Tronda

Chcete říct, že do Kolína, Tábora, Čáslavi, Mladé Boleslavi nebo Roudnice mají lidé jezdit Os vlaky aby nedevalvovali dálkovou dopravu?

železničář v důchodu

Já bych naopak právě Kolín těmi opravdovými „dálkovými rychlíky“ z Prahy projížděl a Tábor není (zatím) v PIDu.

Frantisek

„Opravdu dálkové rychlíky“ jsou expresy. Tak proč ne, Benešov také projíždějí.

Vít Jůza

Většina opravdu dálkových rychlíků Kolínem celkem rozumně projíždí a/nebo v nich neplatí PID. Jinak pro zastavování v Kolíně pomalejších i některých rychlejších rychlíků hovoří kromě významu samého Kolína a okolí i to, že je to důležité přestupní místo z tratí ze severu.

železničář v důchodu

„Důležité přestupní místo z tratí ze severu“ lze snadno (byť za cenu zvýšení nákladů) přenést do Pardubic (prodloužením ústeckých a případně i rumburských rychlíků) – a podstatné (zejména pro zdejší odpůrce „režistů“) je to projíždění Kolína právě proto, aby jich nemohli k cestám z Prahy do Kolína zneužívat ani ti nenávidění „režisté“ (kvůli i jimž pak dálkoví cestující nemají místa k sezení).

Kajman

To je nesmysl, na už tak přecpaný koridor ještě protahovat rychlíky od Ústí a Rumburka. Leda že před tím někdo vybuduje tu čtyřkolejku,

Tronda

Právě do Tábora se PID rozšířit má, pak bude logicky třeba mít v něm i Expresy.

železničář v důchodu

Úžasný nápad: a bude potřeba zdvojnásobit délky souprav, které pak mezi Táborem a cílovou stanicí budou vozit o to víc vzduchu. Ach jo …

Tronda

Jako že když do vlaku přijdou cestující, tak je to špatně? Nebo chcete, aby lidi do Tábora jezdili auty?

železničář v důchodu

Já jen upozorňuji na to, že je třeba zvolit takové řešení, aby nevedlo ke zbytečnému plýtvání v provozu: kvůli možnému přeplňování „krátkou“ frekvencí ostatně například nezastavují rychlíky ani v Čerčanech – a nedávno i tady někde někdo právě kritizoval, že velká část cestujících z expresů už teď vystupuje právě v Táboře a soupravy pak dál jedou skoro prázdné, takže zapojení těch vlaků do PID by ten stav mohlo ještě zhoršit.

Tronda

Čelákovice jsou trochu jiný případ, jak dlouho trvá cesta Os vlakem do Prahy a jak dlouho z Tábora? Především by se mělo řešit, aby mezinárodní Ex nestavěl v dírách typu Velešín, nebo Střítež, osada Kaplické nádraží a nesnažit se omezit cestující mezi Prahou a druhým největším městem Jihočeského kraje. Vždyť je Tábor stejně daleko jako Plzeň nebo Ústí a do těchto měst nikdo nic o omezení nekřičí.

železničář v důchodu

Víte vůbec něco o zeměpisu?

Krokous

Dálkové rychlíky Praha – Plzeň)))