Středočeský kraj s Prahou spustily miliardové soutěže na autobusové dopravce, zvykové právo končí
Nové autobusy MAN pro Arriva City. Foto: PID
Jediným kritériem v soutěži bude cena, dopravci musí splnit standardy PID.
Jediným kritériem v soutěži bude cena, dopravci musí splnit standardy PID.
Jo, jo, cena. Ti blbí skrblíci z pravice a Piráti asi neznají ono rčení: Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci.
Vynechané spoje z východních Čech jsou potom bonus. Zaměstnavatelé to jistě pochopí.
Co by asi ta lůza od socky měla chtít, že!
Od roku 2011, co se měří kvalita poskytovaných služeb jsou rozdíly mezi dopravci více než zřejmé, i toto kritérium by mělo být zohledněno.
Dnes třeba OAD Kolín nevypravil 33 spojů. Ví někdo, kolik je pokuta za nevyjetý spoj?
Našel jsem tuto 6 let starou informaci: https://pid.cz/wp-content/uploads/organizace/zakon-106/zakon_106_2016-07-01_odreknute-spoje.pdf – za nahlášený výpadek 50 Kč/km; u městských linek (pásmo P) se uděluje sankce 50 Kč/km v případě, že součet nahlášených výpadků překročí 0,2% měsíčního objemu výkonů linky v km; – za nenahlášený výpadek 2000 Kč za nenahlášení + 200 Kč/km – v případě, že dopravce má všechna vozidla sledovaná systémem MPV Net, se takto udělené výpadkové sankce snižují o 25 % (to se v té době údajně týkalo všech dopravců kromě DPP) – za vynechání prvního, posledního či školního spoje jsou navíc další sankce 1500 Kč za vynechaný první (dle JŘ)… Číst vice »
Daval bych do kriterii ne jen nejnizsi cenu a standarty PID, ale take vyse mzdy ridicu….cim vyssi mzda a valorizace tym vic bodu…. Stalo by za to znat nazor kraje i dalsich kraju, , jestli neuvazuje o zapracovani tohto kriteria, jelikoz priklad Pardubicka ukazuje rizika v plnem rozsahu.
Jakože když dá dopravce řidiči 100k měsíčně tak to zaručeně vyhraje. A my daňoví poplatníci to pěkně zaplatíme… výborná blbina
Nevyhraje, protože kritériem je i cena
.. Pokud dopravce bude mít ztrátu větší, bude to jeho problém.
nedávno o tom mluvil majitel umbrelly Pavel Steiner, v Německu běžná věc, kde musí být v nabídkové ceně rozpis jednotlivých položek a jejich výše se samozřejmě posuzuje. Takže i mzda řidičů. Tak by to mělo být i u nás. Je sice hezký, když někdo přijde s nejnižší cenou, ale většinou je to o tom, že to někde musí odrbat aby to vyšlo a pak to podle toho vypadá. Bohužel jsou to často mzdy řidičů .
Soutěže na nejnižší cenu jsou mor. Mělo by to být naopak – zadavatel má nějaký rozpočet, a vítěz bude ten, kdo se do tohoto rozpočtu vejde a současně nabídne nejlepší vozidla/služby ze všech uchazečů.
Není pro to důvod, pokud všichni musí splnit standard PID.
A jak se podle zadání bude vyhodnocovat co znamenají ta nejlepší vozidla a služby? A proč by měl zadavatel mít pevný rozpočet, aby buďto neušetřil zdaleka tolik co by mohl a nebo to naopak podstřelil tak že nikdo se do toho rozumně nevejde?
Pak záleží co je účelem výběrového řízení, jestli to aby cestujícím byly poskytnuty nejlepší možné služby, nebo aby zadavatel co nejvíce ušetřil.
Možná aby cestujícím byly poskytnuty co nejlepší služby za co nejméně zadavatelských peněz? 🙂
A jak budou nastavena kriteria ? Ideální příklad, všechny vozy stejný sedadla, mají USB nabíječky, klimatizaci.. Stejnej počet míst. Ale liší se výrobcem . Kdo rozhodne o tom, který výrobce autobusu je nejlepší ? V něčem to může být třebas Mercedes, jinde to vyhraje SOR.
Kromě ceny by měla hrát velkou roli taky spolehlivost. Za neodjetí spojů z důvodů na straně dopravce by měly hrozit velké postihy a v případě opakování klidně i možnost ukončení smlouvy. To, že se nelze na dodržování jízdního řádu spolehnout, je pro cestující mnohem zásadnější problém, než to že je vozidlo staré, řidič jede v obyčejném tričku nebo nejsou nahlas ohlašované zastávky…
To ale je součástí zadávacích podmínek.
Obavam ze jste uplne mimo. Tohle se nastavi jako pozadavek a sankce ve smlouve. A pak stacit soutezit cenu. Nebo snad chcete soutezil vyssi pokut?
Jak chcete zadat spolehlivost do kritérií? To jsem fakt zvědavej
Riziko se dá výrazně snížit: – tím, že daný dopravce nebo osoby, které ho ovládají, nemají už nějaký škraloup – tím, že daný dopravce už má za sebou nějakou praxi a reference – tím, že daný dopravce splňuje nějaká objektivní kritéria (finační způsobilost, zajištěné zázemí a vozový park, dostatek řidičů, konkurenceschopné mzdy) Ovšem model, kde každý dopravce může každých deset let své zakázky ztratit anebo je nucen přesouvat své působiště do úplně jiné oblasti, kde zrovna získá novou zakázku, stabilitě a průhlednosti moc nenahrává. To se pak neustále přelévají zaměstnanci i vozidla s firmy do firmy a různí Vařilové si… Číst vice »
Od toho jsou ve smlouvách sankce ..
A je chyba organizátora, že je dává male… i když trpí cestující.
Minimálně v jedné oblasti bude jezdit BusLine.
Oprava: Minimálně v jedné oblasti vyhraje Busline, velkou část předá subdodavatelům a ten zbytek nebudou schopni obsloužit.
„Miluju“ tyhle věštce s křišťálovou koulí a schopností dohlédnout až do roku 2025…
Jsem rád za tento článek. Vesele se zde totiž v diskuzích nadává na přímá zadání na železnici, ale to že máme kraje a města (a Středočeský kraj je největší z nich), kde jsou přímá zadání zcela běžná i v daleko jednodušším segmentu autobusové dopravy, nad tím se nikdo nepozastavuje.
Ale hodilo by se přímé zadání toho druhu, že by na linkách z/do Berouna a Řevnic jezdily malé autobusy, zejména Dekstry.
S tím malým autobusem tam může jezdit dopravce vzešlý že soutěže, i ten, který to dostal přímým zadáním.
Spíš byla běžná. Naštěstí už to tak snad nebude.
Proč se tomu divíte. Smlouvy na příměstské linky jsou z roku 2010, soutěž byla odložena z dvou hlavních důvodů – příprava nového odbavoavcícho systému (musíte dát uchazečům přesné paramatry, aby bylo lze vybavit autobusy a zázemí dopravce kvůli výběru jízdného – čili museloto být hotové a stbilizované) a dokončení integrace spojené s investicemi. Proto byly smlouvy prodlouženy. Nic jiného za tím nehledejte. A je to postup souladný se zákonem. Zkuste se poučit např. Nařízení EU 1370/2007, zákony 194/2010 Sb. Tam se dočtete i o železnici.
Dávám palec nahoru za to, že ve vzorových smlouvách podle zadávacích podmínek (viz https://zakazky.kr-stredocesky.cz/) je už zapracována čtvrtletní indexace cen PHM. Na jednu stranu je to z nouze ctnost, protože kraj asi nechce zbytečně dlouho platit kompenzace vycházející z rekordní cenové úrovně CNG i nafty, na druhé straně je to mnohem férovější k dopravcům než doposud obvyklá indexace roční, kdy se cena dopravního výkonu nyní indexovala podle loňského (!) vývoje cen PHM.
V každém případě je to riziko.
Indexace za loňský rok se vyplatí, pokud PHM slevní. A to aktuálně u PHM není úplně vyloučeno, cena je politicky našponovaná nad Německou, a válka na Ukrajině jednou skončí.
Ale pánové (Pavel, Leinard), zase opáčko z matiky: při poklesu cen PHM bude index menší než 1, tedy se platba za PHM sníží, při nárůstu bude větší než jedna zvýší se. A to platí nejen pro roční indexaci, ale i pro tu průběžnou.
Ale, osobo ZEA tady nejde o problém se symetrií, ale o to, aby se dopravce poklesu cen dožil a do té doby nezbankrotoval. U dřívějších smluv je to tak, že se indexuje 1× ročně a většinou s půlročním zpožděním, tzn. že např. kdo má indexaci každý rok v červnu, tak letos mu byla cena indexována podle průměrné cenové hladiny v období leden-prosinec 2021 a s takto upravenou cenou musí dožít do června 2023, kdy dojde k indexaci podle průměrné ceny za období leden-prosinec 2022. Stačí si vyhledat a přečíst příslušné smlouvy ve veřejném registru smluv. Kdo dával nabídku v době… Číst vice »
Pro ty, kdo tu kritizují, že jediným kritériem je cena:
Doporučuji podívat se do podmínek tendru a také závazného návrhu smluv. U Líbeznicka je to například článek 11. a 25. Dokumentace zadávacího řízení a Článek XIX. Smlouvy.
A pak teprve, prosím, pište své přesvědčené komentáře 🙂
Asi to tak podstatná kritéria nejsou, když nikomu nestála za to, aby je zmínil a popsal v článku nebo v diskusi. Nebo jsou tak strašně složitá, že si kvůli tomu každý musí kdesi najít a rozbalit nějaké zip soubory, protože převyprávět to nejde?
Je někde vidět, které výkony / linky patří do jaké oblasti?
Je to součástí zadávacích podmínek. Na stránkách https://zakazky.kr-stredocesky.cz/ si vyberte zadání na konkrétní oblast, stáhněte si ZIP balík souborů s veškerou dokumentací a hledejte přílohy č. 1 a 2 k závaznému návrhu smlouvy. Je to pracné, ale jednoduchou přehlednou tabulku jsem zatím neviděl.
Děkuji moc!
Hlavním problémem jsou dnes trapně nízké pokuty a neodjeté spoje, zvláště u brutto smluv to může být pro systém zcela rozkladné.
Jedná se o společné soutěže Prahy a Středočeského kraje. Praha má ZP již na profilu zadavtele zveřejněny….Pane Sůro, trochu novinářské etiky a pravdivé informce by nezaškodilo.
Se kterou částí textu máte problém, kde autor nedodržel novinářskou etiku? A kolik ze zmíněných soutěží je společných, že už je má Praha zveřejněné na profilu zadavatele?
Nejsou to soutěže jen Středočekého kraje, no možná v Liberci nevíte, že úseky na území Prahy objednává a tedy i společně soutěží Praha (HMP). Společných je 6, z toho 3 administruje Praha (proto je má na profilu zadavatele) a 3 společné administruje Středočeský kraj (SčK) a 2 samostatně administruje SčK.
Smlouva o společném zadávání HMP a SčK je registru smluv, tu si snad najít umíte, a je v ní nastaven systém spolupráce. Dobrý novinář by si tyto základní informace zjistil.
V tuto chvili jsou už ZP (zadávací podmínky) na obou profilech, jak Prahy tak SčK, pro všechny soutěže.
V textu je od začátku uvedeno, že některé oblasti se soutěží společně s Prahou. Vaše urážky si nechte od cesty, případně ve vlaku do Čakovic.
Děkuji za opravu nadpisu – teď jsou věci správně. Poslední větě Vaší předchozí repliky nerozumím a už vůbec nechápu, poznámku o vlaku do Čakovic.
Myslím, že chápete velmi dobře, paní Staňková.
ZP je co? Co konkrétně je špatně v textu?
Pardubice II? Už se ve středních Čechách těší lidé zajisté na BusLine… soutěže na cenu mu jdou.
Já očekávám, že pokuta za výpadek spoje bude daleko větší, než na Pardubicku. Takže do toho takoví střelci nepůjdou bez zajištění. A pořád je dost šrotů na subdodávky.
To jsem zvědav, jestli tím důrazem na cenu počet vraků vydávajících se za autobusy PID klesne nebo vzroste.
Umíte-li číst, odpověď naleznete v textu článku.
No…prostoru ke zlepšení je mnoho.
Pro začátek by zrovna u nás mohli omezit spoje jen
1. na malé autobusy (Dekstry, SOR 9,5)
2. na 7:20, 13:20, 15:20 a 17:20 – první a poslední v pracovní dny, ty mezi tím ve dnech školního vyučování.
Kde je to „u nás“? Takhle málo spojů nejezdí ani na Valašsku do Horní u Dolní s 5 baráky, jedním statkem a kapličkou 🙂
Na Horní Bečvu přes Dolní a Prostřední toho jezdí daleko víc, to máte pravdu. 🙂
On nesnáší autobusy a chce všude sukafonii…..
Já těma busama jezdím, na rozdíl od vás.
Ne, protože to stanoví zadávací podmínky a standardy PID.
To jsem chtěl slyšet.
Nejnižší cena? To bude super smlouva! Ale je možné, že za tu nejnižší cenu ten spoj nevyjede, protože nebude řidič.
Spíše než možné je to jisté. A jestli jsou tak hloupí, že se na jižní Moravě inspirovali i obsahem smluv, tak to bude mazec. Protože pokuta 1000,- za neodjetý spoj je výsměch, i cestující bez jízdenky platí víc. S takovou pokutou je neodjetý spoj pro firmu úsporou, protože za naftu by dala víc….
Návrh smlouvy si můžete přečíst v zadávací dokumentaci.
S takovou pokutou je neodjetý spoj pro firmu úsporou, protože za naftu by dala víc….
——————-
To asi těžko, když za něj nedostane zaplaceno.
Úspora to rozhodně není. Nicméně neuškodila by pokuta taková, aby dopravce vážně uvažoval o subdodavateli.
Nesmíte použít pokutu, která by byla dostatečně vysoká. To shodí soud, že to odporuje dobrým mravům. Ideální pro soudy je pokuta ve výši platby za konkrétní výkon. To, že taková pokuta dopravce nemotivuje ke kvalitnějšímu provozu nikoho nezajímá.
Že jo…takhle kdyby to bylo 15 000,- za spoj…
Jak chcete rozumně dostat záruku dostatku řidičů do kritérií pro hodnocení nabídek? Ale konkrétně, kolik bodů ze 100, podle čeho? Záruka dostatku řidičů patří do odpovídajícího penále za neplnění smlouvy… Naopak soutěže pouze na cenu nejsou vůbec špatná věc. Jen potřebují splnit několik podmínek: 1) dobře nastavené požadavky na kvalitu, aby ta minimální, jimi definovaná, byla v pohodě. Standardy PID jsou kritizovány o dost častěji jako moc přísné, než jako moc benevolentní, takže toho se nebojím. 2) dostatečné záruky a sankce, aby se vítězi nevyplatilo smlouvu nakonec neplnit. Pokud je toto splněno, není soutěž čistě na cenu nic špatného. Ono… Číst vice »
Jé, to bude opodál na nádraží radosti…
Ale tak plné ty vlaky zase u nás nejezdí, těch 1-6 lidí se tam ještě vejde…
Skvělý nápad mít jako jediné kritérium cenu. Člověk by řekl, po tom co se stalo „o pár kilometrů vedle“, že u toho budou přemýšlet i nad dalšími věcmi než jen cena. Ať už plat řidičů, schopnosti dopravce, …
No stačí jen přát, aby BusLine a ICOM prohráli ☺️
A jak byste ve fázi zveřejnění dokumentace zabránil tomu, že dopravce nebude schopen za rok sehnat řidiče?
Právě například i zaměřením se na platové ohodnocení řidičů a pracovních podmínek? Když to absolutně přeženeme, tak když byste jim nabídl plat 1m, tak fakt nebude problém najít ty řidiče. Pak se můžeme bavit o rozumné mzdě/hodin/stavbě směn.
Plat řidiče není žádné kouzlo. Existuje jeho tržní hodnota (cca 250,- na hodinu), kdo ji platí, řidiče má. Kdo kalkuluje s minimální zaručenou „mzdou“ 144,-, tak je mít nebude. Kdyby kraj za něco stál, tak všechny nabídky kalkulující s minimální zaručenou musí vyřadit jako podhodnocené a nereálné.
Stačí se podívat do zadávací dokumentace, konkrétně části věnující se příliš nízkým nabídkovým cenám.
A mohlo by to být 0,7 násobek průměrné mzdy (tj. 27 300,-Kč) se zvýšením o 1% za každý odježděný rok?
Řidič s 20 lety praxe by tedy pobíral 1,20 x 27 300,-Kč = 32 800,-Kč.
K tomu je ovšem nutno připočítat další zvýšení (svátky…).
Za tohle by už nejezdil fakt NIKDO…
Řidič má plat hodinový, nikoli měsíční (už proto, že za jeden měsíc reálně odpracuje dva). A vaše čísla jsou naprosto nesmyslná. Nejste z Buzzlajnu nebo ImbeComu? Tržní hodnota práce řidiče busu je dnes u nás nad 250,- za hodinu. S někým ochotným dělat tuto práci za méně bych do vozu raději nesedal, ten člověk má v rukou váš život…
Víte o nějakém reálném případu soutěže, kde byla kritéria nastavena tak, aby problému s neseriózním vítězem spolehlivě zabránila? Jaké podmínky v tendru definovali?
Násobně vyšší pokuty.
Násobně vyšší oproti čemu? Co je podle Vás nedostatečné v podmínkách těchto tendrů? A jak pokuta vyřeší, že zadavatel nemá řidiče, nemůže sehnat řidiče a ani konkurence nemá volné řidiče, které by mu za úplatu pronajala?
Na Plzeňsku měla Arriva daleko větší pokuty a menší % výpadků, než Busline na Pardubicku. Náhoda?
Pokuta vyřeší, 1) že dopravce neslibuje na co nemá. (Podstřelit cenu je holt riziko, do kterého nemusí nikdo. Taky je možnost nehlásit se do souboru s blbou linkou)
2) subdodávka a dostat za spoj zaplaceno jw levnější, než pokuta a nedostat zaplaceno. A pokud kdejaká škola umí měsíc dopředu objednat zájezďák, proč by totéž neměl zvládat dopravce?
Bylo by zajímavé srovnání mezi stejnými kraji nebo stejnými dopravci (třeba Arriva na západě a na severu – i když to jsou zase jiné provozy). Tady nejsme ani v Plzeňském kraji, ani v Pardubickém kraji – nicméně jak jsou ve srovnání s nimi nastaveny sankce zde?
Nebo aby museli platit penále 8 000,-Kč za každý den, kdy nevyjede byť jen jediný spoj.
Tomu říkám konzistence názorů. Nejdřív 15 000 za spoj, teď 8000 za celý den.
To vše je ve standardech PID.
Zajímalo by mě, na co má Středočeský kraj oddělení na veřejné zakázky, když zpracování všech uvedených veřejných zakázek zadalo externím subjektům.
tyjo, vy si fakt myslíte, že tam za těch pár šupů dělají takoví právníci, aby taková obří soutěž byla neprůstřelná? 😀 až se zas bude nadávat na zvyšování platů státním zaměstnancům, vzpomeňte si, kvalitní lidé se musí umět zaplatit.
Tak v prvé řadě, běžně se napadají (a úspěšně) i veřejné zakázky, které zpracovávají externí subjekty. A v druhé řadě, přestože řídit takovou zakázku není určitě nic lehkého, není to ani nic nepřekonatelného a některé úřady si je řídí sami. Předpokládám, že krajský úřad veřejné zakázky vypisuje velmi často, takže by se mu rozhodně vyplatilo, kdyby investoval do lidí, kteří tam pracují a kteří budou schopni tyto zakázky řídit, raději než aby každou zakázku zadával někam externě. Mimochodem, k tomu musí vypsat další veřejnou zakázku, aby toho externistu vybral.
Asi myši a pavouky… 😀
V ČR umí tento typ veřejných zakázek 5 právních kanceláří. Dělali to napříč reublikou. Dvě z jsou administrátory – stačí nahlédnout do zadáavcí dokumentace: AK Havel a Partners a AK Fijala, Tejkal a partneři.
A co Kladno a Boleslav, jak to tam vypadá ohledně plateb?
A jak byste ve fázi zveřejnění dokumentace zabránil tomu, že dopravce nebude schopen za rok sehnat řidiče?
Pardon, mělo být výše.
Kladno ani Mladá Boleslav autobusy PIDu nepotřebují a nemají za co platit a zmíněná soutěž se jich netýká. Zmiňované Kladensko se evidentně týká zajištění dopravní obslužnosti pro nějaké okolí Kladna, samotné Kladno sin zajišťuje vlastní MHD.
Kladenskou MHD zajišťují „autobusy PIDu“ už pět let. Je možné, že objednatelem těch linek je přímo město Kladno, ale v PID ty linky jsou.
Zejména v Kladnu je to s tou integrací divoké.
– informace se zpožďují – v appce Pidlítačka jsou nové jízdní řády až po vstupu v platnost. Mimořádnosti tam nejsou vůbec. Dokonce město Kladno svého času zakázalo ROPIDu zdělovat informace.
– i když se jede tarifně v rámci jednoho pásma, na MHD je potřeba dvoupásmová jízdenka.
Tak to platí v celém PIDu, že jízdenka musí být nejméně dvoupásmová, i když se jede jen v jednom pásmu.
Lze koupit kupon na měsíc na jedno pásmo.
No jo, no. V tom případě Praha je na tom ještě hůř než Kladno.
Ano, Kladno si zajišťuje MHD samo. Přímým zadáním společnosti ČSAD MHD Kladno (ARRIVA), kde občas spíš ten smluvní vztah vypadá tak, že si nerozhoduje objednatel, ale dopravce si dělá co chce a město to z nějakého zajímavého důvodu vše trpí.
Přímé zadání? https://zdopravy.cz/podepsano-mhd-v-kladne-bude-dalsich-deset-let-zajistovat-skupina-arriva-71265/
Jojo…třeba ty autobusy Praha – Kladno, které jezdí podél tratě 120…
Nesliboval tam někdo Regisharky? Ještě nedávno tam jezdila 714 + 2 vagony. Staré vraždy se sníženou max. rychlostí kvůli trhlinám v podvozku.
https://cs.wikipedia.org/wiki/V%C5%AFz_Btx763_%C4%8CD
Podle toho, co je vidět v Dejvicích, tam jezděj zejména 854 a Regionovy ČD a 845 Arrivy.
854 se dvěma vleky, ve špičkách 854 + 4*054 + 854.